Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskt vin i samarbete med engelskt vin-universitet

Published

on

Det börjar närma sig skörd på de svenska vingårdarna och totalt beräknas de kommersiella vinodlarna i Sverige att producera omkring en halv miljon flaskor i år. I England, som också är ett relativt ungt vinland, produceras cirka 15 miljoner flaskor. Där, precis som i Sverige, är förutsättningarna för att producera mousserande vin av hög kvalitet mycket goda. Nu har branschorganisationen Svenskt Vin inlett ett samarbete med det engelska vinuniversitetet Plumpton kring en forskningsstudie.

Det händer mycket inom svensk vinnäring just nu. Aldrig tidigare har det planterats så mycket vin i Sverige som under 2022. Dessutom har branschen aldrig varit så nära en möjlighet att kunna sälja sitt vin på gården som nu.

– Det är en fantastisk utveckling och framtidstro i vin-Sverige just nu. Befintliga vingårdar planterar nytt samtidigt som det etableras nya vingårdar i stor skala. Vi i branschorganisationen Svenskt Vin vill stötta våra svenska vinproducenter på bästa sätt och därför har vi under 2022 inlett ett samarbete med Plumpton College för att djupdyka i vår ”svenska” druva Solaris, säger Sveneric Svensson, ordförande i branschorganisationen Svenskt Vin.

Flera svenska vinodlare tar sedan tidigare in expertkunskap från den gamla vinvärlden. För att få ännu djupare kunskap om Sveriges mest odlade druva ”Solaris” har Svenskt Vin inlett ett samarbete med det engelska vin-universitetet Plumpton. Just nu befinner sig Thomas Bailey, tredjeårselev vid Plumpton i Sverige för att göra en forskningsstudie som går ut på att kartlägga utvecklingen av druvans aromer i dess olika mognadsstadier. Thomas deltar under skörden på fyra svenska vingårdar; Särtshöga Vingård, Stora Boråkra Vingård, Flyinge Vingård och Klagshamns Vingård.

– England har blivit en mycket framstående nation främst för mousserande viner med mycket högklassiga viner. Vi har en hel del gemensamt, men de har ett försprång på ungefär tio år och vi tror vi kan lära oss mycket genom samarbetet. Syftet med forskningsstudien är att få en djupare förståelse kring vilka aromer som produceras i druvan vid olika mognadsstadier. Detta för att i detalj veta exakt när druvan har sin högsta potential för att tillverka ett mousserande vin och ett stilla vin, säger Niclas Albinsson, vinproducent på Särtshöga Vingård och initiativtagare till samarbetet.

Hållbart vin i världsklass
Vi i Sverige kommer aldrig att tävla med andra vinländer när det gäller volym, däremot kan vi göra högkvalitativt och hållbart producerat vin.

– Den i särklass vanligaste druvan i Sverige är Solaris som har visat sig fungera mycket väl i vårt klimat. Dessutom är solarisdruvan resistent mot svampsjukdomar vilket innebär att vi inte behöver använda onödiga bekämpningsmedel. Det här gör att i stort sett alla svenska vingårdar är ekologiska, även om de inte har valt att certifiera sig. Ett år som detta, med en kall och blöt vår följt av en delvis varm sommar är risken för svampsjukdomar hög, då är det extra viktigt att ha en tålig druva, förklarar Sveneric.

Ett steg närmare gårdsförsäljning
Idag är Sverige det enda landet i EU där gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker är totalförbjudet. Frågan är nu utredd för tredje gången och med en ny regering på plats är tilltron till ett positivt utfall stort.

– Vi har aldrig sett stå stor investeringsvilja i svensk vinodling som i år och blir gårdsförsäljning tillåtet kommer det att få svensk besöksnäring att blomstra, samtidigt som nya arbetstillfällen kommer skapas, avslutar Sveneric Svensson.

För mer information kontakta: 

Sveneric Svensson, ordförande i  Svenskt Vin
Mail: svesmail@gmail.com
Mobil: 070-530 52 10

Föreningen Svenskt Vin är branschorganisation för svenska vinodlare med cirka 350 medlemmar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.