Connect with us

Marknadsnyheter

Framträdande e-handlare uppfyller inte EU-direktiv för tillgänglighet

Published

on

Optimizely har tillsammans med sin partner Authority testat tillgängligheten hos e-handeln utifrån EU:s nya tillgänglighetsdirektiv. Resultaten visar att på samtliga testade sajter förekommer fel och merparten har över 100 brister enbart på startsidan. Kraven på ökad tillgänglighet syftar till att göra e-handeln bättre för alla.

Testerna har genomförts på femton av de mest framträdande konsumentinriktade sajterna – fem av Sveriges största e-handelsplatser samt fem av de största sajterna inom dagligvaror och fem inom apotek. Resultaten visar att:

 

  • 9 av 15 testade sajter har mer än 100 förekomster av fel på startsidan
  • 14 av 15 testade sajter har mer än 8 förekomster av fel på startsidan
  • Skillnaden är stor mellan bäst och sämst. Från 1 till 417 förekomster av fel på startsidan.

 

          Om vi utgår från de användare som har störst behov så skapar vi en lösning som fungerar för alla användare. Ökad tillgänglighet blir bättre för alla, oavsett förmåga. Om du står på en skakig buss och håller i dig med en hand och skapar en beställning, har du samma behov och utmaningar som någon med en motorisk nedsättning. Det finns därför all anledning att förhålla sig redan nu till de nya kraven, säger Anders Beinhoff på Authority.

 

Framgångsrikt tillgänglighetsarbete handlar om att få helheten av teknik, design och innehåll att samverka.

 

          Många av de brister som finns på de testade webbplatserna är av en teknisk karaktär, till exempel uppmärkning av olika ytor i gränssnittet. Men det finns även arbete som kan åtgärdas av redaktörerna och innehållsproducenter. Exempel på det är att beskriva syfte och innehåll i det som kommuniceras med bilder, säger Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.

 

Det finns många fördelar att jobba med tillgänglighet inom e-handel. Tillgänglighet leder till förbättrad sökoptimering och en bättre hållbarhet samtidigt som det når fler kunder.

 

          Vi har länge arbetat med användarcentrerade lösningar och tillgänglighet. För oss är det en hygienfaktor att säkerställa att våra kunders digitala kanaler är till för alla. Att arbeta med användbarhet och tillgänglighet leder dessutom till fler besökare och ökad konvertering. Det ger helt enkelt en boost till hela affären säger Märta Gottvall, vd på Authority.

 

Om undersökningen

Femton e-handelssajter i olika branscher har undersökts. På sajterna är det endast startsidan som testats utifrån tio lagkravspunkter. Kravpunkterna har testats automatisk och sedan kvalitetssäkrats manuellt av tillgänglighetsexpertis.

 

De krav som testet omfattar handlar exempelvis om hur tydliga kontrastskillnader det är mellan text, objekt och dess bakgrund; möjlighet att få en tydlig överblick av sidans innehåll genom uppdelning i form av regioner och rubriker; att innehåll som bilder, länkar och innehåll på olika språk kan presenteras på ett begripligt sätt av hjälpmedel som används av personer med olika typer funktionsnedsättningar.

 

I testet ingick:

 

cdon.se

ellos.se

boozt.com

adlibris.com

dustinhome.se

 

ica.se

mathem.se

coop.se,

hemkop.se

willys.se

 

apoteket.se

kronansapotek.se

apotea.se

meds.se

apotekhjartat.se

 

 

Om det europeiska tillgänglighetsdirektivet

European Accessibility Act, som på svenska kallas det europeiska tillgänglighetsdirektivet, har tagits fram för att förbättra tillgängligheten för viktiga produkter och tjänster för personer med funktionsnedsättning i Europa. Varje medlemsland ska i juni 2022 infört direktivet i nationell lag. Den 28 juni 2025 ska de flesta produkter och tjänster som lagen omfattar uppfylla kraven.

Tillgänglighetsdirektivet bygger delvis på den globala standarden WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som sedan 1999 tagits fram för att skapa riktlinjer för hur innehåll skall presenteras för att göra det tillgängligt för alla användare oavsett förmåga. Idag finns ett 50-tal olika krav och offentliga sajter har sedan länge omfattats av kraven via lagstiftning i alla EU:s medlemsländer.

 

 

 

För ytterligare information:

Mårten Bokedal | 070 410 69 09 | Marten.Bokedal@optimizely.com

Märta Gottvall | 076 628 51 27 | marta.gottvall@authority.se

Om Optimizely

Optimizelys plattform hjälper växande företag att maximera deras digitala potential. Med hjälp av vår Digital Experience Platform™ kan marknadsförare snabbt skapa digitala upplevelser som sätter kunderna i första rummet. Att skapa förstklassiga upplevelser har aldrig varit mer intuitivt. Vår plattform kombinerar innehållshantering och e-handel med AI-driven personalisering. Med hjälp av + 900 partners gör vi det möjligt för över 9000 varumärken som KLM, Mazda, Electrolux, 1177 Vårdguiden, LYKO och Röda Korset att skapa högre Customer Lifetime Value, ökad varumärkeslojalitet och större intäkter.

 

Om Authority

Vårt mål är att skapa hållbara digitala lösningar som konverterar, engagerar och hjälper våra kunder att nå sin fulla digitala potential. Vi är en digital fullservicebyrå med lång erfarenhet inom digitalisering. Hos oss jobbar några av Sveriges främsta systemutvecklare jämsides med seniora kommunikationsstrateger, tillgänglighetsexperter, UX-designers och SEO-specialister. Kärnan i våra projekt är en kombination av erfarenhet, insikter och innovation. Våra kunder är allt från offentlig verksamhet, medlemsorganisationer och givarorganisationer till e-handlare och tjänsteföretag.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys