Connect with us

Marknadsnyheter

Ny Sifoundersökning visar: Allt fler svenskar känner kroppshets

Published

on

Mer än var fjärde svensk uppger att samhällets kroppsideal påverkar deras relation till träning negativt. Unga drabbas i högre grad än äldre och kvinnor i högre grad än män. Och situationen har blivit värre under de senaste åren Det visar en ny undersökning som Sifo Kantar gjort på uppdrag av Friskis&Svettis Stockholm. Friskis utmanar nu träningsnormerna med initiativet #nollkroppshets. 

Undersökningen visar bland annat att tre av tio unga, 29 procent, upplever prestationshets kopplat till träning. 

– Forskningen visar entydigt att träning har en stor betydelse för att minska psykisk ohälsa. Därför är det oerhört allvarligt att så många unga upplever prestationshets. Vi träningsaktörer har ett stort ansvar att förändra detta: Träning ska handla om att må bra, inte dåligt, säger Friskis&Svettis Stockholms ordförande, Andreas Strömberg. 

Andelen unga som tränar hos Friskis&Svettis Stockholm har ökat markant efter pandemin. 

– Därför är det extra viktigt att vi jobbar för att erbjuda träning i en välkomnande miljö. Vi ska vara en frizon från påtvingade kroppsideal och prestationshets. Vi hjälper dig att komma i gång, att hitta din rörelseglädje och att fortsätta. Träning för att må bra är vad vi har verkat för ända sedan starten 1978, säger Andreas Strömberg. 

Manifestation på Sergels Torg 
Den 1 oktober klockan 13 anordnar Friskis&Svettis Stockholm en stor manifestation på Sergels Torg under parollen #nollkroppshets. Hundratals ideella funktionärer, medarbetare och medlemmar kommer att samlas och måla ”Plattan” Friskisröd. Alla stockholmare är välkomna att delta i träningsmanifestationen som pågår i 30 minuter. Budskapet om att sätta stopp för kroppshetsen kommer att fortsätta lyftas under hösten av föreningens ideella funktionärer, på anläggningarna och på träningspassen. 

Om undersökningen 
Sifo Kantar har intervjuat 1 017 slumpvis utvalda svenskar i åldern 18-79 år under perioden 24-26 augusti 2022. Motsvarande undersökning genomfördes i augusti år 2018 så det går att följa utvecklingen över tid. Utvecklingen pekar dessvärre åt fel håll inom en rad områden. 

Allt fler påverkas negativt av kroppsidealen. Mer än var fjärde svensk, 27 procent, påverkas negativt av samhällets, medias och träningsvärldens kroppsideal. Motsvarande siffra 2018 var 22 procent. 

Unga påverkas mer än äldre. 44 procent i åldersgruppen 18-29 år påverkas negativt av kroppsidealen, jämfört med 37 procent fyra år tidigare. Och 35 procent i åldersgruppen 30-49 är nu drabbade, jämfört med 26 procent år 2018. 

Kvinnor drabbas hårdare än män. Mer än var tredje kvinna, 36 procent, påverkas negativt av kroppsidealen. 2018 var den siffran 31 procent. 

Män som grupp ökar mest. År 2018 påverkades drygt en av tio män (12 procent) negativt av kroppsidealen. År 2020 har den siffran ökat till nästan två av tio män (19 procent). 

Fler upplever prestationshets. En av åtta, 14 procent, upplever prestationshets från omgivningen kopplat till träning. 2018 låg siffran något lägre, 13 procent. Unga drabbas hårdast: I åldersgruppen 18-29 upplever tre av tio, 29 procent, prestationshets. Det ska jämföras med 25 procent år 2018. 

Fler resultat från undersökningen 

  • Nästan två av tre svenskar, 63 procent, tycker om att träna. Här utmärker sig stockholmarna med 68 procent mot 61 procent i övriga landet. 

  • Mer än var tredje svensk, 36 procent, gillar inte att träna. De vanligaste orsakerna är brist på motivation, 51 procent, och att träning upplevs som tråkigt/jobbigt, 48 procent. Men bland dem som inte gillar träning känner 18 procent att de inte passar in i träningsmiljön, 10 procent att de känner sig tvingade att prestera och 9 procent att de blir stressade. Stockholmare svarar i högre grad än övriga svenskar att de inte känner att de passar in i träningsmiljön, 29 procent, samt att de känner sig tvingade att prestera, 19 procent.  

  • Det som motiverar flest att träna är fysisk hälsa, 90 procent, och mental hälsa, 59 procent. 22 procent tränar för att se bra ut, 6 procent för idrottslig prestation. 

  • Tre av fyra, 75 procent, uppger att de tränar en gång i veckan eller mer. 

  • Nästan två av tre, 63 procent, skulle vilja träna mer än de gör. Särskilt många i åldern 30-49 skulle vilja träna mer. Nästan hälften, 47 procent, anger brist på tid som skäl till att de inte tränar så mycket som de vill. 

Vill du veta mer? Eller prata med F&S Stockholms ordförande Andreas Strömberg? 
Kontakta Josefin Engfelt, PR-ansvarig F&S Stockholm, josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se 
0708-488182 
  

Om Friskis&Svettis Stockholm 
Friskis&Svettis är en folkrörelse med en halv miljon medlemmar. Vi finns för att ge alla som vill möjlighet att hitta sin egen rörelseglädje. Vi anser att alla har rätt till rörelse, fri från påtvingade prestationskrav och kroppsideal. Vi vet att det krävs både rörelse, glädje och gemenskap för att människor ska må bra. Alla tre delar behövs. Tanken är grundläggande i Friskis&Svettis idé, och är precis lika viktigt idag som när föreningen startades 1978.  
 
F&S Stockholm är Sveriges största idrottsförening som drivs av 1400 funktionärer och 130 medarbetare på 16 träningsanläggningar runt om i Stockholm. Vårt mål är att beröra varje stockholmare och få hela Stockholm i rörelse. Genom vår undersökning Friskisindex mäter vi hur bra stockholmarna mår utifrån rörelse, glädje och gemenskap. All rörelse räknas! 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Thailand Showcases Commitment to a Greener Future: Phuket to Host Global Sustainable Tourism Conference in 2026

Published

on

By

 

A large island with a green hill Description automatically generated with medium confidence

 

 

Phuket, Thailand, has been selected to host the prestigious Global Sustainable Tourism Conference (GSTC) in April 2026. This announcement marks a significant milestone for Thailand’s strong commitment to sustainable tourism practices and positions Phuket as a leader in the field.

 

The decision by the Global Sustainable Tourism Council (GSTC) to hold their global congress in Phuket underscores Phuket’s position as a forefront sustainable destination in Thailand. Phuket Province, Thailand Convention and Exhibition Bureau (TCEB), Sustainable Tourism Development Foundation (STDF), The Tourism Authority of Thailand (TAT) and Thai people are honored to be a part of the global sustainable efforts.

 

As Thailand advances towards sustainable development, this selection reflects TAT’s commitment to Sustainable Tourism Goals (STGs), which align with the UN’s Sustainable Development Goals (SDGs). One key strategy is to promote low-carbon tourism and implement climate action initiatives to ensure sustainability. Phuket’s thriving sustainable tourism movement exemplifies this commitment.

 

The GSTC 2026’s hosting will show tourists around the world how important Thailand is giving to environment conservation and protection, of which would increase confidence and better image of Thailand’s tourism products and services particularly to the “high quality tourists” from Europe, America, Australia and also the quality groups from Asia, the main target group of TAT whom significantly high concerns on environment.”  says Ms.Thapanee Kiatphaibool, Governor of Tourism Authority of Thailand (TAT)

 

The conference anticipates more than 700 participants from 60 countries, including sustainability experts and stakeholders from the travel, tourism, and hospitality sectors. GSTC 2026’s theme, ”Regenerative Tourism,” aligns perfectly with Phuket’s sustainable master plan through three key initiatives: carbon offsetting, reducing food waste and becoming a low-carbon destination.

 

Thailand Convention and Exhibition Bureau, a main organization of GSTC 2026 and Sustainable Tourism Development Foundation was present during the GSTC 2024 ceremony in Stockholm Sweden on 25 April 2024:

 

“Being hosted GSTC 2026 at Phuket province is a great victory of Thailand, setting a significant milestone for its sustainable tourism and showing potential of Phuket as well as the 6 Andaman Wellness Economic Corridor (AWC) provinces (Phuket, Krabi, Phang-nga, Ranong, Trang and Satun) in order to step into the world’s sustainable tourism and MICE hub with global recognition in the future,”, says Mr.Chiruit Isarangkun Na Ayuthaya, president of TCEB

 

“This hosting of GSTC 2026 could count as the beginning of a journey to sustainable tourism of Phuket, Andaman and Thailand and also being a first practical step to enhance Phuket to be the global sustainable tourism destination.” says Mr. Bhummikitti Ruktaengam, President of Sustainable Tourism Development Foundation (STDF)

 

Phuket is Thailand’s largest and most popular island located in Southern Thailand on the Andaman Sea coastline, featuring 36 stunning beaches. The island is at 6th place on the list of the top 10 most popular destinations in Asia surveyed by Tripadvisor Travelers’ Choice Awards Best of the Best 2024.

-Fact Sheet-

About the Global Sustainable Tourism Council (GSTC)The GSTC is a leading international organization that promotes sustainable tourism practices. The organization’s Criteria sets the global standard for sustainable travel and destination management.

Thailand’s Journey of Sustainable TourismThailand has set ambitious climate goals, aiming for carbon neutrality by 2050 and net-zero greenhouse gas emissions by 2065. To achieve this, the country plans to peak emissions by 2025 and significantly increase renewable energy use in electricity, reaching 68% by 2040 and 74% by 2050.The Thai Cabinet has set the Third National Tourism Development Plan (2023-2027) which included many agendas, with “sustainability” being one of the main agendas that required attention. The plan also set a comprehensive vision for development and driving tourism within five years “Rebuilding High Value Tourism Industry with Resilience, Sustainability and Inclusive Growth” with the main sustainability-related goal being sustainable development through the promotion of tourism industry sustainability based on the abundance of natural resources, environment, social and community identity, culture, and effective tourist management. The goals are included in the Fourth Strategy: Promotion of Sustainable Tourism Development to ensure a concrete execution of the plan. Furthermore, the government appoints the Designated Areas for Sustainable Tourism Administration (Public Organization), as another mechanism to set a policy and integrate with relevant authorities to develop sustainable tourism areas as a model for systematic sustainable tourism development in accordance with the Global Sustainable Tourism Criteria and GSTC.

 

 

For more inspiration for traveling to Thailand, please visit our website www.thecoloursofthailand.com.

Youtube : Amazing Thainess 

 

 

Tourism Authority of Thailand (TAT)

Stockholm Office 

Drottninggatan 33 GF

111 51 Stockholm Swedenhttps

www.thecoloursofthailand.com
 

 

Om Thailändska Turistbyrån
 Tourism Authority of Thailand (TAT) grundades 1960 och var den första organisationen i Thailand med särskilt ansvar att främja turismen i landet. Thailändska Turistbyrån i Stockholm etablerades 2002 och ansvarar för de nordiska och baltiska länderna. Thailändska Turistbyrån tillhandahåller reseinformation till allmänheten, resebyråer och media och arbetar även för att uppmuntra invånare i de nordiska och baltiska länderna att resa till Thailand. Läs mer om Thailändska Turistbyrån på www.tourismthailand.org.

Följ oss på   Instagram  och gilla oss på Facebook för senaste uppdateringen och hitta din inspiration.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.