Connect with us

Marknadsnyheter

Vetenskaplig artikel med fallbeskrivningar av Integrums implantat e-OPRA granskas av forskningsetisk kommitté på Chalmers tekniska högskola

Published

on

Integrum AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: INTEG B) meddelar idag att man erhållit information om att en forskningsetisk kommitté på Chalmers tekniska högskola har inlett en granskning av en vetenskaplig artikel som publicerats i New England Journal of Medicine (NEJM) i april 2020. Artikeln beskriver Integrums implantatteknologi e-OPRA™ som är under utveckling. Granskningen gäller enbart den aktuella vetenskapliga publikationen och inte den pågående kliniska studien av e-OPRATM eller den redan godkända produkten OPRATM Implant System.

Integrum har utvecklat OPRA™ Implant System som är en avancerad infästning av proteser på amputerade patienter. I stället för att proteserna fästs utanpå kroppen med en hylsa opereras infästningen fast i patientens skelett, vilket ger en kraftigt ökad funktionalitet och betydligt färre komplikationer jämfört med dagens hylsproteser. OPRA™ Implant System är regulatoriskt godkänd i stora delar av världen och används redan idag av flera hundra patienter. De data som hittills genererats visar över lag mycket positiva behandlingsresultat och en förhöjd livskvalitet för patienterna.

För att ytterligare förbättra livskvaliteten för amputerade patienter utvecklar Integrum e-OPRA™ – världens första viljestyrda protes. Tekniken, som bygger på OPRA™ Implant System, innebär att elektroder opereras in i muskler eller runt nerver i patientens amputerade extremitet. Elektroderna fångar upp elektriska impulser som leds till den mekaniserade protesen. För att ytterligare öka funktionaliteten av protesen utvecklas dessutom en version av e-OPRA™ som möjliggör sensorisk feedback i hemmiljö, något som initialt enbart var möjligt i laboratoriemiljö.

Den vetenskapliga artikel som nu granskas av en forskningsetisk kommitté på Chalmers tekniska högskola beskriver funktionaliteten av sensorisk feedback i hemmiljö i patienter som fått e-OPRA™ implanterad. Artikeln har publicerats av forskare vid Chalmers tekniska högskola, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborgs universitet, Medical University of Vienna och Massachusetts Institute of Technology. Bland dessa forskare ingår Integrums vd, Rickard Brånemark.

Vid den tidpunkt då manuskriptet till NEJM lämnades in hade totalt fyra patienter behandlats med e-OPRA™, varav tre hade selekterats till den utvärdering av sensorisk feedback i hemmiljö som beskrivs i den aktuella artikeln. Resultatdelen av fallbeskrivningarna, där även beskrivningar av eventuella komplikationer ingår, omfattar därför endast dessa tre patienter. Efter en dialog med redaktören för NEJM beslutades att för fullständighetens skull redogöra för samtliga patienter som vid denna tidpunkt hade behandlats med e-OPRA™. Forskarna redogjorde därför som bakgrundsinformation även för den fjärde patient som behandlats, men där inkludering i utvärderingen av sensorisk feedback i hemmiljö inte var aktuell. 

Vid den tidpunkt då fallbeskrivningarna i NEJM publicerades hade forskarna fått kännedom om att den fjärde patienten, som alltså inte ingick i studien om sensorisk feedback i hemmiljö, hade drabbats av komplikationer. Integrum bedömer att bakgrunden till granskningen är frågan om huruvida bakgrundsinformationen i manuskriptet skulle ha uppdaterats med anledning av detta.

Artikeln i NEJM baseras enbart på fallbeskrivningar och avsikten är inte att den ska ligga till grund för beslut om implementering av en ny medicinteknik i sjukvården. För ett regulatoriskt godkännande och implementering av e-OPRA™ krävs kliniska studier. Rekrytering av patienter pågår fortfarande till den första kliniska studien av e-OPRA™. Studien planeras att omfatta 16 patienter och resultaten kommer att presenteras när den sista patienten har genomgått 12 månaders uppföljning. Den patient som benämns som patient fyra i NEJM-artikeln ingår i denna studie och patientens behandlingsresultat kommer att ingå i slutredovisningen. Integrum har rapporterat patientens komplikationer enligt de regelverk som gäller för rapportering av komplikationer för medicintekniska produkter.

”Det är beklagligt att manuskriptet inte uppdaterades baserat på den tillkomna informationen om den fjärde patientens komplikationer. Även om patienten inte ingick i de fallbeskrivningar av sensorisk feedback i hemmiljö som artikeln handlade om så blev bakgrundsinformationen om den fjärde patienten missvisande. Det pågår nu en dialog med NEJM om en komplettering av artikeln och vi välkomnar den granskning som nu inleds av en forskningsetisk kommitté på Chalmers tekniska högskola. Varken vi på Integrum eller artikelns huvudförfattare har haft för avsikt att dölja information om komplikationen, tvärtom har detta redovisats på internationella vetenskapliga konferenser”, säger Rickard Brånemark, vd för Integrum och medförfattare till den vetenskapliga artikeln i NEJM.  

Den vetenskapliga artikeln har titeln Self-Contained Neuromusculoskeletal Arm Prostheses och finns tillgänglig via följande länk: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1917537

För mer information, vänligen kontakta:

Rickard Brånemark, vd
Tel +46 (0) 70 846 10 61
E-post: rickard.branemark@integrum.se

Dennis Baecklund, CFO
Tel +46 (0) 72 556 68 69
E-post: dennis.baecklund@integrum.se

Certified Adviser:
Erik Penser Bank AB
Tel. +46 (8) 463 8000
Epost: certifiedadviser@penser.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB Offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Published

on

By

Ymer SC AC AB offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31. Årsredovisningen finns bifogad i detta pressmeddelande.

Informationen är sådan som YMER SC AC är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:40 CET.

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.