Connect with us

Marknadsnyheter

Skåne ska bli Sveriges ledande region för växtprotein

Published

on

Skånes ledande aktörer i livsmedelsnäringen ställde sig igår bakom handlingsplanen Skånebönan. Nu ska ett stort antal aktiviteter genomföras för att öka odlingen av proteingrödor och att bygga ut vidareförädlingen.

Mötet igår var det andra där företrädare för skånska livsmedels- och lantbruksföretag, universitet och forskningsinstitutioner samlades på Residenset i Malmö. Vid mötet presenterades handlingsplanen Skånebönan. Målet är att få fart på den skånska livsmedelsproduktionen av proteingrödor, som ärtor, bönor, linser och lupiner. Samtliga deltagare ställde sig bakom handlingsplanen, som tagits fram gemensamt.

 

Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med 16 procent per år de senaste tre åren. Merparten av råvarorna importeras, även när det gäller växtbaserade proteinprodukter som framställs i Sverige. Den svenska växtproteinodlingen har visserligen ökat under senare år, men det mesta går till djurfoder.

 

  Vi är övertygade om att konsumenterna vill handla svenskt även när det rör sig om växtproteiner, men de svenska grödorna räcker inte till.  Handlingsplanen syftar bland annat till att skapa trygghet för svenska lantbrukare att våga odla proteingrödor, säger Lotta Törner, VD för Livsmedelsakademin som lett arbetet med handlingsplanen.

 

         Det uppstår en fantastisk handlingskraft när vi går samman från olika delar av samhället. Här arbetar vi tillsammans: lantbruksnäringen, forskningen, företag och myndigheter. Vi är alla helt överens om att Skåne ska bli en ledande region för växtprotein. Mer svenska råvaror gör oss mindre beroende av import, vilket stärker Sveriges krisberedskap, säger Åsa Lindberg, landsbygdsdirektör på Länsstyrelsen Skåne.

 

Handlingsplanen preciserar fyra steg som på sikt ska leda till ökad produktion av skånska proteingrödor och utbyggd vidareförädling.

  • Att garantera beställningar av proteingrödor från industrin och handeln
  • Skapa fler berednings- och förädlingsanläggningar i Sverige
  • Sprida aktuell kunskap så att den skapar nytta
  • Att se till att det blir en nationell fortsättning efter handlingsplanen

Orkla Foods är ett av livsmedelsföretagen som ska säkerställa att jordbruket får beställningar på proteingrödor.

 

         Orkla Foods Sverige vill hjälpa till att underlätta för jordbruket att kunna satsa på proteingrödor, för att i sin tur möjliggöra utveckling av konsumentprodukter baserade på skånska/svenska ärtor och bönor, säger Richard Clerselius, product development manager på Orkla Foods Sverige. 

 

 

För mer information, kontakta:

Åsa Lindberg, landsbygdsdirektör, Länsstyrelsen Skåne, asa.lindberg@lansstyrelsen.se, 010- 224 16 99

Lotta Törner, VD, Livsmedelsakademin, lotta.torner@livsmedelsakademin.se, 0705-80 59 09

Richard Clerselius, Orkla Foods Sverige, richard.clerselius@orklafoods.se

Handlingsplanen bifogas

 

Dessa har deltagit i arbetet med handlingsplanen Skånebönan:

 

  • Hushållningssällskapet
  • Lantbrukarnas Riksförbund (LRF)
  • Lantmännen
  • Länsstyrelsen Skåne
  • Lunds Tekniska Högskola (LTH)
  • Orkla Foods Sverige
  • Pernod Ricard/The Absolut Company
  • Region Skåne
  • RISE
  • Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU)
  • Sweden Food Arena

 

 

 

 

Mikael RingmanPressansvarig0768401108mikael.ringman@lansstyrelsen.se

Vi skapar samhällsnytta i Skåne
Vårt uppdrag är att skapa samhällsnytta – det gör vi genom att ta ansvar för samhällsbygget, skydda miljön och investera i landsbygden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hifabs VD Nicke Rydgren dubblar sitt aktieinnehav i bolaget

Published

on

By

Nicke Rydgren, VD för Hifab, har den 23 maj 2024 köpt 704 000 B-aktier i bolaget till ett sammanlagt värde om cirka 2 MSEK.

Nicke är nu den femte största ägaren i bolaget, med totalt 1 406 102 B-aktier, vilket motsvarar cirka 2,3 procent av aktierna i Hifab Group AB. Han äger aktierna privat och via eget bolag.

För ytterligare information kontakta:

Emma Johansson
CMO & Kommunikationschef
073-072 37 66
emma.johansson@hifab.se

Nicke Rydgren
CEO
070-543 59 00
nicke.rydgren@hifab.se

Hifab är ett konsultbolag inom fastigheter och samhällsbyggnad. Vi erbjuder oberoende rådgivning och ledning där vi hjälper våra kunder med strategi i förändring, ledning i projekt och tekniska tjänster i drift och förvaltning. Hifab grundades 1947, omsätter 300 miljoner och finns representerade över hela Sverige. Läs mer på hifab.se.

Hifab är noterat på Nasdaq First North Growth Market och vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: ca@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gympak lanserar mental wellness i app för hotellgäster

Published

on

By

Gympak, den revolutionerande leverantören av träningskläder, utrustning och träningsapp för hotell- och resort gäster, tar nu ett betydande steg framåt genom att integrera mental träning i sin unika app. Samarbetet med kanadensaren Chris Williams visar på ett engagemang för att erbjuda hotellgäster en helhetsupplevelse av välmående, både fysiskt och mentalt.

Det strategiska beslutet fattades av det svenska företaget efter stor efterfrågan från deras hotellkunder i Norden.

I samarbete med den framstående ledarskaps- och wellnesscoachen Chris Williams kommer Gympak att erbjuda specialdesignad träning, inspiration och övningar som främjar mentalt välmående för affärs- och fritidsresenärer världen över. Gympak kommer att erbjuda användare tillgång till en serie specialdesignade mentala träningsövningar. Dessa övningar är utformade för att hjälpa gäster hantera stress, öka fokus och förbättra sin mentala styrka.

”Vi på Gympak är glada över att kunna ge våra användare verktyg för att stärka inte bara deras fysiska hälsa utan också deras mentala hälsa,” säger Jone Sølvik, VD för Gympak. ”Genom att erbjuda mental träning i vår app vill vi göra en verklig skillnad för hotellgäster och hjälpa dem att må bra både fysiskt och mentalt.”

Gympak har varit mycket framgångsrikt i Norden och expanderar nu gradvis över hela Europa. Lanseringen av mental träning är ett viktigt steg i företagets ansträngningar att erbjuda en heltäckande träningsupplevelse för sina användare, oavsett var de befinner sig.

”Hotellindustrin är mycket medveten om sin påverkan på miljön, ekonomin och samhället. Nu kommer vi att hjälpa dem att utöka denna påverkan till gästernas mentala välmående och motståndskraft,” säger Chris Williams. ”Oavsett om du behöver koppla av och koppla bort från ditt dagliga liv, eller om du vill ha tillgång till expert-coaching för en framgångsrik dag, kommer vi att finnas där, oavsett var du reser i världen.”

Vid den initiala lanseringen av appen kommer det att finnas tre olika kategorier och över 30 videor som stödjer resenärers mentala välmående.

För mer information, vänligen kontakta:
Jone Sølvik, VD, Gympak
E-post: jone.solvik@gympak.com
Telefon: +46 706 112 100

Om Gympak:
Gympak är ett innovativt svenskt företag verksamt inom hälsa, träning och klädbranschen. Vår målsättning är att förändra och förbättra hotell- och träningsupplevelser globalt.

Continue Reading

Marknadsnyheter

EVIA ingår avtal med Plockhugget

Published

on

By

Ett hyggesfritt skogsbruk bidrar till den biologiska mångfalden och är en metod som bättre håller kvar CO2 i marken, vilket är i linje med EVIAs mission. EVIA anser att trä som byggnadsmaterial skall användas sparsamt, på rätt ställe och att byggnaderna som det ingår i skall konstrueras för att stå i över 100 år. På så vis kan vi närma oss en lösning som är långsiktigt hållbar.

Vi är imponerade av Plockhuggets verksamhet och mission och för oss är det en självklarhet att ansluta oss till detta initiativ”, säger Henning Eliassson, VD på EVIA

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.