Connect with us

Marknadsnyheter

Inbjudan: Sobis delårsrapport för tredje kvartalet 2022

Published

on

Den 27 oktober 2022 klockan 08:00 publicerar Sobi sin delårsrapport för tredje kvartalet 2022.

 

Investare, finansiella analytiker och media inbjuds till en telefonkonferens på engelska, med presentation av resultatet och frågestund, klockan 13:00 samma dag.

 

Presentationen kan följas direkt här, eller i efterhand på sobi.com. Bilderna kommer att finnas tillgängliga på sobi.com före telefonkonferensen.

 

För att delta i telefonkonferensen, ring:

Sverige: +46 8 505 583 73

UK: +44 3333 009 262

US: +1 646 722 4957
 

Sobi®
Sobi är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta sjukdomar. Sobi skapar hållbar tillgång till innovativa behandlingar inom hematologi, immunologi och nischindikationer, och sysselsätter cirka 1 600 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern och Asien. 2021 uppgick Sobis totala intäkter till 15,5 miljarder SEK. Aktien (STO:SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer om Sobi på sobi.com, LinkedIn och YouTube.

 

Kontakt

För kontaktinformation till Sobis Investor Relations-team, klicka här. För Sobis mediakontakter, klicka här.

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ)
Postadress: 112 76 Stockholm, Sverige
Telefon: 08 697 20 00     www.sobi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport juli–september 2024

Published

on

By

Tredje kvartalet

  • Intäkterna uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning med 19,8 procent, den organiska tillväxten var 17,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 6,7 MEUR (18,5 MEUR), rörelsemarginalen var 1,3 procent (4,2 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till -5,2 MEUR (0,5 MEUR), en marginal på -1,0 procent (0,1 procent).
  • EBITDA uppgick till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), en ökning med 14,1 procent. EBITDA-marginalen var 14,0 procent (14,7 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 45,1 MEUR (39,6 MEUR), en ökning med 13,8 procent. EBITDAaL-marginalen var 8,6 procent (9,0 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 72,3 MEUR (57,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var -0,030 EUR (‑0,007 EUR).

Nio månader

  • Intäkterna uppgick till 1 536,0 MEUR (1 284,5 MEUR), en ökning med 19,6 procent, den organiska tillväxten var 16,1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 47,0 MEUR (42,4 MEUR), rörelsemarginalen var 3,1 procent (3,3 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till 7,2 MEUR (9,8 MEUR), en marginal på 0,5 procent (0,8 procent).
  • EBITDA uppgick till 211,7 MEUR (177,4 MEUR), en ökning med 19,4 procent. EBITDA-marginalen var 13,8 procent (13,8 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 129,0 MEUR (104,1 MEUR), EBITDAaL-marginalen var 8,4 procent (8,1 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 197,7 MEUR (162,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var 0,053 EUR (0,040 EUR).

INTÄKTER OCH RESULTAT

Miljoner euro, MEUR Kv 3
2024
Kv 3
2023
Förändring 9M
 2024
9M
 2023
Förändring R121) Helår
2023
Intäkter 527,8 440,5 20 % 1 536,0 1 284,5 20 % 1 997,9 1 746,4
Rörelseresultat (EBIT) 6,7 18,5 -64 % 47,0 42,4 11 % 66,0 61,4
Rörelsemarginal 1,3 % 4,2 % 3,1 % 3,3 % 3,3 % 3,5 %
Nettoresultat -5,2 0,5 i/m 7,2 9,8 -27 % 15,8 18,4
Vinstmarginal -1,0 % 0,1 % 0,5 % 0,8 % 0,8 % 1,1 %
Resultat per aktie före/efter utspädning, EUR -0,030 -0,007 i/m 0,053 0,040 33 % 0,131 0,118
EBITDA 73,9 64,8 14 % 211,7 177,4 19 % 278,1 243,8
EBITDA-marginal 14,0 % 14,7 % 13,8 % 13,8 % 13,9 % 14,0 %
Justerad EBITDA 77,3 67,1 15 % 221,8 185,6 19 % 290,1 253,9
Justerad EBITDA-marginal 14,6 % 15,2 % 14,4 % 14,4 % 14,5 % 14,5 %
EBITDAaL 45,1 39,6 14 % 129,0 104,1 24 % 169,8 144,9
EBITDAaL-marginal 8,6 % 9,0 % 8,4 % 8,1 % 8,5 % 8,3 %
Justerad EBITDAaL 48,5 41,9 16 % 139,1 112,3 24 % 181,8 155,0
Justerad EBITDAaL-marginal 9,2 % 9,5 % 9,1 % 8,7 % 9,1 % 8,9 %
EBITA 27,6 24,7 12 % 77,6 59,3 31 % 100,9 82,6
EBITA-marginal 5,2 % 5,6 % 5,1 % 4,6 % 5,1 % 4,7 %

För definitioner och avstämningar av alternativa nyckeltal, se www.medicover.com/sv/finansiell-information. 1) R12 – rullande tolv månader (1 oktober 2023–30 september 2024).

vd-ord

Vi fortsätter att leverera en imponerande omsättningstillväxt, med en organisk tillväxt i kvartalet som överstiger 17 procent och med stark organisk volymtillväxt i båda våra segment. Samtliga våra huvudmarknader visar en stark tillväxt. Våra sjukhus i Indien mognar, och efter en nedgång i andra kvartalet rapporterar de en tvåsiffrig tillväxt, vilket i lokal valuta motsvarar en ökning på över 13 procent. En annan glädjande och viktig nyhet är att den marginalökning som vi redovisade under första halvåret i båda divisionerna har fortsatt, samtidigt som kassaflödet från den löpande verksamheten ökar markant till 72,3 MEUR.

Kvartalets intäkter uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning om 19,8 procent, den organiska tillväxten uppgick till 17,4 procent. Kontantbetald vård och övriga tjänster (Fee-for-service, FFS) ökade med 16,2 procent och utgjorde 56 procent av intäkterna.

EBITDA ökade med 14,1 procent till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), vilket motsvarar en marginal på 14,0 procent (14,7 procent).

Under tredje och fjärde kvartalet 2023 (jämförelseperioderna) bokades skulder för villkorad köpeskilling för vissa förvärv bort i resultaträkningen, vilket minskade de centrala administrativa kostnaderna med 4,0 MEUR under tredje kvartalet 2023 och med 6,9 MEUR under fjärde kvartalet. Justerat för 4,0 MEUR i tredje kvartalet 2023 hade vi en EBITDA marginalexpansion om 20 baspunkter (bps) jämfört med föregående år. Vidare har en icke-kassapåverkande nedskrivning av goodwill om -16,4 MEUR påverkat rörelse- och nettoresultatet för tredje kvartalet 2024. Som en illustration och justerat för dessa jämförelsestörande poster ökade vår EBITDA med 21,6 procent och rörelseresultatet med 59,4 procent jämfört med förra årets kvartal. Detta illustrerar väl den operativa hävstången i verksamheten, allteftersom vi fyller upp kapacitet och driver effektivitet. Dessutom har vi öppnat sex nya sjukhus under de senaste två åren, varav fem i Indien, vilka påverkar EBITDAaL negativt om cirka -4,7 MEUR i kvartalet. Dessa kommer att fortsätta att mogna och bidra till marginalutvecklingen under 2025 och framåt.

Healthcare Services intäkter ökade med 21,7 procent till 370,9 MEUR (304,7 MEUR). Den organiska tillväxten uppgick till 18,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 9,0 procentenheter. Vid kvartalets utgång hade divisionen 1,8 miljoner medlemmar, en ökning med 15 000 medlemmar under kvartalet. FFS ökade med 16,4 procent under kvartalet och svarade för 51 procent av divisionens intäkter.

Healthcare Services EBITDA ökade med 23,4 procent under kvartalet, till 57,5 MEUR (46,6 MEUR), EBITDA-marginalen var 15,5 procent (15,3 procent). Verksamheten i Polen driver såväl intäkts- som EBITDA-utvecklingen. Samtidigt mognar de senaste årens tillväxtinvesteringar på övriga marknader och illustrerar hur vår starka plattform dels växer men även mognar och därigenom ökar lönsamheten.

Diagnostic Services intäkter uppgick till 162,8 MEUR (140,9 MEUR), en ökning med 15,5 procent. Den organiska tillväxten var 15,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 4,0 procentenheter. Antalet laboratorietester ökade med 10,7 procent och under kvartalet utfördes 32,6 miljoner tester (29,4 miljoner). FFS ökade med 15,9 procent under kvartalet och utgör nu 67 procent av divisionens intäkter.

Diagnostic Services EBITDA uppgick till 26,9 MEUR (20,9 MEUR), en ökning med 28,4 procent. EBITDA-marginalen ökade kraftigt till 16,5 procent (14,8 procent), främst hänförligt till tillväxt inom FFS och en bra utveckling för testmixen. Det är i linje med vår strategi att växa på de FFS-dominerade marknaderna, där marginalerna är högre.

Vi är nu mer än halvvägs genom våra treåriga finansiella mål (2023–2025) och vi är på god väg att nå dem.

Finansiella mål för 2025:

  • organiska intäkter överstigande 2,2 miljarder EUR
  • en justerad organisk EBITDA överstigande 350 MEUR
  • lån med avdrag för likvida medel och likvida kortfristiga placeringar/justerad EBITDAaL ≤3,5x

Fredrik Rågmark
Vd

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Denna information är sådan information som Medicover AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024 kl. 07.45 CET. Delårsrapporten samt övrig information om Medicover finns tillgänglig på medicover.com.

Finansiell kalender
Bokslutskommuniké                                        12 februari 2025, 07.45 CET
Årsredovisning                                                 vecka 13 2025
Delårsrapport januari-mars                              29 april 2025, 07.45 CEST
Årsstämma                                                      29 april 2025
Delårsrapport april-juni                                    24 juli 2025, 07.45 CEST
Delårsrapport juli-september                           5 november 2025, 07.45 CET

För ytterligare information kontakta:
Hanna Bjellquist, Head of Investor Relations
Telefon: 070-303 32 72
E-post: hanna.bjellquist@medicover.com

Telefonkonferens: En telefonkonferens för analytiker och investerare hålls idag kl. 09.30. För att lyssna in, vänligen logga in här. Du får då möjlighet att ställa skriftliga frågor. Om du vill delta i telefonkonferensen, vänligen registrera dig här. Efter registreringen får du telefonnummer och konferenskod, så att du kan delta i telefonkonferensen, där du även har möjlighet att ställa muntliga frågor.

Medicover är ett ledande internationellt hälsovårds- och diagnostikföretag som grundades 1995. Medicover driver ett stort antal öppenvårdskliniker, sjukhus, specialistvårdsenheter, laboratorier samt blodprovscentraler. De största marknaderna är Polen, Tyskland, Rumänien och Indien. 2023 uppgick Medicovers intäkter till 1 746 MEUR och företaget hade fler än 45 000 anställda. För mer information, besök www.medicover.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport juli–september 2024

Published

on

By

Tredje kvartalet

  • Intäkterna uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning med 19,8 procent, den organiska tillväxten var 17,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 6,7 MEUR (18,5 MEUR), rörelsemarginalen var 1,3 procent (4,2 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till -5,2 MEUR (0,5 MEUR), en marginal på -1,0 procent (0,1 procent).
  • EBITDA uppgick till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), en ökning med 14,1 procent. EBITDA-marginalen var 14,0 procent (14,7 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 45,1 MEUR (39,6 MEUR), en ökning med 13,8 procent. EBITDAaL-marginalen var 8,6 procent (9,0 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 72,3 MEUR (57,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var -0,030 EUR (‑0,007 EUR).

Nio månader

  • Intäkterna uppgick till 1 536,0 MEUR (1 284,5 MEUR), en ökning med 19,6 procent, den organiska tillväxten var 16,1 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 47,0 MEUR (42,4 MEUR), rörelsemarginalen var 3,1 procent (3,3 procent), påverkat av en nedskrivning på -16,4 MEUR.
  • Nettoresultatet uppgick till 7,2 MEUR (9,8 MEUR), en marginal på 0,5 procent (0,8 procent).
  • EBITDA uppgick till 211,7 MEUR (177,4 MEUR), en ökning med 19,4 procent. EBITDA-marginalen var 13,8 procent (13,8 procent).
  • EBITDAaL uppgick till 129,0 MEUR (104,1 MEUR), EBITDAaL-marginalen var 8,4 procent (8,1 procent).
  • Nettokassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 197,7 MEUR (162,5 MEUR).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning var 0,053 EUR (0,040 EUR).

INTÄKTER OCH RESULTAT

Miljoner euro, MEUR Kv 3
2024
Kv 3
2023
Förändring 9M
 2024
9M
 2023
Förändring R121) Helår
2023
Intäkter 527,8 440,5 20 % 1 536,0 1 284,5 20 % 1 997,9 1 746,4
Rörelseresultat (EBIT) 6,7 18,5 -64 % 47,0 42,4 11 % 66,0 61,4
Rörelsemarginal 1,3 % 4,2 % 3,1 % 3,3 % 3,3 % 3,5 %
Nettoresultat -5,2 0,5 i/m 7,2 9,8 -27 % 15,8 18,4
Vinstmarginal -1,0 % 0,1 % 0,5 % 0,8 % 0,8 % 1,1 %
Resultat per aktie före/efter utspädning, EUR -0,030 -0,007 i/m 0,053 0,040 33 % 0,131 0,118
EBITDA 73,9 64,8 14 % 211,7 177,4 19 % 278,1 243,8
EBITDA-marginal 14,0 % 14,7 % 13,8 % 13,8 % 13,9 % 14,0 %
Justerad EBITDA 77,3 67,1 15 % 221,8 185,6 19 % 290,1 253,9
Justerad EBITDA-marginal 14,6 % 15,2 % 14,4 % 14,4 % 14,5 % 14,5 %
EBITDAaL 45,1 39,6 14 % 129,0 104,1 24 % 169,8 144,9
EBITDAaL-marginal 8,6 % 9,0 % 8,4 % 8,1 % 8,5 % 8,3 %
Justerad EBITDAaL 48,5 41,9 16 % 139,1 112,3 24 % 181,8 155,0
Justerad EBITDAaL-marginal 9,2 % 9,5 % 9,1 % 8,7 % 9,1 % 8,9 %
EBITA 27,6 24,7 12 % 77,6 59,3 31 % 100,9 82,6
EBITA-marginal 5,2 % 5,6 % 5,1 % 4,6 % 5,1 % 4,7 %

För definitioner och avstämningar av alternativa nyckeltal, se www.medicover.com/sv/finansiell-information. 1) R12 – rullande tolv månader (1 oktober 2023–30 september 2024).

vd-ord

Vi fortsätter att leverera en imponerande omsättningstillväxt, med en organisk tillväxt i kvartalet som överstiger 17 procent och med stark organisk volymtillväxt i båda våra segment. Samtliga våra huvudmarknader visar en stark tillväxt. Våra sjukhus i Indien mognar, och efter en nedgång i andra kvartalet rapporterar de en tvåsiffrig tillväxt, vilket i lokal valuta motsvarar en ökning på över 13 procent. En annan glädjande och viktig nyhet är att den marginalökning som vi redovisade under första halvåret i båda divisionerna har fortsatt, samtidigt som kassaflödet från den löpande verksamheten ökar markant till 72,3 MEUR.

Kvartalets intäkter uppgick till 527,8 MEUR (440,5 MEUR), en ökning om 19,8 procent, den organiska tillväxten uppgick till 17,4 procent. Kontantbetald vård och övriga tjänster (Fee-for-service, FFS) ökade med 16,2 procent och utgjorde 56 procent av intäkterna.

EBITDA ökade med 14,1 procent till 73,9 MEUR (64,8 MEUR), vilket motsvarar en marginal på 14,0 procent (14,7 procent).

Under tredje och fjärde kvartalet 2023 (jämförelseperioderna) bokades skulder för villkorad köpeskilling för vissa förvärv bort i resultaträkningen, vilket minskade de centrala administrativa kostnaderna med 4,0 MEUR under tredje kvartalet 2023 och med 6,9 MEUR under fjärde kvartalet. Justerat för 4,0 MEUR i tredje kvartalet 2023 hade vi en EBITDA marginalexpansion om 20 baspunkter (bps) jämfört med föregående år. Vidare har en icke-kassapåverkande nedskrivning av goodwill om -16,4 MEUR påverkat rörelse- och nettoresultatet för tredje kvartalet 2024. Som en illustration och justerat för dessa jämförelsestörande poster ökade vår EBITDA med 21,6 procent och rörelseresultatet med 59,4 procent jämfört med förra årets kvartal. Detta illustrerar väl den operativa hävstången i verksamheten, allteftersom vi fyller upp kapacitet och driver effektivitet. Dessutom har vi öppnat sex nya sjukhus under de senaste två åren, varav fem i Indien, vilka påverkar EBITDAaL negativt om cirka -4,7 MEUR i kvartalet. Dessa kommer att fortsätta att mogna och bidra till marginalutvecklingen under 2025 och framåt.

Healthcare Services intäkter ökade med 21,7 procent till 370,9 MEUR (304,7 MEUR). Den organiska tillväxten uppgick till 18,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 9,0 procentenheter. Vid kvartalets utgång hade divisionen 1,8 miljoner medlemmar, en ökning med 15 000 medlemmar under kvartalet. FFS ökade med 16,4 procent under kvartalet och svarade för 51 procent av divisionens intäkter.

Healthcare Services EBITDA ökade med 23,4 procent under kvartalet, till 57,5 MEUR (46,6 MEUR), EBITDA-marginalen var 15,5 procent (15,3 procent). Verksamheten i Polen driver såväl intäkts- som EBITDA-utvecklingen. Samtidigt mognar de senaste årens tillväxtinvesteringar på övriga marknader och illustrerar hur vår starka plattform dels växer men även mognar och därigenom ökar lönsamheten.

Diagnostic Services intäkter uppgick till 162,8 MEUR (140,9 MEUR), en ökning med 15,5 procent. Den organiska tillväxten var 15,3 procent, varav prisökningar utgjorde cirka 4,0 procentenheter. Antalet laboratorietester ökade med 10,7 procent och under kvartalet utfördes 32,6 miljoner tester (29,4 miljoner). FFS ökade med 15,9 procent under kvartalet och utgör nu 67 procent av divisionens intäkter.

Diagnostic Services EBITDA uppgick till 26,9 MEUR (20,9 MEUR), en ökning med 28,4 procent. EBITDA-marginalen ökade kraftigt till 16,5 procent (14,8 procent), främst hänförligt till tillväxt inom FFS och en bra utveckling för testmixen. Det är i linje med vår strategi att växa på de FFS-dominerade marknaderna, där marginalerna är högre.

Vi är nu mer än halvvägs genom våra treåriga finansiella mål (2023–2025) och vi är på god väg att nå dem.

Finansiella mål för 2025:

  • organiska intäkter överstigande 2,2 miljarder EUR
  • en justerad organisk EBITDA överstigande 350 MEUR
  • lån med avdrag för likvida medel och likvida kortfristiga placeringar/justerad EBITDAaL ≤3,5x

Fredrik Rågmark
Vd

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Denna information är sådan information som Medicover AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024 kl. 07.45 CET. Delårsrapporten samt övrig information om Medicover finns tillgänglig på medicover.com.

Finansiell kalender
Bokslutskommuniké                                        12 februari 2025, 07.45 CET
Årsredovisning                                                 vecka 13 2025
Delårsrapport januari-mars                              29 april 2025, 07.45 CEST
Årsstämma                                                      29 april 2025
Delårsrapport april-juni                                    24 juli 2025, 07.45 CEST
Delårsrapport juli-september                           5 november 2025, 07.45 CET

För ytterligare information kontakta:
Hanna Bjellquist, Head of Investor Relations
Telefon: 070-303 32 72
E-post: hanna.bjellquist@medicover.com

Telefonkonferens: En telefonkonferens för analytiker och investerare hålls idag kl. 09.30. För att lyssna in, vänligen logga in här. Du får då möjlighet att ställa skriftliga frågor. Om du vill delta i telefonkonferensen, vänligen registrera dig här. Efter registreringen får du telefonnummer och konferenskod, så att du kan delta i telefonkonferensen, där du även har möjlighet att ställa muntliga frågor.

Medicover är ett ledande internationellt hälsovårds- och diagnostikföretag som grundades 1995. Medicover driver ett stort antal öppenvårdskliniker, sjukhus, specialistvårdsenheter, laboratorier samt blodprovscentraler. De största marknaderna är Polen, Tyskland, Rumänien och Indien. 2023 uppgick Medicovers intäkter till 1 746 MEUR och företaget hade fler än 45 000 anställda. För mer information, besök www.medicover.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hotell Onyxen får gäster att haja till: Gästernas välmående har aldrig varit så viktigt

Published

on

By

Boutique-hotellet i Göteborg höjer gästupplevelsen genom ett ännu större fokus på hälsa och service. Hotellets gäster har nu möjlighet att låna träningskläder att nyttja under sin vistelse oavsett om gästerna tränar på rummet, tar en löptur eller tränar utomhus, eller om de önskar använda prisbelönade Spa-& Lifestyle-klubben Hagabadet där entré ingår i boendet. 

Hotell Onyxen har en anrik historia och erbjuder 34 stilfullt inredda rum, där modern komfort kombineras med tidlös charm. Hotellet är beläget i hjärtat av Göteborg, vilket ger gästerna möjlighet att njuta av stadens liv och rörelse samtidigt som de kan koppla av i en lugn och inbjudande miljö. Med sin hemma-hos-atmosfär och personliga service har hotellet länge varit ett populärt val för besökare som vill kombinera stadens energi med en avkopplande hotellupplevelse.

Från och med november månad kommer hotellet att erbjuda sina gäster möjligheten att låna träningskläder under sin vistelse. Detta ger gästerna flexibilitet och bekvämlighet för den som vill resa lätt, och samtidigt önskar hålla igång sin träningsrutin även under resan. Eller har varit glömsk och inte packat med sig eget.

​​​​​​​Helene Johansson, Wow Experience Manager och ägare av Hotell Onyxen, uttrycker sin entusiasm inför den nya utvecklingen:
”Vi har alltid haft som mål att överträffa våra gästers förväntningar, och denna utökade service är ett naturligt steg för att stärka vår position som ett förstklassigt boutiquehotell i Göteborg. Med denna lösning är jag övertygad om att våra gäster kommer att få en ’wow’-upplevelse. Genom att erbjuda nya tjänster kan vi fördjupa vårt erbjudande och ge våra gäster ett mervärde som verkligen gör skillnad under deras vistelse. Det handlar om att skapa en känsla av omtanke, där varje detalj är noggrant genomtänkt.”

Ikoniska profiler i Göteborgs hotell- och spaindustri
Pelle och Helene Johansson har etablerat sig som ikoniska profiler inom spaindustrin genom sitt framgångsrika arbete med wellnesskoncernen Hagabadet. Efter sommaren har de tagit ytterligare kliv in i hotellbranschen där de gått från att vara minoritetsägare till att vara enskild ägare av Hotell Onyxen samt det blivande hotellet i det gamla Polishuset från 1911 på Tredjelånggatan som beräknas stå klart 2026. Med djupa rötter i staden och en lång historia av innovation och entreprenörskap bygger de verksamheter som nu är synonyma med genuin gästupplevelse, hälsa och avkoppling. I en tid av många nybyggnationer tycker vi det är viktigt och extra spännande att förädla det som redan finns och lyfta fram det som har en själ, säger Helene. Genom att utveckla verksamheter i äldre fastigheter till unikiteter har Hagabadet gått från en daterad anläggning med kraftigt minusresultat till en välbesökt wellness-koncern med tre flerfaldigt prisbelönade lifestyleklubbar vilket gjort paret till pionjärer i branschen. Hotell Onyxen och kommande hotellet i före detta Polishuset är starten på ett spännande boutique- och lifestylekoncept som tar tillvara koncernens erfarenheter, starka varumärke inom hälsa och wellness och trenderna inom longevity.

Deras resa började redan 1996 för Helene, som då såg potentialen i Hagabadet, medan Pelle anslöt några år senare och tog över som VD med uppdraget att göra verksamheten lönsam. Efter att ha köpt företaget 2013 har de fortsatt att expandera och utveckla sina koncept med fokus på hälsa, välmående och unika gästupplevelser. Både Hotell Onyxen och Hagabadet står idag som exempel på parets visionära ledarskap och deras förmåga att anpassa sig till nya trender inom både boende och wellness.

Jone Sølvik, VD för Gympak, kommenterar samarbetet:
”Vi är oerhört glada och stolta över att samarbeta med Hotell Onyxen för att erbjuda deras gäster en unik wellness-upplevelse. Vi tror starkt på att fysiskt välbefinnande och mental hälsa går hand i hand, och vårt partnerskap gör det möjligt för gästerna att hålla sig aktiva och friska även under sin hotellvistelse.”

Hotell Onyxen står fast i sitt åtagande att erbjuder enastående service upplevelser gäster sent ska glömma, och genom samarbetet med Gympak sätter en standard för hotellet och för gästernas välbefinnande. Med ett fokus på både fysisk och mental hälsa är målet att varje gäst ska lämna hotellet med nya energier och oförglömliga minnen. 

Helene Johansson avslutar: Jag blev också positivt överraskad över hur kostnadseffektivt Gympaks tjänster är.

För mer information:
Jone Sølvik, CEO Gympak, jone.solvik@gympak.com+46 706 112 100
Helene Johansson, Wow Experience Manager på Hotell Onyxen, helene.johansson@hagabadet.se

Om Gympak:
Gympak är ett svenskt företag som erbjuder innovativa wellness-lösningar för hotell. Företaget gör det enkelt för hotellgäster att ta hand om sin hälsa genom att erbjuda träningsutrustning, kläder och personliga träningsprogram som kan nyttjas direkt på hotellrummet.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.