Connect with us

Marknadsnyheter

HEXPOL har signerat ett avtal om att förvärva 100% av aktierna i McCann Plastics, en amerikansk specialist inom thermoplastic compounds

Published

on

HEXPOL har signerat ett avtal om att förvärva 100% av aktierna i McCann Plastics LLC från familjen McCann. Företaget är specialister inom nischade thermoplastic compounds, speciellt för rotationsgjutningsapplikationer och är baserat i Ohio, USA.

Förvärvet är helt i linje med HEXPOLs strategi av förvärv inom polymera compounds. Vidare kompletterar förvärvet vår nuvarande verksamhet i USA och stärker vår marknadsposition.

“Förvärvet av McCann är helt i linje med vår tillväxtstrategi med förvärv inom polymera compounds och stärker vår marknadsposition i USA. Vi välkomnar alla medarbetare på McCann till HEXPOL koncernen”

Georg Brunstam, VD och koncernchef HEXPOL

“Jag är övertygad om att McCann Plastics med HEXPOL som ägare nu kommer stärkas än mer. Det kommer ge företaget och medarbetarna fler resurser att växa med nya marknader och kunder samtidigt som effektiviteten inom produktionen kan förbättras ytterligare ”

Michael McCann

Under de senaste åren har McCann gjort betydande investeringar i kapacitet och teknologi för att säkra bolagets fortsatta tillväxt och för att kunna möta den ökande efterfrågan av företagets produkter.

“McCann har en stark position i sin marknadsnisch som kompletterar och breddar vårt kunderbjudande. Företaget är välinvesterat med hög kompetens inom specialiserade thermoplastic compounds.  Vi ser fram emot en fortsatt framgångsrik tillväxt med McCann som en del av HEXPOL”

Jan Wikström, President HEXPOL Thermoplastic Compounding

McCann har under de senaste 12 månaderna visat en försäljning om ca 72 MUSD med en lönsamhetsnivå straxt under HEXPOL koncernen. McCann har verksamhet på två platser i Ohio, USA och har ca 100 anställda. De huvudsakliga slutkundsegmenten är allmän industri, lantbruk samt det snabbväxande segmentet specialiserade kylboxar.

Förvärvspriset uppgår till 120 MUSD på en skuldfri bas och finansieras genom en kombination av befintlig kassa och existerande banklån. Transaktionen slutförs när reglerande myndigheter gett tillstånd, vilket förväntas ske under fjärde kvartalet 2022.

För ytterligare information kontakta:

Peter Rosén, Vice VD & CFO
Tel: +46 (0)40 25 46 60

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energi-, olje- och gassektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2021 uppgick till 16 005 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 4 800 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 november kl. 01:10.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Från säng till styrketräning: Ydalir Hotel och Gympak omdefinierar wellness på hotellrum

Published

on

By

Ydalir Hotel, beläget centralt på Ullandhaug i Stavanger, fortsätter att sätta nya standarder för hotellupplevelser med fokus på hälsa och välbefinnande. I samarbete med Gympak och Mase Home presenterar Ydalir Hotel en helt ny träningsupplevelse på hotellrummet – där sängen förvandlas till ett träningsutrymme. Denna unika lösning kombinerar modern design med praktiska träningsmöjligheter för en flexibel och hälsocentrerad vistelse.

Ydalir Hotel är ett boutiquehotell med 59 eleganta rum, inklusive 12 fullt utrustade lägenheter. Hotellets affärsmodell är unik – sedan öppningen 2018 har all vinst donerats till Universitetet i Stavanger för att stödja forskning och utbildning. Detta gör Ydalir till Gympaks första ideella partner, en banbrytande aktör i att integrera wellness i hotellupplevelsen.

I pilotprojektet testas innovativ teknik från Mase Home som gör att den höjbara sängen frigör golvyta, medan portabla träningsredskap ger gäster möjlighet att snabbt växla mellan arbete och fysisk aktivitet utan att kompromissa med komfort.sängarna. Rummen utrustas med Gympaks portabla träningsredskap, vilket gör det enkelt för gästerna att utföra styrke- och rörlighetsträning utan att behöva lämna rummet.

– Det här är ett viktigt steg mot vårt mål att göra wellness till en självklar del av alla hotellrum säger Martin Sagen, VD på Ydalir Hotel. – Samarbetet med Gympak låter oss kombinera innovation och komfort med fokus på hälsa och välbefinnande.

För Gympak innebär partnerskapet med Ydalir ett viktigt steg i att etablera wellness som en naturlig del av hotellbranschen.
– Det är fantastiskt att arbeta med en visionär partner som Ydalir, säger Jone Sølvik, vd på Gympak. – Att hotellet dessutom är ideellt gör samarbetet ännu mer unikt. Vi ser stor potential i att expandera konceptet så att våra lösningar kan bli standard på alla rum i framtiden.

Detta initiativ återspeglar en växande trend inom hotellbranschen där gästernas hälsa och flexibilitet står i centrum. Genom att erbjuda integrerade träningsmöjligheter visar Ydalir Hotel hur wellness kan bli en inspirerande och naturlig del av den moderna hotellupplevelsen.

För mer information:
Jone Sølvik, CEO, Gympak: jone.solvik@gympak.com+46 706 112 100
Martin Sagen, VD, Ydalir Hotel: ms@yladirhotel.no

Om Gympak:
Gympak är ett svenskt företag som erbjuder innovativa wellnesslösningar för hotell. Företaget gör det enkelt för gäster att prioritera hälsan genom träningsutrustning, kläder och personliga träningsprogram för hotellrummet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bästa besökssiffrorna på fem år för Historiska museet

Published

on

By

En varierad programverksamhet, fler skolklasser och den uppmärksammade utställningen HÄXOR lockade extra många besökare till Historiska museet under 2024. Det gångna året är det bästa på fem år, sett till antalet museibesök.

–  Vi har verkligen sett en häxeffekt, säger Historiskas museichef Åsa Marnell.

_MG_0849.jpg

Totalt klev 179 791 besökare in genom entrédörrarna på Historiska museet år 2024. Det är en ökning med nio procent jämfört med året innan. Dessutom innebär antalet besökare att museet har återhämtat sig från det besöksbortfall som blev när museet inte längre hade fri entré.

– Vi försöker såklart alltid jobba med att ha ett utbud som människor vill ta del. 2024 lyckades vi nå en publik som inte brukar besöka Historiska och det är vi väldigt glada för, säger museichef Åsa Marnell.

I juni öppnade Ekonomiska museet nya utställningar i samma lokaler som Historiska, vilket också har bidragit till ett ökat antal besökare. Den stora ökningen i december visar att utställningen HÄXOR lockat extra många att besöka museet. 

– Vi vill visa det där oväntade och lustfyllda som ger reflektion och eftertanke. Utställningen HÄXOR gör just det, säger Åsa Marnell.

Under vårvintern anordnar Historiska museet häxkvällar med olika teman och den som är lite yngre kan testa att spå i tenn under helgerna. Utställningen HÄXOR har öppet till den 11:e maj 2025.

Mer information om utställningen:

Häxor | Historiska Museet

Mer information om museets programverksamhet:

Helgkul för barn: Spå i tenn

Häxkvällar på Historiska

Åsa Marnell
museichef Historiska
asa.marnell@shm.se

Agnes Wentzel Blank
Pressansvarig
08-519 55 304
press@historiska.se

Historiska museet är hela Sveriges museum för historia och arkeologi. Samlingarna består av över tio miljoner föremål och är en källa till kunskap och inspiration. Vi berättar om levnadsöden, maktkamper, kärlek, fest och vardag med fokus på forntid och medeltid. Möt museet digitalt eller fysiskt genom föremål, utställningar, visningar och andra aktiviteter.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skanska uppgraderar järnvägsstationer i södra Slovakien för EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor

Published

on

By

Skanska har tecknat ett kontrakt med Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) för modernisering av järnvägsstationerna i Levice och Veľké Kozmálovce i södra Slovakien. Kontraktet är värt EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för första kvartalet 2025.

Projektet omfattar modernisering av två järnvägsstationer med totalt fem kilometer nya spår, installation av 41 nya växlar och nya säkerhetssystem på stationerna. Skanska kommer att bygga handikappanpassade plattformar och nya korsningar. Arbetet inkluderar även byggnation av en integrerad arbetsplats för fjärrstyrning av trafiken samt uppgradering av kontaktledningssystemen.

När uppgraderingen är slutförd kommer det att medföra ökad tåghastighet, säkrare trafik och nya plattformar med förbättrad åtkomst.

Arbetet startar i januari 2025 och byggtiden är tolv månader.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.