Marknadsnyheter
Omvärldsläget förstör inte julstämningen – svensken planerar öppna plånboken
Trots rusande inflation och ett osäkert omvärldsläge planerar 60 procent av svenskarna att lägga lika mycket eller mer pengar på julklappar i år som i fjol. Hälften planerar också att handla sina julklappar på nätet.
– Det här visar att både e-handelsföretagen och transportbolagen behöver rusta för ytterligare en hektisk julhandel med fortsatt stora paketvolymer, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på iBoxen.
Över 1 000 svenskar över hela landet i åldrarna 20 – 74 år har fått frågor om hur de ser på årets julhandel i iBoxens undersökning, och om de föredrar att handla på nätet eller i butik.
Svenskarna kommer fortsatt att lägga mycket pengar på julklappsinköp, trots det skakiga omvärldsläget med rusande inflation, höjda räntor och skenande elpriser. 53 procent av de tillfrågade anger att de kommer att lägga lika mycket pengar som i fjol, 25 procent kommer att lägga något mindre medan 11 procent kommer att lägga mycket mindre. 65 procent av de tillfrågade i undersökningen kommer att handla lika många eller fler julklappar på nätet i år jämfört med förra året.
Trots att över hälften svarar att de kommer att lägga lika mycket på julklappsinköp som i fjol, uppger 75 procent av de tillfrågade att omvärldsläget ändå kommer att påverka julklappsinköpen i varierande grad.
– Det är intressant att så många som 60 procent ändå anger att de kommer att lägga lika mycket eller öka sin julklappsbudget i år, en budgetpost som ökat stadigt för svensken de senaste åren. Samtidigt så är det självklart så att högre utgifter skapar osäkerhet, säger Markus Trautmann.
På nätet eller i butik?
Hur handlar svensken då helst sina julklappar – på nätet eller i butik? Där är det jämt. 51 procent handlar helst i butik, medan 49 procent helst handlar på nätet. Det är dock stor skillnad mellan åldersgrupperna. Hela 67 procent av 35 – 44-åringarna föredrar att sköta sina julklappsinköp på nätet. Bland den yngsta målgruppen, 20 – 24, är det ganska jämnt fördelat mellan nätet och fysisk butik, medan pensionärer ännu inte riktigt verkar ha omfamnat näthandeln. Där handlar 75 procent helst sina julklappar i butik.
Dagens konsumenter är mer benägna att avbryta ett köp från en e-handlare om de inte erbjuder det leveransalternativ konsumenten vill ha. Därför gäller det att e-handlare erbjuder flera olika leveransalternativ.
Många julklappar som beställts på nätet hämtas idag ut hos paketombud, vilket varje år föranleder rubriker om överfulla ombud, paketkaos och köer. Bland de yngre konsumenterna (20-44 år) hämtar var femte person helst sitt paket i en paketbox som står utomhus nära sin bostad. Det rimmar väl med trender från andra undersökningar där paketboxar växer i popularitet mot ombud*.
– Fördelarna med utomhusboxar är att de alltid är tillgängliga, du slipper köer, de finns nära ditt hem eller där du dagligen passerar, och du kan hämta ditt paket när det passar dig. Dessutom behöver man inte ta bilen till ett paketombud vilket innebär mindre trafikbelastning och lägre utsläpp, säger Markus Trautmann.
Enligt undersökningen så är köer även den främsta anledningen till att inte handla sina julklappar i butik följt av tidsbrist och begränsat utbud. Rädslan för att smittas av covid verkar inte vara så stor, förutom i den äldsta målgruppen där ungefär var fjärde oroar sig för smitta i julhandeln.
Frågor från undersökningen
Kommer du att lägga mer pengar, lika mycket eller mindre på julklappsinköp än i fjol?
Mycket mer 1 procent
Något mer 6 procent
Lika mycket 53 procent
Något mindre 25 procent
Mycket mindre 11 procent
Hur handlar du helst dina paket i jul?
I butik 51 procent
På nätet 49 procent
Vad får dig att undvika att handla i fysiska butiker i jul? (flera val möjliga)
Köer 42 procent
Långa avstånd till butiker 24 procent
Begränsat utbud 34 procent
Tidsbrist 36 procent
Covid 16 procent
Annat 15 procent
Hur många julklappar kommer du att handla på nätet i år jämfört med förra året?
Många fler 2 procent
Något fler 7 procent
Ungefär lika många 56 procent
Något färre 11 procent
Mycket färre 7 procent
Vet ej 17 procent
Om du får möjlighet att välja själv, hur tar du helst emot dina paket som du handlat på nätet?
(ålder 25-34 i parantes)
Till ett paketombud (exempelvis mataffären eller den lokala handlaren) 42 procent (34 procent)
Till ett digitalt ombud (paketbox i butik eller köpcenter med begränsade öppettider) 16 procent (21 procent)
Hemleverans där jag måste vara hemma under ett visst tidsspann 6 procent (3 procent)
Till paketbox som står utomhus (nära där jag bor så att jag kan hämta paketet när jag vill) 14 procent (21 procent)
Till avsändande företags fysiska butik 2 procent (1 procent)
Lämnas utanför ytterdörren 21 procent (21 procent)
Resultatet baseras på en undersökning med 1 010 boende i Sverige 20-74 år via undersökningsföretaget Norstats panel i oktober 2022.
*Tidigare undersökningar som visar att paketboxar vinner mark:
E-barometern
Studie från Linköpings Universitet: Paketbox? Yes box!
E-handelsindikatorn
Så vill svenskarna få sina paket levererade
För mer information, kontakta:
Markus Trautmann, kommunikationschef iBoxen
mail: markus.trautmann@iboxen.com,
tfn: 0721-417 417
iBoxen
iBoxen utvecklar en rikstäckande infrastruktur för leveransboxar utomhus – tillgängliga för alla dygnet runt. Vi investerar stort med målet att alla Sveriges 4,7 miljoner hushåll – i såväl landsbygd som stad – enkelt och bekvämt ska kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar – oavsett var de handlar och vilken transportör som levererar paketen. Leveransboxarna är ett nödvändigt och bekvämt alternativ till ombuds- och hemleveranser.
iBoxens infrastruktur kan användas av alla transportbolag vilket gör det möjligt för e-handeln att fortsätta växa – på ett mer hållbart sätt. Boxarna leder till färre och kortare transporter på landsbygden och skapar förutsättningen för nattleveranser med elfordon i städer. iBoxen ägs av grundarna, Fastighets AB Balder, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) och Redito, och är finansierat för att skapa ett nätverk med boxar över hela Sverige. iBoxens leveransboxar använder programvara från företaget Qlocx.
Marknadsnyheter
Maten Coops kunder söker mest på i januari
Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.
Januari månad är knappt en tredjedel in. Årets första storhandling är gjord, och de första matlådorna står redo för årets stundande arbetspass. En tydlig trend senaste åren är att vi förblir vanemänniskor – kaffe, ägg, mjölk, ost bröd och gurka fortsätter år efter år att vara de vanligaste sökorden på coop.se. Ost klättrar en placering på listan till 2024, medan gurka faller två – kanske för att paprika numera tar sig in på topplistan i stället för förra årets tia yoghurt.
– Att ändra sina vanemönster är svårt och matvanor kanske en av de svåraste. Vi har ofta med oss vanorna från barnsben. I januari är det mycket man vill få med, det ska vara både billigt och nyttigt. Jag tror att paprikan kommit upp sig för att den är relativt prisvärd just nu. En perfekt januarirätt som dessutom passar utmärkt för storkok är Chili con carne. Den går förstås att göra både med och utan kött. Den bockar i många boxar, är billig, blir nyttig med mycket grönsaker och bönor och dessutom paprika. Sen blir den bättre dagen efter så en utmärkt matlåda, säger Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige.
Varorna som ökar mest är dock gula i färg. Såväl frysta pommes som banan ökar med hela 19% i antal sökningar jämfört med januari 2023. Trendar i sökfältet på coop.se gör även bacon (+17%), mjölk och pasta (+15%) samt paprika, havregryn, lök och tvättmedel (samtliga +14%).
Budgetfavoriten nudlar ligger kvar på samma nivå i antal sökningar som 2023, medan klassiker som färre knappade in under årets ”fattigaste” månad blev krossade tomater, hushålls- och toalettpapper samt crème fraiche.
Januari 2023, flest sökningar på coop.se
- Kaffe
- Ägg
- Mjölk
- Gurka
- Ost
- Bröd
- Kyckling
- Tomat
- Pasta
- Yoghurt
Januari 2024, flest sökningar på coop.se
- Kaffe
- Mjölk
- Ägg
- Ost
- Bröd
- Gurka
- Kyckling
- Tomat
- Pasta
- Paprika
Ökar mest januari 2024 jämfört med januari 2023:
+19% fler sökningar på pommes samt banan
+17% bacon
+ 15% mjölk samt pasta
+14% paprika, havregryn, lök samt tvättmedel
+ 13% bröd, juice, falukorv samt vitlök
+12% majs samt köttfärs
Kvar på samma nivå: nudlar
Minskar i antalet sökningar: krossade tomater, hushållspapper, toalettpapper, crème fraiche
Smakfulla recept med pommes, banan och bacon:
Saftig banankaka | Recept – Coop
Bananpannkakor – allra godaste receptet! – Coop
Krämig baconpasta | Recept – Coop
Makaronipudding | Recept – Coop
Krämig kycklinggryta med bacon – Coop
Om coop.se
Coop.se är en av landets mest populära sajter för recept och inhandling av mat. På coop.se kan du även hitta bra erbjudanden samt se dina medlemspoäng. Vi gör din vardag godare!
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Fortinova tecknar hyresavtal med Norconsult Sverige AB
Fortinova har tecknat ett treårigt hyresavtal med Norconsult Sverige AB avseende kontorsytor om 600 kvm inom fastigheten Färgaren 10 i Varbergs kommun. Norconsult satsar nu för framtiden och flyttar till nya lokaler i Varberg och samordnar sina verksamheter. Detta för att skapa en plats med fler möjligheter för kunder och ökad efterfrågan. Lokalerna kommer att anpassas enligt hyresgästens önskemål och planerad inflyttning är den 1 maj 2025.
”Vi ser fram emot vårt nya samarbete med Norconsult. Det är ett spännande bolag och vi är väldigt glada att ha en ny stark hyresgäst till ett av Varbergs bästa kontorslägen”, säger Richard Jande, kommersiell förvaltare på Fortinova.
”Uthyrningen till Norconsult visar återigen på den fortsatt starka marknaden för lokaler i Varberg”, fortsätter Richard Jande.
För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jande, kommersiell förvaltare
Telefon: +46 340 59 25 05
E-post: rj@fortinova.se
Ida Dahlbäck, Avdelningschef kommunikation
Telefon: +46 70 248 10 28
E-post: ida.dahlback@norconsult.com
Om Norconsult Sverige AB
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Bolaget har cirka 6 500 medarbetare på närmare 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland och erbjuder specialistkompetens inom bygg och fastighet, infrastruktur, arkitektur, energi, vatten och avlopp, industri, miljö och digitalisering.
Om Fortinova
Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 30 september 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om cirka 4,8 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.
Marknadsnyheter
2024 års certifiering av Allsvenskans och Superettans akademier – hela listan
Malmö FF står kvar som ensam klubb med maximala sju stjärnor när resultatet av 2024 års certifiering av klubbarnas akademiverksamhet blir officiell. AIK står ensam på sex stjärnor. Fem stjärnor har fem klubbar fått varav Helsingborgs IF tar klivet upp dit igen. Här är hela resultatet av 2024 års certifiering.
Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från Ettan Fotboll som anmält intresse. Modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsonger.
– Certifieringen kravställer klubbarna i syfte att klubben ska utveckla sig själv hela tiden. Tanken är också att certifieringsmodellen hela tiden ska ta nya steg. Inför detta år höjde vi kraven på en rad punkter, så även om några klubbar går bakåt poängmässigt så har de gått framåt ändå. För att förbättra sig poängmässigt krävs att man som klubb tar steg och utvecklar sig kontinuerligt. Det gynnar svensk fotboll på alla plan, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.
Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i certifieringen. Jämfört med föregående år så är det i år 13 SEF-klubbar som får högre antal poäng varav fyra stycken också får en extra stjärna, nämligen Helsingborgs IF, GAIS, Trelleborgs FF och Västerås SK. Precis som tidigare så är det bara en enda klubb som får maximala sju stjärnor – Malmö FF.
– Det krävs ett aktivt jobb i hela föreningen för att uppnå ett bra resultat i certifieringen år efter år. Vi följer upp många olika delar i verksamheten, och det ställs krav på efterlevnad i den dokumentation som föreningen skickar in till oss. Vi önskar att certifieringen skall ses som en möjlighet att utveckla sig och bli bättre över tid, menar Thomas Hasselgren och fortsätter.
– Förutom att akademierna utbildar framtidens elitspelare, ser vi fler tränare på elitnivå som kommer från våra akademier. Vilket vi tycker att jättepositivt att man ger fler unga och ambitiösa tränare chansen. Några av akademins tränare har lyfts upp under året, vilket i sig har påverkat årets kortsiktiga certifieringsresultat negativt då man ej ersätt personalen med nya personer.
Svensk Elitfotbolls akademisatsning möjliggörs av elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Certifieringen spelar en avgörande roll för att lyfta fram den höga kvalitet som finns inom elitfotbollens akademiverksamheter. Svensk fotboll har stor potential att bli ännu mer slagkraftig internationellt och vi är stolta över att kunna bidra till den resan. Genom att årligen avsätta omkring 18 miljoner kronor kan vi ge klubbarna resurser att ytterligare professionalisera sitt arbete med att utveckla framtidens stjärnor, säger David Tezera, Sponsorchef på Unibet.
Certifierarna bedömer klubbarna djupgående och utifrån ett brett perspektiv. Syftet med certifieringen av klubbarna är fortfarande att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Ett viktigt delområde är spelarnas steg från akademin till klubbens herrlag. Det genomförs ett certifieringsbesök vartannat år över två dagar ute i klubbarna, där certifieraren får svar på om klubbens dokumentation av verksamheten faktiskt överensstämmer med verkligheten. I tillägg genomförs ett digitalt certifieringsmöte efter säsongen varje år.
Certifieringens maxnivå är 10 000 poäng.
Resultat Svensk Elitfotbolls certifiering 2024:
Klubb | Total poäng | Nivå |
Malmö FF | 9347 | 7 |
AIK | 8285 | 6 |
IF Brommapojkarna | 7874 | 5 |
Hammarby IF | 7334 | 5 |
IFK Göteborg | 7300 | 5 |
IFK Norrköping | 7039 | 5 |
Helsingborgs IF | 7028 | 5 |
Djurgårdens IF | 6355 | 4 |
BK Häcken | 6051 | 4 |
Mjällby AIF | 5834 | 3 |
IF Elfsborg | 5696 | 3 |
Landskrona BoIS | 5666 | 3 |
Kalmar FF | 5610 | 3 |
GIF Sundsvall | 5399 | 3 |
Östers IF | 5328 | 3 |
IK Sirius | 5319 | 3 |
Halmstad BK | 5313 | 3 |
Västerås SK | 5259 | 3 |
Trelleborgs FF | 5240 | 3 |
Degerfors IF | 4886 | 2 |
Skövde AIK | 4731 | 2 |
Örebro SK | 4242 | 2 |
IK Brage | 4222 | 2 |
GAIS | 4207 | 2 |
Varbergs BoIS | 4029 | 2 |
Örgryte IS | 3533 | 1 |
Östersunds FK | 3129 | 1 |
IFK Värnamo | 3046 | 1 |
Utsiktens BK | 2976 | 1 |
Sandvikens IF | 2919 | 1 |
Fakta Certifieringen:
Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.
Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och certifierare Jimmy Högberg, Stefan Olofsson, Thomas Westerberg, Hans Lindbom och John Wall som besöker klubbarna och deras ungdomsakademi.
Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 10–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke