Connect with us

Marknadsnyheter

Aurobay blir en del av nytt globalt företag för nästa generations drivlinor

Published

on

Zhejiang Aurobay Powertrain Co., Ltd (Aurobay), som tidigare ägdes av Volvo Cars, blir en del av ett nytt globalt företag ägt av Renault och Geely som utvecklar och tillverkar hybriddrivlinor och drivlinor med låga utsläpp.

  • Aurobays ägare Geely Holding1 har tillsammans med Geely Auto2 tecknat3 ett avtal med Renault Group om att slå samman sina verksamheter inom produktion av förbrännings- och hybriddrivlinor.
  • Det nya företaget, som beräknas vara i gång under 2023, kommer att ha 17 fabriker och fem forsknings- och utvecklingscenter i Asien, Amerika och Europa, och ha 19 000 anställda.
  • Aurobay, som har 2 850 anställda i Göteborg, Skövde och Zhangjiakou i Kina, kommer att ingå i det nya företaget.
  • Sedan separationen från Volvo Cars i juli 2021 har Aurobay blivit en pionjär inom utvecklingen av förbränningsmotorer med låga eller inga koldioxidutsläpp.
  • Efterfrågan på drivlinor baserade på hybrid- och förbränningsteknik med låga utsläpp förväntas förbli en del av fordonsindustrin under decennier framöver.
  • Det nya företag som presenteras idag kommer årligen att producera cirka 5 miljoner förbrännings-, hybrid- och plug-in-hybridmotorer samt växellådor.
  • Det nya företaget kommer att förse ett flertal fordonstillverkare världen över med en komplett uppsättning marknadsledande drivlinor, inklusive elektriska lösningar.
  • Redan från början förväntas det nya företaget leverera till flera kunder, inklusive Volvo Cars, Renault, Dacia, Geely Auto, Lynk & Co och PROTON.
  • Volvo Cars har beslutat att överföra sitt ägande i Aurobay till Geely Holding.
  • Enligt det icke-bindande avtalet kommer Geely Holding och Renault Group att inneha 50 procent vardera av aktierna i det nya företaget.
  • Det nya företaget, som kombinerar en geografiskt strategisk närvaro med en attraktiv affärsmodell, kommer att erbjuda sina leverantörer stora synergimöjligheter och samtidigt utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet för industriella och finansiella partners.

8 November 2022, Gothenburg – Geely Holding Group (Geely Holding), Geely Automobile Holdings Limited (Geely Auto HK.0175) (tillsammans benämnda Geely) och Renault Group har tecknat ett icke-bindande ramavtal om att skapa ett nytt globalt företag som ska utveckla, tillverka och leverera marknadsledande drivlinor och högeffektiva förbränningsmotorer (ICE, Internal Combustion Engines).

När affären är genomförd kommer det nya företaget att vara en fristående global leverantör med ett komplett utbud av lösningar baserad på ICE-teknik. Det kommer att producera nästa generations hybriddrivlinor och utveckla lågemissionsteknologier. Enligt planerna ska det nya företaget driva 17 fabriker i Amerika, Asien och Europa och ha totalt cirka 19 000 anställda, och producera cirka 5 miljoner förbrännings-, hybrid- och plug-in-hybridmotorer och växellådor per år. Redan från start förväntas det nya företaget leverera till kunder i fordonsindustrin som Volvo Cars, Renault, Dacia, Geely Auto, Lynk & Co och PROTON. I framtiden kan företaget komma att erbjuda drivlineteknologier även till andra bilmärken.

Det nya företaget kommer att välkomna nya industriella och finansiella partners som ser möjligheter i att bidra till branschledande lösningar som ger låga eller inga utsläpp över produktlivscykeln, samt av möjligheten att skapa värde i den pågående transformationen inom fordonsindustrin.

Aurobay har varit ledande inom utvecklingen av förbränningsmotorer med låga eller inga utsläpp sedan företaget etablerades i juli 2021. Aurobay har ett tydligt fokus på hållbarhet och en cirkulär syn på utsläpp. Aurobay, med sina 2 850 anställda i Sverige och Kina, kommer att bidra med sin unika FoU- och tillverkningskapacitet till det nya företaget.

“Bilindustrins starka fokus på elfordon kommer inte att räcka för att nå utsläppsmålen för koldioxid. Elektrifiering är bara en av flera lösningar som krävs för att nå nettonollutsläpp från fordon globalt. I många delar av världen kommer det vare sig att finnas tillräckligt med fossilfri el eller tillräckligt med laddningsinfrastruktur för att möjliggöra snabb elektrifiering. Enligt branschuppskattningar kommer 55–75 procent av alla bilar på vägarna år 2040 fortfarande att drivas med hybrid- och förbränningsmotorer”, säger Michael Fleiss, vice VD för Aurobay.

“Många biltillverkare koncentrerar sig på elektriska drivlinor och kommer att tappa fokus på förbrännings- och hybridsystem. Det nya företaget kommer att utveckla och leverera toppmoderna produkter. Vi kommer att ha storleken, kunskapen och förmågan att utveckla och tillverka hybridmotorer med låga eller noll utsläpp i en skala som kommer att minska det globala koldioxidavtrycket avsevärt”, säger Michael Fleiss.

Därutöver har Volvo Cars4 beslutat att överföra sitt ägnande i Aurobay Sweden till Geely Holding. Volvo Cars och Aurobay kommer fortsätta att samarbeta, och Aurobay förblir Volvo Cars enda leverantör av drivlinor.

”Volvo Cars och Aurobays strategiska partnerskap fortsätter. Volvo Cars och Aurobay har en gemensam historia som sträcker sig över 100 år. Det är en stabil grund att bygga framtida samarbeten på”, säger Michael Fleiss.

1 Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd.
2 Geely Automobile Holdings Limited (Geely Auto HK.0175)
3 https://zgh.com/media-center/news/2022-11-08/?lang=en
4 via sitt helägda Volvo Car (China) Investment Co Ltd. (VCI)

Helene Carlson
Head of Communications and Public Affairs
+46 765 25 84 93
media@aurobay.com

Aurobay, som tidigare var en del av Volvo Cars, utvecklar och tillverkar drivlinor (motorer och växellådor) för en global marknad. Aurobays 2 850 anställda arbetar med forskning och utveckling, produktion och digital innovation. År 2021 producerade Aurobay 750 000 hybrid- och elmotorer i fabrikerna i Skövde och Zhangjiakou i Kina. Med en mer än 100 år lång historia av kontinuerlig innovation utvecklar Aurobay ny teknik som driver miljöpåverkan mot noll.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.