Connect with us

Marknadsnyheter

Delad framtidstro hos företagarna inför vintern

Published

on

SEB:s Företagarindikator, som visar företagares syn på verksamheten de kommande tre månaderna, minskar med 2 enheter i november från förra månadens notering på plus 1 och ligger nu på minus 1. I månadens undersökning ökar dock samtliga tre ekonomiska indikatorer kring utvecklingen den senaste månaden. Arbetstiden stiger från minus 3 till 0, likviditeten ökar från minus 2 till plus 6 och omsättningen stiger från 0 till plus 2.

Företagarindikator
Andelen företagare som tror på en positiv utveckling av verksamheten under den närmaste tremånadersperioden ökar från 22 procent till 23 procent. Samtidigt stiger andelen företagare som tror på en negativ utveckling från 21 procent till 24 procent, medan andelen som tror på oförändrad utveckling minskar från 56 procent till 51 procent. Företagarindikatorn är skillnaden mellan andelen som tror på en positiv utveckling och andelen som tror på en negativ utveckling. Indikatorn ligger i denna mätning på minus 1, vilket är en nedgång med 2 enheter från förra månaden.

– De ekonomiska utsikterna ser onekligen ganska dystra ut för tillfället men när det gäller företagarnas framtidssyn är bilden ganska splittrad. Nästan lika många företagare ser positivt som negativt på utvecklingen den närmaste tiden. Det är en tydlig återspegling av att egenföretagare är en ganska heterogen grupp där inte minst verksamheter inom jordbruk, bygg och reparation står inför en tuff tid, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández.

Fler ekonomiska indikatorer
På frågan hur tre ekonomiska indikatorer (omsättning, likviditet och arbetstid) utvecklats under den senaste månaden jämfört med föregående månad, svarar företagarna att samtliga tre indikatorer ökar denna månad. Även dessa indikatorer mäts som balansmått, det vill säga andelen som uppger en ökning minus andelen som uppger en minskning. Omsättningen ökar från 0 till plus 2, arbetstiden från minus 3 till 0 och likviditeten från minus 2 till plus 6 jämfört med föregående månad.

– Det är ett styrkebesked att företagarna uppger att de ekonomiska indikatorerna utvecklats i rätt riktning den senaste månaden. Den största förändringen återfinns i likvidteten, vilket kan komma att spela en viktig roll under vintermånaderna, säger Américo Fernández.

Företagarindikatorn – Utvecklingen senaste tolv månaderna:

nov-21 okt-22 sep-22 aug-22 jul-22 jun-22 maj-22 apr-22 mar-22 feb-22 jan-22 dec-21
-1 1 8 7 -3 10 11 16 14 10 12 17

Demoskop genomför varje månad undersökningen Företagarindikatorn på uppdrag av SEB och UNQUO, som är en finansiell tjänst utvecklad av bankens innovationsstudio SEBx för att göra livet som egenföretagare enklare. Denna undersökning bygger på cirka 600 webbintervjuer om enmansföretagares syn på omsättning, likviditet, arbetstid och framtidsutsikter. Undersökningen genomfördes under perioden 19 till 31 oktober.

För mer information, kontakta:
Américo Fernández, SEB:s Privatekonom
070-739 4564
americo.fernandez@seb.se

Niklas Magnusson, Pressansvarig
070-763 8243
niklas.x.magnusson@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 16 500 medarbetare. Den 30 september 2022 uppgick koncernens balansomslutning till 4 277 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 018 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Företag får ny grafisk profil efter 35 år

Published

on

By

Efter 35 år får Trollhättans Truck ett nytt ansikte. Med en uppdaterad grafisk profil hoppas företaget fortsätta sin tillväxtresa med en identitet anpassad för framtiden.

Trollhättans Truck är en av Västsveriges ledande aktörer inom utbildning, uthyrning och försäljning av truckar och liftar.  Med maskindepåer i såväl Trollhättan som Göteborg kan de nu presentera en ny grafisk identitet för att stärka sin varumärkesposition i en allt mer konkurrensutsatt marknad.

— Vi startade som ett litet företag och har sedan dess genomgått en betydande tillväxt. Vår nuvarande grafiska profil har emellertid inte helt hållit jämna steg med utvecklingen av vårt tjänste- och produktutbud. Därför behövde vi  anpassa vår grafiska profil för att bättre återspegla vår portfölj, säger Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck

Moderniserad grafisk profil

En del i Trollhättans Trucks nya grafiska identitet har även varit att anpassa sig till den nya digitala världen. Att förnya är en meningsfull förändring för att kunna rusta inför framtiden, optimera identiteten och att säkerställa att den är flexibel. 

— Vi har behållit kärnan och färgerna från vår gamla profil, men moderniserat den för att bättre passa dagens behov. Nu får vi en varumärkesidentitet som smidigt anpassar sig till dagens digitala plattformar, samtidigt som den behåller sin relevans i traditionella medier. Något som fortfarande utgör en väsentlig del av vår kommunikationsstrategi, säger Jonny Johansson.

Trollhättans Truck ser fram emot att dela denna resa tillsammans med sina kunder och medarbetare. Byrån som ligger bakom den nya grafiska profilen är den Uppsalabaserade performancebyrån Inspot och det nya varumärket kommer att lanseras i maj.

Kontaktinformation

Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
0520-470347

jonny@trollhattanstruck.se
Webbplats: https://www.trollhattanstruck.se/

Företagsinformation

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu helt fossilfri kemi i produktionen av OrganoWood Nowa

Published

on

By

Idag tillkännager OrganoWood en betydande milstolpe i vår strävan att minska vår miljöpåverkan genom att vi nu övergår till en helt fossilfri kemi i vår produktion av OrganoWood Nowa. Som en del av detta initiativ har vi genomfört en framgångsrik omställning från en icke biobaserad komponent till en helt biobaserad komponent.

​​

Denna övergång markerar en betydande förändring i vår strategi för hållbarhet och är ett steg framåt mot att minska vårt koldioxidavtryck. Den biobaserade komponenten som nu används i vår produktion är ett resultat av vårt engagemang för att utforska och använda innovativa lösningar.

”Vi är stolta över denna viktiga milstolpe i vår strävan att främja hållbarhet inom vår verksamhet,” säger Jens Hamlin, VD på OrganoWood. ”Att övergå till en fossilfri kemi är en del av vårt långsiktiga åtagande att minska vår påverkan på miljön och främja användningen av förnybara resurser.”

För mer information, kontakta

Jens Hamlin

VD

OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
08-684 001 14
http://www.organowood.com
jens.hamlin@organowood.com

OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning för 2023

Published

on

By

Report this content

Årsredovisning för 2023 finns här bifogat som pdf-fil för nedladdning. Årsredovisningen finns även för nedladdning på på bolagets hemsida www.eatgood.se under fliken ”Invest”.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.