Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Cars bekräftar på nytt sina ambitioner för mitten av decenniet på kapitalmarknadsdag

Published

on

 

Volvo Cars bekräftade idag på nytt sina ambitioner för mitten av decenniet vid företagets första kapitalmarknadsdag i Stockholm, då företagsledningen gav aktieägare och analytiker en uppdatering av företagets framsteg att nå dessa ambitioner.

 

Under 2021 meddelade Volvo Cars sina strategiska ambitioner att bli en av de aktörer inom bilindustrin som snabbast ställer om, samt att bli ett helt elektriskt bilmärke år 2030. Man har också satt upp målet att forma framtidens mobilitet med höga ambitioner om hållbar tillväxt.

 

Under kapitalmarknadsdagen bekräftande företagets ledning återigen att företaget står fast vid, och är fortsatt fullt fokuserade på, att nå sina ambitioner för mitten av decenniet, trots de pågående makroekonomiska utmaningarna runt om i världen. Under dagen delade talarna med sig av strategiska insikter om hur Volvo Cars uppnår sina ambitioner. 

Dessa omfattar en ambition att sälja 1,2 miljoner bilar per år vid mitten av decenniet, med en 50-procentig andel helt eldrivna bilar, sälja hälften av alla bilar via onlinekanaler och uppnå en årlig EBIT på 8-10 procent. Volvo Cars är också på väg att sänka koldioxidutsläppen under livscykeln per bil med 40 procent jämfört med baslinjen 2018 och att vara förstahandsvalet som arbetsgivare.

 

Åhörarna i Kungsträdgården i centrala Stockholm fick också en chans att se den helt nya Volvo EX90, företagets nya helelektriska flaggskepps-SUV. Volvo EX90 är den första i en familj av nya helelektriska Volvomodeller, då företaget har som mål att lansera en ny modell varje år under de kommande åren.

 

”Vi har en av branschens mest ambitiösa elektrifieringsplaner”, säger Jim Rowan, VD för Volvo Cars. ”I slutet av detta årtionde är vår ambition att endast sälja helt elektriska bilar. Volvo EX90 är inte bara vår första SUV som är född elektrisk, den markerar också starten på en intensiv omdaningsfas där vi under de kommande åren kommer att lansera en ny helt elektrisk bil per år, som drivs av avancerad teknik och förbättrad uppkoppling. Vi är stolta och tacksamma för det stöd vi har fått från våra investerare hittills och ser fram emot den fortsatta resan framåt.”

 

Agenda och sammanfattning av kapitalmarknadsdagen

 

Efter en introduktion och presentation av nya Volvo EX90 av Volvo Cars VD Jim Rowan presenterade Robin Page, Head of Global Design & UX, designen och användarupplevelsen i den nya generationen av helelektriska Volvo-bilar.

 

Mjukvara och Core Computing

 

En översikt över hur vi utvecklar och kontrollerar mjukvara som vi ser som värdehöjande för våra kunder. Detta blir i allt högre grad ett särskiljande element för framtida mobilitet och definierar kundupplevelsen, liksom potentialen för prenumerationsbaserade uppgraderingar. Mjukvara möjliggör en ökning av säkerheten till en ny nivå eftersom den är nyckeln till bilens rörelse och framdrift samt sikt och uppfattning. Här förklarar Volvo Cars hur strategin att kombinera intern mjukvaruutveckling med utvalda strategiska partnerskap hjälper Volvo Cars att kontrollera värdekedjan och minska tiden till marknadsintroduktion. Här beskrivs resonemanget bakom införandet av högpresterande kärndatorer, hur den skiljer sig från distribuerad datakraft och den stora säkerhetsförbättring som core computing möjliggör. Under presentationen ger vi mer klarhet om vilka typer av mjukvaruutveckling som Volvo Cars kommer att göra internt och var företaget kommer att förlita sig mer på partners och leverantörer.

Presentation av Sanela Ibrovic, Head of Connected Experience, och Elsa Eugensson, Senior Program Manager Autonomous Drive & Advanced Driver Assistance Systems.

Elektrifiering

 

I den här sessionen delar Volvo Cars med sig av mer detaljerade uppgifter om sin elektrifieringsstrategi och hur den genomförs. Nya Volvo EX90 är en viktig milstolpe i denna omvandling. Under den här sessionen presenterar Volvo Cars cellproduktstrategin och hur Volvo Cars möjliggör vertikal integration med innovativa tillverkningsprocesser. Bakom detta ligger en grundlig strategi genom effektiv anskaffning av batterier, e-motorer och växelriktare. Dessutom ökar Volvo Cars sin kapacitet genom att bygga upp en motståndskraftig, internt utvecklad batteriproduktion tillsammans med Northvolt och genom att etablera en e-motorlinje vid Volvo Cars Skövde-fabrik, som kompletterar Tier 1-leverantörerna. På lång sikt kommer detta att få elbilar, som för närvarande är dyrare, att bli i paritet med bilar med förbränningsmotorer.

 

Presentation av Kerstin Enochsson, Head of Procurement and Supply Chain och Erik Severinson, Head of Programme Management and Strategy. 

 

 

Hållbarhet

Eftersom bilindustrin är en del av problemet med klimatförändringarna är det Volvo Cars ansvar att omvandla och vara en del av lösningen. Därför är hållbarhet nyckeln till företagets framtida framgång och central för dess strategi och ambitioner. Under denna session delar företaget med sig av en uppdatering av framstegen att nå de ambitiösa ambitionerna för hållbarhet till mitten av decenniet, inklusive en 40-procentig minskning av de totala koldioxidutsläppen per bil och en ambitiös cirkulär agenda. Viktiga nyckeltal för nya Volvo EX90 presenteras tillsammans med hur Volvo Cars förbättrar sin verksamhet och leveranskedja.

Presentation av Henrik Green, Head of Advanced Technologies & Sustainability och Anders Kärrberg, Head of Global Sustainability 

 

Kommersiell förmåga

En översikt över den globala kommersiella strategin för att driva tillväxten mot Volvo Cars ambitioner om 1,2 miljoner sålda bilar till mitten av decenniet, och hur den genomförs. Drivkraften för tillväxt bygger på att vara dubbelriktat disruptiva inom elektrifiering och digitaliseringens kraft att skapa en bättre konsumentupplevelse. I kombination med ett stärkt varumärke möjliggör detta en stark prissättningsförmåga. Under sessionen ger Volvo Cars mer detaljerade uppgifter om omnikanal-upplägget, som möjliggör direkt och konstant engagemang med kunderna och som är skräddarsytt för varje försäljningsregion. Företaget presenterade också sin initiala plan för att i mitten av nästa år vända den brittiska marknaden till att vara direkt inriktad på konsumenten med hjälp av starka digitala lösningar. Detaljerna kring hur den kommersiella omvandlingen kommer att bidra till Volvo Cars ambition att i mitten av decenniet nå 8-10 procents EBIT-marginaler redovisades också under denna session.

 

Presentation av Björn Annwall, Chief Commercial Officer och Vice VD. 

 

 

Finansiell information

 

Förvandlingsresan kräver en stark finansiell ställning och en genomtänkt kapitalallokering. Under detta avsnitt presenterade Volvo Cars sin strategi för att kombinera lönsamhet med ambitiösa strategiska ambitioner och tillväxtmål. Dessutom presenterades detaljerna kring finansieringen av ökad produktionskapacitet och vertikal integration.

 

Presentation av Johan Ekdahl, Chief Financial Officer. 

 

 

Allt material som presenterades under kapitalmarknadsdagen finns här.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Volvo Cars Media Relations
+46 31-59 65 25
media@volvocars.com

Volvo Cars Investor Relations
John Hernander
+46 31-793 94 00
investors@volvocars.com

——————————-

Volvo Cars 2021

För 2021 redovisade Volvo Car Group en rörelsevinst på 20.3 miljarder kr. Intäkterna under perioden uppgick till 282.0 miljarder kr, medan den globala försäljningen uppgick till 698,700 bilar.

Om Volvo Car Group

Volvo Cars grundades 1927. I dag är Volvo Cars ett av de mest välkända och ansedda bilmärkena i världen med en försäljning till kunder i mer än 100 länder. Volvo Cars är listat på Nasdaq Stockholmsbörsen, där aktien handlas under tickern ”VOLCAR B”.

Volvo Cars strävar efter att ge kunderna frihet att färdas på ett personligt, hållbart och säkert sätt. Detta speglas i företagets ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare senast 2030 och i dess åtagande att kontinuerligt minska sitt koldioxidavtryck, med ambitionen att vara ett klimatneutralt företag 2040.

I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda medarbetare. Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns huvudsakligen i Göteborg. Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg, Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai (Kina).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.