Connect with us

Marknadsnyheter

“Guld på rågbröd” är Sveriges bästa macka – vinner Mack-SM 2022

Published

on

“Guld på rågbröd” – så heter Sveriges bästa macka 2022, skapad av Lina Lundqvist från Norrköping. Det stod klart när Sveriges största smörgås-tävling avgjordes under fredagen på Stockholmsmässan. Årets gyllene vinnarbidrag lyfter fram traditionella smaker där hjortron och varmrökt lax utgör huvudrollerna. Mackans säkra smaksammansättning tillsammans med Linas stora hantverksskicklighet fick juryn på fall. 

Efter en intensiv final står Lina Lundqvist från Rodga Spis, Norrköping, högst upp på pallen med tävlingsbidraget “Guld på rågbröd”. Mackan har sin grund i ett rustikt rågbröd, täckt av ett smakrikt ärtsmör med pepparrot och citron tillsammans med ärtskott. Den gröna bädden täcks av varmrökt lax, sötsyrlig hjortronkräm, syltad rödlök, pepprig krasse och små krispiga bitar av bacon. Den enkla kompositionen av traditionella svenska smaker imponerade stort på juryn. På andra plats kom Emmie Jonsson och tredjeplatsen knep Linda Kosterhed. 

Juryns motivering lyder: 
I årets vinnarmacka finns tydliga traditionella svenska smaker med en spännande twist. Med ett tydligt koncept utmärker sig årets vinnare bäst i sin enkelhet. Det gav juryn ett gyllene tillfälle att utse en riktig guldmacka. Vinnare i Mack-SM 2022 är “Guld på rågbröd” av Lina Lundqvist.

–  Det här var ju verkligen superroligt! Jag har valt att jobba med smaker som jag verkligen älskar, som både är traditionella och enkla. Jag har skapat en macka som jag själv vill ha och tycker om. Den passar perfekt för en vardagsmiddag för att sätta lite extra guldkant på tillvaron. Det ska bli otroligt roligt att fler ska kunna få tillgång att smaka den här mackan, säger Lina Lundqvist från Rodga Spis i Norrköping. 

Mack-SM arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Tävlingen syftar till att hylla mackan som en god, mättande och hållbar måltid. I årets mästerskap är den hållbara trenden fortsatt stark. Tankegångarna bakom finalisternas bidrag är genomgående tydliga, där ett riktigt gott och närproducerat bröd står som stark huvudrollsinnehavare på samtliga mackor, för att sedan ackompanjeras med smakfulla pålägg i form av grönsaker och bär i säsong. Eller svenskt kött från närliggande skog eller gård.

–  Under tjugo års tid har vi på Sveriges bagare & konditorer arrangerat Mack-SM. För varje år rör sig finalisternas bidrag i ny riktning men en sak är gemensam för varje tävling. Det är de tävlandes hantverksskicklighet och smaksäkerhet, där ett riktigt gott och bra bröd alltid är huvudrollsinnehavaren. Mer mackor på de svenska lunchborden! säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer. 

Under tävlingsdagen skapade varje finalist, på endast 45 minuter, 20 likadana mackor som därefter bedömdes av en jury utifrån bland annat smak, utseende och innovation. Utmaningen för de tävlande är att skapa ett helhetskoncept, tänka kostnadseffektivt samt skapa en macka som är såväl nyttig som mättande.

Placeringar Mack-SM 2022
1. ”Guld på rågbröd” av Lina Lundqvist från Rodga Spis i Norrköping
2. ”SMÅLAND” av Emmie Jonsson från Vamos bistro och bar i Kalmar, samt Stora Frögården på Öland
3. ”Sweet and hot” av Linda Kosterhed från Kosterheds konditori i Solna

Delad fjärdeplats utan inbördes ordning:
”Hittepå” av Olga Andersson från Lilla caféet vid torget i Sävsjö
”Getostfrestelse med polkabeta” av Anna Lanemo från Lanemo Konditori i Linköping

Juryn består av:
Amanda Bäckström, juryordförande och coach för Svenska Juniorbagarlandslaget
Gabriel Olsson, vinnare Mack-SM 2020 och medlem i bagarlandslaget
Mikaela Eliasson, vinnare Mack-SM 2021
Alexander Pelli, vinnare Årets Bagare 2019
Magnus Hellman, produktutvecklingschef KåKå
Maria Sitell, kommunikationschef Brödinstitutet

För mer information om Mack-SM och Sveriges bagare & konditorer:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
martin@bageri.se
0703-64 67 94

För mer information, andra- och högupplösta bilder och intervjuer med finalisterna:
Jonatan Peterson, presskontakt Mack-SM
jonatan@futurniture.com
0709-23 95 41

Om Mack-SM
Tävlingen Mack-SM syftar till att kora Sveriges godaste, nyttigaste och trendigaste lunchmacka. Mack-SM arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och sponsor är KåKå. Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageri- och konditoribranschen i Sverige och har drygt 400 medlemsföretag. Segraren i Mack-SM 2022 vinner 10 000 kronor att använda i branschrelaterat utbildningssyfte. Mer information om finalister och tävlingsmackor finns på: www.macksm.se

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt som organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.