Marknadsnyheter
Spherio Group AB (publ) delårsrapport januari–september 2022
Perioden januari–september 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 6 259 Tkr (7 295) motsvarande en minskning med 14 procent.
- Bruttomarginalen uppgick till 43 procent (40).
- EBITDA uppgick till -16 313 Tkr (-19 685).
- Rörelseresultatet uppgick till -20 428 Tkr (-21 303).
- Resultat efter skatt uppgick till -21 025 Tkr (-21 338).
- Resultat per aktie uppgick till -0,81 kr (-1,11).
Kvartalet juli–september 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 1 718 Tkr (762) motsvarande en ökning med 125 procent.
- Bruttomarginalen uppgick till 49 procent (421).
- EBITDA uppgick till -3 092 Tkr (-6 410).
- Rörelseresultatet uppgick till -4 593 Tkr (-7 198).
- Resultat efter skatt uppgick till -5 177 Tkr (-7 211).
- Resultat per aktie uppgick till -0,20 kr (-0,37).
- Exklusive jämförelsestörande post. Den jämförelsestörande posten är hänförlig till en korrigering av en tidigare för stor kostnadsförd post i det andra kvartalet 2021.
Händelser under och efter kvartalet
- Under tredje kvartalet ingick Spherio Group avtal med tre nya kunder till Spherio Solutions.
- I juli beslutades om riktade emissioner av konvertibla skuldebrev om totalt 8,9 MSEK till en grupp investerare och styrelseledamöter i Spherio Group, vilket gjordes i syfte att finansiera bolagets fortsatta satsning på SaaS-plattformen Spherio Solutions. Beslutet godkändes av den extra bolagsstämman som hölls i augusti.
- Mikael Wiborgh utsågs i september till VD och koncernchef för Spherio Group.
- I september tillträdde Måns Haegert tjänsten som CTO med fokus på fortsatt utrullning och vidareutveckling av Spherios tjänster och lösningar.
- I september förlängde Spherio Group partnerskapet med hem- och inredningsvarumärket Layered. Avtalet avser försäljning av butiks- och visningsexemplar på Spherio Groups marknadsplattform Yaytrade.
- I oktober ingick Spherio avtal med den sjätte kunden för SaaS-plattformen Spherio Solutions. Avtalet tecknades med Nikben som sedan tidigare varit kund på Yaytrade.
- I november ingick Spherio avtal med den sjunde kunden för SaaS-plattformen Spherio Solutions. Avtalet tecknades med jeansvarumärket Amendi och löper under en tolvmånadersperiod med start i december.
VD-kommentar
Under tredje kvartalet har de kostnadsbesparingar som initierades tidigare under året börjat ge resultat. Det visar att vi är på rätt spår med den utsatta förändringsplan och strategi som på lång sikt ska generera positivt EBITDA och kassaflöde. På kort sikt kan vi konstatera att EBITDA-förlusten halverats under kvartalet, vilket främst beror på att vi överträffat våra egna ambitioner vad gäller kostnadsbesparingar, i kombination med en fortsatt kraftig tillväxt hos Re/Way samt att de första intäkterna från Spherio Solutions börjat ge effekt.
Utrullning av SaaS-plattformen Spherio Solutions
Glädjande är att vår egenutvecklade SaaS-plattform Spherio Solutions är färdigställd efter att ha genomgått rigorösa säkerhets- och funktionalitetstester. Vi har de senaste månaderna tecknat avtal med plattformens sju första kunder och de första intäkterna har realiserats under tredje kvartalet, vilket bidrar till vår hittills högsta rapporterade bruttomarginal. Vi arbetar hårt med att onboarda fler kunder på Spherio Solutions och diskussioner förs med flertalet nya potentiella kunder. Intäkterna från plattformen väntas att öka kraftigt framöver som andel av den totala försäljningen. De första kunderna vilka vi har börjat att onboarda är väldigt positiva till plattformens funktionalitet och ”look and feel”.
Re/Way växer lönsamt
Re/Way fortsätter att växa över förväntan och nettoomsättningen har ökat nästintill trefaldigt under kvartalet till 702 Tkr, samtidigt som en EBITDA-marginal om 15 procent nås. Vidare ser vi att trenden mot att konsumera alltmer second hand fortsätter att öka, även inom lyxsegmentet som Re/Way fokuserar på. Tillväxten drivs även av utökad integration mot flertalet försäljningskanaler samt genom breddat produktsortiment.
Strategiska satsningar
Under 2022 har vi ställt om verksamheten mot ett tydligare fokus på Spherio Solutions samtidigt som vi lagt om strategin för att nå lönsamhet och kassaflödespositivitet. För att möjliggöra den nya strategin och intensifiera satsningen på Spherio Solutions genomfördes därför en riktad emission av konvertibler till utvalda investerare i juli, vilket tillförde Spherio Group cirka 8,9 MSEK före emissionskostnader.
Ytterligare ett viktigt led i att stärka arbetet med Spherio Solutions är rekryteringen av Måns Haegert som vår nya CTO. Måns som tillträdde tjänsten i september och kommer närmast från SaaS-plattformen Nordkap där han var Head of Development and Operations. Med värdefull kunskap från SaaS-branschen kommer Måns att fokusera på vidareutveckling av våra tjänster och lösningar.
Förstärkt marknadsbearbetning
Som ett led i vårt långsiktiga strategiarbete har vi lanserat en ny B2B marknadsstrategi. Den innefattar automatiserad leadsgenerering och kommunikation vilket medfört en stor bas av nya potentiella kunder som vi för dialog med på ett mycket resurseffektivt sätt, vilket vi i sin tur bedömer stärker våra möjligheter till en nykundsanskaffning i högre tempo.
Makroekonomiska faktorer i form av inflation och höjda räntor talar för minskad köpkraft hos konsumenten, vilket vi bedömer slår både direkt och indirekt i Spherio Groups favör. Varumärken med svårighet att sälja redan producerade produkter vänder sig till oss för att få hjälp med kontrollerad försäljning av provkollektioner, överlager och returer. Samtidigt söker allt fler varumärken nya lönsamma inkomstkällor, vilket möjliggörs genom att lansera egna second hand-butiker via vår SaaS- och logistikplattform Spherio Solutions. Vidare ser vi en större medvetenhet bland konsumenter vad gäller resale och second hand. En nyligen publicerad undersökning genomförd av Sifo visar att var sjunde svensk (15%) hellre köper begagnade kläder än nyproducerade varor, samt att var fjärde kvinna i Generation Z och Millennials hellre väljer second hand. Detta är självklart stärkande statistik för oss.
Vi är övertygade om att second hand- och resalemarknaden kommer att gå starkt på lång sikt samtidigt som vi är glada att vår SaaS-plattform är färdigställd och redan har betalande kunder. Vi ser med tillförsikt på att onboarda och skaffa oss fler kunder på vår plattform och fortsätta exekvera mot vår strategi!
Mikael Wiborgh
VD Spherio Group AB (publ)
Delårsrapporten bifogas och länkas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på Bolagets hemsida https://www.spheriogroup.com/financial-reports
Rapporten kan även i sin helhet laddas ner här
För ytterligare information, vänligen kontakta
Mikael Wiborgh, VD Spherio Group AB (publ)
E-post: mikael.wiborgh@spheriogroup.com
Telefon: +46 (0) 73 462 29 57
Denna information har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Spherio Group AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
Denna information är sådan information som Spherio Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2022 kl 08.00 CEST.
Om Spherio
Vi bygger och utvecklar en sfär av bolag och tekniska lösningar som bryggar gränslandet mellan tech, logistik och eCom. Spherio Group driver marknadsplatser och utvecklar ledande SaaS-lösningar som möjliggör för fashion brands och retailers att hantera egna digitala butiker för försäljning av second hand och sample sales. Koncernen strävar efter att bidra till en bättre framtid genom att möjliggöra ökad cirkulär konsumtion. Spherio Group är baserat i Sverige och bolagets aktie är sedan mars 2021 noterad på Nasdaq First North Growth Market.
Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-mail: adviser@eminova.se.
För mer information, se www.spheriogroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke