Connect with us

Marknadsnyheter

Spherio Group AB (publ) delårsrapport januari–september 2022

Published

on

Perioden januari­–september 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 259 Tkr (7 295) motsvarande en minskning med 14 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 43 procent (40).
  • EBITDA uppgick till -16 313 Tkr (-19 685).
  • Rörelseresultatet uppgick till -20 428 Tkr (-21 303).
  • Resultat efter skatt uppgick till -21 025 Tkr (-21 338).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,81 kr (-1,11).

Kvartalet juli–september 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 718 Tkr (762) motsvarande en ökning med 125 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 49 procent (421).
  • EBITDA uppgick till -3 092 Tkr (-6 410).
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 593 Tkr (-7 198).
  • Resultat efter skatt uppgick till -5 177 Tkr (-7 211).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,20 kr (-0,37).
  1. Exklusive jämförelsestörande post. Den jämförelsestörande posten är hänförlig till en korrigering av en tidigare för stor kostnadsförd post i det andra kvartalet 2021.

Händelser under och efter kvartalet

  • Under tredje kvartalet ingick Spherio Group avtal med tre nya kunder till Spherio Solutions.
  • I juli beslutades om riktade emissioner av konvertibla skuldebrev om totalt 8,9 MSEK till en grupp investerare och styrelseledamöter i Spherio Group, vilket gjordes i syfte att finansiera bolagets fortsatta satsning på SaaS-­plattformen Spherio Solutions. Beslutet godkändes av den extra bolagsstämman som hölls i augusti.
  • Mikael Wiborgh utsågs i september till VD och koncernchef för Spherio Group.
  • I september tillträdde Måns Haegert tjänsten som CTO med fokus på fortsatt utrullning och vidareutveckling av Spherios tjänster och lösningar.
  • I september förlängde Spherio Group partnerskapet med hem- och inredningsvarumärket Layered. Avtalet avser försäljning av butiks- och visningsexemplar på Spherio Groups marknadsplattform Yaytrade.
  • I oktober ingick Spherio avtal med den sjätte kunden för SaaS-plattformen Spherio Solutions. Avtalet tecknades med Nikben som sedan tidigare varit kund på Yaytrade.
  • I november ingick Spherio avtal med den sjunde kunden för SaaS-plattformen Spherio Solutions. Avtalet tecknades med jeansvarumärket Amendi och löper under en tolvmånadersperiod med start i december.

VD-kommentar
Under tredje kvartalet har de kostnadsbesparingar som initierades tidigare under året börjat ge resultat. Det visar att vi är på rätt spår med den utsatta förändringsplan och strategi som på lång sikt ska generera positivt EBITDA och kassaflöde. På kort sikt kan vi konstatera att EBITDA-förlusten halverats under kvartalet, vilket främst beror på att vi överträffat våra egna ambitioner vad gäller kostnadsbesparingar, i kombination med en fortsatt kraftig tillväxt hos Re/Way samt att de första intäkterna från Spherio Solutions börjat ge effekt.
 

Utrullning av SaaS-plattformen Spherio Solutions
Glädjande är att vår egenutvecklade SaaS-plattform Spherio Solutions är färdigställd efter att ha genomgått rigorösa säkerhets- och funktionalitetstester. Vi har de senaste månaderna tecknat avtal med plattformens sju första kunder och de första intäkterna har realiserats under tredje kvartalet, vilket bidrar till vår hittills högsta rapporterade bruttomarginal. Vi arbetar hårt med att onboarda fler kunder på Spherio Solutions och diskussioner förs med flertalet nya potentiella kunder. Intäkterna från plattformen väntas att öka kraftigt framöver som andel av den totala försäljningen. De första kunderna vilka vi har börjat att onboarda är väldigt positiva till plattformens funktionalitet och ”look and feel”.

Re/Way växer lönsamt
Re/Way fortsätter att växa över förväntan och nettoomsättningen har ökat nästintill trefaldigt under kvartalet till 702 Tkr, samtidigt som en EBITDA-marginal om 15 procent nås. Vidare ser vi att trenden mot att konsumera alltmer second hand fortsätter att öka, även inom lyxsegmentet som Re/Way fokuserar på. Tillväxten drivs även av utökad integration mot flertalet försäljningskanaler samt genom breddat produktsortiment.

Strategiska satsningar
Under 2022 har vi ställt om verksamheten mot ett tydligare fokus på Spherio Solutions samtidigt som vi lagt om strategin för att nå lönsamhet och kassaflödespositivitet. För att möjliggöra den nya strategin och intensifiera satsningen på Spherio Solutions genomfördes därför en riktad emission av konvertibler till utvalda investerare i juli, vilket tillförde Spherio Group cirka 8,9 MSEK före emissionskostnader.

Ytterligare ett viktigt led i att stärka arbetet med Spherio Solutions är rekryteringen av Måns Haegert som vår nya CTO. Måns som tillträdde tjänsten i september och kommer närmast från SaaS-plattformen Nordkap där han var Head of Development and Operations. Med värdefull kunskap från SaaS-branschen kommer Måns att fokusera på vidareutveckling av våra tjänster och lösningar.

Förstärkt marknadsbearbetning
Som ett led i vårt långsiktiga strategiarbete har vi lanserat en ny B2B marknadsstrategi. Den innefattar automatiserad leadsgenerering och kommunikation vilket medfört en stor bas av nya potentiella kunder som vi för dialog med på ett mycket resurseffektivt sätt, vilket vi i sin tur bedömer stärker våra möjligheter till en nykundsanskaffning i högre tempo.

Makroekonomiska faktorer i form av inflation och höjda räntor talar för minskad köpkraft hos konsumenten, vilket vi bedömer slår både direkt och indirekt i Spherio Groups favör. Varumärken med svårighet att sälja redan producerade produkter vänder sig till oss för att få hjälp med kontrollerad försäljning av provkollektioner, överlager och returer. Samtidigt söker allt fler varumärken nya lönsamma inkomstkällor, vilket möjliggörs genom att lansera egna second hand-butiker via vår SaaS- och logistikplattform Spherio Solutions. Vidare ser vi en större medvetenhet bland konsumenter vad gäller resale och second hand. En nyligen publicerad undersökning genomförd av Sifo visar att var sjunde svensk (15%) hellre köper begagnade kläder än nyproducerade varor, samt att var fjärde kvinna i Generation Z och Millennials hellre väljer second hand. Detta är självklart stärkande statistik för oss.

Vi är övertygade om att second hand- och resalemarknaden kommer att gå starkt på lång sikt samtidigt som vi är glada att vår SaaS-plattform är färdigställd och redan har betalande kunder. Vi ser med tillförsikt på att onboarda och skaffa oss fler kunder på vår plattform och fortsätta exekvera mot vår strategi!

Mikael Wiborgh
VD Spherio Group AB (publ)

Delårsrapporten bifogas och länkas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på Bolagets hemsida https://www.spheriogroup.com/financial-reports

Rapporten kan även i sin helhet laddas ner här

För ytterligare information, vänligen kontakta
Mikael Wiborgh, VD Spherio Group AB (publ)
E-post:
mikael.wiborgh@spheriogroup.com
Telefon: +46 (0) 73 462 29 57

Denna information har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Spherio Group AB:s (publ) nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Denna information är sådan information som Spherio Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2022 kl 08.00 CEST.

Om Spherio
Vi bygger och utvecklar en sfär av bolag och tekniska lösningar som bryggar gränslandet mellan tech, logistik och eCom. Spherio Group driver marknadsplatser och utvecklar ledande SaaS-lösningar som möjliggör för fashion brands och retailers att hantera egna digitala butiker för försäljning av second hand och sample sales. Koncernen strävar efter att bidra till en bättre framtid genom att möjliggöra ökad cirkulär konsumtion. Spherio Group är baserat i Sverige och bolagets aktie är sedan mars 2021 noterad på Nasdaq First North Growth Market.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, telefon: +46 (0)8-684 211 10, e-mail: adviser@eminova.se.

För mer information, se www.spheriogroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vattenfalls årsstämma 2024

Published

on

By

Vattenfall AB:s årsstämma ägde rum måndagen den 29 april. Bland annat beslutades om en utdelning på 4 miljarder SEK till ägaren, den svenska staten. Dessutom valdes två nya ledamöter till styrelsen, medan två ledamöter lämnade styrelsen.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på årsstämman av Gustaf Hygrell från Finansdepartementet.   

Beslut vid årsstämman:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för Vattenfall AB och Vattenfallkoncernen.

Utdelning

Årsstämman beslutade om en utdelning om SEK 4 000 000 000 till moderbolagets ägare, för verksamhetsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören.

Ersättningsrapport samt riktlinjer för ersättningar  

Årsstämman beslutade att godkänna ersättningsrapporten för 2023 samt att fastställa styrelsens förslag till riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare. Riktlinjerna är utformade i enlighet med regeringens principer och publiceras på Vattenfall webbsida under rubriken bolagsstyrning. Bolagsstyrning – Vattenfall

Val av styrelse

Årsstämman beslutade att styrelsen ska ha åtta stämmovalda ledamöter. Mats Granryd omvaldes som styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Rystedt, Pär Ekeroth, Ingemar Engkvist, Per Lindberg och Carola Puusteli. Till nya styrelseledamöter valdes Nina Linander och Christian Levin. Ann Carlsson Meyer och Håkan Erixon lämnade styrelsen.

Arvoden till styrelsen 

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 965 000 kronor och 435 000 kronor till övriga styrelseledamöter. För arbete inom revisionsutskottet ska ett arvode på 118 000 kronor utgå till utskottets ordförande och 88 000 kronor till ledamot, samt ett arvode på 61 800 till ordförande och 46 300 kronor till ledamot i ersättningsutskottet. Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Val av revisor och arvode 

Revisionsfirman PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor med Eva Carlsvi som huvudansvarig. Årsstämman beslutade att arvode för revisorns arbete utgår enligt godkänd räkning.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

press@vattenfall.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 29 april 2024

Svenska Handelsfastigheter har i dag gjort sin års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan.

  • Sammanlagt har 14 fastigheter förvärvats under året med en total uthyrbar area om cirka 23 000 kvm. Två mindre livsmedelsfastigheter har avyttrats under året.
  • Bolagets ägare ingick ett nytt aktieägaravtal i april och huvudägarna Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP Fonden och Länsförsäkringar Liv har under året tillfört bolaget 1,2 mdkr i kapitaltillskott.
  • Thomas Holm efterträdde Lennart Sten som vd den 1 april.
  • Svenska Handelsfastigheter erhöll en förbättrad ESG-rating om 8.4 poäng av Sustainalytics. Det placerar bolaget i kategorin försumbar risk och som bästa fastighetsbolag i Norden av bolag som erhållit hållbarhetsrating av Sustainalytics.
  • Gunnar Balsvik, Frida Olsson, Staffan Unge, Eva Andersson Rahlén och Pontus Sundin har utsetts till nya styrelseledamöter i bolaget.

Års- och hållbarhetsredovisningen finnas att läsa på https://handelsfastigheter.se/

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Ekwall, CFO Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se   
070 – 687 45 45

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se    
070 – 943 68 00

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 12:00 CEST.

Om Svenska Handelsfastigheter
Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till News55 AB:s årsstämma den 4 juni 2024

Published

on

By

News55 AB offentliggör genom detta pressmeddelande kallelse till årsstämma 4 juni 2024. Kallelsen hålls tillgänglig på News55:s webbplats. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar den 2 maj och information om att kallelsen skett annonseras då även i Svenska Dagbladet. 

Aktieägarna News55 AB (under namnändring till Relevance Communication Nordic AB), 559006–3524 (”Bolaget”)
kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 juni 2024 kl. 09.30 i bolagets lokaler på
Drottninggatan 32 i Stockholm.

Aktieägare som vill delta i stämman ska dels vara införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 27 maj 2024 dels anmäla sitt deltagande till bolaget senast tisdagen den 28 maj 2024, per post till adress News55 AB, Drottninggatan 32, 8 tr, 111 32 Stockholm eller per e-post till stamma@News55.se. Vid anmälan anges namn, adress, telefonnummer, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav samt namn på eventuella biträden. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud kommer att hållas tillgängligt på bolagets hemsida www.relevancecom.se. Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angivna adress. Fullmakten får inte vara äldre än fem år. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste genom förvaltarens försorg tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn för att ha rätt att delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd i god tid före 27 maj 2024.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en eller tv
å protokolljusterare
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Godkännande av dagordningen
7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse
8. Beslut: a. Om fastställande av resultaträkning och balansräkning. b. Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen. c. Om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
9. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor
10. Bestämmande av antalet styrelseledamöter

11.Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter
12. Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler
13. Avslutande av stämman

Förslag till beslut

Valberedningens förslag, punkterna 2, 9, 10 och 11

Val av ordförande vid stämman (punkt 2), Fastställande av arvoden till styrelse och revisor (punkt 9), Bestämmande av antalet styrelseledamöter (punkt 10) och Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter (punkt 11) kommer i god tid innan stämman att presenteras på Bolagets webbplats och genom ett separat pressmeddelande. Anledningen till att dessa förslag inte presenteras i kallelsen är att valberedningen utsågs vid en extra bolagsstämma den 25 maj 2024 och behöver beredas viss tid att fullgöra sitt uppdrag.

Resultatdisposition, punkt 8 b

Styrelsen föreslår stämman att besluta om att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Förslaget innebär att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av konvertibler och/eller teckningsoptioner, punkt 12

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet nyemitterade aktier och/eller teckningsoptioner tillsammans med antalet aktier som emitterade konvertibler berättigar till ska sammanlagt uppgå till högst 4 520 000 aktier vilka motsvarar cirka tjugo procent (20 %) av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för förslaget. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handelsutrymme i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion. Vid emissioner utan företräde för aktieägarna ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

Övrig information
För giltiga beslut enligt punkten 12 erfordras att beslutet biträds av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, dels förhållanden som kan inverka på bolagets ekonomiska situation, dels på bolagets förhållande till annat koncernföretag samt koncernredovisningen.

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse samt styrelsens fullständiga förslag till beslut enligt ovan samt fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängliga hos bolaget senast tre veckor före stämman. Dessa handlingar kommer även att skickas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse är det totala antalet aktier och röster i bolaget 22 594 242. Bolaget innehar inga egna aktier.

____________

Stockholm i maj 2024

News55 AB

Styrelsen

För mer information, kontakta

Fredrik Lundberg
VD & medgrundare, News55
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@news55.se 

Om News55 AB

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten News55. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Sommaren 2023 startades bemanningsbolaget Jobb55 och i december samma år förvärvades nyhetstjänsten Dagens PS. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor. 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 11.52.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.