Connect with us

Marknadsnyheter

TH1NG Delårsrapport januari-september 2022 Q3

Published

on

Strategiska affärsavtal i Q3

Juli – September 2022 i sammandrag
Perioden kännetecknas av nya affärer som ger tillväxt, stärkta marginaler och förbättrad lönsamhet.

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 4,3 Mkr, en ökning med 6 % jämfört med kvartal två.

• Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 42,4 %

• Rörelseresultatet (EBITDA) i koncernen -3,7 Mkr jämfört med -4,2 Mkr i andra kvartalet.

Januari – September 2022 i sammandrag
Perioden kännetecknas av nytt fokus och omställningsarbete som lett till lägre omsättning men stärkta marginaler och sänkta kostnader.

• Nettoomsättningen i koncernen uppgick till 12,2 (46,7) Mkr

• Bruttomarginalen i koncernen uppgick till 37,6 (7,4) %

• Rörelseresultat (EBITDA) i koncernen uppgick till 6,4 (-28,1) Mkr

Viktiga händelser under perioden
• TH1NG får genombrottsorder inom industriell IoT-kommunikation
• TH1NG tecknar IoT-partneravtal med NODA och Labatus
• TH1NG i IoT-samarbetsavtal med Tele2
• TH1NG vinner första steg i upphandling av Plattform för IoT i Jönköping

 

Viktiga händelser efter perioden
• TH1NG tecknar IoT-partneravtal med Karlstads El- och Stadsnät och Attentec
• TH1NG tecknar partneravtal med Nordic Platinum Network
• TH1NG tilldelas IoT-plattformsavtal i Jönköpingsregionen
• Ändring av styrelse, Erik Hallberg föreslås ta ordinarie plats. Lars Östberg lämnar.
• TH1NG tecknar samarbetsavtal med Fibra
• TH1NG påbörjar leveranser av IoT-uppkopplingar

Kommentar från TH1NGs VD, Klas Westholm:

”Strategiomläggningen börjar ge frukt
Efter vår omstrukturering, med riktning mot B2B marknaden, har vårt nya fokuserade arbete gett resultat under tredje kvartalet. Det senaste halvåret har intresset för vår IoT-plattform IoT Open och våra tjänster ökat ordentligt och vi har tecknat ett par strategiskt viktiga avtal i perioden. Vi har en stark säljkultur och är bra på att göra affärer.

Kvartalet inleddes med en stor IoT affär med en industriell aktör, där vi kopplar upp kundens enheter i Europa och levererar IoT-plattformsteknik för att kunna utöka möjligheterna hos kundens enheter. Målsättningen är att leverera 150 000 IoT uppkopplingar under en treårsperiod, med goda möjlighet att utöka affären. Första leveransen av 10 000 M2M SIM (IoT uppkoppling via SIM kort) skedde nu i november.

I somras tecknade vi även ett samarbetsavtal med Tele2, där vi nu säljer kompletta IoT-lösningar tillsammans. Här ser vi möjligheter att få draghjälp på den internationella marknaden av en stor aktör. Samarbetet har rivstartat och vi är övertygade om att detta kommer att resultera i många nya affärer. Tele2 har en offensiv säljorganisation som kan hjälpa oss att nå ut till nya kunder.

Sveriges kanske första riktigt stora offentliga IoT-plattformsupphandling har pågått under ett antal månader. Det är Jönköpings kommun som tillsammans i ett länsomfattande samarbete med 54 andra organisationer upphandlat en central IoT-plattform i ett 10-års avtal. Bland organisationerna finns ett antal kommuner, bostadsbolag, energibolag och en flygplats. Denna upphandling passar oss utmärkt eftersom den ger oss en bra affärsmöjlighet samt riktar sig mot vårt absolut största fokus där vi också ser störst potential i vår affär.

Upphandlingen var mycket omfattande och ställde tuffa krav för att möta framtidens utmaningar och skapa nya möjligheter i det smarta och hållbara samhället som växer fram. Plattformen ska klara minst en miljon uppkopplade enheter, vilket IoT Open har påvisat att den kan.

I slutet av september fick TH1NG ett tilldelningsbeslut att vi vunnit upphandlingen om att leverera IoT-plattformstjänster till de 55 organisationerna. Beslutet överprövades av en konkurrent som nyligen dock valt att återta sin begäran om överprövning. Nästa steg är nu att teckna själva avtalet. Vi tror att denna upphandling kan vara startskottet och visa vägen för flera liknande upphandlingar i detta spännande område som nu är på väg att ta fart på riktigt.

Målsättningen är även att inleda en internationell satsning på vår IoT-plattform online inom ett halvår. Vi vill hitta nya marknader utanför Sverige och avser att göra en försäljningslansering online för att nå en bredare marknad med IoT Open. Plattformen är färdigutvecklad och vi jobbar nu med vidareutveckling för att fortsatt ligga i framkant.

Det är dags att kapitalisera på de tunga investeringskostnaderna som tagits under många år, allt från det att plattformen initialt ägdes och utvecklades av Ericsson till de privata investeringarna som gjorts, vilka nu ger oss möjlighet att dra nytta av vår mjukvara som vi äger till fullo och kan sälja digitalt.

Sverige är på väg in i en lågkonjunktur, vilket brukar öka viljan för att hitta effektiviseringar och besparingsmöjligheter. Detta kan gynna vår affär. TH1NGs tjänster och lösningar kan både effektivisera och skapa hållbara lösningar för miljön. Här kan vi hitta fler affärsmöjligheter när samhället och många företag behöver ställa om sin verksamhet för att hitta lönsamhet.

För att kunna fortsätta vår resa så jobbar vi nu med att säkra finansieringen framåt för att hjälpa oss att ta TH1NG till nästa nivå.

Våra siffror fortsätter att gå åt rätt håll, och vi har en ökande bruttomarginal, minskat negativt kassaflöde och ökande omsättning med en bättre mix av tjänster även i det tredje kvartalet.

TH1NGs ställning som en av Sveriges ledande IoT leverantörer har stärkts och vår positionering är, i vår mening, central för att skapa nya spännande affärer inom det smarta och hållbara samhället. Vi kan vara en del av en helhetslösning, likväl som vi kan leverera kompletta lösningar.”

Rapporten finns tillgänglig på TH1NGs webb under https://www.foretag.th1ng.se/rapporter

För ytterligare information:
Klas Westholm
VD, TH1NG AB
E-post: klas.westholm@th1ng.se
Mobil: +46 (0)737-45 48 00

Denna information är sådan insiderinformation som TH1NG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 november 2022, klockan 08,45 CET

TH1NG möjliggör smarta samhällen. Med vår IoT-plattform IoT Open och våra samarbetspartners, kopplar vi ihop alla saker som kommunicerar och skapar framtidens tjänster. TH1NG bildades 2018 och har 22 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet TH1NG. Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.