Connect with us

Marknadsnyheter

Loza Foundation: ”Läget desperat för Europas fattigaste – mer hjälp behövs”

Published

on

Medan världens ögon riktas mot kriget i Ukraina, energikrisen och den höga inflationen blir de fattigaste ännu mer utsatta. Läget är desperat för många. Loza Foundation arbetar för att barnfamiljer som lever i extrem fattigdom i Nordmakedonien ska få det bättre och nu intensifierar man insatserna för att få fram hjälpsändningar inför vintern.

– Vi känner stor oro för utvecklingen och kan bara hoppas på en mild vinter. De höga matpriserna och bristen på ved gör att människor blir desperata och tvingas lämna sina hem för att söka värme och pengar till mat någon annanstans, säger Sabina Grubbeson, generalsekreterare, Loza Foundation.

Loza Foundation arbetar för att hjälpa Europas fattigaste barnfamiljer

Den pågående krisen i Europa gör att allt fler hamnar under den nivå som kallas extrem fattigdom, och de som redan befann sig där får det sämre.

– Vi får oroande vittnesmål från våra hjälparbetare på plats, som berättar att familjer nu säljer de få ägodelar de har och försöker fly till andra länder i Europa. Ofta blir de inte insläppta i landet, och när de skickas tillbaka är deras utgångsläge ännu sämre än förut. 

Under hösten har Loza Foundation jobbat intensivt med att samla in medel och organisera hjälpsändningar inför vintern, bland annat i samarbete med Shepherd of Sweden. Skoföretagets medarbetare i Sverige har samlat in och skänkt varma kläder till barn och vuxna, företaget skänker vinterskor och tofflor. Dessutom står företaget för transportkostnaderna.

– Shepherd of Sweden är företagspartner till Loza Foundation sedan 2021. Vi har tillverkningen i Nordmakedonien, arbetar aktivt med de Globala målen och vill därför agera lokalt mot fattigdom. Loza Foundations starka närvaro i landet innebär korta vägar mellan gåva och mottagare och donationerna förvaltas väl. När vi ser att behovet ökar i takt med krisen i Europa ökar vi våra insatser och nu är en stor hjälpsändning på väg till Nordmakedonien. Vi är glada att vi genom Loza Foundation kan bidra till en mindre kall vinter för de fattigaste och mest utsatta, säger Maria Leijonhufvud, Head of Design and Sustainability, Shepherd of Sweden. 

Tidigare under året fick Loza Foundation en donation från Mia of Sweden. Donationen innehöll 6000 plagg, varma jackor, tröjor och fodrade byxor för barn från 1-8 år. Under sommaren har jackorna paketerats ihop med två ombyten med snören runt om, en smart Zero Waste-lösning utan emballage. Dessutom har Vagabond Shoemakers bidragit med skor och L:a Bruket med hygienartiklar.

– Vi har fått stort gensvar från Lozas företagspartners och även från allmänheten i vårt arbete med att få ihop flera olika stödpaket. Bland annat samlades kläder och skor till barn 9-15 år in av privatpersoner.

Att administrera och organisera andrahandskläder och skor innebär mycket arbete och för att effektivisera processen och nå så många behövande som möjligt har Loza nu inlett ett samarbete med Aktivitetscentrum i Varberg.

–  Vi blev kontaktade av Esther på Aktivitetscentrum med ett erbjudande om hjälp med packning, dessutom kunde de bidra med sådant som fattades till våra stödpaket.

Aktivitetscentrum är en kommunal verksamhet som erbjuder sysselsättning för människor med funktionsnedsättning och deras nya verksamhet med second hand innefattar klädtvätt, sortering, torkning och strykning. En perfekt match för Loza Foundation som också driver projekt för funktionshindrades rättigheter.

Inom ramarna för projektet Barnfamiljer i extrem fattigdom genomför Loza Foundation konkreta insatser för de fattigaste och mest utsatta i Europa. Med fokus på FN:s Globala mål för en hållbar utveckling bidrar arbetet direkt till de fyra första målen: Ingen fattigdom, Ingen hunger, God hälsa och välbefinnande samt God utbildning för alla. 

– Under 2022 har vi utökat projektet från cirka 100 till över 200 barn och föräldrar. Vi utvecklar nu ett nationellt projekt i Nordmakedonien och har under året besökt 14 av de mest utsatta områdena. Syftet med det nationella projekt är att ”utbilda en generation” och därmed skapa förutsättningar för minskad fattigdom. Att gå i skolan och lära sig läsa och räkna är på lång sikt vägen ut ur fattigdom, genom utbildning kan människor få arbete och bli en del av samhället, säger Sabina Grubbeson.

Ge en julklapp till Europas fattigaste barnfamiljer!

Tack vare våra fina företags- och partnersamarbeten kommer Loza Foundation kunna fortsätta arbeta på plats och skicka hjälpsändningar.

Just nu ser vi dock ett minskat ekonomiskt stöd från företag och allmänhet, samtidigt som behovet ökar kraftigt, därför behöver vi fler som hjälper till, både månadsgivare, faddrar och företagspartners.

Med ett ökat stöd kan vi fortsätta och skala upp vårt arbete och nå ut till fler.

– Tänk gärna på Loza Foundation som julklapp till någon du bryr dig om. Ett fadderskap är en fin gåva, som inte bara gläder mottagaren utan även bidrar till att en människa i extrem fattigdom kan överleva vintern och känna tillit till framtiden, säger Sabina Grubbeson.

Loza Foundations företagssamarbete

Här kan du läsa mer om hur företagssamarbetet gör det möjligt för Loza Foundation att kunna hjälpa fler barnfamiljer ut ur extrem fattigdom. För att bli företagsvän, kontakta info@lozafoundation.org

Vill du bli månadsgivare

Som månadsgivare stödjer du kontinuerligt Loza Foundations arbete. Du kan läsa mer om att bli månadsgivare på vår hemsida. Bli månadsgivare här.

Barnfamiljer i extrem fattigdom

Stöd- och mentorprogrammet Barnfamiljer i extrem fattigdom i Nordmakedonien medverkar till de Globala målen för en hållbar utveckling genom mål nr 1, Ingen fattigdom.

Läs mer om FN:s Globala mål här.

För ytterligare information
Sabina Grubbeson, grundare och generalsekreterare, 0733-21 38 23, info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017 och är beviljad 90-konto av Svensk Insamlingskontroll. www.lozafoundation.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.