Marknadsnyheter
EKPR & Kommunikation firar 25 framgångsrika år i branschen – följ med bakom kulisserna

Nu firar PR-byrån EKPR & Kommunikation 25 framgångsrika år i branschen. Tillsammans med Madeleine Ek Brentmar, grundare och VD, gör vi en resa bakåt i tiden fram till byrån så som vi känner den idag.
– Oundvikligen såhär när vi firar 25 år tittar jag i backspegeln och tänker på allt jag tillsammans med team lyckats genomföra under åren. Jag blir såklart rörd, glad och riktigt stolt. Jag är alltid så fokuserad på framtiden och att hela tiden driva byrån och våra kunder framåt, att ta den här stunden till att reflektera över allt, känns faktiskt nästan lite magiskt.
Madeleine har alltid haft känsla för design och stil. I tidig ålder flyttade hon till modehuvudstaden Paris och studerande, arbetade och levde under flera år. Staden och landet har sedan dess legat som grund för hennes inspiration. Årliga besök på Maison & Objet är numer i princip obligatoriskt.
Kort efter hennes tid i Paris började Madeleine sin resa som journalist och stylist, främst inom mode. Under åren mötte hon ett flertal personligheter inom PR branschen, och det tog inte lång tid innan Madeleine själv valde att gå in i den. 1997 startades EKPR & Kommunikation med bas i en liten lokal på Gärdet i Stockholm. Idag har byrån 240 kvm stort showroom och kontor på Västmannagatan 14 och hjälper cirka 35 olika kunder inom inredning, mode, skönhet, livsstil och mat med PR, strategisk rådgivning och projektledning.
– Efter flera år som stylist och journalist främst inom mode väcktes mitt intresse för PR. Jag ville skapa en PR-byrå som sammansatte mode och inredning på ett nytänkande sätt. Först kombinerade jag mitt tidigare jobb som stylist, men businessen drog i gång snabbt och jag behövde fokusera hundra procent på EKPR & Kommunikation. Det var en otroligt intensiv och utmanade tid, men också otroligt givande!
Oavsett typ av företag och bransch är det en bragd att driva ett företag till framgång under hela 25 år. PR branschen är en snabb och rörlig bransch som kräver gediget arbete och nyfikenhet. För att förstå Madeleines framgångsrecept har vi ställt några frågor.
Med tanke på att ni firar hela 25 år, vad skulle du säga är framgångsreceptet?
– Givetvis är det många olika faktorer som gör att ett företag är framgångsrikt över tid. Dels att omge sig av människor som är duktiga på det dem gör, oavsett på vad, men som kompletterar exempelvis mina expertisområden. Att våga vara nyfiken och ta chanser. Det kan låta som en kliché, men för att lyckas måste man se möjligheter när andra ser hinder. Det är en av mina styrkor som företagsledare. Det viktigaste för EKPR & Kommunikation har varit och är än idag att vi alltid sätter våra kunder i fokus. Vi alla i teamet andas detta och det känner våra kunder.
Många av era kunder stannar länge hos er, hur kommer det sig?
– Det är en fantastisk ynnest att vi får arbeta med våra kunder under så många år. Att vi arbetar tillsammans under en längre tid ger såklart även de bästa förutsättningarna för ett lyckosamt resultat. Genom att låta oss bli en del av varumärket och tillsammans med kund bland annat sätta tonalitet, bistå med guidning när det kommer till bildmané och bearbeta en gemensam framtagen PR strategi, är det mest optimala och ger oss så mycket lycka.
Vad utmärker EKPR enligt dig?
– Kunskap, kompetens och service. Vi finns här för kunder, journalister, stylister och Influencers. För några år sedan började vi med pressmiddagar och såg då alltid till att bjuda in just dessa fyra grupper tillsammans. Konceptet skapade broar som genererade spännande samarbeten på ett helt nytt sätt. Och så jag får nog addera nyfikenhet även här… vi vågar testa något nytt och annorlunda som står ut. Ibland blir det succé!
Vad tycker du är roligast men kanske också mest utmanande med att driva en PR-byrå?
– Jag har i själva verket alltid roligt på jobbet, tro det eller ej. Men i vårt team skrattar vi minst ett par gånger högt varje dag. Jag har ett fantastiskt team som jag också lär mig av varje dag… Sen är det klart att vi går in i en orolig tid, det ska jag inte sticka under stolen med på grund av rådande världsläge. Det är en utmaning. Som sagt firar vi 25 år och jag har varit med om en hel del under dessa år. Jag har ett mantra och det är att gasa när det kommer tuffa tider. Annars är det alltid balansen mellan jobb och privatlivet som är en utmaning. Jag har familj och två barn som växte upp parallellt med EKPR, mitt företag är lite som mitt tredje barn. Det är en avvägning som balanseras jämt och ständigt!
Mycket händer på 25 år. Hör teamet bakom EKPR & Kommunikation prata om minnena som sticker ut lite extra.
Madeleine Ek Brentmar, grundare och VD
Vilket är ditt bästa EKPR-minne?
– Den digitala visningen vi gjorde i början av året är ett riktigt bra minne och beskriver hur vi arbetar på byrån. Vi var tvungna att bara tänka om och göra nytt när ytterligare en covidvåg kom, så vi startade ett samarbetade med ett liveinspelningsföretag och gjorde en stor produktion med kunder både på länk och i studion. Allt livesändes och det är jag stolt över att vi klarade av. Linnea och jag var frontfigurer och resten av teamet backade upp. Jag tänkte att vi skulle vara nöjda om 60 personer såg detta, det slutade med att det sågs det av 600 personer. Sen uppmärksammades eventet även på Di och vi nådde helt plötsligt över en miljon människor. Det var häftigt!
Favoritsegment?
– Kombinationen av våra olika segment, som kan skapa synergier med varandra, att se våra kunder växa tillsammans och skapa samarbeten.
Amelia Lannhagen, byråchef och PR-konsult
Vilket är ditt bästa EKPR-minne?
– När jag var här på intervju för åtta år sen. Jag fick ett så himla fint intryck redan då. Dels av Madeleine, dels av hela byrån. Det kändes varmt, som att jag landade och kom hem. Lite “det är ju här jag vill vara”, så kändes det. Annars konferensen vi var på i Frankrike alldeles nyss. Vi är så nära varandra i teamet, det är inte många företag som skulle få för sig att åka iväg för både jobb och njut.
Favoritsegment?
– Går det bra att säga alla? Jag tror alla, men just i kombination med varandra. Varje segment lyfter varandra och det är just det som är så spännande. Det finns mängder av beröringspunkter med alla.
Linnea Dubois, projektledare och PR-konsult
Vilket är ditt bästa EKPR-minne?
– Vi hade en av våra teambuildingsdagar och gick ut och åt efteråt. Under middagen tog vi en runda där vi lyfta det mest unika hos varandra. Det var fint att höra hur alla så fint och upplyftande talade med och om varandra. Det blev verkligen ett kvitto på hur sammansvetsade vi faktiskt är. Det är EKPR för mig.
Favoritsegment?
– Givetvis älskar jag kombinationen av alla våra segment. Men matsegmentet är lite av en favorit hos mig. Vi drog igång med det ordentligt 2020 i samband med att vi jobbade med Fazer som lanserade svenskt havreris, lanseringsarbetet var otroligt givande. Jag gillar det dukade bordet och den gemensamma upplevelsen det skapar.
Anna Persson, showroom manager och PR-konsult
Vilket är ditt bästa EKPR-minne?
– Då måste jag nästan välja när vi var på konferens i Frankrike. Hela den resan var verkligen magisk. Vi har väldigt högt i tak på EKPR och våra dagar fylldes av skratt, i bilen på väg till stranden, på morgonmötet… många roliga minnen skapades under den resan!
Favoritsegment?
– Jag gillar alla våra segment. Matlagning är en stor passion för mig, så givetvis har jag ett litet extra öga för det. Jag har arbetat många år inom modevärlden, så mode och design ligger mig varmt om hjärtat. Det är roligt att kunna kombinera flera områden på EKPR.
Alex Stjernberg Hahn, digital content designer och set designer
Vilket är ditt bästa EKPR-minne?
– Alla på EKPR är riktiga matälskare ut i fingerspetsarna. Jag har inte ett specifikt minne som sticker ut, utan flera. Egentligen varje gång när vi går ut och äter och bara umgås. Vi landar alltid i roliga, personliga och öppna samtal, vi är som en liten familj och det sätter verkligen stämningen hos oss.
Favoritsegment?
– Det blir nog inredning, jag gillar att det är ett brett område med många olika stilar och trender. Jag älskar att skapa miljöer genom set design åt våra varumärken, både i utställningarna i showroom och under event.
För mer information, vänligen kontakta:
EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com
Foto: Mikael Dubois
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke