Connect with us

Marknadsnyheter

Flexion genomför spridningsemission för att öka marknadskännedomen och antalet aktieägare

Published

on

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, SYDKOREA, SCHWEIZ, SINGAPORE, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE ATT FÖRVÄRA VÄRDEPAPPER I FLEXION MOBILE PLC. SE ÄVEN AVSNITTET ”VIKTIG INFORMATION” NEDAN.

London, 29 november 2022

Styrelsen för Flexion Mobile Plc (”Flexion” eller ”Bolaget”) (Nasdaq: FLEXM) har i dag beslutat att genomföra en riktad nyemission av aktier till allmänheten i Sverige om högst 2,5 MEUR, motsvarande cirka 25,3 MSEK (”Erbjudandet”). Syftet med Erbjudandet är att öka marknadens kännedom om Flexion samt få en större spridning av ägandet i Bolaget och därigenom skapa förutsättningar för en bättre likviditet i handeln med aktien samt tillföra Bolaget kapital och finansiera tillväxtsatsningar och den fortsatta förvärvsstrategin. Teckningskursen för aktierna i Erbjudandet kommer motsvara den volymviktade genomsnittskursen på Nasdaq First North Growth Market (”Nasdaq First North”) under anmälningsperioden, som kommer att löpa från och med den 30 november till och med den 8 december 2022, med en rabatt om tio (10) procent.

VD Jens Lauritzson kommenterar

”Sedan noteringen 2018 har Flexion tagit en världsledande och unik position på mobilsspelmarknaden tack vare vår unika tjänst som kopplar ihop spelutvecklare med nya konsumenter. Vår starka marknadsposition har lagt grunden för den snabba tillväxten i bolaget. Det senaste kvartalet växte vi organiskt med 111 procent jämfört med samma period förra året.”, säger Jens Lauritzson, vd och medgrundare av Flexion, och fortsätter:

”Eftersom vi aldrig gjorde en traditionell IPO och roadshow har den svenska aktiemarknadens kännedom om Flexion varit låg, något vi nu vill förbättra genom den här spridningsemissionen. Vi har därför valt Avanza och deras fantastiska kundbas för att sprida budskapet om Flexion.”

Erbjudandet i sammandrag

  • Erbjudandet omfattar högst 2 100 000 nyemitterade aktier och riktar sig till allmänheten i Sverige. Syftet med Erbjudandet, och skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt, är att öka antalet aktieägare i Bolaget, skapa förutsättningar för en förbättrad likviditet i aktien och att ytterligare stärka Bolagets finansiella ställning för fortsatt tillväxt.
  • Teckningskursen per aktie kommer att motsvara den volymviktade genomsnittskursen på Nasdaq First North under anmälningsperioden, som kommer att löpa från och med den 30 november till och med den 8 december 2022, med en rabatt om tio (10) procent.
  • Erbjudandet uppgår till högst 2,5 MEUR, motsvarande cirka 25,3 MSEK, och kommer därför inte att föranleda upprättande av prospekt. Då Erbjudandet kan uppgå till högst cirka 25,3 MSEK kan antalet aktier i Erbjudandet, beroende på slutlig teckningskurs, bli färre än 2 100 000.
  • Tilldelning i Erbjudandet kommer att beslutas av Bolagets styrelse. Om Erbjudandet övertecknas kommer tilldelning i första hand ske med minimiposter till så många investerare som möjligt och därefter pro-rata till anmält antal aktier. Därutöver kan tilldelning komma att prioriteras till strategiska investerare.
  • Anmälan för teckning av aktier ska ske genom Avanzas internettjänst. Minsta investering uppgår till 300 aktier, och därefter i jämna poster om 10 aktier.
  • Flexion har idag offentliggjort ett informationsmemorandum med fullständiga villkor för Erbjudandet, som finns tillgängligt på Bolagets hemsida och kommer att göras tillgängligt på Avanzas hemsida.

Bakgrund och motiv till Erbjudandet

Flexion är ett globalt snabbväxande teknologibolag som fokuserar på marknadsföringstjänster till ledande spelutvecklare. Grunden i Bolaget är distribution och marknadsföring av mobilspel i alternativa appstores från bland andra Amazon, Samsung, ONE store, Huawei, och som nyligen meddelats, Microsoft Store på Windows 11. Flexion är, enligt Bolagets bedömning, världsledande inom detta segment och genererar för de sju största spelen i Bolagets spelportfölj motsvarande cirka 10 MUSD i bruttoförsäljning per spel och år. Modellen är mycket skalbar vilket har visat sig i en låg marginalkostnad där kostnadsnivån är relativt konstant oavsett grad av tillväxt.

Flexion har, ur flera avseenden, en stark och unik position på spelmarknaden och fortsätter att växa kraftigt. De totala intäkterna under det tredje kvartalet 2022 ökade med 138 procent till 18,5 MGBP jämfört med samma period föregående år. Justerad EBITDA ökade till 1,5 MGBP och kassan uppgick till 10,5 MGBP. Långsiktig tillväxt har också varit stark. Under perioden 2018 till och med 2021 har Flexion ökat sina intäkter med cirka 473 procent, motsvarande en årlig genomsnittlig tillväxttakt (CAGR) om cirka 79 procent.

Vid sidan av stark organisk tillväxt arbetar Flexion med att bredda erbjudandet och erbjuda ytterligare marknadsföringstjänster till sin kundbas, vilket är helt i linje med Bolagets strategi att vara en komplett servicepartner till spelutvecklare. Denna expansionsfas inleddes i början av 2022 då Flexion förvärvade Audiencly, en ledande aktör inom så kallad influencer marketing för spel samt investerade i Liteup Media, också aktiva inom influencer marketing för spel. Genom dessa investeringar har Flexion för avsikt att ta en ledande position även inom detta segment.

I syfte att utöka marknadens kännedom om Flexion, öka antalet aktieägare och likviditeten i aktien har Bolagets styrelse beslutat att genomföra Erbjudandet. Bolagets bedömning är att marknaden där Flexion är verksamt kommer fortsätta att växa och att det kan uppstå flera intressanta investeringsmöjligheter. En förstärkt finansiell ställning ger Bolaget möjligheter fortsätta sin framgångsrika strategi.

Erbjudandet

Erbjudandet omfattar högst 2 100 000 nyemitterade aktier och teckningskursen per aktie kommer att motsvara den volymviktade genomsnittskursen på Nasdaq First North under perioden 30 november till och med 8 december 2022 med en rabatt om tio (10) procent. Inget courtage utgår för tecknade aktier. Erbjudandet är endast tillgängligt i Sverige. Erbjudandet kan inte överstiga ett värde om 2,5 MEUR, motsvarande cirka 25,3 MSEK, vilket innebär att antalet aktier i Erbjudandet, beroende på slutlig teckningskurs, kan understiga 2 100 000 aktier.

Vid full teckning av Erbjudandet tillförs Bolaget högst cirka 25,3 MSEK före avdrag för emissionskostnader vilka förväntas uppgå till cirka 2,3 MSEK. Erbjudandet kan innebära en utspädningseffekt, beräknat på antalet aktier i Flexion före Erbjudandet, om högst cirka 3,9 procent av antalet aktier och röster i Bolaget genom att antalet aktier ökar med högst 2 100 000.

I syfte att möjliggöra leverans till investerare i samband med tilldelningen i Erbjudandet har den största aktieägaren Mobile Sensations Ltd, ett av Jens och Per Lauritzson helägt bolag, lånat ut 2 100 000 aktier till Avanza Bank AB.

Indikativ tidplan

  • Ett informationsmemorandum har idag, den 29 november 2022, offentliggjorts och finns tillgängligt på Bolagets hemsida.
  • Anmälningsperioden löper mellan den 30 november till och med den 8 december 2022 och anmälan om teckning ska vara Avanza Bank AB tillhanda senast kl. 17:30 (CET) den 8 december 2022.
  • Utfallet i Erbjudandet beräknas offentliggöras omkring den 9 december 2022.
  • Information om tilldelning beräknas ske omkring den 9 december 2022 genom upprättande av avräkningsnota.

Rådgivare

Avanza Bank AB agerar finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå agerar legal rådgivare till Flexion i Erbjudandet.

För mer information kontakta:

Niklas Koresaar
Chief Financial Officer
+44 207 351 5944

ir@flexionmobile.com

Denna information har lämnats för offentliggörande, genom den kontaktperson som anges ovan, den 29 november 2022 kl. 18:02 (CET).

Viktig information

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Flexion. Inget prospekt kommer att upprättas. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Flexion kommer endast att ske genom det informationsmemorandum som Flexion har offentliggjort idag den 29 november 2022. Ingen åtgärd har vidtagits, eller kommer att vidtas, av Flexion för att tillåta ett erbjudande till allmänheten i andra jurisdiktioner än Sverige. Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika, Sydkorea, Schweiz, Singapore, USA eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning. Nya aktier som tecknats i Erbjudandet har inte registrerats och kommer inte att registreras enligt United States Securities Act från 1933 i sin nuvarande lydelse (”Securities Act”) och får inte erbjudas, tecknas, utnyttjas, pantsättas, säljas, återförsäljas, tilldelas, levereras eller överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act. Erbjudandet riktar sig inte heller till personer med hemvist i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika, Sydkorea, Schweiz, Singapore, Storbritannien, USA eller i någon annan jurisdiktion där deltagande skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller vissa framåtriktade uttalanden som återspeglar Flexions aktuella syn och förväntningar på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling, inklusive uttalanden avseende emissionen samt uttalanden rörande vägledning, planering, framtidsutsikter och strategier. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”planeras”, ”uppskattas”, ”kan”, och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Även om Flexion anser att dessa uttalanden är baserade på rimliga antaganden och förväntningar kan Flexion inte garantera att sådana framåtriktade uttalanden kommer att förverkligas. Då dessa framåtriktade uttalanden inbegriper såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer, kan verkligt utfall väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information. Framåtriktade uttalanden i pressmeddelandet gäller endast vid tidpunkten för pressmeddelandet och kan komma att ändras utan tillkännagivande. Bolaget gör inga utfästelser om att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av framåtriktade uttalanden till följd av ny information, framtida händelser eller dylikt utöver vad som krävs enligt tillämpliga lagar eller aktiemarknadsrättslig reglering.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stena Line inleder nytt samarbete med Strawberry för driften av hotell The Reef

Published

on

By

Nu står det klart att norska hotellkedjan Strawberry tar över hyreskontraktet till Stena Lines badhotell The Reef i danska Fredrikshamn.

​​​

Sedan 2010 har Stena Line erbjudit karibiska upplevelser på badhotellet The Reef i Fredrikshamn på Nordjylland. Hotellet har varit en destination för många resenärer på Stena Lines linje mellan Göteborg och Fredrikshamn och har under åren genomgått flera renoveringar och uppdateringar. Nu är det dags för nästa kapitel, när hotellkedjan Strawberry tar över drift och utveckling av hotellet.  

”Strawberry har gedigen erfarenhet av att utveckla destinationshotell och det ska bli väldigt spännande att gå in i samarbete med dem och utveckla The Reef till ett ännu bättre resmål för våra gäster”, säger Christina Bromander, Trade Director för Business Region Denmark på Stena Line.

Hotellkedjan Strawberry är en av Nordens största, med 234 hotell och 20 000 anställda. De senaste åren har bolaget vuxit i Danmark, främst i Köpenhamnsregionen, och att ta över driften av The Reef linjerar väl med hur företaget vill fortsätta utvecklas.

”För Strawberry är The Reef ett fantastiskt tillskott till portföljen av destinationshotell och det är extra spännande för oss med ett nytt danskt hotell. Kombinationen av starka ägare med engagemang och ambitioner för framtiden gör detta till ett attraktivt och spännande samarbete för Strawberry. The Reef är en populär hotellprodukt för resenärer och barnfamiljer och vi ser fram emot att utveckla hotellet tillsammans med ägarna och de anställda”, säger Daniel Stenbäck, Chief Development Officer på Strawberry.

Det nya avtalet innebär att Stena Lines samarbete med Scandic avslutas.

”Vi vill tacka Scandic för den fina samverkan vi haft genom åren”, säger Christina Bromander.  

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Hellbjörn, PR & Communications Manager
maria.hellbjorn@stenaline.com 
+46 (0) 765 511 84 14

Eller Stena Line group press office:

press@stenaline.com 
+46(0) 31 85 85 32

Om Stena Line:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med ungefär 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet som årligen gör 33 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.