Connect with us

Marknadsnyheter

Fazer överväger att lägga ner mejeriverksamheten vid sin fabrik i Koria

Published

on

Fazer Lifestyle Foods fokuserar starkt på sin kärnverksamhet samt implementeringen av sin växtbaserade strategi och planerar förändringar i produktionen vid sin fabrik i Koria, Finland. Om planerna förverkligas kommer det i framtiden att tillverkas endast havrebaserade drycker och andra havrebaserade produkter i Koria, vilket skulle leda till nedläggning av mejeriverksamheten. Fazer inleder förändringsförhandlingar som berör 226 anställda. Enligt företagets uppskattning skulle reduktionsbehovet gälla högst 95 tillsvidareanställningar.

De planerade förändringarna är en del av Fazer Lifestyle Foods strategi, som syftar till att utnyttja företagets starka havrekompetens och öka andelen av de växtbaserade produkterna i sortimentet. Att fokusera på produktion av havrebaserade produkter skulle leda till nedläggningen av mejeriverksamheten, som inte tillhör företagets kärnverksamhet.

Fazer är en ledande aktör inom havre i Norden och har investerat över 300 miljoner euro i produktion av havreprodukter på sina hemmamarknader under de tre senaste åren. Som ett exempel fördubblades havredryckskapaciteten vid Koriafabriken i somras. Fazer utvecklar aktivt framtidens växtbaserade matlösningar där havredrycker spelar en viktig roll.

Fazer har utvärderat sin mejeriverksamhets effektivitet

Fazer är en liten aktör inom den finska mejeriindustrin och tillverkar främst private label -produkter. På grund av de låga produktionsvolymerna och komplexiteten i mejeriverksamheten som bygger på skalfördelar är det mycket utmanande för Fazer att vara konkurrenskraftig inom denna verksamhet.

”Som ett småskaligt mejeri är vi inte konkurrenskraftiga och inflationsutvecklingen under den sista tiden har utmanat oss ännu mer. Det är nödvändigt att effektivera verksamheten vid fabriken i Koria för att kunna säkerställa vår konkurrenskraft. Den potentiella nedläggningen av mejeriverksamheten skulle tillåta oss att fokusera på vår växtbaserade kärnverksamhet, i vilken Koriafabriken har en viktig roll i framtiden”, säger Kati Rajala, Vice President Fazer Non-Dairy & Dairy Business.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Fazer inleder förändringsförhandlingar av ekonomiska och produktionsmässiga skäl. Förändringsförhandlingarna berör 226 anställda och enligt företagets uppskattning skulle reduktionsbehovet gälla högst 95 tillsvidareanställningar. Den eventuella nedläggningen av mejeriverksamheten skulle infalla i augusti 2023.

”Ifall det blir aktuellt att lägga ner mejeriverksamheten, stöder vi vår personal och gör vårt yttersta för att främja våra medarbetares möjligheter till sysselsättning. Öppna positioner i Fazer-koncernens övriga enheter kommer i första hand att erbjudas dem som kan beröras av en eventuell uppsägning. Vi kommer även att ha kontakt med den lokala arbetsförmedlingen”, säger Rajala.

”Vi köper mjölk från cirka 20 producenter i södra och sydöstra Finland. Dessa mjölkgårdar är mycket välskötta och livskraftiga och vi är övertygade om att flera mejerier är intresserade av att samarbeta med dem”, fortsätter Rajala.

Fazer i Koria

  • Vid sin fabrik i Koria producerar Fazer växtbaserade Fazer Aito -havredrycker av hög kvalitet, matlagningsprodukter och snacks av inhemsk havre. Därtill tillverkas det mejeriprodukter i Koria, främst för private label -varumärken.
  • Koriafabriken är en modern produktionsanläggning som ligger nära Kouvola och sysselsätter cirka 220 tillsvidareanställda.
  • Fazer förvärvade Kaslink i 2019 som en del av sin strategi enligt vilken företaget syftar till att bli en ledande producent av växtbaserade produkter i norra Europa. Koriafabriken blev en del av Fazer med detta förvärv.
  • Fazer är en föregångare inom havre och planerar att fortsätta investera i produktutveckling och tillverkning av havreprodukter, i vilket Koriafabriken spelar en viktig roll.

Fazer Lifestyle Foods

  • Fazer Lifestyle Foods möter den ökande efterfrågan på hälsosam och växtbaserad mat särskilt bland konsumenter som följer en hållbar livsstil.
  • Företaget producerar olika havrebaserade non-dairy drycker och matlagningsprodukter samt snacks, frukostprodukter och smoothies. Produktsortimentet innehåller också mjöl, blandningar, mjölförbättringsmedel och ingredienser, sådana som xylitol, som säljs till företagskunder.
  • Fazer Lifestyle Foods är ett av Fazers tre affärsområden. År 2021 sysselsatte det ca 550 personer och omsatte 180 miljoner euro.

Mediakontakt:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods
anniina.niemisto@fazer.com, 
tel. +358 40 67 44 672 

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.