Connect with us

Marknadsnyheter

EYEONID GROUP AB (publ): Eyeonid går in i en ny fas – Marknadsuppdatering

Published

on

Föregående år genomsyrades av enorm volatilitet. Eyeonid sattes på prov, bolaget behövde bevisa att det inte bara hade det som krävdes för att överleva utan ännu viktigare påvisa tydliga tecken på styrkor som skulle kunna ta det vidare in i framtiden. Stora krav på ett litet bolag som kämpat med att finna sin plats på marknaden över en längre period.

Under året genomgick bolaget ett omfattande turnaround-arbete när det kom till att anpassa sig till rådande förutsättningar samtidigt som arbetet med att sätta grundplåten inför en ny fas behövde fastställas.

Några av årets milstolpar var:

  • Utveckling av ny teknologi, ”dynamic matches”, ger bolaget möjligheten åter hamna i framkant och erbjuder förutsättningar att röra det uppåt i värdekedjan
  • Utveckling av en ny så kallad “white label” portal (ett alternativ till ren API-implementation) med dynamic-funktionalitet, som erhöll väldigt positiv respons av test-paneler genomförda av ledande telekomoperatör i Centraleuropa
  • Ny kommersiell logik med nya affärsmodeller togs lyckosamt till marknaden vilket resulterade till att bolaget stängde fler avtal än någonsin historiskt
  • Säkrandet av en bryggfinansiering för att bära bolaget över sommarperioden
  • Förlängning av bolagets enskilt största kund i ett mer omfattande avtal
  • Säkrandet av SEK 17.8 miljoner I samband med en unit-runda

Under samma period behövde Eyeonid hantera en situation med Bolder-gruppen som försattes i frivillig konkurs, uppsägningar, ett flertal legala aspekter, tekniska överväganden, nya prioriteringar, etcetera. Milstolparna ovan utgör en liten del av det arbete som utförts, däremot framgår det tydligt att stora framsteg har materialiserats.

Eyeonids börsvärde tog sig ett rejält bad med en börskurs som närmade sig kvotvärdet, vilket är långt ifrån optimalt. Samtidigt noterade bolaget en genomsnittlig kvartalsförbättring av EBITDA om ca 79% och en försäljningstillväxt om ca 24% under konsekutiva kvartal. Oavsett huruvida dessa siffror grundar sig på lägre nivåer så tydliggör de att arbetet som legat bakom har varit lyckosamt.

Kundkonton som inte levererade i par med förväntningar och krävde för mycket underhåll avslutades under året, trots att de bidrog till viss försäljning. Samtidigt som samtliga nya avtal med partners som ingicks under 2022 inte kommit i gång med implementationer vid årsskiftet. Det innebar att merparten av andra halvan av året präglades av insatser som avsåg just kommande kundimplementationer, samtidigt som den nya white label portalen och andra tekniska bitar kring dynamic matches behövde utvecklas jämsides. Det tog däremot inte bort fokus från det aktiva arbetet som gjordes när det kom till att positionera Eyeonid inför framtiden och nästa generationens tjänster.

Viktigt att poängtera är att allt detta skedde med färre resurser än någonsin medan leveranserna och produktiviteten i bolagets ”output” aldrig varit högre. Stabila leveranser mot en intensiv roadmap, vilket är en eloge för bolagets personal som arbetat ihärdigt under året.

Den kommersiella kalibreringen

När det kommer till det kommersiella kalibrerandet kring affärsmodelle(r)n(a), så gick bolaget från att erbjuda kundengagemang (”engagement”) för lojalitet och reducera kundbortfall (”churn”) till att erbjuda en tjänst inom cybersäkerhet som avser id-säkerhet med möjligheter till merförsäljning. Bolaget gick från längre komplexa kunddialoger och skräddarsydda lösningar till förpaketerade lösningar och till att erbjuda Freemium som alternativ – Eyeonid ter sig vara den enda spelaren som erbjuder det på marknaden kommersiellt. Sist men inte minst gick bolaget från att fokusera på enbart stora konton till att experimentera med såväl små som stora kunder inom olika kundsegment, i syfte att kunna skapa sig en bättre bild av vad det skulle innebära när det kommer till såväl implementationstakt som effekten av affärsmodellerna.

Det resulterade till att göra bolaget snabbare i kunddialoger, snabbare på att ingå avtal, och säkrade en betydligt kortare säljcykel som historiskt har visat sig vara något av en flaskhals. Samtidigt uppmärksammades det att bara för att Eyeonid blev snabbare, enklare, tydligare, blev inte motparter snabbare med sina implementationer. Det verkade dessutom inte göra någon skillnad huruvida det rörde sig om en större telekomoperatör eller en mindre tekniskt avancerat fintechbolag. Självfallet kan påstås att massan inte är statistiskt signifikant, men bolaget verkar under förutsättningar där beslut behöver tas på betydligt mindre information än önskat. Dock något som bolaget har kunnat göra med bra fingertoppskänsla.

Observera att Eyeonids id-säkerhetstjänst i sig ter sig vara en ytterst lönsam affär. Vid en markant nedskalning av verksamheten skulle bolaget kunna nå positiva siffror. Dessa skulle däremot varken positionera bolaget inför framtiden eller skapa någon större attraktion på aktiemarknaden över tid. Eventuell mer relevant i en mindre privat miljö, vilken dock Eyeonid inte verkar inom.

Detta vänder blickarna framåt och på vad som kommer säkerställa att Eyeonid tar sin rätta plats och agerar utifrån förutsättningar som skapar betydligt större aktieägarvärde framöver.

Domänbevakning & relaterade tjänster – nästa generationens tjänster

Domänbevakning är först i led när det kommer till Eyeonids nästa steg. Det avser en ny typ av tjänst, en företagstjänst (B2B), som till viss del följer liknande logik som Eyeonids id-säkerhetstjänst, dock modifierad och exekverad väldigt annorlunda.

Flera undersökningar visar att en av de vanligaste orsakerna till ransomware mot företag är att anställdas e-post och lösenord läckt. Samtidigt investerar företag och organisationer primärt i säkerhetslösningar mot intrång som ligger på nätverksnivå. Det är också i princip den enda typen av säkerhetstjänster som erbjuds på marknaden, samtidigt som tillgång till användarnamn och lösenord lämnar en öppen dörr för hackare.

Nu kan företag och organisationer skydda sig mot intrångshotet av läckta inloggningsuppgifter. Eyeonids ”Domain Surveillance”, baserad på teknologin Dynamic Matches, ger möjligheten att hitta läckt skadlig information kopplad till företagets domän(er) och e-postadresser.

Genom att söka på ett företags domän i Eyeonids Intelligence-plattform kan Eyeonid identifiera hur många av företagets e-postadresser som läckt, i vilka fall lösenord läckt samtidigt som e-postadressen, och eventuellt även från vilket kontor e-postinnehavaren läckt informationen. Lösningen är helt förenlig med GDPR och ger inte företaget någon möjlighet att få ut personlig information om anställda eller andra individer.

Den aggregerade informationen ger ett företags säkerhetsavdelning möjligheten att skapa sig en bild av exempelvis hur utsatt företaget är för eventuell ransomware, om det finns riskutsatta webbsidor/onlinetjänster som anställda frekvent besöker med sin företags e-post som användarnamn, samt i vilken region eller på vilka kontor problemen är störst. Med informationen kan en säkerhetsavdelning bedöma om problemet bottnar i exempelvis brister i företagets säkerhetspolicys, mönster i anställdas beteenden, lokala problem eller brister i den interna utbildningen. I nästa steg är det därmed möjligt för ett företaget att göra riktade insatser för att höja säkerheten. Resultatet är avsevärt ökat skydd mot ransomware och andra typer av intrång och en noterbar kostnadsreducering för övergripande interna säkerhetsinsatser.

Tjänsten testades av Eyeonid före årsskiftet och resultaten var i allra högsta grad överväldigande. Domänbevakning kommer färdigpaketeras under första kvartalet 2023 och avser vara föremål för implementationer under andra kvartalet.

Vägen uppåt i värdekedjan

Domänbevakning utgör grunderbjudandet av den nya generationens B2B-tjänster. Den möjliggör i sin tur en rad nya tjänster som kan ta väldigt olika former beroende på typer av implementationer. Exempel på dessa är:

  • Security as a Service (SECaaS) tjänster för försäkringsbranschen som syftar till att minska och förebygga försäkringsskador inom cybersecurityförsäkringar. Där försäkringsgivare erhåller ytterligare ett informationslager från Eyeonid för bättre beslutsunderlag i sina utvärderingar av kunder och därmed premier. Denna tjänst utvecklas parallellt med domänbevakning i dagsläget.
  • API-micro-tjänster, vilka som namnet antyder är rena API-integrationer för delar av vad domänbevakning kan leverera vilka kan kopplas på utan någon teknisk insats från Eyeonid, samt;
  • SME-tjänster kring id-säkerhet med en central administratör på företagssidan.

Tidigare nämndes att under föregående år säkerställdes en betydligt kortare säljcykel. Domänbevakning avser reducera denna säljcykel markant. Vidare vänder sig tjänsterna till en annan typ av köpare som motpart, beslutsfattare med större möjlighet att fatta egna beslut och större benägenhet att spendera för tjänste(r)n(a). Sist men inte minst ger Eyeonids nya erbjudanden bolaget en betydligt starkare förhandlingsstyrka i diskussioner med potentiella partners.

Rätt förutsättningar

Eyeonid verkar inom en marknad som kännetecknas av stark tillväxt, inte minst med tanke på att cyberhoten förökar sig i en aldrig tidigare skådad takt.

Att betraktas som en legitim spelare med tydlig position förutsätter att man också kan påvisa att man lyckats lösa ett flertal komplexa tekniska aspekter. Normalt kräver det två primära saker, stora investeringar och tillräckligt med tid i syfte att hinna utveckla all nödvändig teknik.  Förutsatt att ambitionen är att utveckla egen infrastruktur och inte bara applikationer på befintlig infrastruktur tillgänglig på marknaden.

Eyeonid sitter på sin egen teknik som bolaget äger och kontrollerar, två kraftfulla plattformar utan några tredjepartsberoenden, och sin egen data. Det, om något, skapar de bästa förutsättningarna när det kommer till att kunna ta större kliv på en betydligt kortare tidsperiod än andra aktörer, och därmed snabbare ta nödvändiga kliv uppåt i värdekedjan.

Men dessa kliv måste göras i rätt riktning, i synnerhet då bolaget varken sitter på en stor stridskassa eller har tiden på sin sida. Satsningen på nästa fas måste också vara rätt satsning. Den satsningen för Eyeonid är Domänbevakningsspåret.

För mer information, kontakta

Georg Tsaros, VD, Eyeonid Group AB (publ.)

Telefon: 070 882 68 28

E-post: georg.tsaros@eyeonid.com

www.eyeonid.com
 

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom. I koncernen ingår affärsområdena EyeonID och EyeonTEXT.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.