Marknadsnyheter
Ny roddbåtsmodell av finska Terhi


Inför säsongen 2023 lanserar Terhi en ny roddbåtsmodell som är kursstabil samt ytterst bekväm och lätt att ro. Båten går även smidigt för liten bränsle- eller eldriven utombordare. Nyheten, som bär namnet Terhi 390, är den efterlängtade efterföljaren till Terhi 385, en långvarig favorit i Terhis roddbåtssortiment som tillverkades i över 40 år och i långt över 40 000 exemplar. Den nya Terhi 390 -modellens klarvita skrovfärg och noggrant utformade detaljer är, förutom dess lätthet att ro, dess största fördelar, och vi förväntar oss att Terhi 390 blir minst lika framgångsrik som sin föregångare. Terhi 390 lanseras för allmänheten på Helsingfors Vene 23 -båtmässan i februari 2023.
Några av de största fördelarna med Terhi 390 är dess otroligt lätta roddegenskaper och goda kursstabilitet. Vi har även uppmärksammat ergonomin vid rodd – båten går att ro från antingen mittbänken eller främre toften, och på båtens durk finns fotstöd för roddare av olika längd. Även den flyttbara mittbänken hjälper till att hitta en bekväm roddposition. Nyhetsmodellen har dessutom nya, praktiska urtag för årornas blad i övre kanten av akterspegeln, vilket gör det enkelt att lyfta upp årorna i viloläge då man tar en paus från roendet. Andra klara förbättringar i förhållande till föregångarmodellen är en praktisk dragstång i fören (tillbehör) som gör det lättare att dra upp båten på land. Båtens skrovsidor är något högre än hos dess föregångare, så tryggheten ombord är även något bättre än tidigare. Sidoräcken kan väljas ur tillbehörslistan för att göra tryggheten ombord ännu bättre. Terhi 390 är naturligtvis också regnvattendränerande, och som tillbehör kan köpas ett galler för skrovbottnens genomföring, vilket effektivt förhindrar att dräneringsröret blockeras. Det finns också ett dräneringsutlopp på akterspegeln som ser till att regnvatten dräneras från båten när den står förvarad uppdragen på stranden.
Nya Terhi 390 går även smidigt med utombordare, och på akterspegeln kan monteras antingen en traditionell förbränningsmotor eller en eldriven utombordsmotor. Ifall valet faller på en eldriven utombordare, kan på båtens mittbänk (standardbänken i plywood) monteras även en solpanel som möjliggör att utombordarens batteri kan laddas med hjälp av solenergi. Terhi 390 kan förses med antingen ett eTerhi 390-utrustningspaket för Torqeedos eldrivna utombordare eller med ett Solar-utrustningspaket för en eldriven utombordare som kräver ett externt, fristående batteri.
Användningen av elektronik i båtar ökar, både för fiske och i samband med den ökande användningen av elektriska utombordare. Därför har vi redan i Terhi 390-modellens designprocess tagit i beaktande eventuella batterier och batterihöljen. Det finns ett flertal alternativ för var Terhi-batterilådan kan placeras i nya Terhi 390; under främre toften, under mittbänken, under akterbänken eller mellan akterbänken och akterspegeln. En kabelkanal går från mittbänken till akterbänken, vilket gör att batteriet enkelt kan placeras under mittbänken. Utan batterilådan kan batteriet även placeras inuti den nya sitt-/förvaringslådan (tillbehör) som kan monteras i stället för mittbänken i plywood. Båten kan med hjälp av ett separat fäste utrustas med en hjälpmotor i fören, och i och med att batterilådan kan placeras inuti främre toften, är hjälpmotorns montering enklare än tidigare.
Terhi 390 har fler platser för förvaring än sin föregångare. Under akterbänken finns en förvaringsplats, som med hjälp av tvärskott (täckplatta) av plexiglas fram- och baktill ger ett låsbart förvaringsutrymme. Täckplattorna är tillbehör. Det finns också två öppna förvaringsfack på varsin sida om motorbrunnen i aktern, där det är praktiskt att stuva exempelvis förtöjningstampar eller ankare. I fören, under främre toften, finns ett rejält förvaringsutrymme med en täckplatta framtill. Till Terhi 390 finns också som nytt tillbehör en praktisk och rymlig, rotationsgjuten förvaringslåda, vilken placeras som mittbänk i stället för standardbänken i plywood. Sitt-/förvaringslådan är avtagbar, låsbar och kan även rymma ett standardbatteri på 110 Ah (utan Terhis batterilåda) förutom övrig packning. Mugghållare samt ett förvaringsfack på lådans yta ser till att vattenflaska och mobiltelefon finns snabbt till hands. Den nya sittlådan har också ett dräneringsrör för kondensvatten. Både den nya sitt-/förvaringslådan och den i standardpriset inkluderade bänken av plywood kan monteras i tre olika lägen, varav de kan låsas på plats i mittersta läget.
Nya Terhi 390 kommer att tillverkas i tre olika färger: vit, grön och orange. Interiörens färg är i alla varianter vit. Nyheten lanseras för allmänheten på Helsingfors Båtmässa i februari 2023 vid monter 6h48.
Tekniska specifikationer:
- Längd: 3,8 m
- Bredd: 1,5 m
- Vikt: 100 kg
- Max. motorrekommendation: 6 hk
- Antal personer: 4
- Konstruktionskategori: D
- Högsta rekommenderade motorvikt: 27 kg
- Höjd på akterspegel: Kort
Nyhetsmodellens omfattande tillbehörssortiment kan ses på hemsidan under Terhi 390-produktkortet.
Bildmaterial för pressbruk kan laddas ner via länken:
https://media.brandt.fi/?w=Fbmvq4n4qy
Mer information:
Pär Åbrandt
Terhitec Oy Sverige
par.abrandt@terhitec.fi
tel: +46 (0) 8 5684 8000
Terhi-produktchef
Jussi Virtanen
jussi.virtanen@brandt.fi
tel: +358 50 441 3780
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke