Connect with us

Marknadsnyheter

Easyparks Årskrönika 2022

Published

on

När 2022 summeras för parkingtech-företaget Easypark Group görs det med positivt anslag. Under året har företaget, som äger och utvecklar parkeringsapparna Easypark, Park now, Parkmobile, Ringgo och Park-line, breddat täckningen genom fler anslutna städer som Paris i Frankrike och Boston i USA. Men också genom lansering i Slovakien. Easypark har under 2022 också lanserat stöd för Android Auto, samt initierat ett nytt samarbete med Renault där appen numera finns integrerad i Renault Megane E-Techs infotainment system.

Med cirka 45 miljoner användare per år har Easypark Group haft en årlig tillväxt på i genomsnitt 60 procent och en årlig ökning av transaktioner på 45 procent, mellan 2018 och 2022 (CAGR). Siffrorna från 2022 visar att antalet parkeringar ökade med 29 procent globalt jämfört med 2021. I Sverige visar motsvarande siffra att att antalet parkeringar genomförda med Easypark-appen ökade med 24 procent jämfört med 2021. En hög siffra givet att majoriteten av svenskarna redan hanterar sin parkering med hjälp av en app sedan många år tillbaka.

El- och bränslepriser har inte påverkat körandet
Trots att priser på bränsle och el slagit nya rekord under 2022 visar data från Easypark ingen signifikant förändring i trafiken vad gäller antalet parkeringar under året. I länder där Easypark Group har en stark närvaro, däribland Sverige och resten av Norden, sker en stadig rörelse bland fordon under året. Parkeringar som hanteras genom appen ökar i förväntad takt med fler användare, samtidigt som snittet av genomförda parkeringar per användare är nära detsamma som för 2021, då el- och bränslepriser låg på en betydligt lägre nivå jämfört med idag.

Parkeringsappar nådde nya rekordnivåer i Europa
Användningen av parkeringsappar fortsätter att växa i Europa och USA. Länderna som leder denna utveckling är de nordiska länderna, där bilförare hanterar sina parkeringar via en mobilapp i högre utsträckning än i andra länder. I Köpenhamn och Oslo använder mellan 90 och 95 procent av invånarna en parkeringsapp för att hantera sin parkering i jämförelse med till exempel fysiska parkeringsautomater. År 2022 nådde Stockholm, för första gången någonsin, över 90 procents användning av parkeringsappar jämfört med någon annan metod.

I Italien, en av Europas snabbast växande marknader för parkeringsappar, har både Rom och Milano nått en nära 50-procentig användningsgrad av parkeringsappar under 2022. Easypark Groups förväntan är att 2023 kommer bli året då parkeringsappar kommer att ta över positionen som den mest föredragna metoden för att hantera parkering i Rom och Milano

En annan tillväxtmarknad som har upplevt exponentiell tillväxt i användningen av parkeringsappar i Europa är Spanien. Nästan två tredjedelar av Madrid-borna vänder sig till en parkeringsapp när de hanterar sina parkeringskostnader.

Elbilsladdningen ökade med 190 procent
Under 2022 har Easypark fortsatt att utöka samarbeten med både lokala och rikstäckande operatörer för elbilsladdning i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Slovenien. Data visar att alltfler elbilsägare vänder sig till Easypark för att hantera sin elbilsladdning, och man ser att antalet transaktioner per laddpunkt ökar i takt med den ökade elektrifieringen av Europa. I de länder där det är möjligt att betala för elbilsladdning med Easypark-appen har transaktionerna ökat med 190 procent under 2022 jämfört med 2021. Den genomsnittliga laddvolymen per transaktion har också ökat under det senaste året med nästan 16 procent. I genomsnitt laddar användarna 11,89 kWh per tillfälle.

I Sverige, som är ett av länderna där man har kommit längst med att samla de nationella laddoperatörerna i Easypark-appen, har bolaget lyckats öka tillgängligheten av laddpunkter med över 30 procent 2022. Det innebär att elbilsägare idag kommer åt nästan 40 procent av Sveriges publika laddpunkter via Easypark-appen.

Mer än en parkeringsapp
Digitalisering av parkeringsdata ger värdefulla insikter som innebär betydande fördelar för städer och kommunernas beslutsfattare. Fördelar som inkluderar förbättrad parkeringstillgänglighet för invånarna, och minskad risk för trafikstockning i städerna. Med tjänsten “Parking Data as a Service” erbjuder Easypark en helhetsöversikt över stadens utbud och efterfrågan på parkering.

Utvecklingen av Parking Data as a Service fortsatte under 2022, med nya samarbeten i städer som Århus i Danmark, Heidelberg i Tyskland och Westminster i Storbritannien. Dessutom har Chattanooga i USA och Milano i Italien startat ett pilotprojekt för Parking Data as a Service. I Sverige finns i dagsläget två anslutna städer, Lund och Borås, som under 2022 har trappat upp sitt arbete att förbättra städerna genom Easyparks digitaliserade parkeringsdata.

Easypark Groups vd om framtiden
En avgörande förutsättning för en levande stad är tillgängligheten av parkeringsplatser. Det kanske låter som en överdrift, men låt mig utveckla.

Ingen drar nytta av bilförare som kör runt på gatorna i jakt på en ledig parkeringsplats. Det påverkar trafikflödet när fler bilar än nödvändigt kör runt i staden. Det är också en onödig kostnad, både för den enskilde föraren, och för klimatet. I en stressig situation kan det hända att man väljer att parkera sin bil olagligt. Det löser (eventuellt) problemet för den enskilde individen, men skapar problem för andra medborgare i staden. 

De flesta stora städer har liten, eller ingen möjlighet att öka antalet parkeringsplatser. Många av världens största städer har till och med skapat bilfria zoner i stadskärnorna. Men detta löser inte problemet. Det flyttar bara trafiken från en plats till en annan. Jag vågar påstå att beslutsfattare inte alltid har en klar bild av hur den omledda trafiken kommer påverka resten av staden, vid införandet av bilfria alternativt parkeringsfria zoner.

Länder, kommuner och städer är under stor press för att hitta lösningar som bromsar klimatförändringarna. Här önskar vi att vi och våra kollegor i branschen fick hjälpa till ännu mer. Vi har år av erfarenhet av hur, när och var bilar rör sig och parkerar. Tack vare denna kunskap har vi lyckats utveckla banbrytande algoritmer som förutsäger vad som händer med mobiliteten i en stad när parkeringsplatser läggs till, försvinner, regleras och nya gator byggs eller tas bort.

På Easypark förstår vi att bilar är en del av ett större ekosystem. Det är därför vi erbjuder vår tjänst Parking Data as a Service där vi samlar information om trafiken, både på och vid sidan av vägen. Vi kan till exempel kartlägga placeringen av cykelställ, vägarnas skick eller hur och var elscootrar är placerade runt om i staden. Vi är det enda parkingtech-bolaget som har möjlighet att samla in denna övergripande information. Och vi gör det för att konstant förfina våra algoritmer så det ska bli lättare för beslutsfattare att fatta smartare och bättre beslut för att göra våra städer mer levande.

Ett intressant användningsområde för den insamlade informationen kan vara kring var och när människor parkerar sina bilar, cyklar eller skotrar under natten. Med hjälp av dessa insikter skulle smarta belysningssystem kunna optimeras för att både spara energi, och samtidigt prioritera extra säkerhetsåtgärder för boende i dessa områden. Detta är bara en av oändliga möjligheter att utforska, som kan ha stor inverkan på säkerhet, hållbarhet och livskvalitet i framtidens städer.

Vårt viktigaste mål på Easypark är att göra städer mer levande. Bilar kommer inte försvinna från våra städer, åtminstone inte inom en överskådlig framtid. All fakta pekar mot att det faktiskt kommer vara det omvända. Befolkningen växer, och vi ökar ständigt vårt avtryck genom att resa mer. Bilar kommer behöva dela stadsrum med kollektivtrafik, cyklar, fotgängare och elscootrar på ett hållbart sätt. Alla detta – tillsammans med restauranger, museer, bibliotek, butiker, parker och inte minst människorna, är vad som gör en stad levande.

Cameron Clayton,
vd på EasyPark Group

Sveriges mest svårparkerade områden – och platserna där parkering finns
Easypark hjälper kommuner och städer med parkeringsdata så beslutsfattare kan ta bättre och smartare beslut kring stadsplaneringen. Med hjälp av Easyparks Smart Hub, som kombinerar parkeringsdata i realtid med historiska data och rörelsemönster, kan beslutsfattare bland annat få information om parkeringsbeläggning och aktuella trafikflöden. Det här säger till exempel hur lång tid det tar att hitta en parkeringsplats under olika tider på dygnet. För kommuner och städer är detta viktig information för att hitta lösningar till att avlasta områden. För bilförare är det intressant för att inte lägga ner mer tid och kostnad än nödvändigt på att köra runt för att hitta en ledig parkeringsplats. I Easypark-appen finns funktionen tillgänglig i form av tjänsten “Find”, som hjälper bilförare att snabbare hitta en ledig parkeringsplats.

Easypark visar här den genomsnittliga beläggningen över 2022 för Stockholm, Malmö, Lund, Borås och Uppsala. Kartorna visar vilka områden som var fullbelagda och vilka områden det har funnits stor chans att hitta en parkeringsplats under morgon, dag och kväll.

Färgerna på kartan illustrerar beräknad tid det tar att hitta en ledig parkeringsplats inom området. Med ”parkeringsplats” avses offentliga gatuparkeringsplatser. Tidsangivelserna tar inte hänsyn till beläggning eller tillgänglighet i eventuella parkeringshus, större parkeringsytor utomhus eller privata parkeringsanläggningar i områdena.

Grön 0–5 minuter
Gul 6–10 minuter
Orange 11–16 minuter
Röd Över 16 minuter

Stockholm
Stockholm är den stad i Sverige som av naturliga skäl sett till invånarantalet, är absolut svårast att hitta en ledig gatuparkeringsplats i. Det som får Stockholm att sticka ut ytterligare från andra svenska städer är att många av de röda områdena överstiger tiden 20 minuters väntetid, ibland uppåt 30–40 minuter, för att hitta en ledig parkeringsplats. Speciellt i Gamla Stan och i Stockholm city där gatuparkeringsplatserna är få och i stort sett alltid upptagna. Inom dessa områden under dagtid behöver bilförare tur för att hitta en ledig parkering på gatan. Ett alternativ är att leta sig ut mot Östermalm, Vasastan eller Kungsholmen, där trycket är något lägre under dagarna. Ska man besöka Södermalm med bil finns det goda chanser att hitta parkeringsplats inom fem minuter på tvär- och parallellgatorna till Hornsgatan och i SOFO, oavsett tid på dygnet.

Morgon Dag Kväll

Malmö
I Sveriges tredje största stad, Malmö, är det relativt god tillgänglighet på gatornas parkeringsplatser i hela staden. Det finns dock en handfull områden man bör räkna med att köra runt några minuter för att hitta en plats, och ytterligare några områden man helt bör undvika att ta bilen till. Ett område som helt bör undvikas är runt Gustav Adolfs Torg, där parkeringsplatserna är få och alltid upptagna. Som tur är finns det gott om större parkeringsytor utomhus, parkeringshus och områden med god tillgänglighet på gatuparkeringarna i närområdet. Exempelvis på andra sidan Södra Förstadskanalen och väster om Schougens Bro och Carolibron.

Morgon Dag Kväll

Lund
Lund är en blandad stad för de som vill hitta en parkeringsplats snabbt. I flera centrala delar kan man hitta en plats inom fem minuter, oavsett tid på dygnet. Andra delar av centrala Lund behöver man räkna med att köra runt i lite längre för att finna en plats längs gatorna. För dem med kort om tid ska man ta sig till gatorna norr om Botaniska trädgården alternativt tvärgatorna längst Bjeredsparken. Undvik dock gatuparkeringar kring Löwegrenska trädgården och väster om Lunds domkyrka då det ofta är fullt.

Morgon Dag Kväll

Borås
Vid en första anblick har inte bilförare i Borås några större utmaningar att hitta en gatuparkeringsplats. Men vid en närmare titt på kartan ser man att områdena runt stadsparken har en högre belastning av parkerade bilar längs gatorna, än i resten av staden. Det finns dock ett stort antal större parkeringsytor utomhus i området. Parkeringsplatser finns med andra ord att tillgå, bara man låter bli att försöka hitta en gatuplats.

Morgon Dag Kväll

Uppsala
Om du behöver ta dig till Dragarbrunnsgatan i Uppsala, som till stora delar är en gågata där parkeringsplatser i stort sett inte existerar, gör du bäst i att antingen välja något av de närliggande parkeringsgaragen eller de större parkeringsytorna utomhus. Vill du hitta en gatuparkeringsplats gör du det bäst genom att leta dig en eller ett par parallellgator från Kungsgatan ,där tillgängligheten är god. Ytterligare utmanande områden för gatuparkeringar hittar man runt Uppsala domkyrka. Men både norr som söder om domkyrkan är tillgängligheten av gatuplats god över hela dygnet.

Morgon Dag Kväll

Lina LindahlCommunications Managerlina.lindahl@easypark.net

Om Easypark Group
Easypark Group är ett ledande globalt parkingtech-bolag med visionen att göra städer mer levande. Med prisbelönt teknik har Easypark Group förenklat parkering sedan 2001, och hjälper idag bilförare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering samt elbilsladdning. Easypark underlättar för företag, parkeringsoperatörer, fastighetsägare och städer att administrera, planera och fatta datadrivna beslut. Easypark Group äger och utvecklar apparna Easypark, Park now, Parkmobile, Ringgo och Park-line och finns i över 3 200 städer i mer än 25 länder. Besök www.easyparkgroup.com för de senaste nyheterna och informationen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave genomför riktade emissioner om totalt 7 948 335 aktier

Published

on

By

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (”Kinda Brave” eller ”Bolaget”) har idag beslutat att genomföra tre nyemissioner om sammanlagt 7 948 335 aktier. Två av emissionerna har gjorts i enlighet med Bolagets pressmeddelande från den 31 december 2024 och den 2 januari 2025. Vidare har Bolaget beslutat om en riktad nyemission till tidigare borgensmän i enlighet med den ersättning som framgår av Bolagets prospekt från den 7 maj 2024.

Som Bolaget offentliggjorde den 31 december 2024 har Bolaget ingått ett avtal om refinansiering med Avida Finans AB. Inom ramen för refinansieringen ingick Love Carlsson, Allscope AB, Hans Isoz och Alexander Benitez (gemensamt ”Borgensmännen”) ett borgensåtagande med Avida Finans AB som säkerhet för Bolagets lån. Enligt avtal med Bolaget är Borgensmännen berättigade till ersättning för borgensåtagandet att utbetalas i form av aktier i Bolaget (”Ersättningsavtalet”). Styrelsen i Kinda Brave har därför, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 14 juni 2024, beslutat om en riktad nyemission av 2 407 407 aktier (den ”Första Delen”), och, villkorat av stämmans efterföljande godkännande beslutat om en riktad nyemission av ytterligare 2 407 407 aktier (den ”Andra Delen”) (gemensamt den ”Första Riktade Nyemissionen”). Kallelse till bolagsstämma för beslut om att godkänna den Första Delen kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.  Rätt att teckna aktier i den Första Riktade Nyemissionen kommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, att tillkomma Borgensmännen. Teckningskursen i den Första Riktade Nyemissionen har, efter förhandlingar med Borgensmännen på armlängds avstånd, fastställts till 1,35 SEK per aktie och motsvarar därmed en total teckningslikvid om cirka 6,5 MSEK. Betalning i den Första Riktade Nyemissionen kommer ske genom kvittning av den fordran Borgensmännen har på Bolaget med anledning av ersättningen till följd av Ersättningsavtalet.

Styrelsen i Kinda Brave har idag, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 14 juni 2024, även beslutat om en riktad nyemission av 2 666 666 aktier (den ”Andra Riktade Emissionen”). Rätt att teckna aktier i den Andra Riktade Nyemissionen tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, JEQ Capital AB (”JEQ”). Som Bolaget offentliggjorde den 2 januari 2025 har Bolaget ingått ett investeringsavtal där JEQ åtagit sig att teckna 2 666 666 aktier vid en riktad emission av aktier. Teckningskursen i den Andra Riktade Nyemissionen har, efter förhandlingar med JEQ på armlängds avstånd, fastställts till 1,50 SEK per aktie och motsvarar en premie om cirka 43 procent mot stängningskursen den 30 december 2024, den sista handelsdagen innan offentliggörandet den 2 januari 2025. Totalt tillförs Bolaget cirka 4 MSEK genom den Andra Riktade Emissionen.

Slutligen har styrelsen i Kinda Brave idag, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 14 juni 2024, även beslutat att genomföra en riktad nyemission om 466 855 aktier (den ”Tredje Riktade Emissionen”). Rätt att teckna aktier i den Tredje Riktade Nyemissionen tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, Sandante Invest AB, JJV Investment Group AB, Love Carlsson, Eric Holmberg och Fredrik Johansson (gemensamt ”Tecknarna”). Som Bolaget offentliggjorde i Bolagets prospekt från den 7 maj 2024, har Bolaget i februari 2024 ingått ett låneavtal där Tecknarna ställde upp som borgensmän och enligt det ersättningsavtal som ingicks med Tecknarna i samband med låneavtalet har Tecknarna rätt till en avtalad ersättning. Styrelsen i Bolaget har funnit det mest fördelaktigt att ersättningen utbetalas genom att Tecknarna bereds tillfälle att delta i den Tredje Riktade Emissionen. Teckningskursen i den Tredje Riktade Nyemissionen har fastställts till 1,385 SEK per aktie, vilket motsvarar den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 18 december 2024 till och med den 8 januari 2025. Den totala teckningslikviden för den Tredje Riktade Emissionen uppgår till cirka 650 KSEK. Betalning i den Tredje Riktade Nyemissionen kommer ske genom kvittning.

Den Första Riktade Nyemissionen

Styrelsen för Kinda Brave har idag beslutat att genomföra den Första Riktade Nyemissionen i enlighet med Bolagets offentliggörande den 31 december 2024. Styrelsen har därför, med stöd av bemyndigandet från Bolagets årsstämma den 14 juni 2024, beslutat om den Första Delen av den Första Riktade Nyemissionen av 2 407 407 aktier till en teckningskurs om 1,35 kronor per aktie. Vidare har styrelsen, villkorat av stämmans efterföljande godkännande, beslutat om den Andra Delen av den Första Riktade Nyemissionen av 2 407 407 aktier till en teckningskurs om 1,35 kronor per aktie. Den totala likviden i den Första Riktade Nyemissionen uppgår till cirka 6,5 MSEK och betalning kommer erläggas genom kvittning. Borgensmännen har ingått lock up-avtal som löper till och med den 30 mars 2025.

Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i den Första Riktade Nyemissionen

Rätt att teckna aktier i den Första Riktade Nyemissionen tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, Love Carlsson och Allscope AB avseende den Första Delen och Hans Isoz och Alexander Benitez avseende den Andra Delen. Som Bolaget meddelade den 31 december 2024 har Bolaget ingått ett refinansieringsavtal med Avida Finans AB där tecknarna ställt upp som borgensmän. Som ersättning för borgensåtagandet har Borgensmännen rätt till en avtalad ersättning som sker genom den Första Riktade Nyemissionen. I förhandlingen med Borgensmännen har styrelsen ansett det mer fördelaktigt för Bolaget och dess aktieägare att Borgensmännen ersätts för Borgensåtagandet genom att de bereds möjlighet att delta i den Första Riktade Emissionen i stället för att erhålla en kontant ersättning. Eftersom nyemissionen riktad till Hans Isoz och Alexander Benitez är en så kallad Leo-transaktion krävs godkännande av bolagsstämman för den Andra Delen vilken avses hållas den 28 januari 2025.

Teckningskursen har i den Första Riktade Nyemissionen fastställts till 1,35 kronor per aktie, vilket motsvarar en premie om cirka 29 procent mot stängningskursen 30 december 2024, den sista handelsdagen inför styrelsens beslut om refinansiering. Genom att teckningskursen i den Första Riktade Nyemissionen har fastställts genom förhandlingar med Borgensmännen på armlängds avstånd bedömer styrelsen att teckningskursens marknadsmässighet har säkerställts.

Den Andra Riktade Nyemissionen

Styrelsen för Kinda Brave har idag, med stöd av bemyndigandet från Bolagets årsstämma den 14 juni 2024, beslutat om den Andra Riktade Nyemissionen av 2 666 666 aktier till en teckningskurs om 1,50 kronor per aktie enligt det investeringsavtal som Bolaget ingick med JEQ och offentliggjorde den 2 januari 2025 (”Investeringsavtalet”). Teckningskursen motsvarar en premie om cirka 43 procent från stängningskursen den 30 december 2024, den sista handelsdagen innan styrelsen ingick Investeringsavtalet. Enligt Investeringsavtalet omfattas aktierna som emitteras inom ramen för den Riktade Nyemissionen av lock up-åtagande till och med den 31 mars 2025.

Genom den Riktade Nyemissionen tillförs Bolaget cirka 4 MSEK som ska erläggas kontant genom två separata betalningstillfällen. JEQ ska senast den 10 januari 2025 erlägga betalning för 666 666 aktier, motsvarande 999 999 kronor, och senast den 14 februari 2025 erlägga betalning för resterande 2 000 000 aktier, motsvarande 3 000 000 kronor.

Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i den Andra Riktade Nyemissionen

Rätt att teckna aktier i den Andra Riktade Nyemissionen tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, JEQ Capital AB. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att tillgodose Bolagets fortsatta utveckling av Bolagets flaggskeppsprojekt genom tillskjutande av kapital och bredda ägarkretsen med en ny långsiktig investerare. Bolaget har noga övervägt möjligheten att genomföra en emission med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare, men har bedömt att den Andra Riktade Nyemissionen är det mest fördelaktiga alternativet för Bolaget och dess aktieägare.

Den Andra Riktade Nyemissionen medför att Bolagets aktieägarkrets breddas med en ny investerare med ett långsiktigt intresse av och engagemang i Bolaget och dess framtida utveckling. Den nya investeraren bidrar enligt styrelsens uppfattning till att Bolaget får en stärkt ägarbild, vilket skapar goda förutsättningar för framtida stabilitet och trygghet för både Bolaget och övriga aktieägare.

Den Andra Riktade Nyemissionen har till följd av intensivt och dedikerat arbete från styrelsen kunnat genomföras på kort tid, och har möjliggjort för Bolaget bredda Bolagets ägarkrets och stärka sin finansiella ställning på ett kostnadseffektivt sätt. Motsvarande resultat hade inte kunnat uppnås under samma period inom ramen för en företrädesemission, och bedöms gynna samtliga aktieägare i Bolaget.

Mot bakgrund av ovan gör styrelsen bedömningen att det föreligger tillräckliga skäl för att frångå huvudregeln om att genomföra en emission med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare.

Teckningskursen har i den Andra Riktade Nyemissionen har fastställts till 1,50 kronor per aktie. Genom att teckningskursen i den Andra Riktade Nyemissionen har fastställts genom förhandlingar med JEQ på armlängds avstånd och motsvarar en premie om cirka 43 procent mot stängningskursen den 30 december 2024, den sista dagen innan styrelsens beslut att ingå Investeringsavtalet, bedömer styrelsen att teckningskursens marknadsmässighet har säkerställts.

Den Tredje Riktade Emissionen

Styrelsen för Kinda Brave har idag, med stöd av bemyndigandet från Bolagets årsstämma den 14 juni 2024, beslutat om den Tredje Riktade Nyemissionen av 466 855 aktier till en teckningskurs om 1,385 kronor per aktie. Likviden i den Tredje Riktade Nyemissionen uppgår till cirka 650 KSEK och betalning kommer erläggas genom kvittning.

Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt i den Tredje Riktade Nyemissionen

Rätt att teckna aktier i den Tredje Riktade Nyemissionen tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, Sandante Invest AB, JJV Investment Group AB, Love Carlsson, Eric Holmberg och Fredrik Johansson. Som Bolaget offentliggjorde i det prospekt som offentliggjordes den 7 maj 2024, har Bolaget i februari 2024 ingått ett låneavtal där Tecknarna ställde upp som borgensmän och enligt det ersättningsavtal som ingicks med Tecknarna i samband med låneavtalet har Tecknarna rätt till en avtalad ersättning. Enligt ersättningsavtalet ska ersättningen ske genom att Tecknarna antingen erhåller kontant betalning eller bereds möjlighet att delta i en riktad nyemission av aktier. Styrelsen har ansett det mer fördelaktigt för Bolaget och dess aktieägare att Tecknarna ersätts för Borgensåtagandet genom att de bereds möjlighet att delta i den Tredje Riktade Emissionen i stället för att erhålla en kontant ersättning.

Teckningskursen har i den Tredje Riktade Nyemissionen fastställts till 1,385 kronor per aktie, vilket motsvarar den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 18 december 2024 till och med den 8 januari 2025 och har fastställts i enlighet med det ersättningsavtal som ingicks mellan Bolaget och Tecknarna. Genom att teckningskursen i den Tredje Riktade Nyemissionen motsvarar den volymviktade genomsnittskursen för Bolagets aktie under de senaste tio handelsdagarna inför styrelsens beslut bedömer styrelsen att teckningskursens marknadsmässighet har säkerställts.

Extra bolagsstämma

En extra bolagsstämma i Kinda Brave planeras att hållas den 28 januari 2025 för att besluta om att godkänna styrelsens beslut om att genomföra den Andra Delen i den Första Riktade Nyemissionen. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.

Aktier och aktiekapital

Genom de riktade nyemissionerna kommer antalet aktier i Bolaget att öka med totalt 7 948 335 aktier, från 27 682 082 till 35 630 417 aktier. Aktiekapitalet kommer öka med totalt cirka 333 830,07 SEK, från 1 162 647,444 SEK till 1 496 477,514 SEK. Utspädningen för befintliga aktieägare uppgår till cirka 22 procent.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Kronegård, VD

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

Följ oss på Linkedin:

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ)

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserad på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter. I dag består bolaget av fyra spelstudior, där Windup Games är koncernens största studio och utvecklar flaggskeppsprojektet Hela. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp med starka immateriella rättigheter inom flera områden, inklusive tv-serier, filmer och serietidningar.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.