Connect with us

Marknadsnyheter

Easyparks Årskrönika 2022

Published

on

När 2022 summeras för parkingtech-företaget Easypark Group görs det med positivt anslag. Under året har företaget, som äger och utvecklar parkeringsapparna Easypark, Park now, Parkmobile, Ringgo och Park-line, breddat täckningen genom fler anslutna städer som Paris i Frankrike och Boston i USA. Men också genom lansering i Slovakien. Easypark har under 2022 också lanserat stöd för Android Auto, samt initierat ett nytt samarbete med Renault där appen numera finns integrerad i Renault Megane E-Techs infotainment system.

Med cirka 45 miljoner användare per år har Easypark Group haft en årlig tillväxt på i genomsnitt 60 procent och en årlig ökning av transaktioner på 45 procent, mellan 2018 och 2022 (CAGR). Siffrorna från 2022 visar att antalet parkeringar ökade med 29 procent globalt jämfört med 2021. I Sverige visar motsvarande siffra att att antalet parkeringar genomförda med Easypark-appen ökade med 24 procent jämfört med 2021. En hög siffra givet att majoriteten av svenskarna redan hanterar sin parkering med hjälp av en app sedan många år tillbaka.

El- och bränslepriser har inte påverkat körandet
Trots att priser på bränsle och el slagit nya rekord under 2022 visar data från Easypark ingen signifikant förändring i trafiken vad gäller antalet parkeringar under året. I länder där Easypark Group har en stark närvaro, däribland Sverige och resten av Norden, sker en stadig rörelse bland fordon under året. Parkeringar som hanteras genom appen ökar i förväntad takt med fler användare, samtidigt som snittet av genomförda parkeringar per användare är nära detsamma som för 2021, då el- och bränslepriser låg på en betydligt lägre nivå jämfört med idag.

Parkeringsappar nådde nya rekordnivåer i Europa
Användningen av parkeringsappar fortsätter att växa i Europa och USA. Länderna som leder denna utveckling är de nordiska länderna, där bilförare hanterar sina parkeringar via en mobilapp i högre utsträckning än i andra länder. I Köpenhamn och Oslo använder mellan 90 och 95 procent av invånarna en parkeringsapp för att hantera sin parkering i jämförelse med till exempel fysiska parkeringsautomater. År 2022 nådde Stockholm, för första gången någonsin, över 90 procents användning av parkeringsappar jämfört med någon annan metod.

I Italien, en av Europas snabbast växande marknader för parkeringsappar, har både Rom och Milano nått en nära 50-procentig användningsgrad av parkeringsappar under 2022. Easypark Groups förväntan är att 2023 kommer bli året då parkeringsappar kommer att ta över positionen som den mest föredragna metoden för att hantera parkering i Rom och Milano

En annan tillväxtmarknad som har upplevt exponentiell tillväxt i användningen av parkeringsappar i Europa är Spanien. Nästan två tredjedelar av Madrid-borna vänder sig till en parkeringsapp när de hanterar sina parkeringskostnader.

Elbilsladdningen ökade med 190 procent
Under 2022 har Easypark fortsatt att utöka samarbeten med både lokala och rikstäckande operatörer för elbilsladdning i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Slovenien. Data visar att alltfler elbilsägare vänder sig till Easypark för att hantera sin elbilsladdning, och man ser att antalet transaktioner per laddpunkt ökar i takt med den ökade elektrifieringen av Europa. I de länder där det är möjligt att betala för elbilsladdning med Easypark-appen har transaktionerna ökat med 190 procent under 2022 jämfört med 2021. Den genomsnittliga laddvolymen per transaktion har också ökat under det senaste året med nästan 16 procent. I genomsnitt laddar användarna 11,89 kWh per tillfälle.

I Sverige, som är ett av länderna där man har kommit längst med att samla de nationella laddoperatörerna i Easypark-appen, har bolaget lyckats öka tillgängligheten av laddpunkter med över 30 procent 2022. Det innebär att elbilsägare idag kommer åt nästan 40 procent av Sveriges publika laddpunkter via Easypark-appen.

Mer än en parkeringsapp
Digitalisering av parkeringsdata ger värdefulla insikter som innebär betydande fördelar för städer och kommunernas beslutsfattare. Fördelar som inkluderar förbättrad parkeringstillgänglighet för invånarna, och minskad risk för trafikstockning i städerna. Med tjänsten “Parking Data as a Service” erbjuder Easypark en helhetsöversikt över stadens utbud och efterfrågan på parkering.

Utvecklingen av Parking Data as a Service fortsatte under 2022, med nya samarbeten i städer som Århus i Danmark, Heidelberg i Tyskland och Westminster i Storbritannien. Dessutom har Chattanooga i USA och Milano i Italien startat ett pilotprojekt för Parking Data as a Service. I Sverige finns i dagsläget två anslutna städer, Lund och Borås, som under 2022 har trappat upp sitt arbete att förbättra städerna genom Easyparks digitaliserade parkeringsdata.

Easypark Groups vd om framtiden
En avgörande förutsättning för en levande stad är tillgängligheten av parkeringsplatser. Det kanske låter som en överdrift, men låt mig utveckla.

Ingen drar nytta av bilförare som kör runt på gatorna i jakt på en ledig parkeringsplats. Det påverkar trafikflödet när fler bilar än nödvändigt kör runt i staden. Det är också en onödig kostnad, både för den enskilde föraren, och för klimatet. I en stressig situation kan det hända att man väljer att parkera sin bil olagligt. Det löser (eventuellt) problemet för den enskilde individen, men skapar problem för andra medborgare i staden. 

De flesta stora städer har liten, eller ingen möjlighet att öka antalet parkeringsplatser. Många av världens största städer har till och med skapat bilfria zoner i stadskärnorna. Men detta löser inte problemet. Det flyttar bara trafiken från en plats till en annan. Jag vågar påstå att beslutsfattare inte alltid har en klar bild av hur den omledda trafiken kommer påverka resten av staden, vid införandet av bilfria alternativt parkeringsfria zoner.

Länder, kommuner och städer är under stor press för att hitta lösningar som bromsar klimatförändringarna. Här önskar vi att vi och våra kollegor i branschen fick hjälpa till ännu mer. Vi har år av erfarenhet av hur, när och var bilar rör sig och parkerar. Tack vare denna kunskap har vi lyckats utveckla banbrytande algoritmer som förutsäger vad som händer med mobiliteten i en stad när parkeringsplatser läggs till, försvinner, regleras och nya gator byggs eller tas bort.

På Easypark förstår vi att bilar är en del av ett större ekosystem. Det är därför vi erbjuder vår tjänst Parking Data as a Service där vi samlar information om trafiken, både på och vid sidan av vägen. Vi kan till exempel kartlägga placeringen av cykelställ, vägarnas skick eller hur och var elscootrar är placerade runt om i staden. Vi är det enda parkingtech-bolaget som har möjlighet att samla in denna övergripande information. Och vi gör det för att konstant förfina våra algoritmer så det ska bli lättare för beslutsfattare att fatta smartare och bättre beslut för att göra våra städer mer levande.

Ett intressant användningsområde för den insamlade informationen kan vara kring var och när människor parkerar sina bilar, cyklar eller skotrar under natten. Med hjälp av dessa insikter skulle smarta belysningssystem kunna optimeras för att både spara energi, och samtidigt prioritera extra säkerhetsåtgärder för boende i dessa områden. Detta är bara en av oändliga möjligheter att utforska, som kan ha stor inverkan på säkerhet, hållbarhet och livskvalitet i framtidens städer.

Vårt viktigaste mål på Easypark är att göra städer mer levande. Bilar kommer inte försvinna från våra städer, åtminstone inte inom en överskådlig framtid. All fakta pekar mot att det faktiskt kommer vara det omvända. Befolkningen växer, och vi ökar ständigt vårt avtryck genom att resa mer. Bilar kommer behöva dela stadsrum med kollektivtrafik, cyklar, fotgängare och elscootrar på ett hållbart sätt. Alla detta – tillsammans med restauranger, museer, bibliotek, butiker, parker och inte minst människorna, är vad som gör en stad levande.

Cameron Clayton,
vd på EasyPark Group

Sveriges mest svårparkerade områden – och platserna där parkering finns
Easypark hjälper kommuner och städer med parkeringsdata så beslutsfattare kan ta bättre och smartare beslut kring stadsplaneringen. Med hjälp av Easyparks Smart Hub, som kombinerar parkeringsdata i realtid med historiska data och rörelsemönster, kan beslutsfattare bland annat få information om parkeringsbeläggning och aktuella trafikflöden. Det här säger till exempel hur lång tid det tar att hitta en parkeringsplats under olika tider på dygnet. För kommuner och städer är detta viktig information för att hitta lösningar till att avlasta områden. För bilförare är det intressant för att inte lägga ner mer tid och kostnad än nödvändigt på att köra runt för att hitta en ledig parkeringsplats. I Easypark-appen finns funktionen tillgänglig i form av tjänsten “Find”, som hjälper bilförare att snabbare hitta en ledig parkeringsplats.

Easypark visar här den genomsnittliga beläggningen över 2022 för Stockholm, Malmö, Lund, Borås och Uppsala. Kartorna visar vilka områden som var fullbelagda och vilka områden det har funnits stor chans att hitta en parkeringsplats under morgon, dag och kväll.

Färgerna på kartan illustrerar beräknad tid det tar att hitta en ledig parkeringsplats inom området. Med ”parkeringsplats” avses offentliga gatuparkeringsplatser. Tidsangivelserna tar inte hänsyn till beläggning eller tillgänglighet i eventuella parkeringshus, större parkeringsytor utomhus eller privata parkeringsanläggningar i områdena.

Grön 0–5 minuter
Gul 6–10 minuter
Orange 11–16 minuter
Röd Över 16 minuter

Stockholm
Stockholm är den stad i Sverige som av naturliga skäl sett till invånarantalet, är absolut svårast att hitta en ledig gatuparkeringsplats i. Det som får Stockholm att sticka ut ytterligare från andra svenska städer är att många av de röda områdena överstiger tiden 20 minuters väntetid, ibland uppåt 30–40 minuter, för att hitta en ledig parkeringsplats. Speciellt i Gamla Stan och i Stockholm city där gatuparkeringsplatserna är få och i stort sett alltid upptagna. Inom dessa områden under dagtid behöver bilförare tur för att hitta en ledig parkering på gatan. Ett alternativ är att leta sig ut mot Östermalm, Vasastan eller Kungsholmen, där trycket är något lägre under dagarna. Ska man besöka Södermalm med bil finns det goda chanser att hitta parkeringsplats inom fem minuter på tvär- och parallellgatorna till Hornsgatan och i SOFO, oavsett tid på dygnet.

Morgon Dag Kväll

Malmö
I Sveriges tredje största stad, Malmö, är det relativt god tillgänglighet på gatornas parkeringsplatser i hela staden. Det finns dock en handfull områden man bör räkna med att köra runt några minuter för att hitta en plats, och ytterligare några områden man helt bör undvika att ta bilen till. Ett område som helt bör undvikas är runt Gustav Adolfs Torg, där parkeringsplatserna är få och alltid upptagna. Som tur är finns det gott om större parkeringsytor utomhus, parkeringshus och områden med god tillgänglighet på gatuparkeringarna i närområdet. Exempelvis på andra sidan Södra Förstadskanalen och väster om Schougens Bro och Carolibron.

Morgon Dag Kväll

Lund
Lund är en blandad stad för de som vill hitta en parkeringsplats snabbt. I flera centrala delar kan man hitta en plats inom fem minuter, oavsett tid på dygnet. Andra delar av centrala Lund behöver man räkna med att köra runt i lite längre för att finna en plats längs gatorna. För dem med kort om tid ska man ta sig till gatorna norr om Botaniska trädgården alternativt tvärgatorna längst Bjeredsparken. Undvik dock gatuparkeringar kring Löwegrenska trädgården och väster om Lunds domkyrka då det ofta är fullt.

Morgon Dag Kväll

Borås
Vid en första anblick har inte bilförare i Borås några större utmaningar att hitta en gatuparkeringsplats. Men vid en närmare titt på kartan ser man att områdena runt stadsparken har en högre belastning av parkerade bilar längs gatorna, än i resten av staden. Det finns dock ett stort antal större parkeringsytor utomhus i området. Parkeringsplatser finns med andra ord att tillgå, bara man låter bli att försöka hitta en gatuplats.

Morgon Dag Kväll

Uppsala
Om du behöver ta dig till Dragarbrunnsgatan i Uppsala, som till stora delar är en gågata där parkeringsplatser i stort sett inte existerar, gör du bäst i att antingen välja något av de närliggande parkeringsgaragen eller de större parkeringsytorna utomhus. Vill du hitta en gatuparkeringsplats gör du det bäst genom att leta dig en eller ett par parallellgator från Kungsgatan ,där tillgängligheten är god. Ytterligare utmanande områden för gatuparkeringar hittar man runt Uppsala domkyrka. Men både norr som söder om domkyrkan är tillgängligheten av gatuplats god över hela dygnet.

Morgon Dag Kväll

Lina LindahlCommunications Managerlina.lindahl@easypark.net

Om Easypark Group
Easypark Group är ett ledande globalt parkingtech-bolag med visionen att göra städer mer levande. Med prisbelönt teknik har Easypark Group förenklat parkering sedan 2001, och hjälper idag bilförare att spara tid och pengar genom att hitta och hantera parkering samt elbilsladdning. Easypark underlättar för företag, parkeringsoperatörer, fastighetsägare och städer att administrera, planera och fatta datadrivna beslut. Easypark Group äger och utvecklar apparna Easypark, Park now, Parkmobile, Ringgo och Park-line och finns i över 3 200 städer i mer än 25 länder. Besök www.easyparkgroup.com för de senaste nyheterna och informationen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.