Connect with us

Marknadsnyheter

Umida: VD-brev februari 2023

Published

on

Hej alla aktieägare,

Nu har vi redan avverkat den första månaden under 2023 och det är full aktivitet i bolaget för att 2023 ska bli ett starkt år. Jag har fått många bra frågor från engagerade aktieägare kring förvärvet av Ekobryggeriet samt samarbetet med KISS och bearbetningen av den amerikanska marknaden så jag ämnar här delge uppdateringar kring främst dessa två projekt men även andra spännande initiativ som är på gång inom bolaget.

Efter en längre period av diskussioner ingick bolaget ett LOI under slutet av 2022 gällande förvärv av varumärket Ekobryggeriet och under januari ingicks det bindande avtalet. Ekobryggeriet är ett entreprenörsskapat varumärke som på ca 5 år tagit positionen som marknadsledaren inom premiumtonic i Sverige. Majoriteten av försäljningen sker i dagligvaruhandeln och produkterna har även börjat säljas till barer och restauranger samt till vissa exportländer där Tyskland är den största marknaden. Hos kunderna inom dagligvaruhandeln är ICA den största kunden följt av Axfood.

Portföljen av tonic består av fyra storsäljare, Tonic Gurka, Tonic Rabarber, Tonic Original och Tonic Granskott. Utöver dessa fyra storsäljare består portföljen av tonic smaksatt med bland annat fläder, bitter, blåbär, björk och flera andra nordiska smakkombinationer som säljs direkt till dagligvaruhandelsbutiker och restauranger. Tonicen säljs i glasflaskor om 200ml samt glasflaskor om 500ml. Utöver tonic har Ekobryggeriet tagit fram fler drinkmixer i portföljen. Den utökade drinkmixersportföljen består av Ginger Beer, Ginger Ale, Bitter Lemon, Pink Grapefruit, Cola Bianco, Soda Water och Apple soda. Dessa produkter är i sin lida och här ser vi en stor möjlighet att växa varumärket Ekobryggeriet från att vara ett renodlat tonic-varumärke till att bli det självklara valet för alla typer av drinkmixers.

Med Ekobryggeriet får vi även för första gången tillgång till travel retail som säljkanal där tre produkter från Ekobryggeriet finns listade på SAS flygplan. Tonic Original, Ginger Beer och Ginger Ale har alla kommit in via SAS tuffa inköpsprocess där kvalitet och blindprovning varit i fokus. Produkterna säljs i 150ml burkar. Här hoppas vi på att inom kort komma in på fler flygbolag. Vi kommer efter övertagandet av varumärket sätta mer fokus på att bearbeta exportmarknader. Norra Europa och Storbritannien är intressanta marknader för produkterna.

Den försa mars lanserar vi den första alkoholhaltiga produkten från Ekobryggeriet, Ekobryggeriets Ekologiska Gin, på Systembolaget. Produkten är en offertvinst om gick vinnande ur Systembolagets blindprovning av gin. Produkten lanseras i 375 butiker och kommer att kosta 279 kr. Ekobryggeriets Ekologiska Gin kommer att säljas i en PET-flaska som har 63% lägre klimatavtryck jämfört med en vanlig glasflaska. Ginen kommer att vara den första ”Hållbart Val” certifierade ginen på Systembolagets hyllor, något som vi tror att konsumenterna kommer att uppskatta. ”Hållbart Val” innebär att drycken uppfyller Systembolagets krav om miljöcertifierad odling och produktion, en förpackning med lägre klimatavtryck samt ett godkänt resultat i Systembolagets analys av arbetsvillkor i både odlingen och produktionen. ”Hållbart Val” är ett stort fokusområde för Systembolaget och jag är glad att vi kan ligga i framkant med våra produkter. Det passar även bra in med värderingarna för Ekobryggeriet som varumärke. Utöver tillväxtmöjligheterna för varumärket Ekobryggeriet ser vi en finansiell uppsida i detta förvärv inom produktionssidan där vi sett att produktionskostnaderna har varit för höga. Vi räknar med att kunna sänka inköpskostnaden per flaska vilket ger stor effekt på sista raden då affären i dagsläget är ca 3 miljoner flaskor.    

Vi kommer förbättra nuvarande affär på flera nivåer. Vi ser en stor uppsida att växa distributionen hos COOP där varumärket är klart underrepresenterat. Vi kommer även under året att bearbeta nya och befintliga kunder att lista tonicen i 500ml flaska i fler butiker. Vi kommer fortsätta produktutveckla drinkmixers och stärka positionen inom segmentet där det finns enkla och snabba synergier. Utöver tillväxtmöjligheterna för varumärket Ekobryggeriet ser vi en finansiell uppsida i detta förvärv inom produktionssidan där vi sett att produktionskostnaderna har varit för höga. Vi räknar med att kunna sänka inköpskostnaden per flaska vilket ger stor effekt på sista raden då affären i dagsläget är ca 3 miljoner flaskor. Vi ser även en uppsida i att accelerera det arbete som gjorts på restaurang och barmarkanden i Sverige där vi med köpet av Ekobryggeriet får ett första fotfäste på denna del av marknaden som tidigare varit ett hål för vår övriga portfölj.

För att möjliggöra förvärvet av Ekobryggeriet så genomför vi just nu en företrädesemission där alla befintliga aktieägare ges möjligheten att vara med och finansiera förvärvet och vår fortsatta resa framåt. Jag hoppas självklart att så många som möjligt av våra nuvarande aktieägare är med och tecknar sina nya aktier. Vi har innan emissionen startade säkrat finansieringen som vi behöver för att finansiera förvärvet via teckningsåtagande och garantier från några av våra större aktieägare som ser positivt på detta förvärv. Detta känns väldigt bra och jag är glad att även övriga aktieägare ges möjligheten att teckna nya aktier.

Lanseringen av KISS-portföljen i USA har som jag kommunicerat tidigare tagit längre tid och kostat mer än vad vi och vår distributör beräknade från början. Förutsatt långa leveranstider och generell osäkerhet som var under pandemin har vår distributör fortsatt ett stort lager som behöver nå slutkund. Därav har vi inte fått några nya order från vår distributör i USA under 2022 och vårt fokus under 2023 är att vi ska sälja slut detta lager för att sedan kunna producera och leverera nya flaskor igen. Jag har fått frågor kring varför det inte syns i vår omsättning när vi säljer flaskor i USA. Detta är för precis som all försäljning vi gör redovisas försäljningen när flaskorna lämnar vårt lager och byter ägande i Europa. När flaskorna sedan står på vår distributörs lager i USA så hjälper vi till med aktiviteter och marknadsföring för att få ut flaskorna till konsumenterna. Det positiva är att det under 2022 rullat ut fler och fler flaskor från vår distributörs lager och vi öppnar ständigt nya försäljningskanaler. Den 30 januari lanserade vi ett nationellt samarbete med Rock & Brews där Cold Gin kommer att vara restaurangens signatur drink. Under de första tre månaderna kommer alla konsumenter som beställer en Cold Gin drink att få ett exklusivt gitarrplektrum. Det finns fyra olika designs på plektrumen, en för varje bandmedlem, och vi räknar med att många fans kommer att vilja samla ihop alla fyra designer. Rock & Brews finns med 16 restauranger etablerat över hela USA inklusive en stor restaurang på flygplatsen LAX i Los Angeles. Vi bearbetar även hotell-, restaurang- och kasinokedjan Hard Rock där jag hoppas att vi kan sluta ett avtal under 2023. Under 2023 firar KISS 50 år som artister och det kommer vara ett fullspäckat år med många aktiviteter. Detta kommer självklart gynna försäljningen av våra produkter och vi kommer att säkerställa att vi finns representerade vid så många tillställningar som möjligt. Gällande distributionen i USA finns våra produkter tillgängliga för fans i alla delstater förutom Alaska och Hawaii via online-försäljning med hemleverans. Vi har dock märkt att många fans vill köpa produkterna i sina lokala butiker samt inte är villiga att betala frakten som är relativt dyr via online-butikerna. Därav jobbar vår distributör med att skapa tillgänglighet i fler stater. I fysiska butiker finns produkterna idag i Kalifornien, Texas, Nevada och Montana. Vi har precis äntrat och är på väg ut i delstaterna Florida, Kansas, Michigan och NY. Utöver dessa delstater ligger vi nära att komma in i Georgio, Illinois, DC och Iowa.

Den första mars lanserar vi ett nytt eget spännande varumärke på Systembolaget, Tropida. Under Tropida kommer vi att sälja den offertvinnande blanddrycken Tropida Tropical Punch i en 250ml burk. Tropida vann en blindprovning under hösten där Systembolaget letade efter en ny ekologisk och hållbarhetscertifierad blanddryck att ställa på hyllan i 375 butiker från den första mars. Vår nyframtagna produkt gick ännu en gång segrande ur blindprovningen och drycken kommer nu att lanseras under varumärket Tropida. Tropida Tropical Punch är en ekologisk blanddryck med smakinspiration från exotiska breddgrader med toner av kokosnöt och ananas. Produkten är likt vår andra lansering den första mars, Ekobryggeriet Ekologisk gin, certifierad med Systembolagets märkning ”Hållbart Val”.

Lanseringen av vårt nya alkoholfria spritvarumärke, JÄRN, framskrider i bra takt. Vi har sedan produkterna blev klara under slutet av 2022 redan kommit in på nästan 100 restauranger och barer. Restauranger som Fotografiska, Stjärtilleriet, Black Milk, Familjen, Dubbel Dubbel med många fler har listat och arbetar aktivt med produkterna. Mottagandet har varit över förväntan och återigen är det våra produkters höga kvalitet som sticker ut. Vi har fått upp hemsidan med webbshop www.järn.com där ni kan följa varumärket och beställa hem era första flaskor. Vi har börjat få in många olika alkoholfria drinkar på produkterna där JÄRN & Tonic är det klara favoriten. Till helgen kommer vi att bjuda på JÄRN & Tonic på båtmässan i Göteborg samtidigt som vi säljer flaskor. Vi kommer även att medverka vid Nöjesguidens stora gala under kommande helg. 2023 kommer att bli ett spännande år för JÄRN.  

Vi har lämnat ett utmanade 2022 med starten av det fruktansvärda kriget i Ukraina som drabbat oss alla negativt på flera plan och tyvärr fortsatt pågår. Under 2022 ställdes vi som bolag inför fler utmaningar än vi hade kunnat tänka oss. Nu är vi inne i 2023 och med Ekobryggeriet i bolaget, tre nya

offervinster redan under det förta halvåret, lanseringen av JÄRN samt flertalet andra projekt i pipen så ser jag mycket framemot ett start år för Umida. Vi har även sänkt vår kostnadsmassa under 2022 vilket kommer ge resultat i 2023. Vi har ett otroligt starkt team i bolaget som gör ett fantastiskt jobb och vi bygger fler varumärken för framtiden.   

Stockholm 3 februari 2023

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.