Connect with us

Marknadsnyheter

MECA vill locka fler kvinnor till verkstadsbranschen

Published

on

MECA Verkstad

Verkstadsbranschen är en av de minst jämställda branscherna i Sverige. Fortfarande idag är bara 3% av de anställda i branschen kvinnor, enligt SCB. Men allt fler tar ledande positioner och på bilservicekedjan MECA ser man många positiva effekter av att ha fler kvinnor på verkstaden.

En traditionellt mansdominerad bransch som verkstadsbranschen kan kännas utmanande för kvinnor att ge sig in i. Jennifer Palmér, som idag är platschef på MECAs expresslager i Trelleborg, hamnade i branschen av en slump 2015. Under sina år i branschen har hon själv mött många olika reaktioner.

– För en del kunder är det inget konstigt att jag som tjej jobbar här, men en del vill hellre prata med grabbarna. Det händer att jag får frågor om jag kan något om bilar. Det är lite tuffare jargong, men det är kul och jag trivs i det klimatet, säger Jennifer Palmér, platschef på MECAs expresslager i Trelleborg.

Jämställt ledarskap ger goda resultat för MECA
På MECA ser man flera positiva effekter av att ha fler kvinnor på verkstäderna. BEMA Bil & Motor i Herrljunga där Sanna Hallengren är delägare, blev tidigare i år utsedd till Årets MECA Bilverkstad. Ett kvitto på att jämställdhet lönar sig enligt MECAs kedjechef Johan Christersson.

– Andelen kvinnor i branschen är alldeles för låg idag. En jämnare könsfördelning är viktig. Det ser vi ute på verkstäderna, och det är något som både medarbetare och kunder värdesätter. Därför är det kul att se att vi har lyckats attrahera kvinnor som är så drivna, säger Johan Christersson, kedjechef MECA Sweden.

Sanna Hallengren på BEMA Bil & Motor i Herrljunga instämmer och säger att fler kvinnor bidrar positivt till verkstaden.

–  Min erfarenhet är att många är positivt inställda. Och även på verkstaden bland kollegor märks en skillnad. Det blir en annan jargong. Just nu har vi en kvinnlig praktikant och grabbarna är oerhört positiva och det märks att de vill ha tjejer här, säger Sanna Hallengren, delägare av BEMA Bil & Motor i Herrljunga.

Framtidens verkstadsbransch
Men med bara 3 procents tjejer finns det behov av att bredda rekryteringsbasen. Omställningen mot eldrivna fordon ställer nya krav och innebär också att yrket förändras, något som MECA ser som en möjlighet att locka nya grupper till branschen.

– Vi ser teknikutvecklingen och elektrifieringen som en chans att attrahera nya personer som tidigare kanske inte har tänkt att fordonsbranschen är för dem. Verkstäderna har ett stort behov av kvalificerad personal inom de närmaste åren. Att attrahera nya fordonstekniker, och inte minst tjejer är en knäckfråga för hela branschen, säger Johan Christersson, kedjechef MECA Sweden.

På MECAs systerföretag ProMeister arbetar man kontinuerligt med att rekrytera just tjejer, bland annat till sina gymnasieutbildningar i Göteborg, Lund/Malmö, Stockholm och Örebro. Ett exempel på detta är informativa tjejkvällar där fokus varit på utbildningen i stort men även den tänkta yrkesbanan som fordonstekniker.  

För frågor från media, vänligen kontakta:

Daniel Wahlström
presskontakt MECA
Telefon: 0739-652 412
E-post: daniel.wahlstrom@primegroup.com

Johan Christersson
Kedjechef MECA Sweden
Telefon: +46 (0) 40 671 60 60
E-post: johan.christersson@meca.se

MECA med huvudkontor i Malmö omsätter 1 miljard. Vi på MECA differentierar oss genom att vara hela Sveriges mest förstående bilexpert! Vi ingår i börsnoterade MEKO AB och agerar på den svenska eftermarknaden för bilar. Genom störst förståelse för våra konsumenters och kunders vardag skapar vi helhetslösningar som ska göra oss till förstahandsvalet. Det sker dels genom vår fristående verkstadskedja, MECA Bilservice med 400 verkstäder, där vi vill skapa den bästa konsumentresan. Dels genom att vi som grossist säljer och distribuerar verkstadsutrustning, reservdelar och biltillbehör via våra 60 lokala Expresslager till alla Sveriges verkstäder. Inom vår verkstadskedja hanteras det varje år 450 000 bilar. Vi ska alltid vara Professionella, Innovativa, Kompetenta och Engagerade. Vi arbetar aktivt med ständigt lärande och CSR, och i Sverige arbetar 1300 personer under varumärket MECA. Vi skapar förutsättningar för alla att ta sig dit de vill. Alltid. Läs mer om oss på meca.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bodyflight Sweden AB publicerar Årsredovisning 2023 och revisionsberättelse

Published

on

By

Bodyflight Sweden AB publicerar härmed årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen bifogas till detta pressmeddelande, finns tillgänglig på hemsidan bodyflight.se och kan beställas från Bodyflight Sweden AB via e-post: bolagsstamma@bodyflight.se.

Micha Velasco, VD

Telefon: +46 701072444
E-post: micha.velasco@bodyflight.se

bodyflight.se 
 

Bodyflight är en upplevelsekoncern som levererar kvalitativa och unika upplevelser. Bolaget har ett nyframtaget affärssystem, inklusive bokningssystem och betallösning för att kunna skala upp och effektivisera verksamheten. Koncernen äger och driftar två av världens högsta vindtunnlar belägna i Stockholm och Göteborg under varumärket Bodyflight. Sedan den 1 juli 2023 är koncernen majoritetsägare i ett av Sveriges ledande bolag vad gäller VR-upplevelser, VREX. VREX finns i Stockholm city och i Bromma.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortum startar pilot för vätgasproduktion i Lovisa, Finland

Published

on

By

Som ett led i Fortums strategi att stegvis utforska vätgasen genom småskaliga projekt i Norden, bygger vi nu en pilotanläggning för vätgasproduktion. Den byggs på Fortums egen mark i Källa-området, nära Fortums kärnkraftverk i Lovisa i södra Finland. Anläggningen med namn Kalla Test Center börjar byggas under sommaren 2024 och driftsättning är planerad till slutet av 2025.  

Vätgasen ska produceras med elektrolys, där vatten delas till vätgas och syrgas med hjälp av elektricitet. Anläggningens kapacitet på cirka två megawatt kommer att tas från elnätet medan det vatten som behövs för processen tas från det lokala vattennätet i Källa. En anläggning för påfyllning av vätgasflaskor och trailers byggs i anslutning till elektrolysören för att möjliggöra transport av vätgasen till industrikunder.

Kalla Test Center finansieras helt genom Fortums forsknings- och utvecklingsbudget och designen är huvudsakligen framtagen av Fortums egen personal. Pilotanläggningen väntas vara i drift under cirka två år, mellan 2025 och 2028. Den totala kostnaden för projektet beräknas landa på 17 miljoner Euro. Projektet är ett konkret exempel på hur Fortum stegvis bygger kompetens och kunskap inom vätgas genom småskaliga projekt.

“När Fortum nu bygger en forskningsanläggning för vätgasproduktion i megawattskala vid Lovisa kommer vi att få värdefull information. Inte bara kring design och drift av vätgasanläggningar, utan också om affärsmöjligheterna för vätgas och de produkter som använder vätgas som insatsvara. Pilotprojektet är ett första steg mot framtida möjligheter för projekt och investeringar. Förutom testcentret pågår ett flertal andra studier tillsammans med kunder och partners från flera olika industrier,” säger Satu Sipola, Vice President för Power-to-X på Fortum.

Vätgas som produceras genom elektrolys kan ersätta fossila bränslen och andra insatsvaror inom många industrisektorer, som inom stålproduktion eller produktion av gödselmedel. Vätgasens kemiska egenskaper gör den mångsidig och därför kan den användas på flera sätt; som energibärare, för att ersätta fossilt kol i till exempel processer som de tidigare nämnda stål- och gödselmedelsprocesserna, och även som ett hållbart och fossilfritt bränsle.

“Fortum har en stark position inom fossilfri energiproduktion och vi strävar efter att hitta lösningar som hjälper våra industrikunder att göra sina processer fossilfria. Vi arbetar för att främja utvecklingen av fossilfri vätgas i de nordiska länderna och vi samarbetar aktivt med företag inom skogs-, stål-, och kemiindustrin liksom inom transportsektorn, för att nämna några exempel,” säger Sipola.

Läs mer om Fortum och vätgas: https://www.fortum.com/services/hydrogen

För mer information:
Elin Tibell, presschef Fortum Sverige, elin.tibell@fortum.com, +46 70 146 61 15

Fortum är ett nordiskt energiföretag. Vårt syfte är att ge kraft åt en värld där människor, företag och naturen utvecklas tillsammans. Vi är en av de kraftproducenter i Europa som har lägst koldioxidutsläpp och vi leds av högt ställda hållbarhetsmål. Vi producerar och levererar fossilfri el och vi hjälper industrier att fasa ut sina fossila bränslen och växa. Vår kärnverksamhet i Norden består av effektiv fossilfri kraftproduktion och pålitliga leveranser av el och värme till hushåll och företag. Vi vill vara en säker och inspirerande arbetsplats för våra ca 5 000 medarbetare. Fortums aktie är noterad på Nasdaq Helsinki. fortum.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT 1, 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

By

Januari-mars 2024 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 499,7 Mkr (646,0), en minskning med -22,7 % (45,3) jämfört med samma period 2023. Organisk tillväxt uppgick till -27,5 % (1,0). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten -21,9 % (46,9) samt organisk -26,9 % (2,3).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 2,9 (36,9) vilket motsvarar 0,6 % (5,7) i marginal. Justeringen om 7,1 Mkr avser kostnader som uppstod i samband med en driftstörning hos en hostingleverantör. 
  • EBITA uppgick till -4,2 Mkr (30,2), vilket motsvarar -0,8 % (4,7) i marginal.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 62,4 Mkr (25,0).
  • I januari drabbades ett av Transtemas svenska dotterbolag av en tillfällig driftstörning till följd av ett dataintrång hos bolagets hostingleverantör Tietoevry. Driftstörningen påverkade främst serviceverksamheten och pågick under 10 dagar. Samtliga kritiska serviceuppdrag för våra kunders räkning kunde trots detta hanteras. Merkostnaden som detta inneburit i form av stillestånd, övertid mm uppgår till 7,1 Mkr.
  • Under perioden tecknades ett nationellt avtal med Evify Sweden AB avseende installation, service och underhåll av infrastruktur för elfordon i Sverige. 
  • I Norge signerades en tvåårig avtalsförlängning med en större telekomoperatör. Avtalet är rikstäckande och omfattar planering, design, projektering och installation av fiber. Avtalet har ett uppskattat ordervärde om ca 80 Mkr men kan komma att utökas med ytterligare beställningar.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Efter periodens utgång så tecknades ett nordiskt avtal med GlobalConnect. Avtalet avser service och underhåll av GlobalConnects kommunikationsinfrastruktur i Sverige, Norge, Finland samt Danmark. Avtalet gäller tre år med option på ytterligare tre år. Uppskattat ordervärde för de initiala tre åren uppgår till ca 200 Mkr, men kan komma att utökas med ytterligare beställningar.

VD-ord

Året har börjat svagt till följd av en mer utmanande marknad inom telekom jämfört med för ett år sedan, då efterfrågan var fortsatt god i både Sverige och Norge.

Försäljningstillväxten under kvartalet uppgick till -22,7 %, varav -27,5 % organiskt, jämfört med samma period föregående år. Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 0,6 % (5,7).

Trots stora utmaningar levererar vi ett förbättrat rörelsekapital och ett positivt operativt kassaflöde om 62,4 Mkr (25,0).

I Sverige minskar omsättningen med -24,0 % organiskt; i en telekommarknad med lägre investeringar har vi inte kunnat kompensera tillräckligt för den pågående avvecklingen av kopparnätet. Vi växer inom infrastruktur för eldrivna fordon och är idag en av de större, om inte redan den största, oberoende installatören av laddboxar i Sverige och har under kvartalet tecknat flera viktiga avtal med ett antal intressanta kunder. I Norge minskar omsättningen med -33,5 % organiskt vilket beror på en kombination av lägre efterfrågan samt mycket snö, sträng kyla och vind.

Minskningen av den justerade EBITA-marginalen är främst en konsekvens av den lägre försäljningen, men också av högre kostnader för extra resurser och övertid för att säkerställa punktlig leverans av pågående projekt. Under kvartalet har arbetet med att anpassa våra operativa kostnader fortsatt där vi samtidigt planerat för den högre efterfrågan under kommande kvartal som följer av säsongsvariation. Anpassningar inkluderar bland annat personalneddragning, ihopslagning av avdelningar samt bolag. I justerat EBITA för kvartalet har merkostnaderna för driftstörningar till följd av ett dataintrång hos bolagets hostingleverantör exkluderats.

Första nordiska affären

En viktig del i vår strategi är vår tydliga ambition att vara den nordiska marknadsledaren 2030. Därför gläds vi särskilt åt en stor nordisk affären med GlobalConnect, vilken offentliggjordes efter periodens utgång. Affären är en stark indikator på att strategin ligger rätt och förväntas under året ge ytterligare positiva effekter.

Avtalet avser service och underhåll av GlobalConnects kommunikationsinfrastruktur i Sverige, Norge, Finland och Danmark och gäller tre år med option på ytterligare tre år. Det uppskattade ordervärdet för de initiala tre åren uppgår till cirka 200 Mkr vilket kan komma att utökas med ytterligare beställningar. Genom detta avtal etablerar vi ett strategiskt samarbete med ännu en nordisk telekomoperatör samtidigt som andelen av intäkter från service och underhåll ökar. Det innebär en bättre långsiktig stabilitet och en minskad riskexponering mot säsongsvariationer.

Förväntningar framåt

Marknaden inom telekom är fortsatt utmanande. Våra fortsatta investeringar i försäljningsorganisationen skapar redan skillnad, inte minst i en ökning av antalet inkommande leads, så jag är försiktigt positiv när jag ser framåt. Transtemas position som en nordisk helhetsleverantör ger oss förutsättningar för att vinna affärer hos såväl nya som befintliga kunder.

Vi ser till att nätet fungerar

Vårt arbete för att nå vår vision i att vara den nordiska marknadsledaren 2030 med hållbara leveranser inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur, fortgår oavbrutet. I takt med att samhället och dess invånare digitaliseras ökar också kraven ständigt på uppkoppling, tillgänglighet, driftsäkerhet och säkerhet i alla kommunikationsnät.

Jag vill tacka våra kunder, samarbetspartners och kollegor för fortsatt dedikerat arbete med att möta våra kunders behov på en marknad i förändring. Tillsammans skapar vi framtidens Transtema!

Henning Sveder
VD och koncernchef
Transtema Group AB

För mer information kontakta:

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 maj 2024 kl 08:30 CEST.

Om Transtema

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom kommunikationsinfrastruktur med fokus på installation, service, drift och övervakning samt tillhörande tekniska tjänster. Transtema verkar i hela värdekedjan och bland kunderna återfinns teleoperatörer, energibolag, stadsnät, större företag och offentlig verksamhet. Transtemas uppdrag är att säkerställa hög tillgänglighet, kvalitet och driftsäkerhet i ett alltmer digitaliserat och uppkopplat samhälle. Företaget grundades 1997 och är verksam­ma i Norden. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2023 var 2 689 Mkr (2 457). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.