Connect with us

Marknadsnyheter

Undersökning visar att energifrågorna påverkar företagens konkurrenskraft, arbetskraften och utfasningen av fossila bränslen

Published

on

     92 procent av företagsledarna i undersökningen anser att fluktuerande energikostnader och instabilitet fortfarande utgör ett hot mot företagens konkurrenskraft

     Påverkan på arbetskraften innefattar minskade investeringar inom rekrytering, utbildning, vidareutveckling och löneutveckling

     Fyra av fem är också oroade över tryggheten i energiförsörjningen, och mer än hälften av dem framhåller effekterna på deras mål för minskade koldioxidutsläpp

Forskning visar att företag runt om i världen är fortsatt oroade över effekterna kring energisäkerhet och högre energipriser, något som kan trigga en rad olika miljömässiga, sociala och ekonomiska efterverkningar. Enligt ABB Electrifications undersökning Energy Insights1 med 2 300 chefer från små och stora företag inom en rad sektorer anser 92 procent av de tillfrågade att den fortsatta energi­instabiliteten hotar deras lönsamhet och konkurrenskraft. Energikostnader och osäkerheter har en avsevärd påverkan på arbetskraften med minskade personalinvesteringar. Företagsledarna är också oroade över potentiell påverkan på möjligheterna att klara sina hållbarhetsmål.

Affärsinvesteringar och tillväxt begränsas

Stigande energikostnader och osäkerhet tvingar företagsledare att ompröva hur de arbetar och var de investerar i sin verksamhet för att kunna växa och förbli konkurrenskraftiga. De största konsekvenserna för företagen på grund av ökande energikostnader det senaste året innefattar lägre vinstmarginaler (34 procent) och nedskärningar av utgifter inom vissa områden (34 procent), vilket leder till att investeringar i forskning och utveckling och andra initiativ för företagstillväxt inte längre genomförs. Över en tredjedel (38 procent) har eller planerar att minska sina teknikinvesteringar, medan 33 procent förväntar sig att behöva minska utgifterna för infrastruktur och 31 procent förutser en minskning av utgifterna inom marknadsföring.

Påverkan på medarbetarna

Företagen uppger att de har minskat investeringar i sin personalstyrka det senaste året på grund av ökade energikostnader och behovet att vidta riskreducerande åtgärder. Detta förväntas fortsätta under de kommande tre till fem åren om energiutmaningarna håller i sig. Tre av fem av de viktigaste områdena som lyftes fram ifråga om budgetminskningar hänger samman med arbetskraften: 42 procent lägger mindre på rekrytering; 38 procent ska minska sina utgifter för löner, övertid och bonusar medan 37 procent minskar sina investeringar i utbildning och utveckling av personalen.

Försenar utfasningen av koldioxidutsläppen

Respondenterna nämner en oro över att energipriser och osäkerheten kan försena framstegen i klimat­omställningen, där målet att minska koldioxidutsläppen i nuläget betraktas som mindre viktigt än att minska energikostnaderna. Över hälften (58 procent) av företagsledarna i undersökningen säger att energikostnaderna kan leda till att hållbarhetsmålen och målet att minska koldioxidutsläppen försenas med allt från ett till fem år. Att minska energikostnaderna har högsta prioritet för 61 procent av företagen men endast 40 procent har i nuläget minskning av koldioxidutsläppen som en övergripande affärs­prioritering.

Energisäkerhet

83 procent av företagsledarna uttrycker en oro över säkerheten för företagets energiförsörjning och många vidtar åtgärder för att hantera problemet. Över en tredjedel (36 procent) oroar sig för ytterligare ökningar i energikostnaderna, 31 procent oroar sig för större eller mindre strömavbrott och en fjärdedel oroar sig för en potentiell energiransonering. På grund av detta har 34 procent redan ökat sina investeringar med särskilt fokus på att förbättra sin energieffektivitet och 40 procent vill installera förnybar energiproduktion på anläggningen för att bli mindre beroende av elnätet.

 

Morten Wierod, chef för ABB Electrification, säger: ”Företagen säger att de måste skydda sig från energipriser och osäkerhet och omvärderar sina nuvarande och framtida utgiftsplaner. Att vidta åtgärder för att minska riskerna är en tydlig prioritering, men behöver inte vara en katalysator för potentiella effekter på arbetskraften eller miljön. Genom att investera i smart och hållbar teknik för förnybar energi och energieffektivitet kan företagen sänka sina kostnader samtidigt som utsläppen minskas. Med rätt strategi kan industrin uppnå kostnadsbesparingar utan att behöva minska konkurrenskraft, arbetskraft eller i utfasningen av fossila bränslen.”

 

Vidta åtgärder

Rent generellt vill företagen vidta proaktiva åtgärder för att få bukt med utmaningarna på energiområdet men en tredjedel blir avskräckta av den upplevda kostnaden för att implementera energieffektiviserings­åtgärder och nästan hälften (49 procent) känner att de inte har kunskapen eller resurserna för att gå vidare.

 

Mycket av tekniken som kan hjälpa företagen – stora som små – att optimera sin energihantering och minska kostnaderna är redan tillgänglig till en rimlig kostnad. Exempel: På ett telekom­huvudkontor i Hanoi har till exempel en smart byggteknik lett till minskade energikostnader med 20 procent, och på en ABB-fabrik i Italien har en eftermontering av hårdvara och användning av energihanteringslösningar lett till energibesparingar på 30 procent.

”Även våra fastigheter är en avgörande nyckel till en hållbar framtid. Idag står byggnader för nästan 40 procent av de globala koldioxidutsläppen. Men med rätt teknik kan vi vända på siffrorna så att våra byggnader istället blir en del av den cirkulära ekonomin”, säger Mats Peterson, affärsområdeschef för ABB Electrification Sweden.

Om du vill veta mer om hur ABB och våra kunder samarbetar för att minimera energiutmaningarna kan du besöka Sustainability in Electrification. Företag kan också gå med i ABB – Energy Efficiency Movement – ett globalt forum med över 300 organisationer som delar med sig av idéer och lösningar som kan hjälpa industrin att minska kostnaderna, minimera energiutmaningarna och påskynda klimatåtgärderna.

Läs också gärna mer på abb.se om hur ABB i Sverige arbetar med energieffektivisering av byggnader och industrier.

 

1 ABB Energy Insights Survey January 2023. ABB:s undersökning som omfattar 2 300 högre beslutsfattare på stora och små företag i sektorer som tillverkning, IT och kommunikation, detaljhandel, byggnation, utbildning, konstruktion, hälso- och sjukvård, transport och logistik, finans samt livsmedel genomfördes 12 december 2022 – 6 januari 2023 av 3Gem Global Market Research & Insights. Respondenterna kommer från Australien, Brasilien, Kina, Tyskland, Indien, Italien, Sverige, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA. 3Gem Research & Insights använder sig av panelhanteringssystem som är standard i branschen och följer strikta rutiner för kvalitetskontroll när de levererar konsument- och B2B-paneler, där de inhämtat uttryckligt samtycke vid registreringen och följer reglerna i GDPR.

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. ABB:s verksamhet bygger på mer än 130 års spetskompetens och de cirka 105 000 medarbetarna är engagerade i att främja innovation som påskyndar den industriella omvandlingen. www.abb.com

 

ABB Electrification: Elektrifierar världen på ett säkert, smart och hållbart sätt, ABB Electrification är en global teknikledare inom eldistribution och elhantering från källa till uttag. I takt med att världens efterfrågan på el ökar samarbetar våra över 50 000 anställda i 100 länder med kunder och partners för att förändra hur människor kopplar upp sig, lever och arbetar. Vi utvecklar innovativa produkter, lösningar och digital teknik som möjliggör energieffektivitet och ett samhälle med låga koldioxidutsläpp inom alla sektorer. Genom att tillämpa global skala med lokal expertis formar och stödjer vi globala trender, levererar spetskompetens för kunderna och driver en hållbar framtid för samhället. go.Abb/electrification

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 16 mars 2023, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.