Connect with us

Marknadsnyheter

Volvo Bussar byter affärsmodell i Europa och har beslutat att stänga karossfabriken i Wroclaw 2024

Published

on

Volvo Bussar ändrar sin affärsmodell i Europa och kommer att tillämpa samma framgångsrika modell som på flera andra marknader. Det innebär att Volvo Bussar kommer att fokusera sin produktion på chassier och tillsammans med externa påbyggare erbjuda kunder i Europa ett komplett utbud av stads- och linjetrafikbussar samt turistbussar i premiumsegmentet. Volvo Bussar har därför beslutat att stänga sin karossfabrik i Wroclaw, Polen, under första kvartalet 2024. Volvo Bussar har också undertecknat en avsiktsförklaring avseende en avyttring av anläggningen i Wroclaw till Vargas Holding. En avsättning för omstruktureringskostnader på 1,3 miljarder kronor kommer att påverka rörelseresultatet negativt under första kvartalet 2023.

”Vår verksamhet i Europa har inte varit lönsam på flera år. Med den här affärsmodellen, som vi redan idag tillämpar framgångsrikt på många marknader, kommer vi att förbättra lönsamheten och säkra vår långsiktiga konkurrenskraft”, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar.

Framöver kommer Volvo Bussar att fortsätta att vara ansvariga för kundrelationen och erbjuda kunder i Europa ett komplett utbud av stads-, linjetrafik- och turistbussar i samarbete med utvalda externa påbyggare. Volvo Bussar kommer att erbjuda service för en tillförlitlig drift och en hög nivå på säkerhet och kvalitet. Förändringen kommer att ge Volvo Bussar en enklare struktur, förbättrad flexibilitet och förmåga att bättre möta marknadens och kundernas efterfrågan och krav.

Tillverkningen i Wroclaw planeras att fortsätta till och med det första kvartalet 2024. Beställningar av kompletta stads-, linjetrafik och turistbussar för kunder i Europa kommer att levereras från Wroclawfabriken enligt plan. Volvo Bussar kommer även att fortsätta att ge full service och support till den befintliga och framtida flottan av Volvobussar.

Nya möjligheter för anställda hos Volvo Bussar

Efter diskussioner mellan Volvo Bussar och Vargas Holding har en avsiktsförklaring undertecknats avseende en avyttring av Volvo Bussars anläggning i Wroclaw till Vargas Holding. Vargas Holding kommer att omstrukturera och gradvis utvidga produktionsanläggningen och starta produktion under 2024, och sedan utöka produktionen under åren som följer. Enligt avsiktsförklaringen har Vargas Holding också som ambition att erbjuda anställning för Volvoanställda, några redan under tredje kvartalet 2023.

”Även om Vargas Holding verkar i en annan bransch, är möjligheten för dem att anställa vår erfarna personal i Wroclaw en nyckelfaktor för deras etablering och framtida expansion”, säger Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar.

Beslutet att avveckla produktionen av kompletta bussar kommer att påverka cirka 1.600 tjänster hos Volvo Bussar, varav cirka 1.500 är baserade i Wroclaw. Information och dialog med respektive fackföreningar har inletts.

”Volvo Bussar kommer att göra sitt yttersta för att stödja våra lojala medarbetare, varav många har varit anställda i flera år. Vi kommer att arbeta tillsammans med Vargas Holding, lokala myndigheter och andra parter för att bistå de anställda med att hitta nya arbetstillfällen”, säger Anna Westerberg.

Volvokoncernen kommer att fortsätta ha en stor verksamhet i Polen även efter stängningen av bussfabriken, med fler än 2.100 anställda som arbetar på Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och koncernsupportfunktioner såsom digital & IT samt fastighets-, personal- och redovisningstjänster.

Volvo Bussars fabriker i Sverige och Brasilien som tillverkar chassier och tillverkningen av kompletta bussar i Mexiko och Nordamerika berörs inte av beslutet och kommer att fortsätta med produktionen som vanligt.

Implementeringen av den nya affärsmodellen förväntas tillfälligt påverka intäkterna i Europa negativt under övergångsperioden 2024 och 2025. En avsättning för omstruktureringskostnader på cirka 1,3 miljarder kronor kommer att påverka rörelseresultatet negativt under första kvartalet 2023. Den förväntade negativa kassaflödeseffekten beräknas till cirka 1,0 miljarder kronor, varav majoriteten kommer att påverka 2024. När övergången till den nya affärsmodellen är genomförd förväntas den europeiska bussverksamheten vara lönsam.

Göteborg
16 mars 2023

För mer information, kontakta: Joakim Kenndal, Presschef, Volvo Bussar, telefon +46 739 02 51 50 eller e-post joakim.kenndal@volvo.com.

Volvo Bussar är en av världens ledande busstillverkare med ett starkt fokus på fordon och system för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Produktprogrammet omfattar kompletta transportlösningar, stadsbussar, Intercitybussar och turistbussar samt tjänster inom finansiering, fordonsservice, fordonsdiagnostik och trafikinformation. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt drivsystem för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. För mer information besök https://www.volvobuses.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hemnet under den 29 april – 3 maj, 2024 (v.18)

Published

on

By

Hemnet Group AB (publ) (LEI-kod: 5493008VIU67J3HUAR07) (”Hemnet”) har under den 29 april till den 3 maj 2024 återköpt sammanlagt 10 000 egna stamaktier (ISIN-kod: SE0015671995) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Hemnets styrelse i syfte att justera Hemnets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 450 000 000 kronor som Hemnet tillkännagav den 25 april 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Hemnets kapitalstruktur genom att minska aktiekapitalet.

Stamaktier i Hemnet har återköpts enligt följande:
 

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29-april-2024

0

30-april-2024

0

1-maj-2024

0

2-maj-2024

5 000

286,8920

1 434 460

3-maj-2024

5 000

289,7178

1 448 589

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hemnets räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Hemnets innehav av egna aktier per den 3 maj 2024 till 247 451 stamaktier. Det totala antalet aktier i Hemnet är 96 238 981.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR

M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se 

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen i Axolot Solutions Holding AB (publ) reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse inför årsstämman 8 maj 2024

Published

on

By

Axolot Solutions Holding AB meddelar att dess valberedning reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse, inför årsstämman onsdagen den 8 maj.

Peter Lysell, befintlig ordförande i Bolagets styrelse, har av valberedningen föreslagits som styrelseordförande även för nästa mandatperiod. Nu har Peter Lysell meddelat att han på grund av ett annat engagemang kommer att befinna sig längre perioder i Asien och därför måste avböja omval. Av denna anledning har Lennart Holm tillfrågats om han skulle vara beredd att kliva in som ordförande ifall bolagsstämman så beslutar, vilket han har accepterat. Peter Lysell önskar kvarstå i styrelsen som ledamot.

Valberedningen föreslår därmed omval av styrelseledamöterna Peter Lysell, Lennart Holm, Mats Lindstrand och Erica Nobel, samt nyval av Lennart Holm som styrelsens ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Lundin, valberedningens ordförande, för Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 631 83 26, mail: mlundin1@gmail.com

Om Axolot Solutions

Axolot Solutions Holding AB är ett svenskt miljöteknikföretag som säljer system för industriell vattenrening. Det görs genom att erbjuda en egenutvecklad patenterad lösning som bygger på en väl beprövad grundteknologi. Axolot Solutions vattenrening är kostnadseffektiv och möjliggör en hög reningsgrad samt recirkulation av vattnet. Detta innebär en minimal belastning på miljön. Bolaget bedriver även verksamhet genom ett dotterbolag i Norge. Mer information om verksamheten finns på www.axolotsolutions.com.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro publicerar intervju med vd Ebbe Damm

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, publicerar nedan en intervju med vd Ebbe Damm.

Kommentera det stora nyhetsflödet vi ser på sociala medier just nu.

Som man också kan se på vår hemsida under fliken Partnership Announcements tecknar vi idag flertalet avtal varje vecka i stor och liten skala. De visar inte bara på det stora intresset för vårt erbjudande utan också på att vår plattform fungerar för flera typer av aktörer.

 

Vissa av avtalen gäller er byråverksamhet, hur går det för CUBE?

Absolut, flera av avtalen gäller CUBE som går väldigt bra just nu. Första delen av året är alltid tuff, rent säsongsmässigt, men både omsättning och resultat ser starkare ut i år än föregående år. Införsäljningsgraden är betydligt högre i år än vid samma tid förra året.

 

Hur utvecklas bolaget rent strategiskt?

Utan att säga för mycket så har vi sedan årsskiftet suttit i en rad diskussioner med flera större mediainvesterare. Vi hoppas kunna kommunicera ett par större avtal inom en snar framtid som kommer att visa att vi levererar mot den skalbarhet som vi utlovat under en längre tid.

 

Från ett tekniskt utvecklingsperspektiv, vad händer med plattformen just nu?

Vi har arbetat med AI under en längre tid och för att utforma smartare och enklare hjälpmedel för alla som vill genomföra influencer marktingkampanjer. Inom kort hoppas vi kunna presentera nya verktyg för att göra influencer marketing tillgängligt för fler personer som inte har någon större erfarenhet av influencer marketing.

 

Hur ser ni på internationell expansion?

Flera av de dialoger som pågår, sker med större medieaktörer i Europa. Vi har en skalbarhet i plattformen som gör att våra partners enkelt kan sälja plattformen, så med rätt partners i rätt marknader kan de enkelt anpassa plattformen lokalt utan att vi själva är verksamma där. Vi har många avtal på gång som både stärker oss i Norden och breddar oss i Europa tack vare skalbarheten i plattformen.

 

Imorgon är det bolagsstämma och ni väntas få en ny styrelseledamot och en ny ordförande, hur ser du på det?

Jag ser verkligen fram emot att Mårten Barkman med största sannolikhet väljs in i Syncros styrelse. Han arbetar idag som chef på Google och sitter i styrelsen för Forex Bank. Han har en gedigen karriär från bland annat Paypal, Facebook och Western Union. Han är redan väldigt uppskattad som rådgivare åt Syncro och kommer att ha en viktig roll i styrelsen. Dessutom väntas Joachim Hjerpe väljas till ordförande. Det ser jag också oerhört positivt på och ser fram emot ett gott samarbete. Joachim har också en mycket gedigen bakgrund och har varit en uppskattad styrelseledamot som bidragit förtjänstfullt till den tydliga tillväxtstrategi som vi nu arbetar efter.

 

Snart kan man teckna aktier i TO6, vad kan du säga om det?

Genom teckningsoptionsprogrammet kan vi erhålla ytterligare finansiering för vår expansion. Vi är väldigt entusiastiska eftersom vi ser hur skalbarheten ökar för varje månad som går och vi ser framemot på stor uppslutning i programmet så att vi kan accelerera våra insatser.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.