Connect with us

Marknadsnyheter

Peptonic tecknar distributionsavtal med Cetro Medical AB för den svenska marknaden

Published

on

PEPTONIC Medical AB meddelade idag att bolaget har tecknat ett exklusivt avtal med Cetro Medical AB för distribution av VagiVital VS Pro och VagiVital AL till gynekolog- och barnmorskemottagningar i Sverige.

Avtalet innebär att Cetro Medical får en exklusiv rätt att sälja VagiVital till sjukhus och kliniker i Sverige. Avtalet löper över tre år med möjlighet till förlängning.

”I och med avtalet med Cetro Medical får vi en resursstark partner med en lång erfarenhet av framgångsrik distribution av produkter för gynekologi och obstetrik. Ett partnerskap och en samarbetsmodell som vi ser mycket fram emot att bygga upp”, säger Erik Sundquist, VD på Peptonic.

Det innebär vidare att Peptonic kan koncentrera sig på sin kärnaffär som utgörs av kliniskt bevisad intim egenvård enligt principen diagnostisera, behandla och förebygga. Genom sitt unika erbjudande möjliggör bolaget för användarna att självständigt hantera allt från att identifiera och behandla intimhälsoproblemet till förebyggande åtgärder med produkter som förhindrar att problemet återkommer.

En del av produkterna lämpar sig utmärkt att distribuera till olika vårdenheter;

  • VagiVital VS Pro är en vårdanpassad variant av VagiVital VS, som vi säljer direkt till konsument. VagiVital VS Pro möjliggör för vårdpersonal att screena för bakteriell vaginos med en unik kombination av precision och omedelbara resultat.
  • VagiVital AL gör att vårdpersonal med samma precision som vid en gynekologisk undersökning kan identifiera fostervattensläckage, utan att använda sterila instrument och ta mottagningsrum i anspråk.

”Detta är en optimering av resurser och affärspotential och en modell som vi avser att tillämpa när vi framöver bygger vårt eget varumärke globalt på ett kostnads- och resurseffektivt sätt”, säger Erik Sundquist.

”Cetro Medical levererar innovativa och skonsamma undersökningar och behandlingar. Vi ser Peptonics vårdanpassade produkter som perfekta tillägg till vår portfölj och att de är i linje med vårt erbjudande”, säger Carlos Wilhemsson, VD på Cetro Medical.

Denna information är sådan som PEPTONIC Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-05-05 15:21 CET.

Erik Sundquist, VD

Telefon: + 46 722 49 90 43

E-post: erik.sundquist@peptonicmedical.se

Om Cetro Medical AB 

Cetro Medical är ett svenskt medicintekniskt företag som tillhandahåller förstklassiga medicintekniska produkter – främst egentillverkade engångsinstrument i noggrant designad, formsprutad plast – men även tillbehör till dessa. Omsättningen är cirka 200 miljoner kronor där fokus ligger på att erbjuda marknadens bäst designade instrument för skonsamma gynekologiska och kirurgiska behandlingar. Tack vare effektiv produktion, med automatiserad maskinpark och stora lagerytor, erbjuder Cetro Medical konkurrenskraftiga priser och snabba, säkra leveranser från eget lager. Cetro Medical grundades på 60-talet och har byggt upp, vårdar och utvecklar långsiktiga relationer med aktörer inom svensk sjukvård. För ytterligare information se www.cetromedical.se

Om Peptonic Medical AB

Peptonic är ett svenskt innovativt biomedicinskt företag som bedriver forskning, utveckling och försäljning av medicinska behandlingar och livsstilsprodukter inom området kvinnohälsa. Peptonic har delat upp verksamheten i två affärsområden: ”Medical Consumer” och ”Lifestyle Consumer”. Affärsområdet ”Medical Consumer” bygger på kliniskt bevisad intim egenvård och utgör bolagets huvudfokus och säljs under varumärket VagiVital. Affärsområdet ”Lifestyle Consumer” består av livsstilsprodukter med fokus på hållbara mensskydd och säljs under varumärket Lunette. Bolaget grundades 2009 och aktien handlas sedan 2014 på Spotlight (www.spotlightstockmarket.com) i Stockholm. Mer information om Peptonic Medical finns på www.peptonicmedical.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

1,6 miljarder kronor till kultur i regionerna

Published

on

By

Kulturrådets styrelse har fattat beslut om årets bidrag till regional kultur. Totalt fördelas cirka 1,6 miljarder kronor till regioner inom kultursamverkansmodellen och till verksamheter i Stockholms län. Det bidrar till scenkonst, utställningar och mycket annan kulturverksamhet som möter människor, särskilt barn och unga i hela landet.

Kulturrådet har för 2025 fått mindre medel att fördela till regionerna. Anslaget minskade med 15 miljoner kronor, alltså 0,91 procent jämfört med förra året. Sedan 2024 räknas inte heller anslaget upp med en årlig pris- och löneomräkning. För att möta nedskärningen har Kulturrådet valt att prioritera verksamhetsstöd framför utvecklingsbidrag. Därigenom reduceras den faktiska nedskärningen för regionerna till 0,61 procent.

– Med tanke på den ansträngda ekonomiska situationen har vi beslutat om en lägre men jämnt fördelad neddragning för alla regioner, säger Kulturrådets generaldirektör Kajsa Ravin. Vi ser att regionerna fortsätter att ta ett stort ansvar för den regionala kulturen, och vi kommer att följa utvecklingen noga framöver.

Ekonomiska utmaningar för kulturverksamheter
Kulturrådet har noterat att regionerna klivit fram de senaste åren. De fem nya regionala kulturplaner som antagits inför 2025 visar på ett stort engagemang för kulturen. Gotland, Halland, Kalmar län, Kronoberg och Skåne är de regioner som har antagit nya planer. 

Regionerna har tydligt lyft att det finns utmaningar för de regionala verksamheterna framöver. Kulturrådets senaste uppföljning av kultursamverkansmodellen visar att de statliga bidragen i reala termer inte har ökat på tio år, trots att fler verksamheter har tillkommit och de befintliga har utvecklats. Regionernas andel har däremot ökat.

Fakta om kultursamverkansmodellen
Kultursamverkansmodellen bygger på samverkan och samfinansiering mellan staten, regionerna och kommunerna för att stärka den regionala kulturen. Sedan modellen infördes 2011 har samarbetet lett till ökad relevans och träffsäkerhet i det kulturpolitiska arbetet, med de nationella kulturpolitiska målen som grund.

Idag står regionerna för cirka hälften av finansieringen inom modellen, medan kommunerna bidrar med ytterligare 25 procent. Totalt täcker regioner och kommuner över 70 procent av finansieringen.

Genom samverkan har nya konst- och kulturområden integrerats i den regionala infrastrukturen, och relationerna mellan regioner och kulturverksamheter har stärkts. Detta arbete bidrar till att säkra tillgången till kvalitativ och professionell kultur i hela landet.

Läs mer 
Beviljade bidrag regional utveckling kultursamverkan 2025

Beviljade bidrag regionalt verksamhetsbidrag Stockholms län 2025

Ytterligare information
Margareta Brilioth
Processledare, regional kultursamverkan
08 519 264 89
margareta.brilioth@kulturradet.se

Helene Oljons
Pressansvarig
08 519 264 25
helene.oljons@kulturradet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioStock: Xintela siktar mot nya milstolpar under 2025

Published

on

By

2024 har varit ett händelserikt år för Xintela med framsteg i de kliniska studierna med XSTEM och nya samarbeten. Inför 2025 ser bolaget fram emot en interimsanalys från artrosstudien, samtidigt som licensdiskussioner pågår med amerikanska EQGen Biomedical för häststamcellsbehandlingen EQSTEM.
– Vi har ett mycket spännande år framför oss, säger Xintelas vd Evy Lundgren-Åkerlund i en intervju med BioStock.

Läs hela artikeln på biostock.se:

https://www.biostock.se/2025/01/xintela-siktar-mot-nya-milstolpar-under-2025/

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Clas Ohlson förlänger hyresavtal i Gallerian

Published

on

By

Clas Ohlson väljer att förlänga hyresavtalet för sin ikoniska butik i Gallerian. Butiken öppnade i Gallerian redan 1989 och var då Clas Ohlsons andra butik någonsin, och den första att öppna utanför Dalarna. Sedan öppningen för 35 år sedan har butiken varit en besöksmagnet, nu väljer Clas Ohlson alltså att förlänga hyresavtalet ytterligare.

clasohlson_gustavkaiser__DSF8860.JPG

– Vår butik i Gallerian är vår näst äldsta butik och ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Butiken blev redan vid öppningen 1989 en succé med en anstormning av kunder. Därför känns det såklart jättekul att vara kvar och fortsätta vårt samarbete med Gallerian i många år till, säger Andreas Helgesson, Country Operations Manager på Clas Ohlson. 

Clas Ohlsons butik i Gallerian är den andra någonsin och den allra första att öppna utanför Dalarna. Clas Ohlson grundades 1918 i Dalarna som ett postorderföretag och var länge kända för sin katalog från vilken man kunde beställa hem varor. 1925 öppnade Clas Ohlson en butik i Insjön men ända fram till 1980-talet var postorder den primära försäljningskanalen. 1989 öppnade butiken i Gallerian som blev en omedelbar succé. Kopplingen till Dalarna ville Clas Ohlson hålla stark, bland annat lät man en anställd i Insjön prata in meddelandet till butikens telefonsvarare så att kunderna skulle få höra äkta dalmål när de ringde till butiken.  

– Clas Ohlson är en av Gallerians mest ikoniska butiker och har legat här i 35 år, så vi är såklart jätteglada att de vill fortsätta vara en del av platsen. De har varit en del av Gallerians resa till den mötesplats vi är idag och är en av våra allra mest uppskattade butiker. Vi ser fram emot många fler år tillsammans, säger Cecilia Åkesson, centrumchef i Gallerian. 

Gallerian invigdes 1976 och fyller därmed snart 50 år. Clas Ohlson är den butik som funnits på handelsplatsen längst. Från början låg butiken en våning upp men 2016 flyttade butiken ner till entréplan och byggdes i samband med det om. Nu väljer Clas Ohlson alltså att stanna kvar på platsen och gör under våren en större uppdatering av butiken och fortsätter därmed att vara en av del av utbudet i shoppingdestinationen Gallerian.

Ansvarig uthyrare från AMF Fastigheter är Kenneth Jävervall.

För mer information
Hedvig Wikström, presskontakt
hedvig.wikstrom@amffastigheter.se
076-760 50 86

Om Gallerian 
Gallerian har varit en självklar shoppingdestination i Stockholm sedan invigningen 1976. Den ikoniska handels- och mötesplatsen lockar årligen miljontals besökare för shopping, umgänge, upplevelser och event. Här finns idag ett 40-tal butiker med en mix av svenska och internationella varumärken, flertalet flaggskeppsbutiker, ett 30-tal restauranger och caféer samt flera service- och skönhetskoncept.  

Gallerian är en del av citykvarteret Urban Escape, ett av Stockholms mest moderna och attraktiva affärs- och handelskvarter. Kvarteret är hemvist åt flera framstående bolag, hotellen At Six och Hobo och har ett stort utbud av restauranger, caféer och takbarer. Sedan 2023 ägs Urban Escape av AMF och AP7. AMF Fastigheter fortsätter att utveckla och förvalta kvarteret. Läs mer på www.gallerian.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.