Marknadsnyheter
Nestes raffinaderi i Singapore nyöppnar, med utökad kapacitet och en leveranskedja av förnybart flygbränsle till Changi-flygplatsen

Neste Corporation, Pressmeddelande, 17 maj 2023 kl. 5:00 (EET)
Neste meddelade i ett slutgiltigt investeringsbeslut att man kommer att utöka sin produktionskapacitet för förnybara produkter i Singapore ytterligare i december 2018. Projektet Singapore Expansion, på 1,6 miljarder euro, har nu slutförts framgångsrikt. Neste har startat upp den nya produktionen i mitten av april och idag firar företaget det officiella öppnandet. Singapore Expansion fördubblar Nestes produktionskapacitet i Singapore och ökar raffinaderiets totala kapacitet till 2,6 miljoner ton, varav upp till en miljon ton kan vara förnybart flygbränsle. Detta gör Neste, och företagets Singapore-raffinaderi, till världens ledande tillverkare av förnybart flygbränsle. Förutom en utbyggd produktionskapacitet får anläggningen en större möjlighet att genomföra förbehandling av råmaterial, vilket förbättrar Nestes kapacitet att bearbeta mer utmanande avfall och restprodukter.
”Idag firar vi färdigställandet av Singapore Expansion med våra kunder, samarbetspartners och anställda. Det är en av våra viktiga milstolpar i genomförandet av vår strategi för förnybar tillväxt. Slutförandet av raffinaderibygget är en anmärkningsvärd prestation med tanke på projektets komplexitet, och att det genomfördes under en global pandemi. Jag vill framföra mitt uppriktiga och varmaste tack till alla våra partners och medarbetare som varit en del av projektet”, säger Matti Lehmus, Nestes vd och koncernchef.
”Singapore har ett mycket gott läge med logistikanslutningar i världsklass. Det möjliggör effektiv transport av de förnybara råvarorna såväl som slutprodukterna. Dessutom har landet ett världsledande system för utbildning vilket gör att vi har tillgång till de talanger som behövs för att driva vår produktion och kommersiella verksamhet, samt för forskning- och utvecklingsarbetet i vårt nyligen etablerade innovationscentrum”, fortsätter Lehmus.
Neste har etablerat en ny leveranskedja för flygbränsle till Singapore Changi Airport
Neste har förbundit sig att stödja flygindustrin i deras hållbarhetsarbete, med att uppnå nettonoll utsläpp till 2050. Även Singapore har ambitiösa planer om utsläppsminskningar som en del av den gröna planen för 2030 samt Sustainable Air Hub Blueprint, en plan som färdigställs senare under 2023. Neste är glada över att kunna stötta även detta arbete.
”Singapore är en knutpunkt för flygtrafik i Asien-Stillahavsområdet. Förutom att vi är ett globalt nav för Nestes produktion av förnybart flygbränsle har vi inrättat en integrerad leveranskedja av flygbränsle till Singapore Changi-flygplatsen, för att göra vår produkt tillgänglig för fler regionala och internationella flygbolag. Rent förnybart flygbränsle produceras i vårt raffinaderi i Tuas-området i Singapore och blandas sedan med konventionellt fossilt flygbränsle samt får en certifiering på att den uppfyller kraven på flygbränsle vid terminalen i Singapore. Slutligen levereras det till våra kunder på Changi-flygplatsen”, säger Sami Jauhiainen, tillförordnad Executive Vice President för Nestes affärsenhet för förnybar luftfart.
För att kunna erbjuda blandat Neste MY Förnybart Flygbränsle™ direkt till flygbolagen på Changi-flygplatsen i Singapore har Neste ingått ett avtal om att förvärva en andel i, och bli minoritetsägare i, Changi Airport Fuel Hydrant Installation Company Pte Ltd (CAFHI), det samägda företaget för bränslelagring och infrastruktur på flygplatsen. Transaktionen genomgår för närvarande de vanliga granskningarna för kravuppfyllnad.
Förnybart flygbränsle är allmänt erkänt som en viktig faktor för att uppnå de ambitiösa målen för minskade utsläpp för flyget. För att kunna bidra till detta mål utvecklar Neste det globala nätverket av flygplatser som företaget har kapacitet att leverera bränsle till, direkt mot flygbolagen. Singapores Changi-flygplats är en av de flygplatser till vilken Neste levererar direkt, andra är SFO (San Francisco i USA), LAX (Los Angeles i USA), AMS (Amsterdam i Nederländerna) och HEL (Helsingfors-Vanda i Finland). Neste arbetar även med att distribuera förnybart flygbränsle via olika företag inom bränslemarknadsföring för att ytterligare öka tillgängligheten utanför det egna kundnätverket av flygplatser.
Genom att använda Nestes förnybara flygbränsle minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent* under bränslets livscykel jämfört med fossilt flygbränsle. Nestes totala produktionskapacitet för SAF kommer att vara 1,5 miljoner ton årligen före årets slut när omställningsarbetet i Rotterdam är klart och 2,2 miljoner ton efter att Rotterdams expansion slutförts, till första halvåret 2026.
*) Beräknat med etablerade metoder för uppskattning av livscykel (LCA) som t.ex. CORSIA-metoden, när bränslet används i ren form
Neste Corporation
Susanna Sieppi,
Vice President, Communications
Ytterligare information: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com. Idag den 17 maj från 17:00 EET och övriga veckodagar mellan 8:30 och 16:00 EET. Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/for-media/releases-and-news/subscribe.
Kort om Neste
Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar lösningar som bekämpar klimatförändringarna och skyndar på omställningen mot en cirkulär ekonomi. Vi raffinerar avfall, restprodukter och innovativa råvaror till förnybara bränslen och hållbara råvaror för plast och andra material. Vi är världens ledande tillverkare av förnybart flygbränsle och förnybar diesel, och vi utvecklar kemisk återvinning för att bekämpa utmaningen med plastnedskräpning. Genom våra förnybara och cirkulära lösningar strävar vi efter att hjälpa våra kunder att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 20 miljoner ton årligen till 2030. Vår ambition är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till det mest hållbara raffinaderiet i Europa till 2030. Vi introducerar förnybara och återvunna råvaror som till exempel flytande plastavfall i raffinaderiet. Vi har ett åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035, och vi kommer att minska koldioxidutsläppen från sålda produkter med 50 % till 2040. Vi har också ställt upp höga standarder för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Vi finns ständigt med i både Dow Jones hållbarhetsindex och på Global 100-listan över världens mest hållbara företag. 2022 hade Neste intäkter på 25,7 miljarder euro. Läs mer: neste.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke