Connect with us

Marknadsnyheter

Umida: VD-brev maj 2023

Published

on

Hej alla aktieägare,

Jag önskar här ge utvalda uppdateringar kring bolagets status och utveckling.

USA

Under slutet av det första kvartalet genomförde vår distributör i USA, Amroth, sin hittills enskilt största försäljning när 12 440 flaskor KISS lämnade lagret och gick direkt ut till dagligvaruhandelsbutiker i Kalifornien. Det är mycket positivt att vi ser större och större orders komma in. Enbart denna försäljning resulterade i ca 2 MSEK i likviditetsbetalning från vår distributör under april.

USA är en komplex spritmarknad och det tar tid att byta igenom och nå fram till fansen men vi tar steg framåt för var dag som går. Ett exempel på detta är att vi precis öppnat försäljningen i delstaten Michigan där Detroit är den största staden. Säljteamet i Michigan är laddade att börja bearbeta marknaden och de första orders som har nått Amroth har varit bra. Vi hoppas att Detroits starka koppling till KISS Detroit Rock Rum ska hjälpa försäljningen i positiv riktning.

Vårt samarbete med restaurangkedjan Rock & Brews fortlöper också bra där vi har en signaturdrink på deras meny som är gjord av KISS Cold Gin. Drinken seglade snabbt upp och blev den näst bäst säljande drinken hos Rock & Brews. Vi har även startat med direktförsäljning av flaskor på några av Rock & Brews restauranger så att KISS-fansen som besöker restaurangen kan få med sig sina flaskor hem direkt vid besöket. Målsättningen är att framgångarna hos Rock & Brews skall sprida sig till fler likande kedjor som vill jobba aktivt med KISS spritprodukter på menyn.

Under hela 2023 firar KISS 50-år som band med bl a en världsturné med planerat avslut i New York i början av december. 50-årsfirandet ger oss goda möjligheter att knyta an till fansen och vi planerar att genomföra en hel del aktiveringar som firar 50-årsjubileet under hösten.

Ekobryggeriet

Förvrävet av Ekobryggeriet har präglat de första månaderna av 2023 där mycket arbete ligger bakom att integrera förvärvet med allt vad det innebär. I samband med tillträdet den första mars lanserades den första alkoholhaltiga produkten på Systembolaget genom den offertvinnande ginen Ekobryggeriet Ekologisk Gin. Ginen är inte bara ekologisk utan klarar också Systembolagets krav på ”hållbart val” vilket innebär en rigorös granskning från odling av råvara till produktion. Det är i dagsläget endast 0,1% av alla spritprodukter hos Systembolaget som klarar hela granskningen för att bli märkt som ”hållbart val”. Ginen har startat försäljningen bra och vi går nu in i vår- och sommarperioden som är historiskt bra månader för PET-flaskor där vi tror vi att försäljningen kommer öka än mer när kundernas rörelsemönster kring semestertider ändras.

Ekobryggeriet står även inför flertalet positiva genombrott där de kraftigt utökade listningarna på COOP är de mest siginfikanta. Utöver detta kommer Ekobryggeriets produkter bli tillgängliga hos Airshoppens samtliga flygbolag och en ny produkt kommer att listas hos SAS från juni.

Ekobryggeriet är ett väldigt viktigt tillskott för oss under 2023 då det är den enskilt största bidragaren till att vi ska ta oss tillbaka över 80 MSEK i nettoomsättning under 2023..    

ELIN

ELIN som vi grundade sommaren 2020 fortsätter att växa och är nu ett av våra största egna varumärken. Produktportföljen har fyllts på med offertvinnare och består nu av fem fast listade produkter. Under året kommer vi addera en sjätte produkt när vi lanserar ytterligare en offertvinnande gin. Totalt beräknas varumärket ELIN generera ca 10 MSEK i nettoomsättning under året och har etablerat sig som ett starkt och stabilt varumärke.

Vi har fått en del frågetecken kring att färgen på ELIN Ekologisk Cider Blåbär och Svartavinbär som nu är transparent. Förklaring till detta att från den första januari 2022 kom en ny EU lagstiftning kring ekologiska aromer och färgämnen i cider som gör att cider som ska klassas som ekologisk nu måste vara färglös samt ha nya helt ekologiska aromer som inte har lika mycket ”kraft” som de icke-ekologisk aromerna. Under den nya lagstiftningen är det såldes olagligt att ha färg i en ekologisk cider därav ska cider som certifieras som ekologisk numera vara färglös. Alla ekologiska ciderprodukter på Systembolaget måste följa denna lagstiftning annars är dom olagliga och ska sluta säljs. Vi har under en tid fört en debatt med Systembolaget kring detta men Systembolaget vägrar att ta ställning innan Livsmedelsverket gjort sitt utlåtande. Vi Livsmedelsverket kalibreringsmöte kring denna lagstiftning hade alla aktörer samsyn med oss och det borde således ha räck för Systembolaget men tyvärr var så inte fallet. Det är beklagligt att det fortsätter att finnas produkter på hyllan som inte följer lagstiningen och vi hoppas att Systembolaget agerar mot detta snarast.

JÄRN

Lanseringen av JÄRN har fortsatt i rask takt under det första kvartalet. Vi genomförde den första produktionen under det fjärde kvartalet och redan under början av 2023 nådde vi över 100 restauranger och barer som valt att börja jobba med produkterna från JÄRN. Ett genombrott nåddes under februari när Martin & Servera valde att lista produkterna i sitt fasta sortiment och göra JÄRN till ett av sina hjärtevarumärken under 2023. Att vara hjärtevarumärke innebär att Martin & Servera kommer att lägga extra tid och resurser på att få försäljning av produkterna då de anses vara något som saknats på marknaden idag.

JÄRN Hvit har belönats med sin första utmärkelse efter en guldmedalj vid Global Spirits Awards i London. Feedbacken från branschen och konsumenter har varit överväldigande. Den samstämmigs feedbacken är att ingen har testat något bättre alkoholfritt spritalternativ tidigare. JÄRN tar verkligen marknaden med storm just nu och under det andra kvartalet kommer vi att börja försäljningen till dagligvaruhandeln.  

TROPIDA OCH DOCTOR CANE

Den första mars lanserade vi även en ny blanddryck under vårt nya varumärke Tropida. Produkten, Tropida Tropical Puch är en blanddryck med smak av kokos och ananas och sålde nästan 100 000 burkar redan i det första kvartalet och går nu in i sin viktigaste säsong. Tropida är likt Ekobryggeriet Ekologisk Gin både ekologiskt framställd och certifierad med Systembolagets märkning ”Hållbart Val” som en av endast två produkter inom segmentet blanddrycker.

Den första juni lanserar vi även den mörka romen Doctor Cane i 375 butiker och befäster därmed vår position som en ledande aktör inom hållbarhet hos Systembolaget. Det är viktigt både för oss, konsumenterna och vår planet.

Jag önskar er alla en glad och välsmakande Kristi Himmelfärdshelg!

Stockholm 17 maj 2023

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.