Connect with us

Marknadsnyheter

Berghs lanserar doft med hjälp av AI-teknik

Published

on

I samband med Berghs Festival – House of AI den 26 och 27 maj lanserar årets studentbyrå en doft skapad med hjälp av artificiell intelligens. Doften, med namnet – A Brief Scent, är en blandning  av friska och fräscha inslag med träiga undertoner. Med doften – A Brief Scent vill studentbyrån erbjuda besökarna en festivalupplevelse där alla sinnen väcks till liv.

Pressbild A Brief Scent

– “A Brief Scent” är mer än bara en doft, det är en helhetsupplevelse där teknologi och kreativitet möts för att väcka alla sinnen till liv,  skapa minnesvärda ögonblick och visa på den spännande framtid som finns för AI-teknik inom olika områden, säger William Andersson, en av studenterna från studentbyrån.

Berghs Studentbyrå har baserat doften – A Brief Scent på tre bilder som symboliserar Berghs School  of Communications, en byggnad där studenterna har tillbringat otaliga timmar och snart kommer att lämna. Ett kreativt sätt att föreviga tiden på Berghs, samtidigt som det skapar en till dimension av upplevelsen för festivalbesökarna.

– Väldigt symboliskt blir A Brief Scent vår sista brief på Berghs. Precis som syrendoften förknippas med skolavslutning och försommar, kommer denna doft att bli ett doftminne för festivalen och för vår tid på Berghs, säger Li Wall, en av studenterna från studentbyrån.

Människans fem sinnen – synen, hörseln, smaken, känseln och lukten spelar en avgörande roll för hur vi upplever världen. Dofter har en förmåga att väcka känslor och minnen till liv, vilket gör luktsinnet till en avgörande del av vår totala sinnesupplevelse. Berghs Studentbyrå har med hjälp av No Ordinary Scent, ett digitalt parfymhus som specialiserat sig på att använda artificiell intelligens för att ta fram nya dofter, skapat doften A Brief Scent. Genom att använda AI-teknik genom bilder kan de generera en mängd olika dofter och utforska nya möjligheter som traditionell parfymtillverkning inte kan uppnå.

– På Berghs strävar vi efter att skapa en inspirerande miljö där våra studenter kan utforska sin kreativitet och utmana gränserna för vad som är möjligt inom kommunikation. A Brief Scent – är ett tydligt exempel där kreativitet  och teknisk innovation möts och visar vi att kommunikation kan vara mer än bara ord och bilder – den kan vara en helhetsupplevelse som berör och inspirerar, säger Lina Kellgren, marknadschef på Berghs.

Läs mer om och anmäl dig till Berghs Festival här.

Berghs School of Communication offers strategic and creative education at various levels within marketing communication. The school provides full-time education and international bachelor’s degree programs, over 80 part-time courses, as well as tailored education for organizations and businesses. Every year, around 3000 people attend some form of education at Berghs – in Sweden or abroad. Additionally, approximately 3000 people attend the school’s inspirational seminars. Berghs is located in central Stockholm and is part of the Intendia Group educational conglomerate.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scandinavian ChemoTech meddelar att QM & RA Direktör Eva Ståhl Wernersson lämnar företaget

Published

on

By

Efter tre år som QA/RA chef i Scandinavian ChemoTechs ledningsgrupp väljer nu Eva Ståhl Wernersson att lämna sitt konsultuppdrag i Bolaget och gå vidare mot nya utmaningar.
 

Eva Ståhl Wernersson har varit en viktig del av ChemoTech, under vilka hon har gjort betydande insatser för företagets följsamhet mot regelverket och kvalitetssäkringsåtgärder. Hon ledde bland annat ansträngningarna för att säkra CE-märkningen för IQwave 3.0 CE systemet, vår flaggskeppsprodukt.

 

Vi vill uttrycka vårt uppriktiga tack till Eva för hennes dedikerade tjänst och många prestationer under sin tid hos oss,” sa Mohan Frick, VD. ”Genom hennes ledning har vi stärkt vårt åtagande för regelverksexcellens och positionerat ChemoTech som ett respektabelt Bolag inom vår bransch. Vi alla önskar Eva lycka till i framtiden.”

 

Rekryteringsprocessen av en ny kvalitet- och regulatoriskchef har redan påbörjats. Evas sista dag på Bolaget är satt till den 30 juli, 2024.

 

För mer information vänligen kontakta:

Mohan Frick, CEO

 

Tele: +46 (0)10-218 93 00

Mail: ir@chemotech.se

 

Scandinavian ChemoTech AB (publ)

ChemoTech är ett svenskt medicinteknikföretag med säte i Lund som utvecklat en patenterad teknologiplattform för att ge cancerpatienter tillgång till ett nytt behandlingsalternativ, Tumörspecifik Elektroporation™ (TSE), som kan användas för behandling av både människor och djur. Det finns ett stort antal cancerpatienter vars tumörer av olika skäl inte kan behandlas med konventionella metoder men där TSE kan vara en lösning. Därför utvärderar bolaget kontinuerligt nya möjligheter och applikationsområden för teknologin. ChemoTechs aktier (CMOTEC B) är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och Redeye AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på: www.chemotech.se.

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lexium etablerar verksamhet i Finland

Published

on

By

Lexium etablerar verksamhet i Finland och öppnar kontor i Helsingfors. Detta steg tas som en följd av att företaget har säkrat ett nordiskt FM-avtal, som omfattar både Sverige och Finland.


För att driva verksamheten i Finland grundar Lexium dessutom ett finskt dotterbolag, Lexium Service Management Oy, som kommer att vara helägt av Lexium Service Management AB.

Det nya kontoret, beläget i Helsingfors, kommer att vara en central plats för att betjäna både befintliga och nya kunder.

Lexium Service Management är glada att kunna starta sin verksamhet i Finland och ser fram emot att välkomna nya kunder och kollegor till företaget. 

– Vi är fast beslutna att leverera högkvalitativa Facility Management-tjänster och stärka vår närvaro inom den nordiska regionen, säger Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management.

För mer information, kontakta:
Niclas Brodin, CEO, Lexium Service Management
+46 70 615 79 60niclas.brodin@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Urinblåsecancer: Titta innan du spolar!

Published

on

By

Blåscancermånaden maj sätter i år fokus på att lära sig om symptomen.

– Urinblåsecancer är den sjunde[i] vanligaste cancersjukdomen i Sverige, och också den sjätte[ii] dödligaste. Urinblåsecancer betraktas ofta som den bortglömda cancern och vad många inte vet är att varje dags väntan för att sätta in behandling är en dålig sak och förvärrar prognosen, säger Carl-Henrik Sundin, ordförande i Blåscancerförbundet.

I Sverige lever 27 000 människor med urinblåsecancer, 3 600 nya fall upptäcks varje år. Avgörande för de allra flesta som får sjukdomen är hur tidigt den upptäcks, överlevnadschansen är minst 90 procent vid diagnos i ett tidigt stadium.

-Tyvärr så ser vi i vittnesmål från medlemmar att många kan gå i flera år med olika symptom utan att bli utredda för en eventuell urinblåsecancer, konstaterar Carl-Henrik Sundin.

Det viktigaste symptomet att hålla särskilt uppsikt på är Blod i urinen. Så titta innan du spolar!

Ett av hindren för snabb diagnos av urinblåsecancer är relaterat till symtomen och hur människor reagerar på dem, särskilt som vissa av symtomen inte kopplas till cancer i urinblåsan. Upptäckten av exempelvis blod i urinen, smärtsam och oregelbunden urinering kan alla förväxlas med andra tillstånd.

Mer information:

Blåscancerförbundet

World bladder Cancer Patient Coalition

[1] https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/cancer-i-siffror-2023.pdf

[2] https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik#dodlighet

Frågor:

Carl-Henrik Sundin, ordförande Blåscancerförbundet. 0702 67 91 67, ch.sundin@blascancerforbundet.se

Annika Eliasson, presskontakt Blåscancerförbundet. 0702 35 43 35, annika.eliasson@rmpmedia.se

Blåscancerförbundet är en svensk patientförening för dem som fått cancer i urinblåsan. Cancerföreningen verkar ideellt. Blåscancerförbundets ändamål och uppgift är att verka för att förebygga, bekämpa och mildra effekterna av cancer i urinblåsa och urinvägar samt att verka för en förbättrad vård och livssituation för målgruppens drabbade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.