Connect with us

Marknadsnyheter

Digitalisera och koppla upp för att säkerställa driftsäkerheten

Published

on

Den ökade elektrifieringen är ett faktum och det gör att det ställs allt högre krav på elens tillgänglighet och tillförlitlighet. Fler verksamheter bör därför digitalisera och implementera uppkopplade lösningar för att stärka sin driftsäkerhet. Det menar Magnus Engström, kundkategoriansvarig på Schneider Electric.

Behovet av tillförlitlighet och tillgänglighet har länge funnits i krävande verksamheter som sjukhus, datacenter, flygplatser och tunga industrier. Där kan avbrott vara kostsamma och ibland livshotande. Men i och med att elektrifieringen ökar så sprids dessa behov även till andra verksamheter. Idag kan exempelvis andra aktörer inom offentliga verksamheter, butiker och hotell också få svåra konsekvenser om avbrott sker och därför ökar kraven på driftsäkerhet även där.

Men hur ska man gå till väga för att möta det växande behovet av tillförlitlig energitillgänglighet?

Traditionella lösningar som dieselgeneratorer, UPS-lösningar, redundanta lösningar och IT-nät förbättrar tillgängligheten och används av många krävande verksamheter idag. Dock kräver dessa lösningar en hel del eftertanke för att få det att fungera.

– Som tur är finns många vägar och verktyg att ta till för att öka driftsäkerheten. Först och främst kan man tillämpa något som kallas för tillförlitlighet ”by design”, alltså färdiga lösningar som skapar en bättre tillförlitlighet och tillgänglighet. Genom förutvecklade systemarkitekturer kan man minimera både risk och kostnad. Man bör också optimera selektiviteten i en anläggning genom att välja apparater som har god selektivitet och leverantörer som har underlag för att göra en selektivitetsplan, säger Magnus Engström, Kundkategoriansvarig på Schneider Electric.

Denna typ av lösningar behöver också övervakas över tid och underhållas på rätt sätt. Här spelar uppkoppling och kommunikation en avgörande roll. Genom att koppla upp och digitalisera kan en driftansvarig övervaka till exempel effektbrytarnas skyddsinställningar, hantera kapaciteten, övervaka elkvalitet och lokalisera störningar. Det finns även andra applikationer att tillämpa som planerar och säkerställer att underhåll sker i rätt tid och att testning av reservkraften spåras och dokumenteras.

I gamla system och lösningar planeras ofta underhållet baserat på tid eller sker reaktivt när något går sönder. För att göra risken för avbrott så liten som möjligt är dock prediktivt, alltså tillståndsbaserat underhåll, det bästa alternativet. Det bygger på uppkopplade och intelligenta lösningar som talar om i god tid innan service behövs, och kan därmed skydda personal, optimera schemaläggning av underhåll och planera utbyten och moderniseringar. 

– För att skapa en varaktig, hållbar och maximal tillförlitlighet och tillgänglighet behöver vi digitalisera, koppla upp och implementera en intelligent drift. Ju mer beroende vi blir av el, desto större blir konsekvenserna om ett avbrott sker. För vissa skulle det innebära stora kostnader, men för verksamheter som sjukhus och flygplatser kan det vara livsviktigt. Färdiga lösningar och hjälpmedel finns att tillgå för att skapa de bästa förutsättningarna – nu behöver fler inse vikten av att använda dem. Det är digitalisering och uppkoppling som lägger grunden för en driftsäker anläggning, avslutar Magnus Engström.

Läs mer om EcoStruxure™ Power:

https://www.se.com/se/sv/work/campaign/innovation/power-distribution.jsp

Karolina Wilderfalk
karolina.wilderfalk@se.com
0702826763

Vårt syfte på Schneider är att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser som gynnar utveckling och hållbarhet för alla. Vi ser till att Life Is On. Vi vill vara din digitala partner för ökad hållbarhet och effektivitet. Vi driver digital transformation genom att integrera världsledande process- och energiteknik, uppkopplade produkter, styrning, programvara och tjänster på alla nivåer genom hela livscykeln för hem, byggnader, datacenter, infrastruktur och industrier. Vi är ett globalt företag med stark lokal närvaro. Vi förespråkar öppna standarder och ekosystem tillsammans med partners som delar vår passion för ett meningsfullt syfte, inkludering och handlingskraft.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och ljudkonferens den 8 maj med presentation av Skanskas delårsrapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Onsdagen den 8 maj kl. 07:30 rapporterar Skanska resultatet för det första kvartalet 2024.

Rapporten kommer att presenteras av Anders Danielsson, VD och koncernchef, samt Magnus Persson, Ekonomi- och finansdirektör, på en press- och ljudkonferens kl. 10:00 på Skanskas huvudkontor på Warfvinges väg 25, Stockholm. Presskonferensen kommer också att sändas live www.skanska.com/investerare, där den även finns tillgänglig i efterhand.

Du kan även delta i ljudkonferensen med möjlighet att ställa frågor. För att förbättra ljudkvaliteten för deltagare och presentatörer under frågestunden erbjuder vi nu en länk med ljud av högsta kvalitet.

  • Rekommenderad anslutning (weblänk): för bästa ljudkvalitet vänligen anslut via din telefon till HD Audio weblänk: HD Audio link
  • Reservuppkoppling (telefonnummer): Vid behov kan du ringa in via traditionell telefonkonferens, vänligen använd följande telefonnummer:
    • 08 5051 0031
    • +44 (0) 207 107 06 13
    • +1 (1) 631 570 56 13

Efter press- och ljudkonferensen kommer det att finnas möjligheter till enskilda möten med Anders Danielsson. Intresseanmälan för ett möte önskas senast 6 maj till annika.winlund@skanska.se.

 

Välkomna!

Antonia Junelind, SVP, Investor Relations 

Karolina Cederhage, SVP, Communications

 

För ytterligare information kontakta:

Antonia Junelind, direktör Investor Relations, Skanska AB, tel 010-448 62 61

Karolina Cederhage, Kommunikationsdirektör, Skanska AB, 010-448 08 80

Jacob Birkeland, Chef Press och Public Affairs, Skanska AB, tel 010-449 19 57

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Open Infra AB (publ) announces a delay regarding Annual Report for 2023.

Published

on

By

Press release

Stockholm, April 30th, 2024

Unfortunately the Annual Report is delayed. New publishing date is as soon as possible, but no later than 24th of May.

This information is information that Open Infra AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation and the Securities Markets Act. The information was submitted for publication, through the agency of the contact person set out below, at 14.00 CET on April 30th, 2024.

For further information, please contact:

Erik Stiernstedt, CEO

+ 46 (0)70-550 30 73, erik@openinfra.com

Pressmeddelande

Stockholm, den 30 april 2024

Open Infra AB (publ) meddelar försening av årsredovisning för 2023.

Dessvärre är årsredovisningen för 2023 försenad. Nytt datum för publicering är snarast möjligt, men ej senare än den 24 maj.

Denna information är sådan information som Open Infra AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 14.00 CET.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Erik Stiernstedt, VD
+ 46 (0) 70 550 30 73, erik@openinfra.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

HANZA presenterar delårsrapport 7 maj

Published

on

By

HANZA publicerar sin delårsrapport för kvartal 1, 2024 den 7 maj kl 7.30. Med anledning av rapporten bjuder HANZA in investerare, analytiker och media till en kombinerad telefonkonferens och audiocast kl 11.00 samma dag.

Rapporten presenteras av VD Erik Stenfors och CFO Lars Åkerblom. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Tid: Tisdag 7 maj kl. 11.00

Delta via webbsändning:

https://financialhearings.com/event/48787

Delta via telefonkonferens:

Registrera dig via denna länk för att delta via telefonkonferens. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till telefonkonferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

För tillgång till presentationen följ länken https://ir.financialhearings.com/hanza-q1-report-2024
eller ladda ner den från HANZAs hemsida https://hanza.com/news/ strax innan eventet.

För mer information kontakta:
Erik Stenfors, VD
+46-70 950 80 70
erik.stenfors@hanza.com

Lars Åkerblom, CFO
+46-70 794 98 78
lars.akerblom@hanza.com

Om HANZA
HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder. HANZA grundades år 2008 och har i dag en pro forma årsomsättning över 5 miljarder kronor. Bolaget har sex tillverkningskluster: Sverige, Finland, Tyskland, Baltikum, Centraleuropa och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som 3M, ABB, Epiroc, GE, Getinge, John Deere, Mitsubishi, SAAB, Sandvik, Siemens och Tomra. HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.

För mer information: www.hanza.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.