Connect with us

Marknadsnyheter

Jetpak Top Holding AB (publ):Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2023

Published

on

Första kvartalet: 1 januari – 31 mars 2023
 

  • Totala intäkter ökade med 4,7 % till 313 123 (299 107) TSEK
  • Den organiska tillväxten blev 2,9 % (10,2 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,6 % (31,2 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 30 677 (30 231) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 24 706 (21 583) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,03 (1,80) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,03 (1,78) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -2 706 (13 138) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 153 079 (127 184) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: 0,4 (0,9)
  • Reservering för det långsiktiga incitamentsprogrammet uppgick till -2 210 (-2 170) TSEK
     

Jämförelsesiffrorna inom parentes avser motsvarande period föregående år, om ej annat anges.

VD kommenterar

Totala intäkter för första kvartalet uppgick till 313 123 TSEK, motsvarande en tillväxt på 4,7 %. Rörelseresultatet, liksom justerad EBITA, uppgick till 30 677 TSEK, motsvarande en rörelsemarginal på 9,8 %. Kvartalets resultat påverkades av kostnadsreserveringar för det långsiktiga incitamentsprogrammet uppgående till 2 210 (2 170) TSEK, vilket påverkade kvartalets rörelseresultat negativt med 0,7 procentenheter.

Express Air-segmentet redovisade en omsättning på 164,7 MSEK, motsvarande en tillväxt på 6,4 % och med en bruttomarginal på 38,2 (40,5) %.
Största tillväxtfaktorn var Europa (Nederländerna och Belgien), tack vare ökande aktivitetsnivåer för större kunder inom både systematiserade och ad hoc-tjänster.
Segmentets bruttomarginal minskade på grund av ökade intäkter från stora europeiska kunder med lägre genomsnittliga marginaler.
Tillgänglig flygkapacitet var fortsatt en utmaning på grund av den fortsatta ekonomiska pressen på många flygbolag, något som också bidrog till SAS pågående Chapter 11-process. Denna situation resulterade i en högre volatilitet i form av nät- och kapacitetsförändringar, vilket fortsatte att ha en viss negativ inverkan på specifika kundflöden, särskilt på den svenska marknaden.

Segmentet Express Road redovisade en omsättning på 141,3 MSEK, motsvarande en tillväxt på 3,2 % och en bruttomarginal på 20,3 (19,6) %.
Tillväxten drevs främst av större svenska B2B- och B2C-kunder med efterfrågan på både systematiska och ad hoc-tjänster. Även Finland visade tillväxt tack vare försenad bagage-distribution. Tillväxten för segmentet påverkades ytterligare positivt av införandet av ”Fuel &; Sustainability surcharge” från april 2022, vilket infördes för att neutralisera kostnadsökningar. Danmark Road hade en negativ tillväxt på 3 MSEK på grund av vissa förlorade kunder. En förbättringsplan finns därför på plats för att förbättra både intäkter och marginaler för den danska vägverksamheten.
Express Road-segmentets bruttomarginal förbättrades något tack vare en bra kundmix samt prishöjningar.

Omsättningstillväxten fortsatte för båda segmenten under kvartalet, även om vårt Express Road-segment hade en mer blygsam tillväxt främst på grund av ökad konkurrens samt kundförluster i Danmark.
Konkurrensen inom vårt Express Air-segment var fortsatt stabil, även om ad hoc-verksamheten påverkades något av den volatila kapacitetsutvecklingen.

Jetpaks ESG-strategi bygger på vårt långsiktiga engagemang för miljöansvar samt engagemang för våra kunder, anställda och övriga intressenter. Vi har lanserat vår ESG-strategi för att ytterligare integrera hållbarhet i alla våra affärsprocesser.

Hållbarhetsarbetet inom ramen för FN:s Global Compact-program har under denna period fokuserat på fortsatt optimering av försörjningskedjan baserat på ökat kapacitetsutnyttjande samt CO2-reducerande aktiviteter inklusive förbrukning av HVO-bränsle och projekt för att öka användningen av elfordon i tätbefolkade områden.
Vidare har den miljövänliga körutbildningen för förare fortsatt under kvartalet.

Vår ESG-strategi bygger på transformativa mål som driver våra prioriteringar, beslut och åtgärder. Det är vår avsikt att årligen rapportera våra utvalda mål inom miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning.

Jetpak samarbetar med ett antal aktörer inom drönarindustrin – med syfte att delta i utvecklingen av branschstandarden för drönarlogistikdistribution och därmed skapa en position när väl drönarlogistik kommer att bli ett standardalternativ för leverans inom vissa marknadssegment. Pilotprojekt pågår för närvarande i Sverige där Jetpak deltar, och vi är väl förberedda för att integrera drönarleveranser i våra supply chain-lösningar, så snart som de är operativt och kommersiellt gångbara.

Förvärv har fortsatt att vara en viktig del av vår tillväxtstrategi och under kvartalet har vi ökat vår nordiska och europeiska förvärvspipeline och fört ingående diskussioner med bolag.
Dessa diskussioner har nu resulterat i vårt senaste förvärv av den Malmöbaserade budfirman Budakuten som förra året hade en omsättning på 25,6 MSEK och ett rörelseresultat på 3,8 MSEK. Budakuten har positionerat sig som en stark aktör inom expresslogistik i södra Sverige och kommer att ge ett värdefullt bidrag till Jetpaks tillväxtstrategi.
Det initiala förvärvsbeloppet uppgick till 10 MSEK, med en tilläggsköpeskilling om max 15 MSEK, beroende på uppnådda resultat under åren 2023 – 2025. Förvärvet betalades kontant.
Vi kommer under kommande kvartal intensifiera arbetet med att söka intressanta M&A-kandidater, då värderingarna börjar blir alltmer attraktiva, drivet av rådande marknads-förutsättningar och ökande räntenivåer.

Under detta kvartal har vi upplevt en ökad intäktsvolatilitet, i kombination med periodisk omsättningsminskning för vissa större konton. De senaste delårsrapporterna från stora multinationella logistikföretag understryker vår oro, då dessa rapporter ofta pekat på betydligt minskande volymer och lönsamhet inom både flyg- och vägsegmenten. Nordisk och europeisk BNP-tillväxt förväntas under kommande kvartal vidare vara fortsatt blygsam, vilket potentiellt kan leda till ökad prispress och uppskjutna affärskontrakt.

Baserat på nuvarande osäkra marknadsförhållanden förväntar vi oss därför konservativt en nolltillväxt alternativt en något negativ organisk tillväxt under kommande kvartal.

Vi fortsätter därför att noggrant följa utvecklingen och vi kommer att söka minimera möjliga negativa effekter genom att ytterligare öka våra strategiska initiativ:

  • Realisera M&A-möjligheter för att stärka vår marknadsposition och vårt produkterbjudande samt erhålla operativa och kommersiella fördelar.
  • Lansera nya tjänster för att säkerställa organisk tillväxt, stärka vårt erbjudande och våra marginaler.
  • Optimera kostnadseffektiviteten genom förbättrade och automatiserade teknikdrivna lösningar samt genom ett förbättrat kapacitetsutnyttjande.

Trots dessa störningar och utmanande marknadsförhållanden bibehåller vi våra långsiktiga mål avseende organisk tillväxt och kontinuerligt förbättrat EBITA.

Kenneth Marx,
Verkställande direktör

Telefonkonferens
 

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med finanschefen Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks resultat. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen ring in på något av följande nummer för att komma in till telefonkonferensen:

Sverige:     020-089 63 88
Norge:  +47 2 156 3319                           
Danmark:  +45 3272 9274 
Tyskland:  +49 (0) 69 6677 75757     
Frankrike: +33 (0) 1 7099 4742
Belgien:  +32 (0) 2 792 0435                    
USA:  +1 786 496 5601
England:  +44 (0) 33 0551 0202 

Inloggningskod (samma kod gäller för samtliga ovan angivna nummer): 27 43 124 #

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in några minuter innan konferensen börjar.

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

Denna information lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 maj 2023 kl. 06.30 CET.
Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

 

Rapporten i sin helhet finns bilagd här nedan, samt även på bolagets hemsida: https://jetpakgroup.com/investerare/finansiella-rapporter/

För ytterligare information

Håkan Mattisson, finanschef
telefon: +46 (0)8 5558 52 20
e-mail: ir@jetpak.com

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka
4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten.
Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Koncernens moderbolag, Jetpak Top Holding AB (publ), är sedan den femte december 2018 noterad till handel på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.
Aktien handlas med ISIN-koden SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna: https://jetpakgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uttalande från styrelsen för Karnov Group med anledning av det offentliga uppköpserbjudandet från Greenoaks och Long Path

Published

on

By

Styrelsen för Karnov Group rekommenderar enhälligt aktieägare att acceptera det offentliga uppköpserbjudandet från Greenoaks och Long Path.

Den 3 maj 2024 offentliggjorde Greenoaks Capital Partners LLC (”Greenoaks”) och Long Path Partners, LP (”Long Path” och tillsammans med Greenoaks ”Budkonsortiet”), genom Goldcup 35013 AB (”BidCo”), ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Karnov Group AB (publ) (”Karnov Group” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga sina stamaktier i Bolaget till BidCo för 84 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”).

 

Detta uttalande avseende Erbjudandet lämnas av styrelsen för Karnov Group enligt punkten II.19 i Nasdaq Stockholms takeover-regler (”takeover-reglerna”).

 

Styrelsen för Bolaget har i samband med detta uttalande och hanteringen av Erbjudandet bestått av styrelseledamöterna Magnus Mandersson, Loris Barisa, Ulf Bonnevier, Lone Møller Olsen och Salla Vainio. Styrelseledamoten Ted Keith är partner på Long Path. Ted Keith anses därför ha en intressekonflikt enligt punkten II.18 i takeover-reglerna och har av den anledningen inte deltagit, och kommer inte att delta, i styrelsens handläggning eller beslut avseende Erbjudandet eller detta uttalande.

 

Sammanfattning av Erbjudandet

BidCo erbjuder 84 kronor kontant för varje stamaktie i Bolaget.

 

Greenoaks innehar och kontrollerar redan, direkt eller indirekt, 7 316 116 stamaktier i Bolaget och Long Path innehar och kontrollerar redan, direkt eller indirekt, 14 589 280 stamaktier i Bolaget, motsvarande totalt 20,3 procent av samtliga utestående aktier i Bolaget.[1] Greenoaks och Long Path kommer att tillskjuta samtliga deras aktier i Bolaget till BidCo vid fullföljande av Erbjudandet.

 

Carnegie Fonder, Invesco och Swedbank Robur Fonder, som sammanlagt innehar 22,0 procent av samtliga utestående aktier i Bolaget, har oåterkalleligt åtagit sig att acceptera Erbjudandet, med förbehåll för en rätt att återkalla sina accepter av Erbjudandet för det fall en tredje part lämnar ett offentligt uppköpserbjudande att förvärva samtliga utestående aktier i Karnov Group mot kontant vederlag och (i) erbjudandevederlaget per stamaktie överstiger erbjudandevederlaget per stamaktie i Erbjudandet med mer än 1,5 procent och (ii) BidCo inte, inom 7 arbetsdagar efter offentliggörandet av det högre konkurrerande erbjudandet, offentliggör en höjning av Erbjudandet så att erbjudandevederlaget per stamaktie i Karnov Group i Erbjudandet åtminstone motsvarar erbjudandevederlaget per stamaktie i det högre konkurrerande erbjudandet vid tiden för dess formella offentliggörande.

 

Därutöver har Cervantes Capital och Columbia Threadneedle, som sammanlagt innehar 4,9 procent av samtliga utestående aktier i Bolaget, uttryckt sitt stöd för Erbjudandet och sin avsikt att acceptera Erbjudandet.

 

Därmed är totalt 47,3 procent av utestående aktier i Bolaget antingen redan ägda av Budkonsortiet eller föremål för oåterkalleliga åtaganden eller avsikter att acceptera Erbjudandet.

 

Erbjudandet värderar samtliga 107 876 145 utestående stamaktier i Bolaget till 9 062 miljoner kronor och de 85 970 749 stamaktierna som inte redan ägs eller kontrolleras av medlemmar i Budkonsortiet, eller någon av deras närstående personer eller bolag, till 7 222 miljoner kronor.

 

Det erbjudna vederlaget per stamaktie motsvarar en premie om:

 

  • 28 procent jämfört med stängningskursen om 65,7 kronor den 2 maj 2024 (den sista handelsdagen innan offentliggörandet av Erbjudandet),
  • 30 procent jämfört med den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 64,8 kronor under de senaste 30 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet,
  • 37 procent jämfört med den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 61,2 kronor under de senaste 90 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet,
  • 61 procent jämfört med den volymvägda genomsnittliga betalkursen om 52,1 kronor under de senaste 180 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet, och
  • 25 procent jämfört med den högsta stängningskursen om 67,4 kronor sedan Karnov Groups börsnotering den 11 april 2019.

 

BidCo förväntar sig att offentliggöra en erbjudandehandling avseende Erbjudandet omkring den 6 maj 2024. Acceptfristen för Erbjudandet beräknas börja omkring den 7 maj 2024 och sluta omkring den 4 juni 2024.

 

Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av, bland annat, att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att BidCo blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget (efter full utspädning). BidCo har förbehållit sig rätten att frånfalla ett eller flera av villkoren för fullföljande av Erbjudandet.

 

BidCo har tillåtits att genomföra en bekräftande due diligence-granskning av Bolaget i samband med förberedelserna av Erbjudandet. Med undantag för Karnov Groups delårsrapport för januari-mars 2024 som senare offentliggjordes idag den 3 maj 2024, har Karnov Group inte lämnat någon insiderinformation rörande Bolaget till BidCo under due diligence-granskningen.

 

Mer information om Erbjudandet finns tillgängligt på BidCos hemsida, www.cases-offer.com.

 

Styrelsens utvärdering av Erbjudandet

Karnov Group banar väg för rättvisan genom att tillhandahålla affärskritiska kunskaps- och arbetsflödeslösningar för yrkesverksamma inom juridik, skatt och redovisning samt miljö- och hälsoskydd i Europa. Genom innehåll som arbetas fram av över 7 000 välkända författare och experter levererar Karnov Group kunskap och insikter som gör det möjligt för över 400 000 användare att fatta bättre beslut snabbare – varje dag. Karnov Group har cirka 1 200 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Spanien och Portugal.

 

Vid utvärderingen av Erbjudandet har styrelsen tagit en rad faktorer i beaktning, däribland Bolagets strategi och affärsplan, Bolagets nuvarande finansiella ställning, rådande marknadsförhållanden och utmaningar på de marknader där Bolaget bedriver verksamhet, Bolagets förväntade framtida utveckling och möjligheter samt risker relaterat till detta, värderingsmetoder som normalt används för att utvärdera offentliga uppköpserbjudanden avseende börsnoterade bolag, inklusive Erbjudandets värdering av Bolaget i förhållande till jämförbara börsnoterade bolag och jämförbara transaktioner, budpremier vid tidigare offentliga uppköpserbjudanden på den svenska marknaden samt aktiemarknadens förväntningar på Bolaget.

 

Vid utvärderingen av Erbjudandet har styrelsen beaktat att Greenoaks och Long Path, som innehar och kontrollerar totalt 20,3 procent av aktierna i Bolaget, är del av Budkonsortiet och kommer att tillskjuta samtliga deras aktier i Bolaget till BidCo vid fullföljande av Erbjudandet.

 

Därutöver har styrelsen beaktat att Carnegie Fonder, Invesco och Swedbank Robur Fonder, som sammanlagt innehar 22,0 procent av samtliga utestående aktier i Bolaget, har oåterkalleligt åtagit sig att acceptera Erbjudandet, med förbehåll för vissa villkor (se ovan). Dessutom har styrelsen noterat att Cervantes Capital och Columbia Threadneedle, som sammanlagt innehar 4,9 procent av samtliga utestående aktier Bolaget, uttryckt sitt stöd för Erbjudandet och sin avsikt att acceptera Erbjudandet – och därmed att sammanlagt 47,3 procent av de utestående aktierna i Bolaget antingen redan ägs av Budkonsortiet eller är föremål för oåterkalleliga åtaganden eller avsikter att acceptera Erbjudandet.

 

Som en del av sin utvärdering av Erbjudandet har styrelsen även undersökt andra möjligheter mot bakgrund av diskussionerna med BidCo och har beaktat intressen från andra potentiella budgivare.

 

Styrelsen har, i enlighet med punkten III.3 i takeover-reglerna, inhämtat och beaktat ett utlåtande (en s.k. fairness opinion) från Grant Thornton, enligt vilket Erbjudandet är skäligt från ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Bolaget. Grant Thorntons utlåtande finns tillgängligt som en bilaga till detta yttrande. Grant Thornton erhåller ett fast arvode för utlåtandet som inte påverkas av utfallet av Erbjudandet.

 

Styrelsen har anlitat Carnegie Investment Bank AB (publ) som finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå som legal rådgivare i samband med Erbjudandet.

 

Styrelsens rekommendation

Baserat på det ovanstående har styrelsen för Bolaget enhälligt beslutat att rekommendera aktieägarna i Bolaget att acceptera Erbjudandet.

 

Inverkan på Bolaget och dess anställda m.m.

Enligt takeover-reglerna ska styrelsen, baserat på BidCos uttalande i sitt offentliggörande av Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan som genomförandet av Erbjudandet kan ha på Bolaget, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om BidCos strategiska planer för Bolaget och de effekter som dessa planer kan förväntas ha på sysselsättningen och de platser där Bolaget bedriver sin verksamhet. I sitt offentliggörande av Erbjudandet skriver BidCo:

 

Konsortiet är imponerat av den nuvarande ledningsgruppen och övriga anställda i Bolaget, och har stor respekt för vad de har åstadkommit. BidCos planer för den framtida strategin i Karnov är i enlighet med Bolagets offentliggjorda planer och innehåller utöver Bolagets egna offentliggjorda planer för närvarande inga ytterligare väsentliga förändringar avseende de platser där Karnov bedriver sin verksamhet eller dess ledning och anställda, inklusive deras anställningsvillkor. Vidare finns det inga anställda i BidCo, vilket innebär att Erbjudandet inte kommer att innebära några förändringar för ledningen och anställda i BidCo eller de platser där BidCo bedriver verksamhet.

 

Styrelsen utgår från att detta uttalande är korrekt och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

 

* * *

 

Detta uttalande från styrelsen för Bolaget ska regleras och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvister i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

 

Stockholm 3 maj 2024

Karnov Group AB (publ)

Styrelsen

 

 

För ytterligare upplysningar:

Magnus Mandersson, styrelseordförande, som kan kontaktas genom:
Erik Berggren, Head of Investor Relations
Telefon: +46 707 597 668
E-post: erik.berggren@karnovgroup.com

 

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Karnov Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruksförordning (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande av nedanstående kontaktperson kl. 07.50 CEST den 3 maj 2024.

 

Karnov Group banar väg för rättvisan genom att tillhandahålla affärskritiska kunskaps- och arbetsflödeslösningar för yrkesverksamma inom juridik, skatt och redovisning samt miljö- och hälsoskydd i Europa. Genom innehåll som arbetas fram av över 7 000 välkända författare och experter levererar Karnov Group kunskap och insikter som gör det möjligt för över 400 000 användare att fatta bättre beslut snabbare – varje dag. Karnov Group har cirka 1 200 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Spanien och Portugal. Karnov-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap under kortnamnet ”KAR”. För mer information, besök www.karnovgroup.com.

 

[1] Den 2 maj 2024 ingick en närstående till Greenoaks ett bindande och ovillkorat avtal med Briarwood Capital Partners LP om att köpa 2 984 313 stamaktier i Bolaget från Briarwood till en köpeskilling om 84 kronor per aktie.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Karnov Group rapporterar första kvartalet 2024

Published

on

By

Exekverande av koncernens initiativ för förbättrad lönsamhet. Acceleration av koncernens strategi för fortsatt lönsam tillväxt.

finansiell utveckling det FÖRSTA kvartalet

  • Koncernens nettoomsättning ökade med 2,9% till 632 MSEK (614). Organisk tillväxt (lokal valuta) utgjorde 2,5% och valutaeffekter utgjorde 0,4%.
  • Koncernens justerade EBITA uppgick till 144 MSEK (140) och den justerade EBITA-marginalen uppgick till 22,7% (22,9).
  • Periodens resultat uppgick till -12 MSEK (18).
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,11 SEK (0,17).
  • Justerat fritt kassaflöde uppgick till 107 MSEK (153).

VD Pontus Bodelsson kommenterar kvartalet:

Karnov visar solid tillväxt, robusta marginaler och utökade affärskritiska lösningar under det första kvartalet. Den organiska omsättningstillväxten nådde 3% och den justerade EBITA marginalen var 23%. Integrationen av Region Syd ligger fortsatt före tidplanen och det nya initiativet ”Acceleration Initiative” genererade 2 MEUR i årliga löpande kostnadssynergier.     

 

Solid försäljningstillväxt inom Karnov Group

Koncernens försäljning var 632 MSEK i första kvartalet, en solid ökning jämfört med föregående år. Tillväxten kom till största del från vår onlineförsäljning, framför allt inom den offentliga sektorn i Sverige. Karnovs egenutvecklade innehåll och erbjudande är affärskritiskt för våra kunder, det vill säga jurister på våra lokala marknader i Europa. Det är positivt att ”churnen” i Region Syd har minskat.

 Vi har medvind tack vare ökad reglering samt nya lagar i Europa. Detta har skapat en ökad efterfrågan på våra verktyg för regelefterlevnad. Under kvartalet lanserade DIBkunnskap sin ESG-lösning i Region Nord och intresset från våra kunder var starkt. Den nya lösningen bygger på vårt egenutvecklade innehåll och stöder företag som påverkas av de ökade kraven på hållbarhetsrapportering. Därutöver förvärvade vi nyligen QSE Conseil & Performance SAS, som är ytterligare en pusselbit i vårt europeiska tjänsteutbud inom EHS.   

 Koncernens justerade EBITA marginal var 23% i första kvartalet, i linje med föregående år. Vi har ett fortsatt starkt kostnadsfokus och vi uppnådde synergier från våra två besparingsinitiativ, vilket balanserades av högre avskrivningar.   

 Det justerade kassaflödet var 107 MSEK i första kvartalet och skuldsättningsgraden förbättrades till 2.7x justerad EBITDA LTM. Kassaflödet påverkades av betalda skatter samt en positiv utveckling inom rörelsekapitalet till följd av senare fakturering i Region Syd.

 

Integrationen i Region Syd fortsatt före plan

Vi fortsätter att ligga före planen vad gäller integrationen i Region Syd. Nära 70% av Aranzadis innehåll är nu migrerat till den gemensamma innehållsplattformen. Vårt arbete med korsförsäljning i Spanien är framgångsrikt och organisationen planerar för lansering av den gemensamma produktportföljen senare i år.

 Vår franska organisation Lamy Liaisons är under förändring och vi har bland de första stegen stärkt upp försäljningsteamet. Under hösten lanseras en moderniserad produktportfölj för att skapa mer kundnytta och lönsam tillväxt.

 I slutet av första kvartalet uppgick de löpande årliga synergierna från integrationen i Region Syd till 3 MEUR. Vi står fast vid ambitionen att generera löpande årliga synergier på 7,5 MEUR till slutet av 2024 samt 10 MEUR i löpande årliga kostnadssynergier till slutet av 2026.

 

Ytterligare kundnytta och lönsam tillväxt

Uppmuntrade av den framgångsrika sammanslagningen i Spanien och de nya möjligheter som det globala teknikskiftet innebär, lanserade vi ett nytt initiativ ”Acceleration Initiative” i februari i år. Detta koncernövergripande initiativ ska skapa kundnytta samt ytterligare löpande årliga kostnadssynergier på 10 MEUR till slutet av 2026. Kostnadssynergierna ska komma från rationalisering av innehåll och produkter, effektivisering av IT-infrastruktur, justering av kontorslokaler samt en accelererad omställning från offline till online inom koncernen. I den första etappen kommer åtgärder att vidtas i Region Nord och på koncernnivå, varpå Region Syd följer i den andra etappen.

 I slutet av första kvartalet levererade initiativet årliga löpande kostnadssynergier på EUR 2 m.

 

I omvandlingens framkant

I decennier har Karnov utvecklat affärskritiska och värdeskapande lösningar för våra kunder. Redan för 25 år sedan lanserade vi vår onlineplattform för juridisk efterforskning, vilken snabbt gjorde våra kunder mer effektiva. Generativ AI är nästa teknikskifte och ger vår industri medvind. Ett uppdaterat lokalt egenutvecklat juridiskt innehåll är ovärderligt för trovärdiga AI-lösningar och erbjudanden. Detta är Karnovs styrka. Genom att använda AI kommer vi att lösa fler av våra kunders utmaningar och problem på ett ännu bättre sätt. Det kommer också att stärka vår interna effektivitet. Genom att skapa mer kundnytta skapas även tillväxtmöjligheter för Karnov

telefonkonferens den 3 maj 2024

En webbsänd telefonkonferens kommer att hållas idag klockan 09.00 där VD Pontus Bodelsson och CFO Magnus Hansson presenterar rapporten samt svarar på frågor.

Du kan följa presentationen och konferensen via webbsändning på följande länk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa frågor skriftligen: https://ir.financialhearings.com/karnov-group-q1-report-2024.

Om du önskar delta via telefonkonferens, och därmed kunna ställa frågor muntligen, registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048829

Presentationsmaterialet och rapporten kommer att finnas tillgängligt innan konferensen börjar på www.karnovgroup.com. En inspelad version kommer även att finnas tillgänglig efter presentationen. Presentationen kan också ses på www.financialhearings.com.

För ytterligare upplysningar:

Pontus Bodelsson, VD och koncernchef

Telefon: + 46 709 957 002

E-post: pontus.bodelsson@karnovgroup.com

 

Magnus Hansson, CFO

Telefon: +46 708 555 540

E-post: magnus.hansson@karnovgroup.com

 

Erik Berggren, Head of Investor Relations

Telefon: +46 707 597 668

E-post: erik.berggren@karnovgroup.com

 

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Karnov Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruksförordning (MAR). Informationen lämnades för offentliggörande av nedanstående kontaktperson kl. 07.45 CEST den 3 maj 2024.

 

Karnov Group banar väg för rättvisan genom att tillhandahålla affärskritiska kunskaps- och arbetsflödeslösningar för yrkesverksamma inom juridik, skatt och redovisning samt miljö- och hälsoskydd i Europa. Genom innehåll som arbetas fram av över 7 000 välkända författare och experter levererar Karnov Group kunskap och insikter som gör det möjligt för över 400 000 användare att fatta bättre beslut snabbare – varje dag. Karnov Group har cirka 1 200 medarbetare och kontor i Sverige, Danmark, Norge, Frankrike, Spanien och Portugal. Karnov-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap under kortnamnet ”KAR”. För mer information, besök www.karnovgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindabs delårsrapport januari – mars 2024: Stabil utveckling för Ventilation Systems

Published

on

By

Lindabs omsättning minskade något under första kvartalet. Affärsområde Ventilation Systems, vilket stod för 80 procent av omsättningen under kvartalet, rapporterade tillväxt och hade en rörelsemarginal på 9,6 procent. Affärsområde Profile Systems har haft en märkbar påverkan av minskad byggaktivitet och rörelsemarginalen uppgick till -0,5 procent. Sammantaget ledde detta till att koncernens rörelsemarginal uppgick till 7,1 procent. Under kvartalet förvärvade Lindab ytterligare tre ventilationsbolag och fortsätter att bygga Europas ledande ventilationskoncern.

Första kvartalet 2024
 

  • Nettoomsättningen uppgick till 3 147 MSEK (3 224), en minskning med 2 procent. Den organiska försäljningstillväxten var negativ med 10 procent medan förvärv bidrog positivt med 7 procent.
  • Justerat1) rörelseresultat uppgick till 225 MSEK (264).
  • Rörelseresultatet uppgick till 225 MSEK (264).
  • Justerad1) rörelsemarginal uppgick till 7,1 procent (8,2).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 7,1 procent (8,2).
  • Periodens resultat uppgick till 117 MSEK (180).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,53 SEK (2,35).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 208 MSEK (355).
  • Under kvartalet förvärvade Lindab danska Airmaster och amerikanska Vicon. I mars tecknades även avtal om att förvärva verksamheten TGA KlimaPartner i Tyskland. Förvärvet av TGA KlimaPartner slutfördes i april 2024.

 

1) Justerat rörelseresultat/rörelsemarginal exkluderar engångsposter och omstruktureringskostnader av väsentlig storlek.

 

 

Lindabs VD och Koncernchef, Ola Ringdahl, kommenterar:

”Lindab Ventilation Systems levererade ett stabilt resultat i första kvartalet trots en fortsatt svag marknad. Omsättningen och bruttomarginalen ökade samtidigt som rörelseresultatet visade motståndskraft. Lindabs ventilationsaffär växer och tre förvärv genomfördes under kvartalet. Inom affärsområde Profile Systems minskade volymerna vilket ledde till svag lönsamhet.

 

Det första kvartalet har i likhet med tidigare kvartal präglats av lägre efterfrågan på byggmarknaden, framför allt i Norden. Flera länder i södra och västra Europa har dock visat en relativt god marknadsutveckling som exempelvis Frankrike, Italien, Schweiz och Irland.

 

Ventilation Systems gynnas av energieffektivisering

Ventilation Systems har ökat omsättningen under kvartalet genom förvärv. Den underliggande marknaden har försvagats med omkring fem procent men trots det nådde affärsområdet en rörelsemarginal på 9,6 procent. Justerat för förvärvskostnader var rörelsemarginalen 10,0 procent. Selektiva prishöjningar genomförs och kostnadsbasen ses över för att stärka lönsamheten ytterligare.
 

Under kvartalet kommunicerade Lindab flera pilotprojekt med ventilationskanaler i fossilfritt stål vilka är viktiga milstolpar för att minska både Lindabs och kundernas miljöpåverkan väsentligt. Vi upplever en ökad efterfrågan på hållbara och energieffektiva produkter vilket gynnar Lindabs ventilationsaffär både på kort och lång sikt.

 

Profile Systems påverkades av lägre efterfrågan

Den minskade byggaktiviteten i Norden har en direkt påverkan på efterfrågan för Profile Systems. Det första kvartalet är den säsongsmässigt svagaste perioden för Profile Systems och i år blev det även ett kvartal med färre arbetsdagar på grund av helgdagar. Försäljningen minskade med 21 procent vilket ledde till ett svagt negativt rörelseresultat för affärsområdet. Lindab genomför prishöjningar och ytterligare kostnadsbesparingar för att omgående stärka lönsamheten till en acceptabel nivå. Strukturella åtgärder utvärderas.

 

Rustade för högre efterfrågan

Ventilation Systems, som stod för 80 procent av kvartalets omsättning, har stått emot lågkonjunkturen väl och anpassat sina kostnader till rådande marknadsläge. När marknaden vänder har Lindab goda förutsättningar att snabbt dra nytta av en högre efterfrågan. Med redan genomförda investeringar i ökad kapacitet och automatisering kan produktionen öka utan större kostnadsökningar som följd, vilket ska leda till en märkbar förstärkning av rörelsemarginalen.

 

Förvärv skapar förutsättningar för ytterligare tillväxt

Under första kvartalet genomfördes förvärvet av Airmaster, ledande i Europa inom decentraliserad ventilation för kommersiella fastigheter. Det lägger grunden för ett nytt produktområde för decentraliserad ventilation inom Lindab, vilket skapar ytterligare en plattform för tillväxt. Vi ser Airmaster som starten på fler förvärv med målsättningen att produktområdet ska nå 2 miljarder SEK i omsättning år 2027.

 

Under första kvartalet förvärvades även Vicon, ledande i USA på maskiner för tillverkning av rektangulära ventilationskanaler. Lindab är idag ledande på maskiner för tillverkning av ventilationskanaler i Europa. Med förvärvet fördubblas försäljningen av maskiner för  kanalproduktion samtidigt som Lindab får ett utökat fotfäste i USA, vilket är en marknad som har stor potential på längre sikt.

 

I mars tecknade Lindabs dotterbolag Felderer avtal om att förvärva verksamheten i TGA KlimaPartner, en tysk ventilationsdistributör. Med förvärvet stärker Lindab sin försäljning och distribution i norra Tyskland. Tyskland har vuxit till att bli den största enskilda ventilationsmarknaden för Lindab och har därmed passerat Sverige i omsättning.

Med ett fortsatt starkt kassaflöde och en god finansiell ställning kommer fler förvärv att kunna adderas till Lindab under 2024.
 

Lindab – ett ledande europeiskt ventilationsbolag

Målet år 2027 är att omsätta 20 miljarder SEK med minst 10 procents rörelsemarginal. Tillväxten kommer att ske inom Ventilation Systems, i en kombination av organisk tillväxt och förvärv. Kärnan inom Profile Systems kommer att förädlas, framför allt i Skandinavien där det finns betydande synergier mellan våra verksamheter. Produktområden och geografier som inte når upp till våra högt ställda krav på organisk tillväxt och stabil lönsamhet kommer att utvärderas.

 

Marknaden kan börja återhämta sig under 2024

Marknadsläget är dämpat med många pausade projekt och osäkerhet kring finansieringskostnaden. Det uppdämda behovet är stort och om räntesänkningar sker under sommaren 2024 kommer det troligtvis att leda till ökad investeringsvilja vilket gynnar byggindustrin. Lindab tror på gradvis ökande volymer under det andra halvåret 2024, från en låg nivå. Från 2025 bedömer vi att ventilationsmarknaden kommer in i en flerårig tillväxtfas.”

 

 

Press- och analytikermöte:

 

En webbsändning kommer att äga rum den 3 maj kl. 10:00 (CEST). Delårsrapporten presenteras av Ola Ringdahl, VD och Koncernchef, samt Lars Ynner, Ekonomi- och Finansdirektör.

 

Om du önskar delta via websändningen gå in på nedan länk.

Lindab Q1 Report 2024 (financialhearings.com)

 

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Call Access (financialhearings.com)

Denna information är sådan som Lindab är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 07:40 CET.

Kontakt

Ola Ringdahl
VD och Koncernchef
E-post: ola.ringdahl@lindab.com
Telefon: +46 (0) 431 850 00

Lars Ynner
CFO
E-post: lars.ynner@lindab.com
Tfn: +46 (0) 431 850 00

Catharina Paulcén
Head of Corporate Communications
E-post: catharina.paulcen@lindab.com
Mobil: +46 (0) 701 48 99 65

Kort om Lindab

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa. Lindab utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande.

Koncernen omsatte 13 114 MSEK år 2023 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 medarbetare. Norden stod för 45 procent av försäljningen 2023, Västeuropa för 42 procent, Centraleuropa för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap, under kortnamnet LIAB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.