Connect with us

Marknadsnyheter

Sergel stärker kundnöjdheten och engagemanget internt

Published

on

Genom utbildning, större ägarskap och med fokus på flexibilitet fortsätter Sergel stärka engagemanget och öka kundnöjdheten.

Genom ett stort engagemang inom organisationen har Sergel kunnat uppnå betydande förbättringar på flera områden. Sergel har lyckats leverera oerhört goda servicenivåer för telefoni och administrativa tjänster – med snabb och effektiv hantering av både kunder och slutkunder har kundnöjdheten ökat. Genom medarbetarnas bidrag fortsätter Sergel att göra betydande framsteg som en strategisk och relevant partner.
 

Utbildning samhällets resurser och samtalsmetodik 
Under första kvartalet lät Sergel alla handläggare i Stockholm och Visby gå en utbildning med den legitimerade kuratorn och terapeuten Sandra Jannas. Utbildningen, som var i två delar, fokuserade på samhällets resurser och samtalsmetodik.  

Att utbilda personal som i det dagliga har kontakt med människor i skuld skapar ett oerhört stort mervärde. Vi får ett externt perspektiv på hur vi bäst kan stötta och kommunicera med människor samt de rätta verktygen för att kunna styra samtalet till en lösning”, säger Emma Westlund, Manager Operational Excellence, på Sergel.  

Inget system kan göra lika precisa bedömningar som en människa som känner empati och är inlyssnande. Med utbildning blir Sergel unikt bra på att förstå människor, lyhörda för att skulder kan orsaka dåligt mående samtidigt som medarbetarna blir ännu bättre på att hjälpa människor tillbaka till skuldfrihet.

“Genom att Sergel ger sina medarbetare kunskap om vad samhället kan erbjuda vid skuldsättning och psykisk ohälsa, samt hur man på bästa sätt kan bemöta människor som mår dåligt, kan handläggarna förmedla information om vart gäldenärerna kan vända sig för att få stöd. Det är roligt att se handläggarnas fina arbete och engagemang”, säger Sandra Jannas, legitimerad kurator och terapeut. 
 

Större ägandeskap och förbättrade processer 
Med ökat ansvar och nya roller utvecklar Sergel personalen och höjer engagemanget. Sergel utvärderar ständigt sina rutiner och processer för att möta kundens krav och förväntningar. Genom utveckling av både roller och medarbetare blir ansvarsfördelning och ägarskap tydligt. Sergels medarbetare kan ta beslut snabbare och mer effektivt, de har ett tydligare ansvar för sina arbetsuppgifter och större inflytande över processerna. En positiv utveckling för såväl medarbetare, kunder och slutkunder som Sergel främjar och värdesätter.  

När man tydliggör ansvarsfördelning och ägarskap frigörs tid och möjlighet till att utbilda kollegor. När allt fler blir starkare i kunskap och bredd kan vi säkerställa ett än mer stabilt resultat och stadig leverans. Och det tar inte slut där. Vi får även större ägarskap i hur vi lägger upp dagarna, med mer flexibla scheman, vilket resulterar i ett stort lyft för Sergel och handläggarna. En förändring som jag är övertygad om att både våra kunder och slutkunder kommer märka av snabbt, eftersom vi kan öka kvaliteten på arbetet och möta upp krav på ett bättre sätt”, säger Sofie Norman, Senior Debt Collection Agent på Sergel. 
 

Fokus på flexibilitet och självledarskap   
För Sergels framgång behöver vi ha engagerade medarbetare vid vår sida. Utan dem är vi ingenting. Sedan hösten har vi förbättrat vår Employee Net Promoter Score (eNPS) och tagit betydande steg framåt.

”Vi fokuserar på självledarskapet för att öka flexibilitet, ansvarstagande och delaktighet. Det i sin tur möjliggör att vi kan möta våra kunder och slutkunder på ett ännu bättre sätt. Genom de förbättringar och förändringar vi har arbetat med och implementerat, ser vi nu en minskning av kötider i alla kommunikationskanaler och förbättring i att lösa kundens önskemål vid första kontakten. Vi finns här för våra kunder och slutkunder när de behöver oss”, säger Pamela Clark, Head of Debt Collection på Sergel.
 

Fakta om Sergel

Sergel Kredittjänster grundades 1988 och är idag en av de ledande leverantörerna av kredit- och inkassotjänster i Sverige. Verksamhetsområdena inkluderar kreditbeslutshantering, fakturaadministration och inkasso. De största affärsområdet är inkasso, men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

Kontakt

Christian Hagegård
Head of Marketing Sweden
christian.hagegard@sergel.com
076-141 21 05

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vattenfalls årsstämma 2024

Published

on

By

Vattenfall AB:s årsstämma ägde rum måndagen den 29 april. Bland annat beslutades om en utdelning på 4 miljarder SEK till ägaren, den svenska staten. Dessutom valdes två nya ledamöter till styrelsen, medan två ledamöter lämnade styrelsen.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på årsstämman av Gustaf Hygrell från Finansdepartementet.   

Beslut vid årsstämman:

Fastställande av balans- och resultaträkning

Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för Vattenfall AB och Vattenfallkoncernen.

Utdelning

Årsstämman beslutade om en utdelning om SEK 4 000 000 000 till moderbolagets ägare, för verksamhetsåret 2023.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören.

Ersättningsrapport samt riktlinjer för ersättningar  

Årsstämman beslutade att godkänna ersättningsrapporten för 2023 samt att fastställa styrelsens förslag till riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare. Riktlinjerna är utformade i enlighet med regeringens principer och publiceras på Vattenfall webbsida under rubriken bolagsstyrning. Bolagsstyrning – Vattenfall

Val av styrelse

Årsstämman beslutade att styrelsen ska ha åtta stämmovalda ledamöter. Mats Granryd omvaldes som styrelsens ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Rystedt, Pär Ekeroth, Ingemar Engkvist, Per Lindberg och Carola Puusteli. Till nya styrelseledamöter valdes Nina Linander och Christian Levin. Ann Carlsson Meyer och Håkan Erixon lämnade styrelsen.

Arvoden till styrelsen 

Årsstämman beslutade att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 965 000 kronor och 435 000 kronor till övriga styrelseledamöter. För arbete inom revisionsutskottet ska ett arvode på 118 000 kronor utgå till utskottets ordförande och 88 000 kronor till ledamot, samt ett arvode på 61 800 till ordförande och 46 300 kronor till ledamot i ersättningsutskottet. Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Val av revisor och arvode 

Revisionsfirman PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor med Eva Carlsvi som huvudansvarig. Årsstämman beslutade att arvode för revisorns arbete utgår enligt godkänd räkning.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

press@vattenfall.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan

Published

on

By

Pressmeddelande
Stockholm den 29 april 2024

Svenska Handelsfastigheter har i dag gjort sin års- och hållbarhetsredovisning för 2023 tillgänglig på hemsidan.

  • Sammanlagt har 14 fastigheter förvärvats under året med en total uthyrbar area om cirka 23 000 kvm. Två mindre livsmedelsfastigheter har avyttrats under året.
  • Bolagets ägare ingick ett nytt aktieägaravtal i april och huvudägarna Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP Fonden och Länsförsäkringar Liv har under året tillfört bolaget 1,2 mdkr i kapitaltillskott.
  • Thomas Holm efterträdde Lennart Sten som vd den 1 april.
  • Svenska Handelsfastigheter erhöll en förbättrad ESG-rating om 8.4 poäng av Sustainalytics. Det placerar bolaget i kategorin försumbar risk och som bästa fastighetsbolag i Norden av bolag som erhållit hållbarhetsrating av Sustainalytics.
  • Gunnar Balsvik, Frida Olsson, Staffan Unge, Eva Andersson Rahlén och Pontus Sundin har utsetts till nya styrelseledamöter i bolaget.

Års- och hållbarhetsredovisningen finnas att läsa på https://handelsfastigheter.se/

För mer information, vänligen kontakta:
Malin Ekwall, CFO Svenska Handelsfastigheter
malin.ekwall@handelsfastigheter.se   
070 – 687 45 45

Thomas Holm, vd Svenska Handelsfastigheter
thomas.holm@handelsfastigheter.se    
070 – 943 68 00

Denna information är sådan information som Svenska Handelsfastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 12:00 CEST.

Om Svenska Handelsfastigheter
Svenska Handelsfastigheter är en fastighetsägare som i samverkan med detaljhandeln utvecklar attraktiva handelsplatser. Företagets ägare och finansiering är långsiktig vilket ger möjlighet att driva verksamheten med ett långsiktigt perspektiv. Till bolagets största ägare hör Kåpan Tjänstepensioner, Fjärde AP-fonden samt Länsförsäkringar Liv. Läs mer på www.handelsfastigheter.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till News55 AB:s årsstämma den 4 juni 2024

Published

on

By

News55 AB offentliggör genom detta pressmeddelande kallelse till årsstämma 4 juni 2024. Kallelsen hålls tillgänglig på News55:s webbplats. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar den 2 maj och information om att kallelsen skett annonseras då även i Svenska Dagbladet. 

Aktieägarna News55 AB (under namnändring till Relevance Communication Nordic AB), 559006–3524 (”Bolaget”)
kallas härmed till årsstämma tisdagen den 4 juni 2024 kl. 09.30 i bolagets lokaler på
Drottninggatan 32 i Stockholm.

Aktieägare som vill delta i stämman ska dels vara införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 27 maj 2024 dels anmäla sitt deltagande till bolaget senast tisdagen den 28 maj 2024, per post till adress News55 AB, Drottninggatan 32, 8 tr, 111 32 Stockholm eller per e-post till stamma@News55.se. Vid anmälan anges namn, adress, telefonnummer, person- eller organisationsnummer, registrerat aktieinnehav samt namn på eventuella biträden. Fullmaktsformulär för aktieägare som önskar delta i stämman genom ombud kommer att hållas tillgängligt på bolagets hemsida www.relevancecom.se. Aktieägare som företräds genom ombud ska utfärda dagtecknad fullmakt för ombudet. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska bestyrkt kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakt och registreringsbevis bör i god tid före stämman insändas per brev till bolaget på ovan angivna adress. Fullmakten får inte vara äldre än fem år. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste genom förvaltarens försorg tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn för att ha rätt att delta i stämman. Sådan registrering måste vara verkställd i god tid före 27 maj 2024.

Förslag till dagordning

1. Öppnande av stämman
2. Val av ordförande vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Val av en eller tv
å protokolljusterare
5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
6. Godkännande av dagordningen
7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse
8. Beslut: a. Om fastställande av resultaträkning och balansräkning. b. Om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen. c. Om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
9. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor
10. Bestämmande av antalet styrelseledamöter

11.Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter
12. Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler
13. Avslutande av stämman

Förslag till beslut

Valberedningens förslag, punkterna 2, 9, 10 och 11

Val av ordförande vid stämman (punkt 2), Fastställande av arvoden till styrelse och revisor (punkt 9), Bestämmande av antalet styrelseledamöter (punkt 10) och Val av styrelse och revisor och eventuella styrelsesuppleanter (punkt 11) kommer i god tid innan stämman att presenteras på Bolagets webbplats och genom ett separat pressmeddelande. Anledningen till att dessa förslag inte presenteras i kallelsen är att valberedningen utsågs vid en extra bolagsstämma den 25 maj 2024 och behöver beredas viss tid att fullgöra sitt uppdrag.

Resultatdisposition, punkt 8 b

Styrelsen föreslår stämman att besluta om att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Förslaget innebär att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, samt emission av konvertibler och/eller teckningsoptioner, punkt 12

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet nyemitterade aktier och/eller teckningsoptioner tillsammans med antalet aktier som emitterade konvertibler berättigar till ska sammanlagt uppgå till högst 4 520 000 aktier vilka motsvarar cirka tjugo procent (20 %) av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för förslaget. Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handelsutrymme i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion. Vid emissioner utan företräde för aktieägarna ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

Övrig information
För giltiga beslut enligt punkten 12 erfordras att beslutet biträds av aktieägare som företräder minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, lämna upplysningar om dels förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, dels förhållanden som kan inverka på bolagets ekonomiska situation, dels på bolagets förhållande till annat koncernföretag samt koncernredovisningen.

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse samt styrelsens fullständiga förslag till beslut enligt ovan samt fullmaktsformulär kommer att hållas tillgängliga hos bolaget senast tre veckor före stämman. Dessa handlingar kommer även att skickas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress.

Vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse är det totala antalet aktier och röster i bolaget 22 594 242. Bolaget innehar inga egna aktier.

____________

Stockholm i maj 2024

News55 AB

Styrelsen

För mer information, kontakta

Fredrik Lundberg
VD & medgrundare, News55
+46 (0)70-855 22 71
fredrik.lundberg@news55.se 

Om News55 AB

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten News55. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Sommaren 2023 startades bemanningsbolaget Jobb55 och i december samma år förvärvades nyhetstjänsten Dagens PS. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor. 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2024 kl. 11.52.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.