Connect with us

Marknadsnyheter

Så fungerar vår unika plattform – ett system av system

Published

on

Railway Metrics and Dynamics utvecklar och säljer en unik plattform för analys och övervakning i realtid av både rullande materiel och infrastruktur. Lösningen gör det möjligt att hantera alla typer av tillgångar proaktivt och prediktivt. Den unika mjukvaruplattformen är navet för datainsamling och analys.

Plattformen används idag för förvaltning av tillgångar. så kallad asset management, inom järnvägsbranschen. Inledningsvis har RMD valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men plattformen kan med fördel användas på exempelvis infrastruktur såsom broar.

Effektivare, säkrare och mer lönsamma järnvägsaffärer

För järnvägsbranschens aktörer gör RMD:s system det möjligt att bedriva transporter med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet.

Det kanske viktigaste med Railway Metrics and Dynamics är att bolaget inte bara utvecklar sensorer och analyserar enorma mängder data – de har också kompetens som verkligen förstår gångdynamik och interaktionen mellan järnvägshjul och räls.

RMD kan järnväg. De förstår och förklarar dynamiken mellan hjul och räl och analyserar avvikelserna för att hitta orsakerna och RMD:s plattform är den enda på marknaden som täcker in hela järnvägssystemet – från fast infrastruktur till enskilda fordon – med en enda mätutrustning.

System av system – ett unikt ekosystem

RMD:s plattform är ett unikt ekosystem som bäst beskrivs som ett så kallat system av system. Enkelt förklarat är det en samling av uppgiftsorienterade och unikt dedikerade system, som tillsammans skapar ett nytt, mer komplext system som erbjuder ännu mer funktionalitet och prestanda än vad summan av de ingående systemen klarar var för sig.

Själva hjärtat i RMD:s systemplattform är PMU-sensorn. Den identifierar i realtid rörelsemönster och mäter acceleration i tre dimensioner. Alla dessa rörelser verifieras mot unika algoritmer. Ju mer data som samlas in – och ju fler PMU:er som installeras runt om i världen – desto bättre blir analysen och desto effektivare blir systemet.

PMU-sensorn patenterades 2016 i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Australien och USA. Sedan dess har den optimerats för serieproduktion och den första serien är levererad och installerad hos kunder i Sverige och Schweiz.

Sensorerna kommunicerar med molnet

Prestandaövervakningsenheten (PMU) är en realtidssensor som lätt kan monteras på till exempel en järnvägsboggi, det vill säga de hjulpar som bär upp vagnen. Varje PMU-sensor är utrustad med en GPS och två accelerometrar som mäter rörelser i tre dimensioner.

Sensorerna kommunicerar med molnet via internetanslutning. Sensorn går att fästa på en rad olika ställen på järnvägsvagnar och lokomotiv utan någon som helst åverkan på fordonen. Den kan sitta i olika positioner på en vagn eller en boggiram, eller monteras på en strömavtagare. I samtliga fall används rejält starka magneter.

PMU-sensor har både vanligt batteri och ett uppladdningsbart batteri kopplat till en solcell. Det vanliga batteriets livslängd är cirka sex års kontinuerlig drift. Den inbyggda solcellen och det uppladdningsbara batteriet gör exempelvis det möjligt att skicka och ta emot data betydligt oftare.

Optimerad strömförbrukning

Nyckeln till enhetens långa livslängd är att den kan arbeta också i viloläge. Om inget oväntat händer, skannar sensorn av befintliga vibrationsdata i bakgrunden tills en anomali upptäcks. PMU-sensorn har mikrokontroller installerade och en CPU med integrerat arbetsminne och programminne.

PMU-sensorn är utformad för att optimera strömförbrukningen, samtidigt som den kan upptäcka allt som potentiellt kan vara fel. Det betyder att den ”vaknar” för att sända oväntade data som samlats in, eller för planerad kommunikation och synkning med molnet.

PMU-sensorerna kan också användas för att bevaka fast infrastruktur, till exempel järnvägsbroar. Genom att placera en sensor på en bro, vet man i realtid när ett tåg närmar sig eftersom det tåget också har en PMU. Det gör det möjligt att fånga upp interaktionen mellan brokonstruktionen och tåget.

Machine Learning Lab bygger framtidens lösningar

Railway Metrics and Dynamics har ett eget Machine Learning Lab i Stockholm för löpande utveckling av algoritmer, AI-modeller och mjukvara. Här finns all den hårdvara som krävs för att utveckla plattformen på bästa sätt, servrar för datalagring och beräkning, en komplett verkstad för att skapa och montera verktyg och utrustning för att samla in data och ett kreativt kontorsrum för att odla nya idéer.

Algoritmerna måste hela tiden utvecklas och just nu pågår ett intensivt arbete inom ramen för en innovationsupphandling för Trafikverket, där dessa ska användas för att detektera och förutse fel på signaler och kontaktledningar. Ett nytt patent för användande på strömavtagare, så kallade pantografer, finns också för Sverige.

Machine Learning Lab fungerar som en central punkt och bas för alla RMD:s satsningar. Den största fördelen med labbet är att RMD har en plats där man kan konsolidera lärdomar och kompetens och bygga för framtiden. Stockholm erbjuder dessutom Sveriges bredaste kompetens inom området.

Men viktigast av allt är att bolaget har rätt mix, en unik expertis från järnvägsbranschen i kombination med unik expertis inom dataanalys och maskininlärning. Vi är verkligen branschpionjärer.

Järnvägskameran en viktig säkerhetsfördel

Järnvägskameran är unik i sitt slag och kan enkelt appliceras av lokföraren till exempel när tåget behöver backa. Potentialen för backkameran är mycket stor. De flesta järnvägsföretag har behov av en sådan lösning.

Tack vare bildöverföringen i realtid kan lokföraren också använda kameran vid backning. Kamerabilden dyker upp i RMD:s Dashboard när den fästs i slutet av tåget, vilket eliminerar behovet av ytterligare en person/signalgivare som står oskyddad längst bak på tåget. Detta har stora säkerhetsfördelar.

Järnvägskameran använder WebRTC-teknik, vilket innebär att de överför video till RMD:s Dashboard i realtid, så länge det finns en internetanslutning. Denna teknik har stöd hos alla större plattformar och moderna webbläsare. Järnvägskameran är batteridriven och kan till exempel laddas av föraren i hytten när den inte används.

En annan unik aspekt är att trafikledningen eller andra som behöver se bilderna kan få tillgång till videoströmmen samtidigt, oavsett var de befinner sig med hjälp av vår Dashboard.

Alla tågvändningar lagras så länge kunden önskar. Skulle en olycka inträffa, kan de lagrade bilderna gås igenom och ge viktig information om orsaken till olyckan.

Kameran kan också användas för inspektion

Vi ser stor potential i järnvägskameran som en del av vårt erbjudande och den har flera användningsområden än att backa tåg. Det schweiziska vagnuthyrningsföretaget Wascosa använder till exempel kameran till sin nya ballastvagnen för att inspektera arbetet på motsatt sida vagnen när den sprider ballast. Det sparar både tid och pengar för entreprenörerna.

I mars 2023 klarade järnvägskameran framgångsrikt sitt första test på ett riktigt tåg och under våren har ett pilotprojekt genomförts med två kameror på ett godståg i reguljär trafik.

Serieproduktionen påbörjas under Q2/Q3 2023.

Lastlåssensor säkrar trailertåg

Lastlåssensorn verifierar att alla trailervagnar är korrekt lastade i ett godståg. Efter den allvarliga olyckan på Stora Bältbron 2019 har det inträffat flera liknande incidenter med trailers på järnvägsvagnar.

Tågförare och trafikledning kan med RMD:s lösning i realtid övervaka att alla trailervagnar är låsta på rätt sätt via Dashboarden.

Lastlåssensorn har enorm potential och kan till och med bli regulatorisk.

Sensor som väger godståg automatiserar fakturering

Viktsensorn övervakar vikten på tåg med hjälp av radar. Det är en patenterad state of the art-lösning som kommer att lösa många utmaningar för både järnvägsbolag och infrastrukturförvaltare. Utvecklingen av sensorenheten pågår för fullt och RMD räknar med att kunna utföra tester i kundmiljö under hösten 2023.

Patentet kan enkelt förklaras med att radarenheter används för att mäta hur tungt ett tåg är lastat. Sensorn levererar hela tiden in realtidsdata till RMD:s plattform för övervakning och förvaltning av tillgångar.

Det finns flera tydliga fördelar med lastviktssensorer för järnvägsbolag. Några av dessa är:

  • Godsbolag kan automatisera faktureringen.
  • Möjlighet till överlastning försvinner, vilket minskar både slitage på infrastruktur och överdebitering av operatörer.
  • Järnvägsoperatörer kan automatiskt debiteras rätt spåravgift.

Sensorer för kontaktledningar och hjulprofiler

Ett återkommande problem för järnvägen är till exempel slitna strömavtagare som kan gripa tag i kontaktledningen och riva ner den, vilket orsakar långa avbrott i tågtrafiken. Kontaktledningar slits också över tid och kräver regelbundet underhåll.

En utmaning är att förstå när det är dags för underhåll och RMD tillhandahåller därför bättre metoder för att identifiera strömavtagarens och kontaktledningens status så att underhåll kan utföras i rätt tid.

Radarenheter och accelerometrar används för att mäta olika parametrar mellan kontaktledning och pantograf och på så sätt leverera in data till RMD:s plattform för övervakning och förvaltning av tillgångar.

Hjulprofilsensorn är det nyaste tillskottet i familjen. Denna sensor är fortfarande i utvecklingsstadiet. Sensorn läser av hjulprofilen i realtid för att optimera hjulunderhållet.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Metacon och Siemens ingår samarbete för tillverkning av system för grön vätgasproduktion

Published

on

By

Metacon AB (publ) och Siemens AB har signerat en avsiktsförklaring om att ingå partnerskap med syfte att accelerera tillverkningen av produktionsanläggningar för vätgas i Sverige, för den europeiska marknaden.

Metacon gick i början av året ut med nyheten att bolaget har fått exklusiva rättigheter för tillverkning av kompletta elektrolysanläggningar baserade på samarbetspartnern PERIC:s världsledande teknologi för trycksatta alkaliska elektrolysmoduler (stackar). En av de viktigaste komponenterna i PERIC:s alkaliska teknologi är effektiva och beprövade 5 MW-moduler med över 10 års driftdata. Metacon har även tillgång till den 10 MW-modul som PERIC nyligen lanserat och som idag, effekt- och produktionsmässigt är en av världens största. Rättigheterna gäller för flertalet europeiska länder och innebär att Metacon kan utgå ifrån en beprövad teknologi som utvecklats och förfinats i över 60 år, och göra de anpassningar som krävs för att matcha kraven på säkerhet och automation som finns i europeiska standarder för vätgasproduktion. I och med den exklusiva rättigheten tar Metacon nu sikte på att bli en av marknadsledarna i Europa för den här typen av storskaliga vätgasanläggningar.

Den gemensamma avsiktsförklaringen innebär att Siemens går in som teknologipartner till Metacon för att bidra med sin gedigna erfarenhet av att leverera produkter, lösningar och tjänster inom automation, kraftdistribution, elektrifiering, instrumentering, byggnadsteknik och drivenheter. Siemens kommer även att kunna bidra med sitt stora utbud av digitala tjänster och mjukvaror för optimering, standardisering och simulering under både tillverknings- och driftskedet av vätgasanläggningarna.

Vätgas är en viktig pusselbit när industri-, energi- och transportsektorn ska bli CO2-neutral, och ligger i fokus för Siemens globala satsning på Power-to-X. Partnerskapet med Metacon markerar en milstolpe i vår strävan efter att skapa en mer hållbar värld genom att bland annat utveckla innovativa lösningar för energisektorn”, säger Mikael Kraft, Head of Factory Automation och Sales på Siemens Digital Industries.

Metacon har stora planer för satsningen på tillverkning och försäljning av storskaliga elektrolysanläggningar till bland andra basindustrin, vindkraftsektorn och transportsektorn i Europa. Jag har svårt att föreställa mig en bättre partner på en sådan resa än Siemens. Med sin världsledande portfölj av teknologi, kompetens och erfarenhet av liknande projekt sedan lång tid tillbaka får vi med detta partnerskap möjlighet att både accelerera och optimera centrala delar av vårt unika Gigafactory-projekt”, säger Christer Wikner, VD och koncernchef, Metacon.

För ytterligare information, kontakta Christer Wikner, på telefon 0707-647389 eller e-post  info@metacon.com

Om Metacon
Metacon AB (publ) utvecklar och tillverkar energisystem för produktion av fossilfri ”grön” vätgas. Produkterna inom affärsområdet Reformering är bland annat baserade på en patenterad teknologi som genom s.k. katalytisk ångreformering av biogas eller andra kolväten genererar vätgas. Utvecklingen av Metacons reformeringsprodukter görs inom det helägda dotterbolaget Metacon S.A i Patras, Grekland. Verksamheten är inriktad på katalytisk processkemi och avancerade reformers för högeffektiv vätgasproduktion. 

Metacon erbjuder även kompletta elektrolysanläggningar och integrerade tankstationer för grön vätgas, ett stort och globalt växande område för tillverkning av grön vätgas. Elektrolys är en process där man driver en kemisk reaktion för att spjälka vatten genom att tillsätta elektricitet. Om elektriciteten som används är icke-fossil blir därmed också vätgasen fossilfri och klimatneutral. Grön vätgas kan användas inom bland annat transportsektorn, basindustrin och fastighetssektorn med bättre miljö och klimat som resultat. www.metacon.com

Om Siemens
Siemens AG (Berlin och München) är ett teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och sjukvård. Från mer resurseffektiva fabriker, motståndskraftiga leverantörskedjor och smartare byggnader och elnät, till renare och bekvämare transporter samt avancerad sjukvård, utvecklar företaget teknik med syfte att skapa verkligt värde för kunder och användare. Genom att kombinera den verkliga och den digitala världen ger Siemens sina kunder förutsättningar att transformera sina verksamheter och marknader och hjälper dem att förändra vardagen för miljarder människor. Siemens äger en majoritetsandel i det börsnoterade företaget Siemens Healthineers, en global ledande medicinteknisk leverantör som formar framtidens hälso- och sjukvård.

Under räkenskapsåret 2023, som avslutades den 30 september 2023, genererade Siemenskoncernen intäkter på 77,8 miljarder euro och ett nettoresultat på 8,5 miljarder euro. Per den 30 september 2023 hade företaget cirka 320 000 medarbetare världen över. Under samma tidsperiod genererade Siemens i Sverige intäkter på 6,9 miljarder kronor och hade cirka 1 500 anställda. Mer information finns på www.siemens.com och www.siemens.se.  

För ytterligare information se:
www.metacon.com | X: @Metaconab | LinkedIn: www.linkedin.com/company/metaconab

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aqilion publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

AQILION AB (publ) meddelar att den svenska versionen av bolagets årsredovisning för räkenskapsåret 2023 har publicerats.

 

Årsredovisningen, som bifogas i pressmeddelandet, kan även laddas ner från bolagets webbplats. En engelsk översättning av årsredovisningen beräknas finnas tillgänglig på webbplatsen under vecka 21, 2024.

För mer information, vänligen kontakta:
Sarah Fredriksson, vd, AQILION AB, + 46 (0)70 261 4575, sarah.fredriksson@aqilion.com

Om Aqilion

Aqilion är ett bioteknikbolag som fokuserar på att utveckla nya innovativa behandlingar för sjukdomar orsakade av kronisk inflammation och dysfunktionella immunologiska reaktioner som till exempel autoimmuna sjukdomar.

Vi identifierar innovativa idéer som har potential att bli nya läkemedel och förädlar dem till kommersiellt intressanta projekt. De idéer som vi väljer är baserade på solid vetenskaplig grund där vi med rimliga antaganden tydligt kan förstå underliggande biologi, klinisk relevans och patientnytta.

Bolaget är främst aktivt i de tidiga faserna av läkemedelsutveckling, från idéstadiet till proof-of-concept i kliniska studier. Aqilion driver sina utvecklingsprogram i en delvis virtuell organisation i nära samarbete med utvalda partners med särskild spetskunskap inom läkemedelsutveckling.

AQILION AB (publ) är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Helsingborg. www.aqilion.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Landshypotek lämnar historiskt stor utdelning till Skånes lantbrukare

Published

on

By

Landshypotek beslutade idag att dela ut närmare en kvarts miljard, 244 miljoner kronor, till jord- och skogsbrukare över hela landet. Det är den största utdelningen i Landshypoteks snart 200-åriga historia och ett viktigt tillskott till svenska lantbrukare, svensk livsmedelsproduktion och levande landsbygder. Lantbruksföretagare i Skåne får hela 40 miljoner kronor i utdelning, vilket är 10 miljoner mer än förra året.

 

– Landshypotek och vår utdelning är en central del av lantbruks-Sverige. Genom åren har vi kunnat hålla en god nivå på utdelningen, men årets utdelning till lantbrukare runt om i landet sticker ut som historiskt stor, säger Per-Olof Hilmér, ordförande i Landshypotek Ekonomisk Förening.

 

Det var på tisdagens stämma i Landshypotek Ekonomisk Förening som beslutet togs att dela ut 244 miljoner kronor (att jämföra med förra årets 180 miljoner kronor). Pengarna betalas ut under maj till kunder som lånar till jord- och skogsbruksfastigheter hos Landshypotek Bank.

 

Jord- och skogsbrukskunderna äger banken och är organiserade i den ekonomiska förening som nu beslutat om utdelningen.

 

– Landshypotek finns för kunderna och har haft en fin utveckling de senaste åren. Vi har växt, stärkt positionen som den ledande banken för jord- och skogsägare, attraherat allt fler villaägare och välkomnat många nya sparkunder. Vi gör finansiellt det främsta året någonsin i vår bank och kan därför också leverera vår största utdelning någonsin, säger Per-Olof Hilmér, ordförande i Landshypotek Ekonomisk Förening.

 

Lantbrukarna i Skåne får den största utdelningen av landets regioner. Så här fördelar sig utdelningen till jord- och skogsbrukare över landet (enligt ägarföreningen Landshypoteks Ekonomisk Förenings elva regioner):

 

Gotland 

  6 mkr

Gävle-Dala

  8 mkr

Mitt

  9 mkr

Mälarprovinserna

37 mkr

Norr

  6 mkr

Skåne 

40 mkr

Småland

36 mkr

Väst

34 mkr

Wermland 

13 mkr

Örebro

15 mkr

Östgöta

39 mkr

 

 

 

För ytterligare kommentarer och information:

 

Jonas Feinberg, presskontakt, 070-349 24 10

 

 

Om Landshypotek Bank

 

Landshypotek grundades 1836 och är idag till utlåningen en av de tio största bankerna i Sverige. Banken räknas vara av systemvikt för jord- och skogsbruksnäringen. Banken växer snabbt på marknaden för bolån till hus samt sparande, och fortsätter vara ledande bank i finansieringen av jord- och skogsbruksfastigheter. Landshypotek Bank ägs av 34 000 jord- och skogsbrukskunder organiserade i en ekonomisk förening, har drygt 240 medarbetare och verkar över hela landet.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.