Marknadsnyheter
Bättre kunskap om kunders vanor nyckel till tillväxt i oroliga tider
I oroliga tider kan affärsstrategier som utgår från ständigt förändrade kundvanor leda till nio procentenheters högre tillväxt, visar ny rapport från Accenture.
STOCKHOLM; 1 juni, 2023 – När glappet ökar mellan vad kunder behöver och företag erbjuder, kan företag som anammar ett ”behovscentrerat förhållningsätt” till sina kunder generera större tillväxt. De varumärken som lyckas bidra till sina kunders behov på ett meningsfullt sätt kan öka sin tillväxt med i genomsnitt nio procentenheter. Företag som misslyckas implementera ett nytt förhållningsätt till ändrade kundvanor förväntas dessutom tappa i tillväxt över tid.
Rapporten visar även att företag med affärsstrategier centrerade kring kundernas livssituation är tre gånger så snabba med att lansera nya produkter och tjänster.
Rapporten – The Life Centricity Playbook: Proven Strategies for Growth Through Relevance – är baserad på en undersökning av drygt 1 700 chefer och ledare i 14 länder. I undersökningen uppgav 95 procent av de tillfrågade att deras kunder förändras snabbare än de själva hinner med att förändra sin egen verksamhet.
”När människor står inför ständiga förändringar och instabilitet kommer de att kontinuerligt omvärdera sitt syfte och sina värderingar.”, säger Ylva Wikström, ansvarig för Accenture Song i Sverige. ”Företag behöver anamma en affärsstrategi som bygger på den samtid vi lever i, där kunders behov och prioriteringar förändras i takt med att deras liv gör det. Företag som förankrar sin verksamhet i de förändringar som påverkar kunder kommer inte bara skapa ökad lönsamhet, utan också kunna etablera långsiktiga relationer med sina målgrupper.”
I rapporten definierades vad som utgör en ”behovscentrerad affärsstrategi”, inklusive de parametrar som påverkar människors beteenden. Slutsatsen är att kunders preferenser är alltmer oförutsägbara, och ibland även paradoxala. Anledningen är de alltmer styrs av ekonomisk, social, miljömässig och politisk instabilitet. Tidigare hade många företag en produktcentrerad affärsstrategi, och gick med tiden över till en kundcentrerad strategi. Rapporten visar behovet av ett helt nytt förhållningsätt, med fokus på hur människors liv förändrar vad och hur de köper varor och tjänster.
Även om 95 procent av de medverkande svarade att de snabbar på digitala transformationer i sina företag, uppgav hela 97 procent att detta endast tillåter dem att hålla jämna steg med utvecklingen, utan att uppnå ny tillväxt eller relevans hos sina kunder. I rapporten samlade Accenture fem konkreta exempel på hur företag kan implementera ett mer dynamiskt förhållningsätt till snabbförändrade beteenden:
- Få en djupare förståelse för människor: Framgångsrika företag använder data, kreativitet och maskinintelligens för att förstå människors situation och vad de själva kan bidra med som varumärke. Enligt rapporten är företag som gör detta 16 procent mer sannolika att uppnå högre tillväxt och 19 procent mer sannolika att behålla sina medarbetare.
- Bredda synen på hur värde skapas: Företag som fokuserar på hållbar tillväxt genom att skapa värde för sina kunder, medarbetare, miljön och samhället i stort är 26 procent mer sannolika att uppnå större marknadsandelar.
- Använda kreativitet för att bryta bransch-normer: Rapporten visade också att företag som använder teknologi och talang i nya sammanhang och frångår befintliga strukturer i sina egna branscher, är 32 procent mer sannolika att uppnå högre omsättningstillväxt från nya affärsområden, och 29 procent mer sannolika att uppnå snabbare lanseringar.
- Skapa lättillgängliga användar- och kundupplevelser: Företag som designar enkla och värdeskapande interaktioner med sina målgrupper genom hela kundresan är 26 procent mer sannolika att uppå högre kundnöjdhet, och 26 procent mer sannolika att uppnå snabbare lanseringar.
- Bygg en sömlös samverkan mellan funktioner: Rapporten visade att företag som kombinerar talang och teknologi för att vidareutveckla medarbetare, koppla samman system, och ena organisationen är 28 procent mer sannolika att uppnå högre omsättningstillväxt, och 23 procent mer sannolika att uppnå bättre lönsamhetstillväxt.
“Varje verksamhet oavsett bransch befinner sig nu på outforskat vatten – med nya komplexa utmaningar och möjligheter som dyker upp från olika håll i ett högt tempo. Tillväxt är fortfarande målet, men det blir allt svårare för företag att förbli relevanta. För att lyckas behöver man våga göra kreativa förändringar som gynnar kunderna, och dessutom genomföra förändringarna lika fort som kunder gör förändringar i sin livssituation.”, säger Ylva Wikström.
Rapporten ger också exempel på hur vissa ledande organisationer har implementerat en behovscentrerad affärsstrategi för att hantera snabba förändringar i relationen mellan företag och kunder. Hela rapporten kan läsas här.
Årets rapport är den andra i en serie av undersökningar som fokuserar på att hjälpa företag förstå “life centricity”, och hur det kan bidra till långsiktig tillväxt och relevans för företag. Den första rapporten, “The Human Paradox: From Customer Centricity to Life Centricity”, finns att läsa här.
Rapporterna finns också i vår nya app ”Accenture Foresight”, som ger ett personligt flöde av alla våra senaste rapporter, fallstudier, bloggar, interaktiva datadiagram, podcasts och mer. https://www.accenture.com/foresight.
Om undersökningen
För att studera hur företag bemöter förändrade, och ofta paradoxala, beteenden hos kunder genomförde Accenture både enkätundersökningar och intervjuer med chefer och ledare. Detta inkluderade en undersökning med 1 700 chefer på ledande företag globalt. Undersökningen genomfördes i 14 länder och 19 branscher mellan februari och augusti 2022.
Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultbolag som hjälper världens ledande företag, myndigheter och andra organisationer att utveckla digitala lösningar, optimera sina verksamheter, öka tillväxten och förbättra kund- och användarupplevelser. Vi är ett talang- och innovationslett företag med 738 000 medarbetare och kunder i fler än 120 länder. Idag är teknologi grundbulten för förändring, och tack vare ett stort ekosystem av tjänster och lösningar, är vi ledande inom den förändringen. Vi kombinerar styrkan i nya teknologier med vår djupa branscherfarenhet, omfattande specialistkunskaper och globala närvaro. Vi har en unik förmåga att leverera konkreta resultat tack vare bredden av våra tjänster, lösningar och erfarenheter inom flera områden, som exempelvis Strategy & Consulting, Technology, Operations, Industry X och Accenture Song. Dessa förmågor, tillsammans med vår ambition att skapa värde tillsammans med våra kunder, hjälper oss att lyckas och bygga långsiktiga relationer. Vi mäter vår framgång genom det värde vi skapar för kunder, oss själva, våra aktieägare, partners och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com
Marknadsnyheter
ChargePanel – Laddar upp för spännande 2025 – Mangold Insight Analys
Mangold uppdaterar sin syn på greentech-bolaget ChargePanel efter det tredje kvartalet 2024. ChargePanel har utvecklat en SaaS-plattform för laddningsstationer vilken säljs som en ”white label”-lösning till B2B-kunder. ChargePanels intäkter ökade till 3,7 (1,7) miljoner kronor under det tredje kvartalet jämfört med samma period ifjol. Intäkterna var 16 procent lägre än vår prognos. Mangold väljer att sänka intäktsprognosen efter det tredje kvartalet. Återkommande intäkter har ökat med 73 procent jämfört med ifjol vilket ses som en viktig del för att ChargePanel ska ta sig till lönsamhet.
EBIT förstärktes till -2,6 (-4,3) miljoner kronor under kvartalet, vilket motsvarar en förbättring om 40 procent. Sammantaget var kostnadsmassan lägre än vi räknat med vilket gjort att vi sänkt kostnadsprognosen. ChargePanel hade 7,2 miljoner kronor i kassan i slutet av det tredje kvartalet 2024. ChargePanel har även teckningsoptioner av serie TO2 och TO3 vilka kan generera 24,2 miljoner kronor under 2025. Mangold räknar fortsatt med att ChargePanel kommer nå lönsamhet på helårsbasis under 2026.
Mangold behåller riktkursen 3,60 kronor per aktie på 12 månaders sikt. Mangold ser att ChargePanel successivt kommer öka intäkterna till följd av nya företagskunder samt expansion av laddningsinfrastruktur från nuvarande kunder. Mangold tror även att kostnaderna kommer minska mer än tidigare prognos för 2024.
Taggar:
Marknadsnyheter
RUFF Golf kommer till Göteborg
I november blev det klart att RUFF Indoor Golf kommer att öppna en anläggning i Göteborg. RUFF Göteborg beräknas kunna öppna upp under 2025.
Under 2025 planeras RUFF Göteborg att slå upp portarna i Göteborg. Inomhusanläggningen kommer att drivas av Emil Hultner, en golffantast med lång erfrenhet av sälj och ledarskap. Plats för verksamheten har ännu inte bestämts.
– Jag vill ge Göteborg någon som inte funnits i stan förut, oavsett om man är rutinerad golfare eller aldrig testat innan. Jag hoppas på att RUFF Göteborg blir en plats där man kan umgås oavsett om man är golfare eller inte och blir stadens moderna klubbhus, säger Emil Hultner som kommer att driva RUFF Göteborg.
När lokal hittats kommer den precis som alla RUFF-anläggningar att ha golfsimulatorer med den senaste Trackman-tekniken och en golflounge med restaurang och bar eftersom man vill erbjuda sina besökare en helhetsupplevelse där trivsel, umgänge och förstklassig service är lika viktigt som golfen.
– Vi är väldigt glada över att vi tillsammans med Emil kommer att öppna upp RUFF i Göteborg, en viktigt och intressant marknad med många golfintresserade. En viktig del av RUFFs koncept är att erbjuda ett härligt häng i en skön miljö som inte enbart tilltalar de mest inbitna golfaren utan även kompisgäng, arbetskollegor och barnfamiljer. RUFF har något för alla, säger Alex Bengtsson, vd och grundare av RUFF.
RUFF Göteborg blir RUFFs 12:e anläggning i Sverige i dagsläget. RUFF har även via franchise 6 anläggningar i DACH-regionen och under de kommande fem åren kommer ytterligare 17 RUFF-anläggningar öppna i Nederländerna.
Spela på närmare 300 banor världen över
I RUFFs TrackMan-simulatorer kan besökarna välja att spela på närmare 300 banor från hela världen, träna på samma villkor som proffsen men även utnyttja simulatorerna på mer lekfulla sätt, till exempel kan man utmana kompisarna i minigolf eller jaga monster med golfbollar.
TrackMans inbyggda AI-coach kan dessutom erbjuda spelare insikter som gör deras spelande mer medvetet och effektivt.
Alex Bengtssonvd0731524842alex@ruffgolf.se
RUFF är inte bara en golflounge, det är en mötesplats för vänner, kollegor, familj och affärspartners. Vår vision är att skapa en inkluderande och välkomnande atmosfär, där golfälskare av alla erfarenhetsnivåer kan förena sig i glädjen och utmaningarna med spelet. Kom in till din närmaste RUFF och upplev golf på ett helt nytt sätt – där gemenskap och passion skapar minnen för livet!
Marknadsnyheter
Sileons styrelse har beslutat om avstämningsdag för sammanläggningen av aktier
Vid extra bolagsstämman i Sileon AB (publ) (”Sileon” eller ”Bolaget”) den 13 november 2024 beslutades det om en sammanläggning av Bolagets aktier, varvid 50 nuvarande aktier ska läggas samman till en aktie (sammanläggning 1:50). Styrelsen bemyndigades av stämman att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen av aktier. Styrelsen har nu beslutat att avstämningsdagen för sammanläggningen ska vara den 26 november 2024.
Sammanläggningen
Styrelsens beslut innebär att sista dag för handel i Sileons aktie före sammanläggningen kommer att vara den 22 november 2024 och första dag för handel i aktien efter sammanläggningen kommer att vara den 25 november 2024. Detta innebär att aktiekursen från och med den 25 november 2024 kommer att återspegla effekten av sammanläggningen. Till följd av sammanläggningen kommer aktierna i Sileon att från och med den 25 november 2024 att ha en ny ISIN-kod: SE0222735526.
Efter genomförd sammanläggning av aktier kommer antalet aktier i Bolaget att minska från 164 743 815 till 3 294 876.
För mer information, vänligen kontakta:
Kent Hansson, VD, Sileon AB
E-post: kent.hansson@sileon.com
Om Sileon
Sileon AB (publ) har 20 års erfarenhet inom Payments och BNPL och erbjuder en innovativ och ansvarsfull Buy Now Pay Later (BNPL) SaaS-funktionalitet till kreditgivare och andra aktörer i det finansiella ekosystemet. Med Sileons BNPL-tjänster kan aktörer snabbt addera BNPL till sina befintliga transaktioner och själva driva sin B2B- eller B2C-verksamhet för BNPL. Sileon verkar på en snabbväxande internationell marknad med en uppskattad transaktionsvolym på 680 miljarder USD globalt år 2025. Sileon är noterade på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke