Connect with us

Marknadsnyheter

Fiskodlingar kan bli producenter av biogas

Published

on

Genom att röta fiskars avföring kan cirkulära fisk- och grönsaksodlingar, så kallade akvaponier, producera biogas som kan bidra till anläggningarnas energibehov. Samtidigt skapas även utmärkt gödning till växterna. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Kombinerade fisk- och grönsaksodlingar på land i ett cirkulärt system är på frammarsch. Dessa så kallade akvaponier utnyttjar det faktum att fiskarna producerar näringsrikt vatten som kan användas till att göda växterna i ett slutet system med hjälp av bakterier som växer naturligt i akvaponin. Systemet imiterar den gödning som sker i flodernas och sjöarnas ekosystem i naturen. Fiskarnas fasta avföring har fram till nu varit en restprodukt utan större värde. Men i ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har man lyckats skapa biogas av avföringen som kan bidra till akvaponiernas energibehov. Detta redovisas i Victor Lobanovs avhandling.

Avföringen bryts ner i en syrefri miljö

– Genom att bryta ner fiskbajset i en syrefri miljö, så kallad rötning, får vi ut 70-procentig metangas som kan användas som bränsle. Det kan göra akvaponierna till en energikälla, säger Victor Lobanov, doktorand i marinbiologi vid Göteborgs universitet.

Studien visar också att de näringsämnen som frigörs vid rötningen av avföringen är mer lättillgängliga för växterna jämfört med syntetiska näringslösningar.

– Det finns många näringsämnen i fiskens avföring. Detta skulle också kunna tas om hand och användas i akvaponin, för att skapa en ännu hållbarare produktion av mat än idag, säger Victor Lobanov.

En annan vinst är att det produceras koldioxid när biogasen används som bränsle, vilket är nödvändigt att tillföra när växter odlas i ett trångt utrymme som till exempel ett växthus.

Pilotexperiment startar i sommar

Än så länge har rötningsprocessen bara testats i laboratoriemiljö, men i sommar startar ett pilotexperiment i en akvaponianläggning. Då får forskarna svar på hur väl metoden klarar av störningar på systemet och vad som behöver göras för att skapa en robust rötningsanläggning. Victor Lobanovs mål är att skapa moduler av rötningsanläggningen som kan kopplas på akvaponierna.

Det finns ett stort intresse från branschen och tekniken skulle kunna användas även på grisfarmer. Slammet som blir kvar efter rötningen är fortfarande väldigt näringsrikt och kan användas till traditionell gödning på åkrar. Men mängden är mycket mindre.

– I många länder är mängden gödsel som produceras vid djurhållning ett problem. Det går bara att sprida på åkrarna under vissa tider på året och det är förenat med stora kostnader att transportera bort gödseln. Genom rötningen minskar avfallsmängden och vi kan producera energi och gödning på ort och ställe, säger Victor Lobanov.

Länk till avhandlingen: Nutrient Transfer in Aquaponic Systems: Optimizing microbial processes for greater circularity and economic viability

Kontakt: Victor Lobanov, doktorand på Institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet. Telefon: 0766-18 30 69, e-post: victor.lobanov@gu.se

Olof Lönnehed
Pressansvarig kommunikatör
Göteborgs universitet
telefon: 031-786 69 70

e-post: olof.lonnehed@science.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

True Heading Patent AB genomför nyemission.

Published

on

By

True Heading Patent AB genomför nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare fram till och med 4 oktober.

 

True Heading Patent AB innehar unika patent kopplade till den i Sverige av Håkan Lans ursprungliga uppfinningen AIS (Automatic Identification System) som är implementerat inom sjöfarten för att se var fartyg befinner sig. Tekniken kring patenten ger möjlighet att upptäcka om ett fartyg sänder felaktig information om sin position men den patenterade tekniken kan också användas som ett backupsystem (R-Mode) för GPS när detta system störs, vilket nyligen skett tex. i Östersjön. Patenten innefattar också teknik som gör det möjligt att använda AIS systemet, utan att ändra på några av de underliggande standarder vilka reglerar AIS, för att tex. kunna skicka korta informationssekvenser som ett larm eller ändra en sändares effekt. Något som nu internationellt vill utnyttjas för att förbättra AIS systemet. Myndigheter, akademi och företag som Sjöfartsverket, Tyska Rymdstyrelsen (DLR), RISE och SAAB har redan gjort lyckade försök med den patenterade tekniken.

 

Bolaget genomför nu en företrädesemission om drygt 3,3 MSEK för att kunna finansiera och förvalta de immateriella tillgångarna. Teckning sker i enlighet med instruktion respektive bank/förvaltare; för fullständig information hänvisas läsaren till informationsmemorandumet på följande länk: https://www.partnerfk.com/wp-content/uploads/2024/08/2024-08-26-TRUE-HEADING-PATENT.pdf

 

Teckning utan företräde kan också ske via:

https://app.verified.eu/web/partner-application/?company=True_Heading_anmalan_tuf

 

Teckningsperioden löper till och med den 4 oktober och omfattar 8 369 500 aktier till en teckningskurs på 0,40 SEK/aktie.

 

Största ägaren i bolaget AETEB Holding AB har förbundit sig att teckna sin del i emissionen om ca 12%. True Heading Patent AB har idag över 1700 individuella aktieägare.

 

För ytterligare information:

Anders Bergström, True Heading Patent AB, E-mail: anders.bergstrom@trueheading.se

Tel. +46 76 774 84 01

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Railway Metrics and Dynamics tecknar avtal med tyska HVLE

Published

on

By

Digitaliseringen av järnvägen fortsätter att ta fart i Europa, och Havelländische Eisenbahn AG (HVLE) har nu valt att testa Railway Metrics and Dynamics (RMD) avancerade teknik och produkter. Först ut är ett pilottest av RMD:s backkamera.

Om HVLE
Havelländische Eisenbahn AG, som antog sitt nuvarande namn 2006, har en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1892. Företaget är verksamt inom järnvägstransport och infrastruktur med särskilt fokus på godstrafik, där kalk- och spannmålstransporter utgör en stor del. HVLE är även aktiva inom bygglogistik, verkstadstjänster, växlingstjänster och lokaltrafik, och har sitt huvudkontor i Elstal, cirka 30 kilometer väster om Berlin.

Framåtsträvande och innovation
HVLE har en tradition av att anamma nya lösningar och driva utvecklingen framåt. 2010 utvecklade de till exempel en optimerad bulkvagn med pneumatisk lossning. Företaget var även involverat i utvecklingen av hybridloket EuroDUAL BR 159, som godkändes för drift 2020.

I dag är digitaliseringen en central fråga inom järnvägsindustrin, och RMD:s teknologi och produkter har fångat HVLE:s intresse. Flera potentiella projekt är under utvärdering, och först ut är RMD:s innovativa backkamera.

Backkameran i fokus
Testerna av backkameran syftar till att undersöka hur den kan effektivisera växlingsarbete, med särskilt fokus på säkerhet, tidsbesparingar och kostnadsminskningar.

– Säkerheten är naturligtvis en prioritet för HVLE. Men förbudet mot att stå på fotsteg vid backning gäller för närvarande endast i Sverige. Det är glädjande att HVLE även ser de rent ekonomiska fördelarna med snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete, säger Jan Lindqvist, VD för RMD.

Nästa steg
Ett ramavtal som reglerar samarbetet mellan HVLE och RMD har nu undertecknats. Backkameran levereras i september och kommer att testas och utvärderas under resten av 2024. Samtidigt pågår diskussioner om att implementera PMU:er (Performance Monitoring Units), särskilt för urspårningsdetektion och identifiering av hjulplattor.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics är ett svenskt teknikbolag grundat 2011. Bolaget utvecklar och levererar en heltäckande systemplattform för förvaltning och övervakning av materiella tillgångar i realtid. Plattformen bygger på patenterad sensorteknik, avancerade logaritmer, Machine Learning och AI. Bolaget riktar sig mot alla marknader, med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolagets marknad är global och det har sitt huvudkontor i Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Erik Segersäll – En flytande vindkraftspark i Östersjön

Published

on

By

Norconsult Sverige har fått i uppdrag av Deep Wind Offshore att ansvara för tillståndshanteringen för Erik Segersäll, en flytande havsbaserad vindkraftspark i svensk ekonomisk zon, 50 kilometer öster om Sandhamn.

Parken är planerad att ligga nära 30 kilometer norr om Gotska Sandön i Sveriges ekonomiska zon, vilket innebär att tillstånd för anläggning, drift och avveckling av den planerade vindkraftsparken beslutas av regeringen. Parken kommer bestå av upp till 225 vindkraftverk och täcka ett ca 880 km2 stort område. En flytande vindkraftspark byggs med flytande fundament som är förankrade i botten via linor, kedjor eller liknande.   Tekniken är väl beprövad inom olje- och gasindustrin och möjliggör anläggning av vindkraftverk på områden där det tidigare inte varit tekniskt möjligt, på grund av djupen. Det tilltänkta området har ett havsdjup på 100 – 200 m. Fördelarna med flytande vindkraft är flera, bland möjligheten att få tillgång till mycket goda vindförhållanden och en placering av parken långt från bebyggelse.

 

Flytande fundament innebär att fotavtrycket på havsbotten blir mindre än med bottenfasta fundament. Vidare utgörs området av döda havsbottnar, vilket innebär att det finns en avsaknad av bottenlevande organismer.

 

Inför inlämning av tillståndsansökan genomfördes flertalet utredningar, bland annat fågelutredningar, modellering av luft- och undervattensbuller, grumling och sedimentation samt skrivbordsstudier avseende kulturmiljö, fisk och marina däggdjur. Dessutom har riskberäkningar för sjöfarten gjorts.

 

Vindkraftsparken kommer att ligga långt ut till havs och synligheten från fastlandet kommer därför vara begränsad. Norconsult har tagit fram fotomontage och hinderljusanimeringar för att visa hur parken kommer att se ut både dag- och nattetid.

 

Norconsults miljö- och tillståndsteam har varit delaktiga i samrådsprocessen, samordnat genomförda utredningar och tagit fram MKB. Tidigare erfarenhet av projekt med havsbaserad vindkraft har varit till stor nytta även om etablering av en flytande vindkraftspark är ett nytt område. Nu ligger ansökan hos regeringen som kommer att skicka den till Länsstyrelsen för beredning. När Länsstyrelsen anser att ansökan är komplett går ansökan på en remissrunda till berörda myndigheter. Därefter ger Länsstyrelsen sin rekommendation till regeringen.

Cecilia Köljing
Presskontakt
+46790060855
cecilia.koljing@norconsult.com

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 300 medarbetare på över 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.