Connect with us

Marknadsnyheter

Världspremiär på digital näsa för effektivare städning på köpcentrumet Allum

Published

on

Köpcentrumet Allum som ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Ström är först i världen med att testa en digital näsa på kundtoaletterna. Allum har cirka 5 miljoner besökare årligen. Den digitala näsan som kommer lära sig vad som luktar gott respektive inte så gott. För Allum är det viktigt att kunderna upplever miljön inklusive toaletterna rena, lättillgängliga och fräscha. Essity har anlitats på uppdrag av Shopping Center Manager Albert Aguilar i arbetet med att utveckla verksamheten och digitalisera städningen.

 

En bild som visar klädsel, person, vägg, inomhus Automatiskt genererad beskrivning

En bild som visar text, affisch, vägg, inomhusAutomatiskt genererad beskrivning

 

– Den digitala näsan har potentialen att addera ytterligare en nivå av data för att hjälpa oss att städa ännu smartare, hushålla med resurser, spara kemikalier för att nå högre kvalitetsnivåer för våra besökare. Vi är först i världen med den digitala näsan vilket känns väldigt roligt. Jag vi hoppas att våra gäster kommer fortsätta uppskatta Allum och våra toaletter, säger Albert Aguilar som blev kontaktad av Essity med idén om en digital näsa. 
 

– Vårt system Tork Vision Cleaning för datadriven städning har sensorer i pappers- och tvåldispensrarna. Med hjälp av dessa sensorer tillsammans med besöksräknare hjälper vi städpersonal att mer effektivt utnyttja sin tid till att städa ännu mer behovsbaserat. Vi letar alltid efter sätt att utveckla systemet och den digitala näsan hos Allum är ett sådant exempel. Vi vet att luft och lukt är en viktig del av den totala upplevelsen. Kanske kan man då initiera städning då man får en signal om dålig lukt? säger Håkan Lindström, Global Technical Innovation Manager på Essity.

 

Så fungerar den digitala näsan
Den digitala näsan innebär att en modern sensor vilken mäter flyktiga organiska ämnen, allmänna föroreningar i inomhusluft (VOC*). Det kan vara allt från fisar till allmänt dålig lukt har installerats. Genom att be toalettbesökarna markera på knappar upplevd doft registreras detta och med hjälp av statistik jämförs dofterna som sensorn i den digitala näsan registrerat med hur besökarna markerat på knapparna.

 

Målet med allt är sedan att koppla ihop den upplevda känslan med de uppmätta värdena för att lära sensorn via AI vad som luktar bra och vad som luktar dåligt.
Under sommaren kommer två elever från Chalmers att gå igenom alla mätvärden och sammanställa ett resultat som företaget sedan kan använda på andra platser.
 

– När sensorn memorerat vad som är dåligt lukt skickas ett meddelande från toaletten till städpersonalens Ipads att “nu behöver jag städas”. Med hjälp av tekniken kan städningen effektiviseras, säger Albert Aguilar.
 

– Den digitala näsan är fortfarande på testnivå. Kan vi koppla den upplevda känslan med den uppmätta känslan? Det är det vi håller på och testar. Sen hoppas vi det kommer fungera för att all offentlig miljö ska upplevas fräschare där en stor del av upplevelsen kan kopplas till dofter. Många vill att det ska lukta fräscht men inte parfymerat och då tror vi detta kommer vara ett fantastiskt hjälpmedel, säger Håkan Lindström.

 

* Flyktiga organiska ämnen eller VOC (Volatile Organic Compounds på engelska) är ett samlingsnamn för gasformiga ämnen som kan vara skadliga för miljön och människors hälsa. Ett traditionellt användningsområde för VOC är som lösningsmedel och komponenter i industriella produkter och processer.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Albert Aguilar, Shopping Center Manager Allum, Steen & Ström
e-post: albert.aguilar@steenstrom.com
tel: +46 739 44 42 01

Håkan Lindström, Global Technical Innovation Manager,
Iteam New Services Essity Hygiene and Health
e-post: hakan.lindstrom@essity.com
tel: +46 706 36 76 16

 

Allum ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Ström med 10 shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Allum svarar för fem miljoner. Steen & Ström ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa.

 

Företagets portfölj värderas till 19,8 miljarder euro den 31 december 2022 och omfattar stora köpcentrum i mer än 10 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år. Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, t.ex. CAC SBT 1.5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s ”A-lista”. Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang för en proaktiv politik för hållbar utveckling, Act4Good, och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Ström inklusive Allum arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com  www.klepierre.com

 

 

 

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alltmer populärt med bunden ränta på bolånet

Published

on

By

Ny statistik från Länsförsäkringar visar att det blir alltmer populärt att binda sin ränta på bolånet, och särskilt med en löptid på ett år. I oktober månad valde 15 procent av bankens kunder att binda bolåneräntan på ett år, att jämföra med 4 procent i juli.  -Vi har ett tydligt trendbrott, allt fler svenskar väljer att binda sina bolåneräntor. Det är drivet av att räntorna på bundna avtal ligger en bra bit under de rörliga räntorna, och att det överlag är jämnt skägg i kostnader mellan rörligt i ett år eller bundet på ett år. Alltfler tar därför det säkrare alternativet och väntar in ett nytt och lägre ränteläge, och på ett års sikt räknar svenskarna med att den rörliga boräntan ligger på 3,15 procent, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.  

Se bilaga med graf över bindningstider.

Fler väljer att binda

Länsförsäkringars nya statistik över bankens bolånetagare som tecknat nya avtal visar att allt fler väljer bunden ränta. I oktober 2024 var det 18 procent som valde bunden ränta på bolånet, mätt i pengavärde. Andelen som valde att binda på ett år uppgick till 15 procent, vilket är en markant ökning jämfört med juli månad då motsvarande andel var drygt 4 procent. Omvänt har andelen med rörligt på bolånet minskat från drygt 95 procent i juli till 82 procent i oktober månad. 

Samtidigt har räntenivåerna på bundna avtal minskat påtagligt sedan i somras, och i oktober månad var den bundna 1-årsräntan 3,35 procent. Det kan jämföras med 4,05 procent som är genomsnittet för de rörliga bolåneräntorna under samma månad, bland de åtta största bankerna. Länsförsäkringar prognostiserar dock att de rörliga bolåneräntorna kommer minska relativt snabbt, och landa runt 3 procent vid försommaren 2025.

  • Valet mellan rörligt och bundet på bolånet beror primärt på två saker, behovet av planerbarhet i sin ekonomi i kombination med vad man tror om den rörliga räntans utveckling jämfört med de bundna räntorna. Och nu har vi en situation med billiga bundna räntor, som är attraktivt för de som redan nu vill få lägre räntekostnader och på köpet få den extra trygghet som bundet innebär, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Billigare med rörligt eller bundet?

Länsförsäkringar har räknat ut hur kostnaderna kan bli för ett hushåll med 3 miljoner kronor i bolån som väljer rörligt avtal, givet Länsförsäkringars prognos, jämfört med om hushållet binder räntan i 1 år.

Resultatet visar att den som binder räntan på 1 år får en extra kostnad på 226 kr per månad. Den som väljer rörligt väntas få en månatlig räntekostnad på 5 636 kronor, som kan jämföras med 5 863 kronor i månaden med bundet avtal på ett år.

  • I stort är det dött lopp mellan rörligt och bundet på ett års tid, vilket är relativt ovanligt historiskt sett. I normalfallet brukar rörligt vara det betydligt billigare alternativet. Men att det inte är så nu förklarar det ökade intresset för bundna räntor. I tillägg kan populariteten för att binda på just ett år vara en följd av att man vill vänta in ett nytt och lägre ränteläge. Svenskarna tror på markanta räntesänkningar under det kommande året och att den rörliga bolåneräntan kommer att vara på 3,15 procent i oktober 2025, säger Stefan Westerberg.

 Månadskostnad, netto efter avdrag, med 3 miljoner kronor i bolån

Rörlig ränta i 1 år Fast ränta i 1 år Extra kostnad med bundet avtal
5 636 kronor per månad i 1 år 5 863 kronor per månad i 1 år 226 kronor per månad i 1 år

 Vad tror du att snitträntan för rörliga (3-månaders) bolån är om ett år?

Feb 24 Mar 24 Apr 24 Maj 24 Jun 24 Jul 24 Aug 24 Sep 24 Okt 24
Hushållens förväntningar på bolåneräntan på 1 års sikt 3,91% 3,78% 3,66% 3,53% 3,62% 3,53% 3,45% 3,25% 3,15 %

Anm.: Snitträntan är listräntan minus eventuell rabatt, dvs den ränta bolånetagaren betalar i praktiken.

Anm.: Räntenivåerna är viktade genomsnitt.

Anm.: Hushållens ränteförväntningar baseras på statistik från Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Den senaste mätningen gjordes mellan 7 och 16 oktober. 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KBT kan förändra hjärnan och förbättra behandlingen av depression

Published

on

By

En ny studie från Stanford Medicine visar att kognitiv beteendeterapi (KBT) inte bara minskar depression, utan även skapar långvariga förändringar i hjärnan. Genom problemlösningsterapi upplevde en tredjedel av deltagarna med både depression och fetma en förbättring. Forskarna observerade att förändringar i hjärnans kognitiva kontrollkrets kunde förutsäga vilka som skulle dra nytta av långsiktig behandling. Resultaten stödjer vikten av att anpassa behandlingen utifrån patientens hjärnaktivitet för att öka chanserna till framgång.

Källa: Hindustantimes

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 15.11.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
15.11.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 15.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

141 890

10,74

1 524 494,54

XSTO

112 073

10,75

1 204 515,87

XCSE

27 686

10,75

297 584,13

Summa

281 649

10,75

3 026 594,55

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5876 och DKK till EUR 7,4589
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 570 868 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.