Marknadsnyheter
Fokus på marginaler ger effekt men lågkonjunktur påverkar*


Andra kvartalet 1 april – 30 juni 2023, Koncernen
• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 64 545 tkr (91 428 tkr), vilket motsvarar en minskning om 29%
• Bruttovinsten (Byråintäkten) minskade med 5% till 19 497 (20 536 tkr)
• Bruttovinstmarginalen uppgick till 30,2% (22,4%)
• Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA minskade till 1 112 tkr (3 179 tkr)
• EBITDA – marginalen för perioden minskade till 1,7% (3,3%)
• Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -1 169 tkr (1,252 tkr)
• Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till -0,07 kr (0,09 kr)
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 8 957 tkr
• Eget kapital per den 30 juni 2023 uppgick till 49 358 tkr (58 341 tkr)
• Likvida medel per den 30 juni 2023 uppgick till 17 286 tkr (17 558 tkr)
Perioden 1 januari – 30 juni 2023, Koncernen
• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 138 363 tkr (163 683 tkr), vilket motsvarar en minskning om 15%.
• Bruttovinsten (Byråintäkten) ökade med 11% till 39 246 tkr (35 286 tkr).
• Bruttovinstmarginalen ökade till 28,3% (21,5%)
• Rörelseresultat före avskrivningar EBITDA ökade till 5 316 tkr (3 999 tkr)
• EBITDA – marginalen för perioden ökade till 3,8% (2,4%)
• Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till 907 tkr (550 tkr)
• Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till 0,06 kr (0,04 kr)
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 448 tkr (9 620) tkr
Viktiga händelser 1 april – 30 juni 2023
Lena F Stenberg föreslås som ny ledamot i styrelsen efter Rune Nordström, som avböjt omval
Nowa Kommunikation vinner ny upphandling för Luleå Tekniska Universitet. Uppdraget värderas till 40 mkr över fyra år
Göteborg Stad Inköp väljer att teckna ramavtal med Thincbolaget Nowa Kommunikation gällande strategisk kommunikation samt redaktionella kommunikationstjänster. Nowa Kommunikation, som en av flera leverantörer, uppskattar avtalets värde för egen del till 20 mkr över avtalsperioden
Vid årsstämman i Thinc Collective AB (publ) (”Thinc Collective” eller ”Bolaget”) den 26 maj 2023 beslutades om sammanläggning av aktier, varvid tio befintliga aktier ska läggas samman till en aktie (sammanläggning 1:10).
Årsstämman beslutade om utdelning till aktieägare med 20 öre per aktie (efter sammanläggning av aktier)
Viktiga händelser efter periodens slut
Thinc Collective lanserar ny digital fullservicebyrå; Tundran Digital Explorers AB
VD har ordet
Fokus på marginaler ger effekt men lågkonjunktur påverkar
Efter ett mycket starkt första kvartal har vi sett en viss försvagning under det andra kvartalet. Trots att omsättningen minskar med 30% under kvartalet är dock vår byråintäkt (bruttovinst) förhållandevis stabil, vilket i grunden är viktigast för en byråverksamhet. Dessutom fortsätter våra bruttomarginaler att öka väsentligt. Detta avspeglar att vi fattar rätt beslut i prissättning mot kund och vi gör rätt i vårt upphandlingsarbete. Att EBITDA är lägre under kvartalet jämfört med föregående år beror på att vi gjort ett antal centrala satsningar i långsiktig tillväxt och kompetensuppbyggnad som ökat vår overhead tillfälligt till del.
Utvecklingen i de olika verksamheterna
Det är glädjande att flertalet verksamheter fortfarande levererar god lönsamhet under kvartalet. Bland dessa finns bland annat Nowa Kommunikation (EBITDA +2 380 kSEK), Context Media (+1 283), Safirab (+ 1 693) Nowa Empower (+725), Prodekor (+443) och Websearch (+574) som alla har god intjäning och lönsamhet. Vi fortsätter arbetet med de fåtal förlustbringande verksamheter som finns. I Jetty har kostnadsbesparingar minskat förlusten på årsbasis med ca 1 mkr. DNA Agency, Tigerton och Thinc Digital Labs kommer att samla våra digitala styrkor i ett bolag; Tundran Digital Explorers, vilket kommer att kunna öka den samlade lönsamheten inom digitalt arbete betydligt och stärka erbjudandet ut mot marknaden. Slutligen pågår ett arbete för att skapa lönsamhet i Habermax och Fabuleux.
Totalt sett är jag mycket nöjd med mixen av bolag och utvecklingen i vår koncern. Vi har flera olika tjänsteinriktningar och kundgrupper som skyddar oss i en konjunkturnedgång. När en del verksamheter går ned, har andra faktiskt förmågan att öka.
Varför ökar de centrala kostnaderna under kvartalet?
Att resultatet sjunker beror paradoxalt i huvudsak på att Thinc växer. Vi har koordinerat oss i Göteborg och där skapat synergier och kostnadsfördelar. Med nya förvärv i Stockholm och Kathmandu har arbetet för att skapa samverkan och arbete över gränserna kostat mer än tidigare onboardingprocesser. Vi förbereder för nytt kontor i Stockholm där vi kan samla bolagen i koncernen och därmed skapa skalfördelar samtidigt som vi ser över våra overheadkostnader i de olika bolagen. Att riva stuprören dvs. att skapa en växande koncern som samarbetar över gränserna kostar en del inledningsvis. Ju större vi blir desto lägre blir dock dessa kostnader i förhållande till omsättning och bruttointäkt. Pågående satsningar på affärsområdeschefer, forum för möten mellan bolagen och en tydligare profilering av Thinc som varumärke och koncern är den bas vi behöver för att kunna växa ytterligare. Det nära samarbetet och satsningen har redan resulterat i många nya kunder och vi förväntar oss avkastning på arbetet under kommande år.
Upphandlingsteam
De positiva effekter vi ser av gemensamma initiativ ger oss trygghet att genomföra nästa offensiva satsning för koncernen, nämligen att skapa ett koncerngemensamt upphandlingsteam på fyra personer. Dedikationen och fokuseringen kommer ge resultat, inte minst för de av våra verksamheter som inte är lika offensiva inom offentlig upphandling som övriga bolag.
Fokusområden
Vi fokuserar som bekant på tre saker som röd tråd i vårt förvärvsarbete och inte minst i allt vårt utvecklingsarbete. De tre perspektiven genomsyrar som vi sagt tidigare vår strategi, alla våra beslut.
1) Vår modell som innebär att knyta entreprenörer till oss Vårt arbete med att knyta entreprenörer till oss har under våren resulterat i investeringar i Safir Communication och FAB Agency. Vi för dialog med flera olika aktörer, i huvudsak med fokus på Stockholm och hoppas återkomma med fler nyheter inom kort.
2) Att digitalisera vårt och kundernas arbete för att även kunna påvisa bättre nytta.Under ledning av affärsområdesrådgivaren Fredrik Strauss ser vi allt mer intensivt över vårt digitala arbete och affärsområdet Digital Solutions skapar nya intäktsflöden, nya produkter och nya team tvärs över våra gränser – något som kommer att märkas framför allt under hösten 2023 och under 2024.
3) Att skapa en ekonomisk sund koncern och intressant framtid för kunder, aktieägare och anställda. Arbetet med marginalen är det mest synbara av effekterna men vi arbetar också på att stötta de byråer som i lågkonjunkturen går något sämre och det märks tydligt vilken genomslagskraft det är att finnas i en koncern. Allt vi gör handlar i grunden om att skapa ett kassaflöde som tryggar vår verksamhet långsiktigt och kan ge god avkastning till våra aktieägare.
Vår närmaste framtid
Vår vision; att leda kommunikation i Norden, driver oss framåt. Ibland går det fort och ibland sker det mesta bakom kulisserna. Att vi lyckas så bra som vi gör i en lågkonjunktur är något vi är nöjda med. Det är ju faktiskt ett mycket bra första halvår som vi har haft! Förutom att bli ”best in class” i Norden på sikt, arbetar vi också självklart med det ”lilla”. Det är allt från att vässa vårt arbete vid nykundsanskaffning till att hantera våra kostnader. Under våren har försvagningen av konjunkturen blivit allt tydligare, vilket har föranlett en rad åtgärder från vår sida. Det är allt från översyn av bemanning till synergier vid skalfördelar och fortsatt intensifierat nykundsarbete. Vi hoppas arbetet kommer att ge effekt redan i höst, men Q3 är i vår bransch alltid en modest period. Så även om vi tror på ytterligare vässad lönsamhet, så är det Q4 som i summa kronor avgör hösten. Sammantaget kan vi dock säga att vi ligger väl i fas med våra långsiktiga utvecklingsplaner.
Anders Wallqvist, VD
Göteborg i augusti 2023
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD Thinc Collective AB
anders.wallqvist@thinccollective.se
Thinc Collective AB är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen tänker ut och genomför idéer för sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective AB är verksamma inom Norden.
Läs mer på thinccollective.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke