Marknadsnyheter
Telia Companys vetenskapligt baserade nettonollmål godkända av SBTi


- Telias övergripande nettonollmål är att uppnå nollutsläpp av växthusgaser i hela sin värdekedja 2040
- Telia Company har uppdaterat sina kortsiktiga mål efter att i förväg ha nått ett av dem – att halvera utsläppen från den egna verksamheten (scope 1 och 2) till 2025
- Telia har också satt nya långsiktiga mål för ytterligare minskningar som ska uppnås till 2040
Telia Company kan stolt meddela att dess mål om att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser över hela värdekedjan till 2040 har godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Utöver det övergripande målet validerade SBTi även Telias uppdaterade kortsiktiga och nya långsiktiga mål.
Vetenskapligt baserade mål (science-based targets) ger en tydligt definierad väg för företag att minska utsläppen av växthusgaser, vilket hjälper till i arbetet att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringar och att framtidssäkra företagens verksamheter. Mål anses vara vetenskapligt baserade om de är i linje med vad den senaste klimatvetenskapen anser vara nödvändigt för att uppfylla målen i Parisavtalet – att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C jämfört med förindustriella nivåer.
Allison Kirkby, Telia Companys VD och koncernchef, säger: ”Som den ledande leverantören av kritisk digital infrastruktur och digitala tjänster i Norden och Baltikum spelar Telia en dubbel roll när det gäller att hantera den pågående klimatkrisen. Vi har ett ansvar att minska våra utsläpp i linje med vetenskapens konsensus, samtidigt som vi gör det möjligt för andra industrier att accelerera takten i sina minskningar genom digitalisering, ett område där 5G skapar nya möjligheter.”
Telia uppdaterade sina kortsiktiga mål efter att ha nått ett av dem i förväg – att halvera utsläppen från den egna verksamheten (scope 1 och 2) till 2025. Telia nådde detta mål genom att gå över till 100% förnybar el år 2020. Telias nya långsiktiga mål kompletterar de kortsiktiga målen och säkerställer att Telia når sitt övergripande mål.
Telias godkända vetenskapligt baserade mål är följande:
Övergripande nettonollmål
Telia Company åtar sig att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser i hela sin värdekedja till 2040.
Kortsiktiga mål
Telia Company åtar sig att minska absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 1 och 2 med 90% till 2030 med 2018 som basår. Telia Company förbinder sig också att minska absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 3 från användningen av sålda produkter och leasade tillgångar i kundledet (nedströms) med 29% till 2025 med 2018 som basår. Telia Company förbinder sig vidare att 72% av sina leverantörers utsläpp (uppströms), som omfattar köpta varor och tjänster och kapitalvaror, kommer att ha vetenskapligt baserade mål till 2025.
Långsiktiga mål
Telia Company åtar sig att upprätthålla minst 90% absoluta utsläppsminskningar i scope 1 och 2 från 2030 till 2040 med 2018 som basår. Telia Company åtar sig även att minska absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 3 med 90% till 2040 med 2018 som basår.
Telias framsteg
En studie från 2021 uppskattade att telekomindustrin genererar 2,1–3,9% av de totala globala utsläppen av växthusgaser. Flera studier beskriver även den betydande roll som industrin har att spela när det gäller att möjliggöra en utökad utsläppsminkningstakt inom andra sektorer genom digitala lösningar.
I slutet av förra året hade Telia minskat sina egna utsläpp med 85% (scope 1 och 2) jämfört med 2018. Omkring 90% av utsläppen i Telias totala värdekedja genereras i leverantörskedjan. Därför försöker Telia påverka sina leverantörer och få dem att anpassa sina planer och aktiviteter i enlighet med klimatvetenskapen. I juni 2023 hade leverantörer som står för 45% av Telias leverantörskedjas utsläpp (för köpta varor och tjänster och kapitalvaror), precis som Telia, satt upp vetenskapligt baserade mål. Bolaget uppskattar att dess försäljning av IoT (Internet of Things) och digitala möteslösningar gjorde det möjligt för kunderna att minska sin energiförbrukning med cirka 810 GWh och CO2e-utsläpp med cirka 330 000 ton år 2022, vilket motsvarar 90 000 svenska hushålls årliga elförbrukning och 2,4 miljoner flygresor tur och retur mellan Stockholm och Helsingfors.
Genom samarbeten med likasinnade organisationer vill Telia hjälpa sina kunder, partners och leverantörer att omfamna digitalisering och cirkularitet och därmed spela en viktig roll för att påskynda en övergång till mer hållbara arbetssätt och verksamheter. Exempel på detta samarbete är Telia Companys involvering i mobilnätoperatörernas branschorganisation GSMA, företagets bidrag till Exponential Roadmap Initiatives 1,5°C Business Playbook, medgrundandet av initiativet 1,5°C Supply Chain Leaders och praktisk vägledning genom Supplier Engagement Guide och SME Climate Hub. Telia var också med och lanserade initiativet Eco Rating 2021 för att göra det möjligt för konsumenter att jämföra miljöprestanda för olika mobiltelefoner.
För mer information om Telias arbete inom det här området, läs vår Års- och hållbarhetsredovisning 2022 eller besök vår webbplats (avsnittet om Klimat och cirkularitet).
Om organisationen Science Based Targets initiative
Science Based Targets-initiative (SBTi) är ett globalt organ som gör det möjligt för företag att sätta ambitiösa mål för utsläppsminskningar i linje med den senaste klimatvetenskapen. SBTi arbetar för att påskynda företag över hela världen i deras arbete att halvera utsläppen före 2030 och uppnå nettonollutsläpp före 2050.
Initiativet är ett samarbete mellan CDP, United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF) och ett av åtagandena inom We Mean Business Coalition. SBTi definierar och främjar bästa praxis inom vetenskapsbaserad målsättning, erbjuder resurser och vägledning för genomförande, och bedömer och godkänner självständigt företags mål.
För mer information, kontakta Telias Companys pressavdelning på 0771-77 58 30, besök vårt nyhetsrum och följ oss på LinkedIn och X. Besök vår mediabank för att ladda ner vår logotyp, högupplösta bilder av Telias ledning, kontor och lösningar, samt videomaterial för redaktionellt bruk.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke