Connect with us

Marknadsnyheter

Så trogna är svenskarna sitt bilmärke

Published

on

Att bilmärket har stor betydelse för ägaren är en vanlig uppfattning, men det stämmer inte helt. I en undersökning från Kamux visar det sig att endast fyra procent av svenskarna anser sig vara helt märkestrogna och aldrig skulle kunna tänka sig att byta bilmärke. Men siffrorna skiljer sig åt bilmärkena emellan.

Det finns mycket att tänka på vid val av bil. Allt från antal sittplatser till ljudsystem – och inte minst märket. Men en undersökning från Kamux visar nu att en stor del av svenskarna inte bryr sig särskilt mycket om det sistnämnda. Endast fyra procent uppger att de aldrig skulle byta bilmärke och 23 procent kan byta ut sitt märke till vilket som helst.

Den överlägset största anledningen till att svenskarna inte vill byta ut sitt bilmärke är kännedomen om bilen och dess egenskaper, det uppger 72 procent. Närmare en femtedel uppger att det beror på bilaffären och att de trivs med att besöka den.

– Trots att en del funktioner kan vara lika märken emellan är varje bilmärke unikt. Därför är det intressant att se att så pass många anser att de inte är lojala till sitt bilmärke. En av anledningarna till detta skulle kunna vara de långa väntetiderna som rått de senaste åren och även ekonomin som inspirerat folk att se sig om efter nya alternativ, säger Kerim Nielsen, VD på Kamux Sverige.

Det finns även stora skillnader i hur märkestrogna förarna av bilmärkena är beroende på vilket märke man kör. Ägare av Mercedes-Benz är mindre benägna att utforska ny mark och 48 procent är antingen helt eller ganska märkestrogna, varav 17 procent inte kan tänka sig att byta märke vid nytt bilköp. Därefter följer Tesla, där 14 procent uppger att de inte kan tänka sig att investera i ett annat märke. För Dacia- och Mitsubishi-ägare är det däremot inte omöjligt med ett märkesbyte. Av dessa ägare är det ingen som är helt märkestrogen, medan 61 respektive 52 procent uppger att de inte är märkestrogna över huvud taget.

För mer information, kontakta:

Linda Viktorin
Marknadschef, Kamux AB
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: linda.viktorin@kamux.se

Om Kamux:

Kamux är en snabbväxande affärskedja specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster. För att kunna erbjuda kunderna en förstklassig service när som helst och var som helst kombinerar Kamux online-försäljning med ett utbrett nätverk av butiker. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 78 butiker i Sverige, Finland och Tyskland, varav 23 butiker i Sverige. Sedan företaget grundades har Kamux sålt över 450 000 begagnade bilar, varav 62 922 såldes 2022. Kamux omsättning uppgick 2022 till 968,7 miljoner euro och bolaget hade 1 326 anställda i slutet av 2022. Kamux Oy är listat på Nasdaq Helsingfors-börsen. 

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes som en online-undersökning i M3 Panel och har därefter bearbetats av Bilendi Oy mellan 12–23 januari 2023. Undersökningen genomfördes bland 1 017 svenskar med körkort och bil i hushållet i åldrarna 18–70 år.

Bilagor:

Hur märkestrogen upplever du att du är till ditt nuvarande bilmärke?

Total Mercedes Benz Tesla Dacia Mitsubishi
Jag är helt märkestrogen, något annat bilmärke skulle inte duga för mig 4% 17% 14% 0% 0%
Jag är ganska märkestrogen till mitt nuvarande bilmärke 23% 31% 10% 9% 0%
Mitt nuvarande bilmärke är okej, men det kunde också vara ett annat 24% 17% 52% 20% 37%
Jag är inte särskilt märkestrogen 26% 25% 24% 10% 11%
Jag är inte alls märkestrogen, jag kunde byta till vilket märke som helst 23% 9% 0% 61% 52%

Har du tänkt på varför du är märkestrogen?

Total
Jag känner märkets egenskaper 72%
Bekant bilaffär som jag tycker om att besöka 18%
Bekant försäljare som jag tycker om att köpa av 12%
Jag är misstänksam mot andra märken 9%
Annat 8%

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.