Marknadsnyheter
Zaplox publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2023


Kostnadseffektiv tillväxt
– Omsättningen ökar med 221% januari till september med stabila rörelsekostnader.
Tredje kvartalet för koncernen (2023-07-01 till 2023-09-30)
● Nettoomsättningen uppgick till 3 942 (1 370) TSEK.
● Bruttomarginalen uppgick till 87 (79) %.
● ARR uppgick till 11 741 (4 805) TSEK vid periodens utgång.
● Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 625 (-7 096) TSEK.
● Resultat per aktie uppgick till -0,22 (-0,01) SEK.
● Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -5 374 (-7 507) TSEK.
● Likvida medel uppgick till 10 154 (18 494) TSEK vid periodens utgång.
● Soliditeten uppgick till 57 (68) %.
Första nio månaderna för koncernen (2023-01-01 till 2023-09-30)
● Nettoomsättningen uppgick till 11 467 (3 563) TSEK.
● Resultat efter finansiella poster uppgick till -15 103 (-23 118) TSEK.
● Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,05) SEK.
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2023
2023-08-23 Zaplox stärker upp humankapitalet och inleder rekrytering av tre nya medarbetare.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter periodens utgång.
VD HAR ORDET
Vi fortsätter att öka omsättningen
Med sommaren bakom oss och hösten som nu sveper in är det redan dags att titta tillbaka på det tredje kvartalet för Zaplox. Som alltid står det tredje kvartalet för en högintensiv period för hotellbranschen vilket innebär ett lägre fokus på leverantörsupphandlingar. Detta till trots har vi ökat nettoomsättningen med över 180 % jämfört med motsvarande period föregående år samtidigt som vi minskat rörelsekostnaderna. Detta är ett tydligt kvitto på skalbarheten i vår affärsmodell och vår förmåga att växa som bolag utan en korrelerande kostnadsökning.
Fas två i utrullningen av mobila nycklar med Strawberry aktiverad
Under kvartalets sista dagar påbörjades arbetet med att rulla ut mobila nycklar på ytterligare 32 Strawberry hotell (tidigare Nordic Choice Hotels), med drygt 6 000 dörrar. Enligt den gemensamt satta planen kommer dessa hotell gå live under Q4 2023 och därmed generera abonnemangsintäkter redan innan årets slut.
Det här innebär att vi inom loppet av nio månader kommer att ha gått live med cirka 22 000 dörrar på 90 av kedjans över 220 hotell. Framåt är planen att stegvis rulla ut lösningen på resterande Strawberry hotell i takt med att dessa har kompatibla lås installerade.
Parallellt med detta har vi dessutom utvecklat och lanserat mobila nycklar i Apple Wallet på Clarion Hotel Post i Göteborg. Ett lyckat samarbete som nu kan fungera som en referens för liknande kunder. Nyligen hade vi nöjet att besöka hotellet tillsammans med teamet från Radisson Hotel Group som nu står i startgroparna att påbörja den tekniska utvecklingen av sin digitala gästresa, i vilken Zaplox produkter utgör en integrerad del.
Tillsammans med Strawberry delade vi våra lärdomar från implementeringen, något som Radisson Hotel Group nu kan dra stor nytta av i sitt arbete. Att bygga en lärandekultur som gynnar alla parter affärsmässigt är för oss en av grundpelarna i det bolag vi idag är.
Förbättringar av Zaplox plattform erbjuder större flexibilitet och ett attraktivare produkterbjudande
Under kvartalet har vi gjort stora framsteg när det kommer till infrastrukturen av vår tekniska plattform. I korthet har vi separerat våra reservations- och mobila nyckelprodukter och introducerat ett helt nytt reservations API. För våra kunder innebär detta större flexibilitet och en ännu bättre integrationsupplevelse. Just flexibiliteten att kunna nyttja olika delar av vår plattform och våra tjänster är särskilt efterfrågad från kunder och affärspartners inom kasinosegmentet då behoven här skiljer sig från klassiska hotell eftersom kasinon behöver ta hänsyn även till spelupplevelsen.
För Zaplox del möjliggör dessa framsteg en mer kostnadseffektiv onboarding och en högre kvalitet i vårt supportarbete.
Efter ett framgångsrikt år stärker vi humankapitalet för att växla upp ytterligare
Under de senaste 12 månaderna har vi tagit stora utvecklingskliv som bolag och befäst vår marknadsposition ytterligare. Som ett naturligt steg i detta arbete behöver vi nu också revidera vår organisationsstruktur och stärka upp humankapitalet. Vi har därför inlett rekryteringen av två nya medarbetare; Chief Commercial Officer samt Finance Manager. Under kvartalet har även uppdraget som Head of IR & PR tillsatts.
Genom att addera dessa roller tillförs Zaplox viktig kompetens för att vidhålla och förstärka sin position som ledande SaaS-bolag inom hotellbranschen. Idag och imorgon.
Tess Mattisson, VD Zaplox
För fullständig delårsrapport, se Zaplox hemsida www.zaplox.com alternativt bifogad fil.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, President & CEO, Zaplox
Email: tess.mattisson@zaplox.com
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: ir@zaplox.com
Denna information är sådan information som Zaplox AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2023.
Certified Adviser för Zaplox är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Zaplox
Zaplox är en ledande leverantör av digitala gästlösningar för hotellindustrin. Bolagets SaaS-plattform är designad för att förbättra gästupplevelsen och erbjuder en omfattande svit av produkter och tjänster, såsom incheckning och mobila nycklar. Zaplox plattform är ett värdefullt komplement till gästupplevelsen och hjälper hotellkedjor, resorts och kasinon i EMEA, Nordamerika och APAC att leverera en sömlös digital upplevelse. Zaplox grundades 2010 i Lund, Sverige, och har etablerat sig som en ledande innovatör i branschen, och för att ge sina kunders gäster den bästa möjliga upplevelsen från bokning till avresa. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök gärna www.zaplox.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke