Marknadsnyheter
Viking Line fortsätter att stödja skyddet av Östersjön – i år går donationer till tre aktörer


Viking Line fortsätter med sitt långsiktiga stöd till miljöarbetet i Östersjöområdet. Även i år ger rederiet en betydande donation till tre organisationer som skyddar Östersjön och dess skärgårdsnatur. Donationsmedlen används bland annat till vetenskaplig Östersjöforskning.
I år ger Viking Line finansiellt stöd till miljöorganisationen Håll Skärgården Ren rf, Helsingfors universitets zoologiska station i Tvärminne samt John Nurminens stiftelse. De donerade medlen kommer från försäljningen av plastkassar på fartygen.
”Skyddet av Östersjön är en hjärtesak för oss, eftersom vårt rederi har sina rötter i skärgården och våra fartyg dagligen kör genom den känsliga skärgårdsnaturen. Vi har redan i åratal haft ett långsiktigt samarbete med aktörer som främjar Östersjöforskning och gör konkret arbete för att skydda den unika havsnaturen. Vår gemensamma målbild är att bevara havets och skärgårdens biologiska mångfald och livsduglighet för kommande generationer”, säger hållbarhetschef Dani Lindberg på Viking Line.
Helsingfors universitets zoologiska station i Tvärminne är Finlands största forskningsstation som bedriver forskning i Östersjön. Som bäst undersöker man där bland annat den kustnära biodiversiteten och dess kopplingar till klimatförändringen.
”Vi är väldigt glada och tacksamma över att Viking Line redan i flera års tid har stött vår forskningsverksamhet. Nästan all vår forskning bedrivs numera med extern finansiering och därför är långvariga partnerskap livsviktiga för oss. Med hjälp av den här senaste donationen fortsätter vi arbetet med att utveckla kustobservatoriet Monicoast”, säger forskningskoordinator Joanna Norkko på stationen i Tvärminne.
Under tidigare år har donationsmedlen från Viking Line bland annat använts för att avlöna en forskare i Tvärminne. Dessutom har forskningsstationen tagit fram program för barn kring temat havsforskning samt fotoutställningar med bilder från världen under havsytan för Viking Lines fartyg.
Skyddet av Östersjön är en väsentlig del av Viking Lines hållbarhetsarbete som pågått ända sedan 1980-talet. Effekterna av det målmedvetna miljöarbetet märks bland annat i att koldioxidutsläppen per sjömil från Viking Lines fartygsflotta har minskat med 30 procent sedan 2008.
”Vi vill fortsätta att stärka vår ställning som föregångare inom hållbar sjöfart, och därför gäller det att hela tiden höja vår egen ribba. Genom att samarbeta med organisationer som skyddar Östersjön kan vi utbyta åsikter, lära oss nytt och få idéer. Ju fler aktörer som jobbar för ett renare Östersjön, desto verkningsfullare är också vårt arbete”, säger Dani Lindberg.
De här miljöorganisationerna får stöd från Viking Line
Håll Skärgården Ren rf
Håll Skärgården Ren rf är en riksomfattande miljöorganisation för alla båtfarare och andra som rör sig till sjöss. Föreningen har arbetat för en renare skärgårds- och insjönatur ända sedan 1969. All verksamhet syftar till att hålla de finska havsområdena, insjöarna, stränderna och skärgården rena.
Helsingfors universitet: Tvärminne zoologiska station
Tvärminne zoologiska station är en marin station belägen vid Finska vikens mynning där kustnära forskning bedrivits i över 120 års tid. Den är en av tre biologiska forskningsstationer som hör till Bio- och miljövetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet. Vid stationen forskar man bland annat i hur Östersjöns kustmiljöer påverkar klimatet.
John Nurminens stiftelse
John Nurminens stiftelse grundades 1992 för att rädda Östersjön och dess kulturarv för kommande generationer. Stiftelsens projekt förbättrar Östersjöns tillstånd genom konkreta åtgärder som minskar både belastningen på havet och miljöriskerna. Stiftelsen har igångsatt 40 miljöprojekt, varav 34 är slutförda.
Viking Lines miljöresa
1980-talet
- Viking Line slutar använda giftiga bottenfärger och dykare börjar rengöra fartygens botten. Återvinning av avfall ombord på fartygen börjar.
- Den första landströmsanslutningen tas i bruk i Stockholm. Numera används landström även i Helsingfors, Mariehamn och Tallinn.
1990-talet
- Svaveldioxidutsläppen minskar genom övergång till lågsvavligt bränsle.
- Fartygens avloppsvatten börjar behandlas på land.
- Kallt havsvatten börjar användas för att kyla luften ombord på fartygen, och fartygens luft värms med hjälp av energi från avgaserna.
2000-talet
- Viking Line blir det första rederiet i världen att använda Humid Air Motor-metoden för att minska kväveoxidutsläppen. Genom att använda havsvatten för kylning sänks motorernas förbränningstemperatur.
- Kväveoxidutsläppen minskar på Viking Cinderella när katalysatorer installeras på fartyget.
- Återvinning av organiskt avfall börjar på Viking XPRS.
2010-talet
- Det nya fartyget Viking Grace använder helt svavelfri flytande naturgas som bränsle. Det klimatsmarta fartyget minskar kväveutsläppen med 85 % och växthusgasutsläppen med 15 % jämfört med ett oljedrivet fartyg. Partikelutsläppen med LNG är praktiskt taget noll.
- Viking Grace testar ett rotorsegel och blir därmed världens första hybridfartyg som använder både LNG och vindkraft. Fartyget utrustas med ett energiåtervinningssystem som omvandlar överskottsvärme till elektricitet.
2020-talet
- Strömningsstabilisatorer installeras på Viking Gabriella och Viking XPRS, vilket minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.
- Det nya fartyget Viking Glory sätts i trafik i mars 2022. Fartygets motorer möjliggör optimering av bränsleförbrukningen och genererar inga svavelutsläpp.
- Tack vare Viking Glorys Azipod-roderpropellersystem kan man smidigt manövrera fartyget vid hamnmanövrer, vilket sparar tid och bränsle. Fartygets skrovform minskar vågbildning och bränsleförbrukning.
- Viking Glory är också en föregångare när det gäller att utnyttja spillkyla från LNG. Energisystemet för återvinning genererar upp till 40 % av fartygets elbehov för passagerarfunktioner.
- Ljusen i tomma hytter på Viking Glory släcks automatiskt, och ventilationen och uppvärmningen sänks automatiskt.
- Viking Line börjar erbjuda Viking Glorys och Viking Graces passagerare möjligheten att köpa biogas motsvarande deras resas förbrukning och därmed minska utsläppen som deras resa orsakar med upp till 90 procent.
Mer information:
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tfn +358 18 270 00
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke