Marknadsnyheter
H2 Green Steel säkrar 48 miljarder i lånefinansiering till världens första storskaliga gröna stålverk
H2 Green Steel har undertecknat avtal om slutlig skuldfinansiering på 48 miljarder kronor i så kallad projektfinansiering. Samtidigt tillkommer ytterligare 3,4 miljarder kronor från investerare vilket gör att det totala aktiekapitalet i bolaget nu uppgår till 24 miljarder kronor. Bolaget har också tilldelats runt 3 miljarder kronor från EU:s Innovationsfond. H2 Green Steel har därmed säkrat finansiering om totalt närmare 75 miljarder kronor till världens första storskaliga gröna stålverk som håller på att byggas i Boden.
H2 Green Steel driver ett av världens största klimatpåverkansprojekt. Bolaget grundades 2020 med syftet att påskynda klimatomställningen i branscher som är svåra att ställa om. Bolaget börjar med stål som kommer att produceras med upp till 95 procent lägre klimatpåverkan än stål från masugnar. Bygget av det gröna flaggskeppsstålverket i Boden med integrerad vätgas- och grön järnproduktion, är på god väg. Leveransavtalen för vätgas-, järn- och strålutrustning är på plats. En betydande del av den nödvändiga elen är säkrad i långsiktiga avtal. Hälften av den årliga produktionen av 2,5 miljoner ton grönt stål har sålts i bindande fem till sjuåriga avtal.
I dag meddelar H2 Green Steel en stor milstolpe på vägen mot att fossilbefria stålindustrin, som är en av världens smutsigaste. Bolaget har tecknat avtal för skuldfinansiering på 48 miljarder kronor, tagit in ytterligare 3,4 miljarder kronor från investerarare och tilldelats runt 3 miljarder från Innovationsfonden. Total finansiering uppgår till cirka 75 miljarder kronor.
H2 Green Steel har tecknat avtal om slutlig skuldfinansiering på över 40 miljarder kronor i senior skuld och en junior lånefacilitet på upp till 7 miljarder kronor:
- I linje med så kallad projektfinansiering kommer de internationella banker som står för den seniora skulden att låna ut med deltäckning av en grön kreditgaranti från Riksgälden och en exportkredit från Euler Hermes på drygt 13,5 miljarder kronor* vardera. Garantierna täcker 80% respektive 95% av lånesumman och de ställs ut till marknadsmässiga priser.
- En grupp bestående av fler än 20 långivare omfattar Svensk Exportkredit (SEK) och Europeiska Investeringsbanken, tillsammans med kommersiella banker som leds av BNP Paribas, ING, KfW IPEX-Bank, Societe Generale och UniCredit.
- Konsortiet för den juniora lånefaciliteten leds av AIP Management och omfattar europeiska och internationella investeringsbanker och fonder.
H2 Green Steel har också rest ytterligare nära 3,4 miljarder kronor från investerare vilket gör att aktiekapitalet i projektet nu uppgår till total 24 miljarder kronor. Nya aktieägare är bland andra Microsoft Climate Innovation Fund, Mubea och Siemens Financial Services. Dessutom är IMAS Foundation och Just Climate några av de befintliga aktieägare som ökar sina investeringar i H2 Green Steel.
I september 2023 meddelade bolaget att det hade rest 18 miljarder från investerare vilket var den största privata kapitalresningen i Europa 2023. Innan dess avslutades Serie A-rundan på 946 miljoner kronor i maj 2021 och Serie B1-rundan på drygt 3 miljarder kronor i oktober 2022.
H2 Green Steel har också tilldelats runt 3 miljarder kronor från Innovationsfonden genom European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA). Innovationsfonden finansieras med intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter och stöttar innovativa projekt som vill påskynda utsläppsminskningen i europeisk industri och snabba på en grön omställning.
– Ingen har granskat vår verksamhet mer noggrant än de som finansierar vårt projekt. Det enorma stödet från våra långivare, investerare och EU:s Innovationsfond är en sann kvalitetsstämpel för H2 Green Steel som bolag. Finansieringen är också en stor vinst för klimatet och vi hoppas att vår modell för projektfinansiering kommer att inspirera andra initiativ inom klimatomställningen av branscher som är svåra att ställa om, säger Henrik Henriksson, VD för H2 Green Steel.
– Vi har gått igenom denna process i nära samarbete med många olika intressenter. Vi har jobbat som ett stort team, brutit ny mark och hittat innovativa lösningar i strukturer och arbetssätt som brukar vara stela. Resultatet är denna historiska milstolpe i ett av världens största projekt för klimatomställning, säger Otto Gernandt, finanschef för H2 Green Steel.
– H2 Green Steel är ett utmärkt exempel av den typ av banbrytande projekt som EU:s Innovationsfond stöttar. EU är stolt över att stötta lösningar som fossilbefriar den europeiska stålindustrin och ser till att den är konkurrenskraftig i en utmanande global miljö. Vi gratulerar H2 Green Steel-teamet för deras engagemang och hårda arbete och ser fram emot att stötta liknande initiativ i Europa, säger Kurt Vandeberghe, chef för EU-kommissionens generaldirektorat för klimatpolitik, DG CLIMA.
Kommentarer från långivare:
– Att jobba sida vid sida med H2 Green Steel, inklusive dess svenska och internationella intressenter, har varit både en lång och spännande resa. Tillsammans har vi nu nått ett väldigt viktigt delmål i framtidens utfasning av fossila bränslen i tung industri. Under vårt samarbete har vi banat ny väg och utvecklat fantastiska relationer; nu ser vi fram emot att fortsätta dra vårt strå till stacken i klimatomställningen, säger Magnus Montan, VD för SEK.
– Vi är extremt stolta över att ha varit en del av denna historiska transaktion. Som tyskt exportkreditinstitut har vi starkt fokus på att stötta tysk industri i energiomställningen och detta projekt visar att tyska bolag som SMS och TK Nucera kan förse den teknik i framkant som är avgörande för att ställa om till fossilfria lösningar i branscher som stålindustrin. Stort grattis till alla på H2 Green Steel för det fantastiska arbetet med att det här äventyret blir verklighet, säger Ulrich Schulte Lünzum, chef för projektfinansiering på Euler Hermes.
– Stålindustrin är en strategisk sektor i hjärtat av EU:s ekonomi. Vårt engagemang för att nå netto noll till 2050 kräver att denna sektor genomgår transformativa förändringar. Det är viktigt att EIB som EU:s klimatbank stöttar H2 Green Steels banbrytande utveckling mot att producera primärt plattstål med låga utsläpp. Projektet banar väg för utvecklingen av miljövänligt stål, något som är avgörande för dekarboniseringen av de sektorer som är svåra att ställa om, där stål är en viktig sådan, säger Thomas Östros, vicepresident på Europeiska Investeringsbanken.
– Vi har haft ett nära samarbete med det exceptionella teamet på H2 Green Steel sedan projektets start under 2021. Därför är vi oerhört stolta över att ha bidragit till bolagets vägledande finansieringsmodell. Den här transaktionen visar mycket väl hur industriell innovation kan finansieras för att möjliggöra förändring. En stor milstolpe för en europeisk stålindustri med låga utsläpp, säger Christophe Hadjal, Managing Director, Regional Head for Europe Mining, Metals and Industries Finance, Societe Generale.
– Användandet av grön vätgas som reduktionsmedel för järnmalm i ståltillverkning är ett av de mest meriterade användningsfallen för grön vätgas som vi har identifierat. Det har varit en resa över de senaste två och ett halvt åren och vi ser fram emot att arbeta med teamet på H2 Green Steel även bortom Boden, säger Greg Falzon, Partner, Co-head of Investments på AIP.
Juridiska och finansiella rådgivare till H2 Green Steel inkluderar: Milbank, Mannheimer Swartling, Societe Generale och KfW IPEX-Bank.
Morgan Stanley & Co International PLC har varit ensam finansiell rådgivare till H2 Green Steel avseende aktiekapitalresning.
* 1,2 miljarder euro
För mer information
Karin Hallstan, Presschef, tel: 076 842 81 04, e-post: press@h2greensteel.com
Om H2 Green Steel
H2 Green Steel (H2GS AB) grundades 2020 med ambitionen att påskynda industrins klimatomställning med hjälp av grön vätgas. Stål, som orsakar stora koldioxidutsläpp, är H2 Green Steels första branschvertikal. H2 Green Steels grundare och största aktieägare är investmentbolaget Vargas, som också är medgrundare och en av de större aktieägarna i batteriföretaget Northvolt. H2 Green Steel har sitt huvudkontor i Stockholm och har sin första anläggning under utveckling i Boden.
Marknadsnyheter
Så skyddar du din hund från köldskador
När temperaturen sjunker är det viktigt att skydda hunden från kyla och köldskador, något som små och kortpälsade raser är extra känsliga för. AniCuras chefsveterinär Sandra Douglas delar sina bästa råd för att hålla din hund trygg och säker under vintern.
– Det är viktigt att hunden får röra på sig även under vintern, men vi måste också tänka på att skydda den från stark kyla som kan leda till allvarliga skador, säger Sandra Douglas.
Köldskador drabbar oftast de mest utsatta delarna på hunden, såsom öron, tassar, nos och svanstipp. De vanligaste symptomen är att huden känns kall, vit eller hård.
– Om din hund visar sådana tecken är det viktigt att agera snabbt. Värm upp hunden omedelbart, helst med filtar eller kroppsvärme. Kontakta också veterinär så snart som möjligt om du misstänker att din hund fått en köldskada, förklarar Sandra Douglas.
För att förebygga köldskador rekommenderar AniCuras chefsveterinär följande åtgärder:
- Låt inte hunden stå bunden ute i kylan – även en kall bil kan innebära risk för köldskador.
- Ta flera korta promenader snarare än färre och längre.
- Håll i gång hunden under promenaden. Rörelse håller blodcirkulationen i gång och minskar risken för nedkylning.
- Skydda tassarna med tassalva eller skyddande vax och torka dem noggrant efteråt.
- Värmande täcken är bra för små, kortpälsade eller känsliga hundar.
Tecknen på köldskador
- Huden blir vit, kall och hård. Den kan även skifta i röd eller blå nyans, eller i värsta fall bli svart om vävnaden har dött till följd av köldskadan.
- Blåsor kan uppstå på de drabbade områdena.
- Hunden kan visa tecken på smärta, ex genom att bita eller slicka mot området
Om din hund visar något eller några av dessa symtom är det viktigt att agera snabbt.
För mer information:
Rebecca Lindh, Head of Marketing and Communication, AniCura Sverige
Tel: 073-680 81 17 E-post: rebecca.lindh@anicura.se
Om AniCura
AniCura är en familj av framstående djursjukhus och djurkliniker specialiserade på sällskapsdjur. Företaget föddes ur idén att med gemensamma resurser skapa en bättre djursjukvård och grundades 2011 som den första sammanslagningen av djursjukhus i Norden.
Idag är AniCura en förebild inom avancerad djursjukvård och en uppskattad partner till djurägare och remitterande veterinärer i Europa. Inom AniCura erbjuds ett stort utbud av medicinska och kirurgiska tjänster. Detta innefattar alltifrån förebyggande vård och bassjukvård, till avancerad diagnostik, invärtesmedicin, intensivvård, kirurgi och ortopedi. AniCura erbjuder även rehabilitering, sjukgymnastik och kostrådgivning samt utvald djurmat och vårdprodukter.
AniCura erbjuder modern och högkvalitativ djursjukvård på 500 orter i Europa och skapar trygghet för djurägare genom hög tillgänglighet och patientsäkerhet. Företagets 12 000 passionerade medarbetare tar varje år hand om 4,5 miljoner patienter. AniCura är en erkänd utbildnings- och remissinstans.
Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se och www.anicuragroup.com.
Marknadsnyheter
Swedavias trafikstatistik för december och helåret 2024: 40-tal nya flyglinjer och fortsatta satsningar på ett starkare Arlanda
I december reste över 2,3 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Det innebär en ökning med fyra procent jämfört med december 2023. Under helåret 2024 nådde flygresandet en total på över 32 miljoner, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Året präglades av ett starkt utrikesresande, medan efterfrågan på inrikesresandet fortsatt minskar. Ett 40-tal nya flyglinjer med merparten på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport tillkom under 2024, vilket stärker Swedavias position ytterligare. Satsningarna på Arlandas nya Marknadsplats fortsätter under 2025 med en sista etapp.
–Året avslutades starkt och antalet passagerare på våra tio flygplatser ökade under december med fyra procent jämfört med december 2023. Efterfrågan på utrikesresor har fortsatt att växa och nedgången i inrikesresandet mattades av under andra halvan av månaden. Samtidigt har den sista reguljärflighten med BRA lyft från Bromma och sedan årsskiftet har inrikestrafiken samlats på Arlanda, vilket på sikt stärker hela Sveriges tillgänglighet för både inrikes- och utrikesresor. Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Linjeutveckling:
Totalt har ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer, tillkommit under 2024. Merparten av de nya linjerna, 24 linjer, flygs via Arlanda. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda och Norwegian är det flygbolag som har öppnat flest nya linjer via Arlanda och Landvetter.
Nya flyglinjer – december 2023 och januari 2024
Kiruna – Köpenhamn med SAS.
Kiruna – Paris med Air France.
Arlanda – Duabi med Norwegian.
Arlanda – Halmstad med SAS.
Arlanda – Kalmar med SAS.
Arlanda – Sälen med SAS.
Arlanda – Tokyo med ANA.
Totalt reste drygt 32 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser under 2024. Det är en procent högre jämfört med 2023 och 81 procent av nivåerna före pandemin. Utrikesresandet ökade med fem procent medan inrikesresandet minskade med nio procent.
På Arlanda ökade resandet totalt sett med fyra procent och på Landvetter ökade resandet med
sammanlagt tre procent under 2024 jämfört med året innan. Utrikesresandet på Arlanda ökade sju procent medan inrikesresandet minskade med tio procent under 2024 jämfört med 2023. På Landvetter ökade utrikesresandet med sex procent medan inrikesresandet minskade med 20 procent under 2024 jämfört med året innan.
Under december reste drygt 2,3 miljoner resenärer via Swedavias flygplatser. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 1,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med tre procent till drygt 569 000 resenärer. Flygresandet i december ligger totalt sett fyra procent högre jämfört med december 2023. Det totala resandet via Swedavias flygplatser i december ligger på 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.
Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats, hade totalt drygt 1,6 miljoner resenärer under december, vilket är 90 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med sju procent till drygt 1,3 miljoner resenärer och inrikesresandet minskade med fyra procent till drygt 236 000 resenärer.
Göteborg Landvetter Airport hade totalt drygt 358 000 resenärer under december. Flygresandet i december ökade med två procent jämfört med december i fjol. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 322 000 resenärer och inrikesresandet minskade med tolv procent till drygt 36 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i december på 77 procent av prepandeminivåerna.
Swedavias övriga åtta flygplatser hade en skiftande utveckling under årets sista månad. Kiruna Airport hade den starkaste resenärsutveckling i december jämfört med december 2023 samt den starkaste utvecklingen jämfört med prepandeminivåerna i december 2019. Ronneby Airport hade den svagaste utvecklingen i december jämfört med december i fjol.
Luleå Airport hade den starkaste resenärsutvecklingen under helåret 2024 av Swedavias regionala flygplatser jämfört med nivåerna före pandemin, 2019. Totalt sett av Swedavias flygplatser har Arlanda den bästa återhämtningen under 2024 jämfört med före pandemin.
December månads trafikutveckling – antal resenärer:
Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia
Tips till resenärer inför flygresan:
Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)
För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.
Marknadsnyheter
Naturtid hjälper barns psykiska hälsa
En studie från McGill och Université de Montréal visar att två timmar i naturen varje vecka kan minska stress och förbättra beteende hos barn med psykiska problem som ångest, depression och aggressivitet.
Studien omfattade 1 000 barn i Quebec, där hälften deltog i naturbaserade aktiviteter som mindful promenader och naturteckning under tre månader. Störst förbättringar sågs hos barn med högst symptom från början.
Forskare kallar programmet lågbudget och riskfritt, med potential att stödja utsatta elever i skolor nära grönområden.
Studie: A Nature-Based Intervention and Mental Health of School Children
DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2024.44824
Källa: mcgill.ca
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke