Connect with us

Marknadsnyheter

Tradevenues intervju med VD Micha Velasco

Published

on

Under förra året började Bodyflight en omstrukturering av verksamheten, från en upplevelseaktör inom indoor flying till en koncern som erbjuder olika interaktiva upplevelser. Tradevenue har intervjuat VD Micha Velasco för att få en uppdatering om vägen framåt och vad som händer i bolaget.

Hur skulle du vilja sammanfatta året som gått?
Ett mycket bra år vad gäller den befintliga verksamheten. Vi har haft en stark försäljning och inte sett någon vikande trend att tala om. I juli förvärvades majoriteten i VR-bolaget VREX vilket möjliggör en betydligt snabbare tillväxttakt framöver. Under hösten sjösattes ett nytt bokningssystem som underlättar en uppskalning av verksamheterna samt bidrar till effektivare onlineannonsering.

Många människor har drabbats hårt av högre räntor och hög inflation. Känner ni att ni har påverkats av konjunkturen?
Till viss del kan vi se förändrade köpmönster, till exempel att Black Week delvis ersatt julhandeln, vilket kan tyda på större sparsamhet. Snittköpen är dock liknande tidigare år, om inte högre. 

När det gäller B2B tycker vi att läget är oförändrat, kanske till och med ser bättre ut. Framförallt VREX har haft ett mycket bra bokningsläge från företag under hösten.

Nyligen lanserade ni en ny e-handelsplattform. Skulle du kunna berätta mer om den och hur den skiljer sig jämfört med er förra?
Bodyflight har integrerat Litium som är en modern e-handelsplattform med ett bokningssystem och nya hemsidor. Det nya affärssystemet ger en lägre totalkostnad och är effektivare än tidigare. Vi kan optimera vår annonsering vilket leder till högre ROAS. Genom en bättre insamling av kunddata når vi nykund till en lägre kostnad.  

Det nya systemet är skalbart till andra verksamheter, både våra egna och andras. Vi kan till exempel erbjuda mindre aktörer tillgång till ett modernt system till en låg instegskostnad, en tjänst som idag saknas på marknaden.

Hur ser vägen framåt ut för er? Vad kommer ni fokusera på och vad vill ni uppnå i närtid?  

Fokus kommer att ligga på expansion av VREX till Sverige och Norden då VR-upplevelser av den kalibern saknas. Investeringskostnaden per VR-center är en tiondel av en ny vindtunnel. Vi har tidigare aviserat en förvärvsplan och ser löpande över intressanta förvärvsobjekt inom upplevelsesegmentet.

Vad ser ni för möjligheter och utmaningar på kort sikt?  

Upplevelsemarknaden är fortfarande väldigt fragmenterad vilket ger stor uppsida för att konsolidera och skapa nya upplevelser. Utmaningarna är den globala ekonomin, där räntor och konjunktur påverkar. Vi har dock klarat året förvånansvärt bra och ser fram emot att fortsätta arbetet mot att bli Sveriges ledande upplevelsebolag för äkta, utmanande och adrenalinstinna upplevelser.

Skulle du kunna berätta mer om er konkurrenssituation och hur ni särskiljer er från era konkurrenter? 
Vi har få konkurrenter när det gäller premiumupplevelser i Sverige. Både Bodyflight och VREX är i framkant när det kommer till unika upplevelser i Sverige. Vi har lanserat multifunktionsvouchers, vilket gör det möjligt att nyttja presentkorten till bolagets samtliga produkter och tjänster. 

Vi är unika vad gäller vindtunnlar i Stockholm och Göteborg. Våra instruktörer och all den erfarenhet de har gör oss unika på den svenska vindtunnelsmarknaden. 

VREX erbjuder en mer immersiv upplevelse än något annat VR- system i Norden. Vi är de enda som använder Full Body Trackingteknik via Optitrack, ett branschledande motion capture- och 3D-spårningssystem. Det används bland annat i Hollywood vid stora filmproduktioner och när dataspel produceras. VREX erbjuder free roaming för upp till tio spelare samtidigt vilket betyder att spelarna rör sig fritt utan sladdar och spelet streamas direkt till VR-glasögonen.
 

Se hela intervjun på tradevenue.se

Micha Velasco, VD

Telefon: +46 701072444
E-post: micha.velasco@bodyflight.se

bodyflight.se 
 

Om Bodyflight

Upplevelsebolaget Bodyflight opererar två av världens högsta vindtunnlar belägna i Stockholm och Göteborg. Sedan sommaren 2023 är VR-upplevelsebolaget VREX, med två VR-arenor i Stockholm, också en del av bolaget. 

Bodyflights vision är att utvecklas till Sveriges ledande upplevelsebolag för äkta, utmanande och adrenalinstinna upplevelser. Läs mer på bodyflight.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så skyddar du din hund från köldskador

Published

on

By

När temperaturen sjunker är det viktigt att skydda hunden från kyla och köldskador, något som små och kortpälsade raser är extra känsliga för. AniCuras chefsveterinär Sandra Douglas delar sina bästa råd för att hålla din hund trygg och säker under vintern.

– Det är viktigt att hunden får röra på sig även under vintern, men vi måste också tänka på att skydda den från stark kyla som kan leda till allvarliga skador, säger Sandra Douglas.

Köldskador drabbar oftast de mest utsatta delarna på hunden, såsom öron, tassar, nos och svanstipp. De vanligaste symptomen är att huden känns kall, vit eller hård.

– Om din hund visar sådana tecken är det viktigt att agera snabbt. Värm upp hunden omedelbart, helst med filtar eller kroppsvärme. Kontakta också veterinär så snart som möjligt om du misstänker att din hund fått en köldskada, förklarar Sandra Douglas.

För att förebygga köldskador rekommenderar AniCuras chefsveterinär följande åtgärder:

  1. Låt inte hunden stå bunden ute i kylan – även en kall bil kan innebära risk för köldskador.
  2. Ta flera korta promenader snarare än färre och längre.
  3. Håll i gång hunden under promenaden. Rörelse håller blodcirkulationen i gång och minskar risken för nedkylning.
  4. Skydda tassarna med tassalva eller skyddande vax och torka dem noggrant efteråt.
  5. Värmande täcken är bra för små, kortpälsade eller känsliga hundar.

Tecknen på köldskador

  • Huden blir vit, kall och hård. Den kan även skifta i röd eller blå nyans, eller i värsta fall bli svart om vävnaden har dött till följd av köldskadan.
  • Blåsor kan uppstå på de drabbade områdena.
  • Hunden kan visa tecken på smärta, ex genom att bita eller slicka mot området

Om din hund visar något eller några av dessa symtom är det viktigt att agera snabbt.

För mer information:

Rebecca Lindh, Head of Marketing and Communication, AniCura Sverige

Tel: 073-680 81 17 E-post: rebecca.lindh@anicura.se

Om AniCura
AniCura är en familj av framstående djursjukhus och djurkliniker specialiserade på sällskapsdjur. Företaget föddes ur idén att med gemensamma resurser skapa en bättre djursjukvård och grundades 2011 som den första sammanslagningen av djursjukhus i Norden.

Idag är AniCura en förebild inom avancerad djursjukvård och en uppskattad partner till djurägare och remitterande veterinärer i Europa. Inom AniCura erbjuds ett stort utbud av medicinska och kirurgiska tjänster. Detta innefattar alltifrån förebyggande vård och bassjukvård, till avancerad diagnostik, invärtesmedicin, intensivvård, kirurgi och ortopedi. AniCura erbjuder även rehabilitering, sjukgymnastik och kostrådgivning samt utvald djurmat och vårdprodukter.

AniCura erbjuder modern och högkvalitativ djursjukvård på 500 orter i Europa och skapar trygghet för djurägare genom hög tillgänglighet och patientsäkerhet. Företagets 12 000 passionerade medarbetare tar varje år hand om 4,5 miljoner patienter. AniCura är en erkänd utbildnings- och remissinstans.

Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se och www.anicuragroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias trafikstatistik för december och helåret 2024: 40-tal nya flyglinjer och fortsatta satsningar på ett starkare Arlanda

Published

on

By

I december reste över 2,3 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Det innebär en ökning med fyra procent jämfört med december 2023. Under helåret 2024 nådde flygresandet en total på över 32 miljoner, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Året präglades av ett starkt utrikesresande, medan efterfrågan på inrikesresandet fortsatt minskar. Ett 40-tal nya flyglinjer med merparten på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport tillkom under 2024, vilket stärker Swedavias position ytterligare. Satsningarna på Arlandas nya Marknadsplats fortsätter under 2025 med en sista etapp.

Året avslutades starkt och antalet passagerare på våra tio flygplatser ökade under december med fyra procent jämfört med december 2023. Efterfrågan på utrikesresor har fortsatt att växa och nedgången i inrikesresandet mattades av under andra halvan av månaden. Samtidigt har den sista reguljärflighten med BRA lyft från Bromma och sedan årsskiftet har inrikestrafiken samlats på Arlanda, vilket på sikt stärker hela Sveriges tillgänglighet för både inrikes- och utrikesresor. Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Linjeutveckling:
Totalt har ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer, tillkommit under 2024. Merparten av de nya linjerna, 24 linjer, flygs via Arlanda. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda och Norwegian är det flygbolag som har öppnat flest nya linjer via Arlanda och Landvetter.

Nya flyglinjer – december 2023 och januari 2024
Kiruna – Köpenhamn med SAS.
Kiruna – Paris med Air France.
Arlanda – Duabi med Norwegian.
Arlanda – Halmstad med SAS.
Arlanda – Kalmar med SAS.
Arlanda – Sälen med SAS.
Arlanda – Tokyo med ANA.

Totalt reste drygt 32 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser under 2024. Det är en procent högre jämfört med 2023 och 81 procent av nivåerna före pandemin. Utrikesresandet ökade med fem procent medan inrikesresandet minskade med nio procent.

På Arlanda ökade resandet totalt sett med fyra procent och på Landvetter ökade resandet med
sammanlagt tre procent under 2024 jämfört med året innan. Utrikesresandet på Arlanda ökade sju procent medan inrikesresandet minskade med tio procent under 2024 jämfört med 2023. På Landvetter ökade utrikesresandet med sex procent medan inrikesresandet minskade med 20 procent under 2024 jämfört med året innan. 

Under december reste drygt 2,3 miljoner resenärer via Swedavias flygplatser. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 1,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med tre procent till drygt 569 000 resenärer. Flygresandet i december ligger totalt sett fyra procent högre jämfört med december 2023. Det totala resandet via Swedavias flygplatser i december ligger på 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats, hade totalt drygt 1,6 miljoner resenärer under december, vilket är 90 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med sju procent till drygt 1,3 miljoner resenärer och inrikesresandet minskade med fyra procent till drygt 236 000 resenärer.

Göteborg Landvetter Airport hade totalt drygt 358 000 resenärer under december. Flygresandet i december ökade med två procent jämfört med december i fjol. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 322 000 resenärer och inrikesresandet minskade med tolv procent till drygt 36 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i december på 77 procent av prepandeminivåerna.      

Swedavias övriga åtta flygplatser hade en skiftande utveckling under årets sista månad. Kiruna Airport hade den starkaste resenärsutveckling i december jämfört med december 2023 samt den starkaste utvecklingen jämfört med prepandeminivåerna i december 2019. Ronneby Airport hade den svagaste utvecklingen i december jämfört med december i fjol.

Luleå Airport hade den starkaste resenärsutvecklingen under helåret 2024 av Swedavias regionala flygplatser jämfört med nivåerna före pandemin, 2019. Totalt sett av Swedavias flygplatser har Arlanda den bästa återhämtningen under 2024 jämfört med före pandemin.

December månads trafikutveckling – antal resenärer:
swedavia_resenarer_december_2024.PNG

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia

Tips till resenärer inför flygresan:
Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Naturtid hjälper barns psykiska hälsa

Published

on

By

En studie från McGill och Université de Montréal visar att två timmar i naturen varje vecka kan minska stress och förbättra beteende hos barn med psykiska problem som ångest, depression och aggressivitet.

Studien omfattade 1 000 barn i Quebec, där hälften deltog i naturbaserade aktiviteter som mindful promenader och naturteckning under tre månader. Störst förbättringar sågs hos barn med högst symptom från början.

Forskare kallar programmet lågbudget och riskfritt, med potential att stödja utsatta elever i skolor nära grönområden.

Studie: A Nature-Based Intervention and Mental Health of School Children
DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2024.44824

Källa: mcgill.ca

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.