Marknadsnyheter
Kommuniké från extra bolagsstämma i B3 Consulting Group AB (publ)
Vid extra bolagsstämma i B3 Consulting Group AB (publ) den 7 februari 2024 fattades följande beslut.
Beslut om teckningsoptionsprogram
Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en riktad emission av högst 530 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 53 000 kronor. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma bolaget, med rätt och skyldighet att överlåta teckningsoptionerna till nuvarande och framtida medarbetare i bolaget eller dess dotterbolag.
Skälen för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att införa ett incitamentsprogram varigenom nuvarande och framtida medarbetare ska kunna bli långsiktig delägare och ta del av och verka för en positiv värdeutveckling av aktien i bolaget under den period som det föreslagna programmet omfattar, samt att bolaget eller dess dotterbolag ska kunna behålla och rekrytera kompetent och engagerad personal.
Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en aktie i bolaget. Nyteckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna kan ske under perioden från och med den 1 mars 2027 till och med den 31 mars 2027. Teckningskursen per aktie ska motsvara 126 procent av den volymvägda genomsnittskursen enligt Nasdaq Stockholms officiella kurslista för aktien under de tio handelsdagar som infaller närmast före den 7 februari 2024.
Rätt att förvärva teckningsoptioner från bolaget ska tillkomma två kategorier av nuvarande och framtida medarbetare i bolaget eller dess dotterbolag enligt tabellen nedan. Initialt erbjuds varje deltagare att förvärva högst det antal teckningsoptioner som framgår av tabellen nedan. Teckningsoptioner som kvarstår kan tilldelas andra deltagare pro rata i förhållande till deras förvärv av teckningsoptioner. Sådan tilldelning får dock som mest innebära att det maximala antalet teckningsoptioner per deltagare inom en viss kategori överskrids med 50 procent.
Kategori: | Antal deltagare: | Antal teckningsoptioner per deltagare: | Totalt antal teckningsoptioner: |
DotterbolagsVD, ledare & nyckelpersoner | Högst 82 | Högst 10 000 | Högst 820 000 |
Koncernledning | Högst 7 | Högst 25 000 | Högst 175 000 |
Teckningsoptionerna ska överlåtas på marknadsmässiga villkor till ett pris (premie) som fastställs utifrån ett beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell. Värdet för teckningsoptionerna har preliminärt beräknats till 11,71 kronor per teckningsoption baserat på en aktiekurs om 110,28 kronor, en teckningskurs om 138,92 kronor per aktie, en löptid om cirka 3 år, en riskfri ränta om 2,19 procent, en volatilitet om 38,80 procent samt en likviditetsrabatt om 20,00 procent.
Den preliminära beräkningen ovan förutsätter att en direktavkastning uppgående till 5,34 procent betalas ut till aktieägarna under teckningsoptionernas löptid, samt att sådana utdelningar kompenseras fullt ut genom omräkning. Slutlig värdering av teckningsoptionerna sker i anslutning till deltagarnas förvärv av teckningsoptionerna och kommer att baseras på vid den tidpunkten rådande marknadsförutsättningar.
Anmälan om förvärv av teckningsoptioner ska ske senast den 7 februari 2024. Styrelsen äger emellertid rätt att förlänga tiden för anmälan om förvärv. Betalning för de förvärvade teckningsoptionerna ska senast ske i samband med anmälan om förvärv. Styrelsen äger emellertid rätt att förlänga tiden för betalning.
En engångsbonus ska utbetalas till de deltagare som väljer att förvärva teckningsoptioner. Avsikten är att bonusbeloppet, brutto efter skatt, ungefärligen ska motsvara 50 procent av förvärvspriset (premien) för teckningsoptionerna. Den totala bonuskostnaden inklusive sociala avgifter har preliminärt beräknats till cirka 4 078 611 kronor.
För mera information, kontakta:
Katarina Lundqvist, Head of Communications & IR, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se
B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2022 uppgick till 1 148 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 138 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.
Marknadsnyheter
Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren
Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow
Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare
Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.
TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare
Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:
”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”
TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.
Export och internationell expansion
TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.
”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.
Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.
Utmaningar på vägen
Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.
”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”
Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.
Framtidsutsikter: 2025 och framåt
För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.
”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”
En vision för en modern hantverksbransch
Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.
”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.
Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.
Marknadsnyheter
VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024
Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.
Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.
Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.
Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.
Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.
Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.
Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.
Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.
Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.
Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.
Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.
Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också.
Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.
Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.
Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig.
Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.
Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.
Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!
Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc
Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen i Idre!
Om Zoomability Int. AB (publ)
Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.
Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.
Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.
Marknadsnyheter
God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie
En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke