Marknadsnyheter
White Pearl Technology Group – tillväxtscenario med tillägget av Ayima i företagsgruppen
Den 20 februari 2024 meddelade White Pearl Technology Group (WPTG) ett förvärvsbud på Ayima Group. Det budet har accepterats av grundarna och en majoritet av aktieägarna. Förvärvet förmodas slutföras den 27 mars när acceptansperioden avslutats, i enighet med de erbjudandedokument som tidigare publicerats och finns tillgängliga på www.whitepearltech.com.
2023 rapporterade Ayima en omsättning på cirka 130 MSEK och förlust för helåret men kunde däremot uppvisa ett positivt EBITDA resultat för Q4 (0,3 MSEK) som tydligt visar på att företaget framgångsrikt har börjat vända på situationen och 2024 väntas Ayima vara vinstgivande. Om det planerade förvärvet av Linkology skulle ingå i Ayimas företagsgrupp hade den presumtiva omsättningen ha varit 190 MSEK. Enbart Linkology rapporterade en EBITDA på cirka 18 MSEK år 2023. Med tillskottet av dessa två företag till WPTG skulle den sammanlagda omsättningen uppnått ungefär 430 MSEK under 2023, vilket motsvarar en ökning på 80%. Fortsättningsvis, utöver dessa förväntade finansiella uppsidorna will WPTG här förklara logiken bakom investeringen och affärsprocessen.
Ayima är ledande inom digital marknadsföring och har ett ojämförligt starkt varumärke inom SEO/SEM-sektorn. Ayima uppvisar en imponerande kundlista som till stor del består av välkända varumärken, FTSE100 och NYSE Fortune 500-företag. Efter en noggrann analys av företaget och dess verksamhet samt djupgående diskussioner med Ayimas ledning, blev det tydligt för WPTG att Ayima är en rörelse som är klart undervärderad med stor tillväxtpotential. Företaget hämmades av makrohändelser såsom covid19-pandemin samt att nedgången var relaterad till inflationen som ledde till brist på investeringsbart kapital.
WPTG identifierade många synergier när det gäller produktutbud, geografiska marknader och diversifiering som passar väl in i WPTG:s befintliga strategi, kombinerat med en svensk närvaro och ett erfaret och professionellt ledningsteam. Visionen är att Ayima ska ingå i en helt ny affärsavdelning inom WPTG – Digital Innovation. Befintlig verksamhet inom WPTG kommer att adderas till den enheten och bilda en ny affärsgren som förväntas ha en god tillväxt de kommande åren.
WPTG och Ayima diskuterar en aggressiv tillväxtstrategi som är centrerad kring förvärv, korsförsäljning och geografisk expansion. Ayima har tidigare meddelat undertecknandet av ett LOI angående förvärv av Linkology, ett framgångsrikt företag baserat i UK och verksamt inom content-marketing. Förvärvet är ett steg i en ny strategisk inriktning på Ayimas kundsegment, från främst stora multinationella företag till en mer dynamisk kundbas där även mindre företag ingår.
Tillsammans kommer Ayima och Linkology att generera en årlig omsättning på över 190 MSEK (baserat på de presumtiva siffrorna från 2023). Företagsgruppen förväntar sig också att korsförsäljning och kostnadseffektivitet från sammanslagningen avsevärt förbättrar siffrorna de två kommande åren. Medan förvärvet av Ayima betalas uteslutande med aktier, planerar WPTG att genomföra förvärvet av Linkology, till största delen kontant i kombination med banklån. Linkology-förvärvet kommer därför inte att resultera i en någon utspädning av betydelse av eget kapital för WPTG:s nuvarande aktieägare.
Ayima kommer att utöka tjänsteutbudet utanför de centrala marknaderna i USA och UK där de för närvarande är verksamma. Storbritannien och USA anses vara både mogna och extremt konkurrensutsatta marknader som har resulterat i en kraftig avmattning av nykundsbearbetningen. Samtidigt är WPTG:s kärnmarknader i Mellanöstern, Asien och Latinamerika mindre mogna och mer fragmenterade och därmed erbjuder de också större tillväxtmöjligheter.
Tillsammans med andra satsningar på organisk tillväxt som redan pågår inom företagsgruppen som att förstärka IT-resurserna, fortsätta expansionen inom vissa nyckelgeografier som Latinamerika och en planerad diversifiering av tjänster inom externa affärsprocesser (Business Process Outsourcing), säkerställer ledningen på WPTG fortsatt bibehåller fokus på tillväxtbanan som påbörjats i koncernen de senaste åren.
– White Pearl Technology Group fortsätter att göra framsteg i den strategiska positionering och målsättningen att vara förstahandsvalet av ICT-tjänsteleverantör för kunder i den nya digitala eran. Genom att beskriva våra planer och förvärvsstrategin bakom affären vill vi ge marknaden och våra aktieägare en tydlig bild av hur planerna ser ut och vilken utväxling vi förväntar oss, säger koncernchefen för WPTG, Marco Marangoni.
Om Linkology
Linkology är en ledande Content Marketing-byrå med bas i Storbritannien med över ett decenniums erfarenhet av att leverera högkvalitativa innehållstjänster till företag och byråer globalt. Med en portfölj av över 1 400 nöjda kunder, är Linkologys bevisade framgång tydlig i dess förmåga att driva betydande förbättringar i organisk trafik och sökmotorrankningar.
OM WHITE PEARL TECHNOLOGY GROUP AB
White Pearl Technology Group (WPTG), är baserat och listat i Stockholm på Nasdaq First North Growth Market som WPTG. Koncernen består av 28 företag som är verksamma inom informationsteknologi. De är diversifierade IT-företag som säljer tjänster, egna lösningar och produkter samt tjänster och produkter från tredjepartsleverantörer. Koncernen har närvaro i trettio länder över hela världen. Koncernens verksamhet är för närvarande inriktad på tillväxtmarknader, särskilt Afrika, Asien, Mellanöstern och i mindre utsträckning Latinamerika. www.whitepearltech.com
Framåtriktade uttalanden
Information i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, inklusive information om framtida resultat, tillväxt och andra prognoser samt om fördelar med Erbjudandet, utgör framåtriktade uttalanden. Sådan information kan vanligtvis, men inte alltid, identifieras genom användningen av ord såsom ”bedöms”, ”förväntas” eller ”tros”, eller liknande uttryck. Framåtriktade uttalanden är till sin natur förknippade med risk och osäkerhet, eftersom de avser förhållanden som är beroende av omständigheter som kan inträffa i framtiden. Till följd av ett flertal faktorer, av vilka flera ligger utom White Pearls kontroll, finns det inga garantier för att faktiska resultat inte kommer att avvika avsevärt från de resultat som anges eller antyds i den framtidsinriktade informationen. Alla sådana framåtriktade uttalanden gäller endast per den dagen den lämnades och White Pearl har ingen skyldighet (och åtar sig ingen sådan skyldighet) att uppdatera eller revidera dem, vare sig till följd av ny information, framtida händelser eller andra förhållanden, förutom enligt vad som krävs av tillämplig lag och annan reglering.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke