Marknadsnyheter
Europeiska företag prioriterar inte gröna investeringar
Majoriteten av europeiska företag (70 %) spenderar mindre än en fjärdedel av sina kapitalutgifter (CapEx) på omställningen till en koldioxidneutral ekonomi. Det visar en ny rapport från CDP och Oliver Wyman. Samtidigt anser en tredjedel av företagen, och över hälften av företagen inom sektorer med höga utsläpp, att tillgången till kapital är ett stort hinder i arbetet med att minska koldioxidutsläppen.
Rapporten, Get the Money Moving, framhäver hur fler europeiska företag sätter upp mål och utarbetar övergångsplaner för att minska utsläppen. Trots det har bara en av fem gjort betydande framsteg med att genomföra viktiga delar av dem. Det innefattar att utveckla gröna affärsmodeller som är ekonomiskt lönsamma för deras branscher. Enligt rapporten är nivån av kapitalinvesteringar avgörande för huruvida ett företag kan nå resultat eller stöter på hinder när de försöker övergå till en koldioxidsnål affärsmodell.
De kommersiella affärsmodellerna är fortfarande underutvecklade. Inom många sektorer har regeringspolitiken ännu inte förändrat det ekonomiska landskapet tillräckligt mycket för att gynna grönare produkter och tjänster. En framåtblickande strategi syns tydligt inom fordonsindustrin. Där kommer en stor del (59 %) av forskning och utveckling under de kommande fem åren att investeras i elfordon. Det trots att elfordon endast står för en liten andel av försäljningen (13 %).
Rapporten pekar på två faktorer som också hindrat företagen från att genomföra viktiga delar av omställningsplanerna. Dels otillräcklig utveckling av koldioxidsnåla produktlinjer och tekniker. Även leverantörernas ansträngningar att minska koldioxidutsläppen är en faktor. Dessa hinder var kopplade till bristande engagemang bland kunder för att minska utsläppen.
Rapporten visar på ett dilemma för grön finansiering: Många företag behöver stöd från finansiella institutioner för att genomföra projekt i stor skala. Å andra sidan kräver finanssektorn bevis på att sådana initiativ kan vara hållbara på den nivån. Trots detta säger 67 % av de finansiella institutionerna via CDP att de aktivt anpassar sina investeringsportföljer för att stödja en begränsning av uppvärmningen till 1,5 grader.
I rapporten uppmanas företagen att öka sina investeringar i hållbara lösningar. Samtidigt uppmanas beslutsfattare att skapa en miljö som främjar tillväxten av gröna initiativ. Rapporten betonar vikten av ökat samarbete mellan olika institutioner inom den finansiella sektorn för att sprida riskerna, utöver att använda finansinstitutens egna resurser. Det kan inkludera till exempel utvecklingsbanker, riskkapitalbolag eller försäkringsbolag.
Företagen ansågs göra betydande framsteg om de uppnådde mer än 50 % i ett ramverk med fem faktorer: CapEx, produktinnovation, minskade koldioxidutsläpp från leverantörer, samverkan med kunder och styrning av verksamheten.
Det kommande CSR-direktivet kräver ökad öppenhet om företagens påverkan på naturen. Ändå visar datan i rapporten att majoriteten av de europeiska finansinstituten saknar planer för att skydda vattenförsörjningen eller sätta upp mål för att förhindra ytterligare avskogning.
– Hållbara investeringar är inte bara ett val, de är en nödvändighet. Med många nya lösningar visar denna rapport på betydande möjligheter för branscher att vara innovativa och ledande. Den avslöjar vägar för att skala upp effektiva lösningar och vägleder företag och finansinstitut mot en klimatsäker värld. Genom att offentliggöra högkvalitativa data kan företagen bättre se var de ska investera för att öka sin konkurrenskraft, uppnå sina omställningsplaner och attrahera kapital. Finansinstitut kan också använda denna information för att engagera sig och utveckla finansieringsmodeller som sprider risker och möjliggör affärsinnovation, liksom beslutsfattare kan rikta förbättringar av investeringsvillkoren för gröna initiativ, säger Sherry Madera, VD för CDP.
– CDP-data ger en tydlig inblick i hur företagen ligger till i genomförandet av kritiska åtgärder av omställningsplanerna. Det är genom att utnyttja denna information som vi kan överbrygga klyftan mellan planering och handling, och främja innovation, samarbete och effektivitet inom alla sektorer. Tillsammans kan vi stänga implementeringsgapet i tid och flytta pengarna till en ekonomi som skyddar framtida generationer, fortsätter Madera.
– Den gröna omställningen i Europa går allt snabbare. Årets rapport har visat många uppmuntrande tecken, med fler företag som inför omställningsplaner och större investeringar. Ändå kämpar de flesta företag med att förändra sina affärsmodeller i den takt och omfattning som krävs. Den utmaning de brottas med är att ekonomin i gröna affärsmodeller vanligtvis är mindre attraktiv och mer riskfylld än de befintliga modeller som de försöker ersätta. Detta gör det också svårare för de banker och investerare som vill finansiera omställningen, och många av de företag vi tittar på nämner tillgången till kapital som ett viktigt problem, säger James Davis, partner på Oliver Wyman.
– Kollektiva åtgärder mellan företag och finansinstitut kan bidra till att övervinna några av dessa utmaningar genom att minska och dela riskerna. Men vi behöver också en stark statlig politik som ger tydliga incitament för grönare produkter och tjänster, och ett stabilt ramverk för att uppmuntra den typ av långsiktiga investeringsbeslut som är nödvändiga för att uppnå netto noll, menar Davis vidare.
Vidare visar rapporten även:
- Elbolag kan behöva 285 miljarder euro till 2030. Det för att nå de 1,9 biljoner euro som krävs för att elektifiera och utfasa fossila bränslen inom transport- och tung industri.
- 20% av de europeiska företagen förväntar sig att förlora kunder till alternativa lösningar om det inte satsas mer på gröna produkter. Det sker samtidigt som företag strävar efter att köpa in mer hållbara varor och minska utsläppen i värdekedjan. Företag som verkar inom EU kommer att behöva redovisa det enligt Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
- Stålindustrin står för cirka 5% av koldioxidutsläppen i EU[1]. Med nuvarande investeringsnivåer kommer utbudet av grönt stål att ligga 30% under efterfrågan 2035.
CDP Europe Report lanseras vid CDP Awards Europe 2024 den 26 mars, som hålls i samarbete med ChangeNOW-toppmötet i Paris och Euronews TV.
För mer information eller för att boka intervjuer, vänligen kontakta:
Om CDP
CDP är en global ideell organisation som driver världens system för miljöredovisning för företag, städer, delstater och regioner. CDP grundades 2000 och arbetar med mer än 740 finansinstitut med över 136 biljoner dollar i tillgångar. CDP har varit pionjär när det gäller att använda kapitalmarknader och företagsupphandling för att motivera företag att redovisa sin miljöpåverkan och minska utsläppen av växthusgaser, skydda vattenresurser och skydda skogar. Över 24 000 organisationer runt om i världen redovisade data genom CDP 2023, med mer än 23 000 företag – inklusive börsnoterade företag värda två tredjedelar av det globala marknadsvärdet – och över 1 100 städer, stater och regioner. CDP är helt TCFD-anpassat och har den största miljödatabasen i världen. CDP:s resultat används i stor utsträckning för att driva investerings- och upphandlingsbeslut mot en koldioxidfri, hållbar och motståndskraftig ekonomi. CDP är en av grundarna av initiativet Science Based Targets, We Mean Business Coalition, The Investor Agenda och Net Zero Asset Managers initiative. Besök cdp.net eller följ oss på @CDP för mer information.
Om Oliver Wyman
Oliver Wyman är en global ledare inom managementkonsulting. Med kontor i mer än 70 städer i 30 länder kombinerar Oliver Wyman djup branschkunskap med specialiserad expertis inom strategi, verksamhet, riskhantering och organisationsförändring. Företaget har 7 000 medarbetare runt om i världen som arbetar med kunder för att optimera deras verksamhet, förbättra deras verksamhet och riskprofil och påskynda deras organisatoriska prestanda för att ta tillvara de mest attraktiva möjligheterna. Oliver Wyman är en del av Marsh McLennan [NYSE: MMC]. För mer information, besök https://www.oliverwyman.com.Följ Oliver Wyman på X @OliverWyman.
Marknadsnyheter
Så skyddar du din hund från köldskador
När temperaturen sjunker är det viktigt att skydda hunden från kyla och köldskador, något som små och kortpälsade raser är extra känsliga för. AniCuras chefsveterinär Sandra Douglas delar sina bästa råd för att hålla din hund trygg och säker under vintern.
– Det är viktigt att hunden får röra på sig även under vintern, men vi måste också tänka på att skydda den från stark kyla som kan leda till allvarliga skador, säger Sandra Douglas.
Köldskador drabbar oftast de mest utsatta delarna på hunden, såsom öron, tassar, nos och svanstipp. De vanligaste symptomen är att huden känns kall, vit eller hård.
– Om din hund visar sådana tecken är det viktigt att agera snabbt. Värm upp hunden omedelbart, helst med filtar eller kroppsvärme. Kontakta också veterinär så snart som möjligt om du misstänker att din hund fått en köldskada, förklarar Sandra Douglas.
För att förebygga köldskador rekommenderar AniCuras chefsveterinär följande åtgärder:
- Låt inte hunden stå bunden ute i kylan – även en kall bil kan innebära risk för köldskador.
- Ta flera korta promenader snarare än färre och längre.
- Håll i gång hunden under promenaden. Rörelse håller blodcirkulationen i gång och minskar risken för nedkylning.
- Skydda tassarna med tassalva eller skyddande vax och torka dem noggrant efteråt.
- Värmande täcken är bra för små, kortpälsade eller känsliga hundar.
Tecknen på köldskador
- Huden blir vit, kall och hård. Den kan även skifta i röd eller blå nyans, eller i värsta fall bli svart om vävnaden har dött till följd av köldskadan.
- Blåsor kan uppstå på de drabbade områdena.
- Hunden kan visa tecken på smärta, ex genom att bita eller slicka mot området
Om din hund visar något eller några av dessa symtom är det viktigt att agera snabbt.
För mer information:
Rebecca Lindh, Head of Marketing and Communication, AniCura Sverige
Tel: 073-680 81 17 E-post: rebecca.lindh@anicura.se
Om AniCura
AniCura är en familj av framstående djursjukhus och djurkliniker specialiserade på sällskapsdjur. Företaget föddes ur idén att med gemensamma resurser skapa en bättre djursjukvård och grundades 2011 som den första sammanslagningen av djursjukhus i Norden.
Idag är AniCura en förebild inom avancerad djursjukvård och en uppskattad partner till djurägare och remitterande veterinärer i Europa. Inom AniCura erbjuds ett stort utbud av medicinska och kirurgiska tjänster. Detta innefattar alltifrån förebyggande vård och bassjukvård, till avancerad diagnostik, invärtesmedicin, intensivvård, kirurgi och ortopedi. AniCura erbjuder även rehabilitering, sjukgymnastik och kostrådgivning samt utvald djurmat och vårdprodukter.
AniCura erbjuder modern och högkvalitativ djursjukvård på 500 orter i Europa och skapar trygghet för djurägare genom hög tillgänglighet och patientsäkerhet. Företagets 12 000 passionerade medarbetare tar varje år hand om 4,5 miljoner patienter. AniCura är en erkänd utbildnings- och remissinstans.
Sedan 2018 är AniCura en del av Mars Veterinary Health, ett familjeägt företag som erbjuder djursjukvård. För information om hur AniCura arbetar för att skapa framtidens djursjukvård, besök gärna våra hemsidor www.anicura.se och www.anicuragroup.com.
Marknadsnyheter
Swedavias trafikstatistik för december och helåret 2024: 40-tal nya flyglinjer och fortsatta satsningar på ett starkare Arlanda
I december reste över 2,3 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Det innebär en ökning med fyra procent jämfört med december 2023. Under helåret 2024 nådde flygresandet en total på över 32 miljoner, en ökning med en procent jämfört med föregående år. Året präglades av ett starkt utrikesresande, medan efterfrågan på inrikesresandet fortsatt minskar. Ett 40-tal nya flyglinjer med merparten på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport tillkom under 2024, vilket stärker Swedavias position ytterligare. Satsningarna på Arlandas nya Marknadsplats fortsätter under 2025 med en sista etapp.
–Året avslutades starkt och antalet passagerare på våra tio flygplatser ökade under december med fyra procent jämfört med december 2023. Efterfrågan på utrikesresor har fortsatt att växa och nedgången i inrikesresandet mattades av under andra halvan av månaden. Samtidigt har den sista reguljärflighten med BRA lyft från Bromma och sedan årsskiftet har inrikestrafiken samlats på Arlanda, vilket på sikt stärker hela Sveriges tillgänglighet för både inrikes- och utrikesresor. Under 2025 öppnar de återstående delarna av den nya marknadsplatsen på Arlanda och vi ser fram emot att presentera nya satsningar framöver som gör en redan bra flygplats ännu bättre, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Linjeutveckling:
Totalt har ett 40-tal nya flyglinjer, varav 18 helt nya destinationer, tillkommit under 2024. Merparten av de nya linjerna, 24 linjer, flygs via Arlanda. Bland annat har Air Canada etablerat sig på Arlanda och Norwegian är det flygbolag som har öppnat flest nya linjer via Arlanda och Landvetter.
Nya flyglinjer – december 2023 och januari 2024
Kiruna – Köpenhamn med SAS.
Kiruna – Paris med Air France.
Arlanda – Duabi med Norwegian.
Arlanda – Halmstad med SAS.
Arlanda – Kalmar med SAS.
Arlanda – Sälen med SAS.
Arlanda – Tokyo med ANA.
Totalt reste drygt 32 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser under 2024. Det är en procent högre jämfört med 2023 och 81 procent av nivåerna före pandemin. Utrikesresandet ökade med fem procent medan inrikesresandet minskade med nio procent.
På Arlanda ökade resandet totalt sett med fyra procent och på Landvetter ökade resandet med
sammanlagt tre procent under 2024 jämfört med året innan. Utrikesresandet på Arlanda ökade sju procent medan inrikesresandet minskade med tio procent under 2024 jämfört med 2023. På Landvetter ökade utrikesresandet med sex procent medan inrikesresandet minskade med 20 procent under 2024 jämfört med året innan.
Under december reste drygt 2,3 miljoner resenärer via Swedavias flygplatser. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 1,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med tre procent till drygt 569 000 resenärer. Flygresandet i december ligger totalt sett fyra procent högre jämfört med december 2023. Det totala resandet via Swedavias flygplatser i december ligger på 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.
Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats, hade totalt drygt 1,6 miljoner resenärer under december, vilket är 90 procent av prepandeminivåerna. Utrikesresandet ökade med sju procent till drygt 1,3 miljoner resenärer och inrikesresandet minskade med fyra procent till drygt 236 000 resenärer.
Göteborg Landvetter Airport hade totalt drygt 358 000 resenärer under december. Flygresandet i december ökade med två procent jämfört med december i fjol. Utrikesresandet ökade med tre procent till drygt 322 000 resenärer och inrikesresandet minskade med tolv procent till drygt 36 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Landvetter ligger i december på 77 procent av prepandeminivåerna.
Swedavias övriga åtta flygplatser hade en skiftande utveckling under årets sista månad. Kiruna Airport hade den starkaste resenärsutveckling i december jämfört med december 2023 samt den starkaste utvecklingen jämfört med prepandeminivåerna i december 2019. Ronneby Airport hade den svagaste utvecklingen i december jämfört med december i fjol.
Luleå Airport hade den starkaste resenärsutvecklingen under helåret 2024 av Swedavias regionala flygplatser jämfört med nivåerna före pandemin, 2019. Totalt sett av Swedavias flygplatser har Arlanda den bästa återhämtningen under 2024 jämfört med före pandemin.
December månads trafikutveckling – antal resenärer:
Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia
Tips till resenärer inför flygresan:
Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)
För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.
Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.
Marknadsnyheter
Naturtid hjälper barns psykiska hälsa
En studie från McGill och Université de Montréal visar att två timmar i naturen varje vecka kan minska stress och förbättra beteende hos barn med psykiska problem som ångest, depression och aggressivitet.
Studien omfattade 1 000 barn i Quebec, där hälften deltog i naturbaserade aktiviteter som mindful promenader och naturteckning under tre månader. Störst förbättringar sågs hos barn med högst symptom från början.
Forskare kallar programmet lågbudget och riskfritt, med potential att stödja utsatta elever i skolor nära grönområden.
Studie: A Nature-Based Intervention and Mental Health of School Children
DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2024.44824
Källa: mcgill.ca
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke