Connect with us

Marknadsnyheter

Wonderboo Holding AB offentliggör bokslutskommuniké för 2023

Published

on

Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) publicerar idag, den 3 april 2024 bokslutskommuniké för 2023. Detta är den första bokslutskommunikén som avlämnas för moderbolaget och koncernen som bildades 26 maj 2023.

Styrelsen och verkställande direktören för Wonderboo Holding AB avger härmed bokslutskommuniké för perioden 1 januari till 31 december 2023. Detta är den första bokslutskommunikén som avlämnas för moderbolaget och koncernen som bildades 26 maj 2023.

Finansiell översikt i sammandrag

Koncernen 1 juni – 31 december 2023

Nettoomsättningen 163 TSEK

Rörelseresultatet -1 185 TSEK

Periodens resultat -1 287 TSEK

Resultat per aktie -0,33 SEK

Likvida medel, utgående 80 TSEK

Moderbolaget, 1 januari – 31 december 2023

Nettoomsättningen 0 TSEK (0 TSEK)

Rörelseresultatet -142 TSEK (-31 TSEK)

Periodens resultat -205 (-31 TSEK)

Resultat per aktie -0,05 (0,0)

Likvida medel, utgående 50 TSEK (106 TSEK)

Nyckeltal

Koncernen, 1 juni – 31 december Moderbolaget, 1 januari – 31 december
Nettoomsättning 163 KSEK Nettoomsättning 0 TSEK
Rörelseresultat -1 185 TSEK Rörelseresultat -142 TSEK
Resultat -1 287 TSEK Resultat -205 TSEK
Kassaflöde 13 TSEK Kassaflöde -56 TSEK
Balansomslutning 4 207 TSEK Balansomslutning 22 511 TSEK
Soliditet (%) 21,1 Soliditet (%) 89,2

Väsentliga händelser under perioden

•           Wonderboo Holding slutför förvärvet av Wonderboo AB och koncernen bildas i juni.

•             Wonderboo AB lanserar den nya produktlinjen och startar försäljningen i april.

•             Wonderboo inleder noteringsprocessen hos Nordic Growth Market, Nordic SME (NGM) och erhåller preliminärt besked om godkänd ansökan i september.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

•             Styrelsen beslutar den 26 mars om att genomföra en företrädesemission i syfte att ta in kapital för att säkerställa bolagets finansiella fortlevnadsförmåga. En del av emissionslikviden öronmärks till marknadsföringsaktiviteter som ska hjälpa bolaget att åter bli välkänd på marknaden och öka försäljningen.

•             Wonderboo avser att fullfölja noteringen hos NGM och skickar in slutlig ansökan under våren 2024.

VD har ordet

Wonderboo AB är ett företag med en lång historia som nu ingår som det verksamhetsdrivande bolaget i koncernen, Wonderboo Holding AB. Företaget grundades 2014 av Magnus och Björn Rosengren med målet att skapa världens bästa hundmat. Magnus hade nyligen skaffat en hund som tyvärr led av olika allergier och överkänsligheter och började därför sätta sig in i hur hundmatsbranschen fungerar och vad de olika aktörerna faktiskt har i sina produkter. Resultatet av undersökningen var chockerande där majoriteten av alla stora varumärken innehöll billiga ingredienser av otroligt låg kvalitet. Som exempel ersattes kött med benmjöl och andra torra pulver från okända djurarter och många saknade även viktiga beståndsdelar som grönsaker och bär för att ge hundarna komplett näring.

Jag anslöt mig till Wonderboo 2021 och bestämde mig för att analysera företaget och marknaden i hopp om att hitta vägar till att göra oss mer vinstdrivande för våra ägare utan att tumma en centimeter på produktens kvalitet. Jag besökte alla stora fabriker i Europa och höll möten med ledande nutritionister världen över i hopp om att kunna förbättra produkterna än mer. Efter månader av research hittade jag den enda aktören i Europa kapabel att producera en produkt enligt Wonderboos standard, till bra pris och en otroligt hög kvalitet. Tillsammans utvecklade vi nya recept på helt unika produkter som saknas på marknaden idag. Vi designade om samtliga förpackningar och bildspråk för företaget och gav det en mer förstklassig känsla.

Idag är Wonderboo helt unikt på marknaden. Vi erbjuder mat av absolut högsta kvalitet till hundar av alla storlekar och raser till ett pris som konkurrerar med det mest välkända namnen på marknaden idag. Vi har försäljning via vår egen e-handel, där våra kunder kan välja att prenumerera på sin hundmat och få den levererad hem till sin dörr inom det tidsspann de själva väljer. Vi har en hög konverteringshastighet samt över 25 procent återkommande kunder. Vi attraherar varje dag nya återförsäljare världen över och gör allt detta med en vinstmarginal på 40–70 procent. Därutöver har våra sociala medier attraherat över 15 000 följare och ökar varje dag.

Marknaden för hundmat är inte samma som den var för 10–20 år sedan. Majoriteten av hundägare ser idag sin hund som en familjemedlem, mer än bara ett husdjur. Detta har lett till att fler och fler visar ett stort intresse för att hunden ska få lika bra mat som de själva äter och är villiga att spendera större summor för att försäkra sig om det. Jag är övertygad om att Wonderboo är produkten som kommer att möta den ökade efterfrågan då vi delar samma värderingar som våra kunder, kvalitet, enkelhet och bra priser!

2023 präglades av ett omstartsarbete efter att bolaget hade från sent 2022 till början av 2023 arbetat intensivt med att ta fram en ny hållbar produktlinje och hitta en producent med tillräcklig kapacitet och samma höga kvalitet som Wonderboo står för. I april 2023 erhöll den första leveransen av vår nya produktlinje från vår nya producent. Arbetet har sedan dess gått ut på att nylansera produkten och synas på marknaden och tillgängliggöra den för återförsäljare och konsumenter. Responsen från kunder som provat är genomgående positiv och majoriteten av de som provar stannar kvar hos Wonderboo. Jag är nu övertygad om att vi har en produkt som är uppskattad av kunderna och som håller den höga kvalitet Wonderboo alltid har eftersträvat! 

Det är med denna stolthet och framtidstro som vi nu tar steget mot att noteras på NGM Nordic SME. Noteringen får ses som ett kvitto på de första utvecklande tio åren i Bolagets historia och produktutveckling samt som ett avstamp mot en spännande framtid präglad av tillväxt och ytterligare expansion både i Sverige och utomlands.

Jag har inga tvivel om att Wonderboo kommer vara ett hushållsnamn inom en kort framtid om vi bara fortsätter att fokusera på att erbjuda våra älskade kunder det absolut bästa som går att producera.

Jag ser med tillförsikt fram emot en ljus och spännande framtid för Wonderboo med många unika, högkvalitativa och goda produkter för människans bästa vän!

Alexander Duimovich,

VD, Wonderboo Holding

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD på Wonderboo AB
alexander@wonderboo.com
+46 70 774 42 41

Om Wonderboo Holding AB

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

Mer info på https://wonderboo.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

140 030

10,89

1 524 688,65

XSTO

110 750

10,88

1 204 758,23

XCSE

27 336

10,89

297 657,57

Summa

278 116

10,88

3 027 104,45

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5004 och DKK till EUR 7,4610
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 855 534 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.