Marknadsnyheter
Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande
- Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
- Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
- 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.
Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.
Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.
Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).
Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.
Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.
Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.
Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.
Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.
”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”
###
KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:
Booking@aspekta.se
Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.
Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.
Taggar:
Marknadsnyheter
Eisai slutför stegvis ansökan för subkutan underhållsbehandling med Leqembi® (lecanemab-irmb) i USA
Stockholm, den 1 november 2024 – BioArctic AB:s (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) partner Eisai meddelade idag att de slutfört sin stegvisa ansökan till amerikanska läkemedelsverket (FDA) om marknadsgodkännande (Biologics License Application (BLA)) av lecanemab för veckovis subkutan underhållsbehandling med en autoinjektor. Ansökan påbörjades efter att doseringsformen beviljats snabbspårsstatus, så kallad Fast Track designation, av FDA. I USA är Leqembi, som är varumärkesnamnet för lecanemab, godkänt för behandling av Alzheimers sjukdom hos patienter med mild kognitiv störning eller mild Alzheimers sjukdom, gemensamt benämnt tidig Alzheimers sjukdom.
Ansökan baseras på data från den öppna förlängningsdelen av fas 3-studien Clarity AD och modellering av observerade data. Om ansökan godkänns av FDA skulle autoinjektorn med Leqembi kunna användas för behandling i hemmet eller på vårdinrättningar med en process som förväntas ta i genomsnitt 15 sekunder. Den veckovisa behandlingen som nu ska utvärderas skulle möjliggöra för patienter som avslutat den inledande fasen med intravenös behandling varannan vecka att få veckovisa doser med 360 mg lecanemab med en subkutan autoinjektor för att upprätthålla en effektiv koncentration av läkemedlet. Elimineringen av skadliga protofibriller[1],[2] av Aβ, som kan fortsätta att skada hjärnan även efter det att Aβ-placket avlägsnats, kan då upprätthållas. Om FDA accepterar ansökan kommer ett datum när ansökan ska vara färdigbehandlad att fastställas, det så kallade Prescription Drug User Fee Act (PDUFA) datumet.
Alzheimers sjukdom är en pågående process som långsamt skadar neuronerna i hjärnan och som börjar före och fortsätter efter avlägsnandet av amyloid beta (Aβ)-plack, som är ett kännetecken för sjukdomen. Data tyder på att tidig och fortsatt behandling kan förlänga nyttan även efter att plack har avlägsnats från hjärnan. Den subkutana autoinjektorn är enklare för patienter och vårdgivare att använda och kan minska behovet av sjukhusbesök och omvårdnad jämfört med intravenös behandling. Utöver potentialen att upprätthålla rätt nivå på kliniska biomarkörer kan subkutan behandling göra det lättare för patienter och deras vårdgivare att fortsätta behandlingen.
Lecanemab är godkänt i USA, Japan, Kina, Sydkorea, Hong Kong, Israel, Förenade Arabemiraten och Storbritannien. Eisai har också lämnat in ansökningar om marknadsgodkännande av lecanemab i ytterligare 10 länder och regioner, inklusive EU. FDA påbörjade sin granskning av Eisais tilläggsansökan (sBLA) för månatlig intravenös underhållsbehandling av Leqembi i juni 2024 och angav då den 25 januari 2025 som PDUFA-datum.
Lecanemab är resultatet av ett långvarigt samarbete mellan BioArctic och Eisai, och antikroppen utvecklades ursprungligen av BioArctic baserat på arbetet av professor Lars Lannfelt och hans upptäckt av den arktiska mutationen i Alzheimers sjukdom. Eisai är ansvarigt för klinisk utveckling, ansökningar om marknadsgodkännande och kommersialisering av lecanemab för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rättigheter att kommersialisera lecanemab i de nordiska länderna och i väntan på ett europeiskt godkännande förbereder BioArctic och Eisai en gemensam kommersialisering i dessa länder.
—
Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoner försorg, för offentliggörande den 1 november 2024, kl. 00.30 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se
Telefon: +46 70 410 71 80
Om lecanemab (Leqembi®)
Lecanemab (Leqembi) är resultatet av ett strategiskt forskningssamarbete mellan BioArctic och Eisai. Lecanemab är en humaniserad IgG1 (immunglobulingamma 1) monoklonal antikropp riktad mot aggregerade lösliga och olösliga former av amyloid beta (Aβ).
Lecanemab är godkänt i USA, Japan, Kina, Sydkorea, Hong Kong, Israel, Förenade Arabemiraten och Storbritannien för behandling av mild kognitiv störning (MCI) och mild demens orsakad av Alzheimers sjukdom (tidig Alzheimers sjukdom). Lecanemab godkändes främst baserat på fas 3-data från den stora globala kliniska studien Clarity AD, där det primära effektmåttet och samtliga sekundära effektmått uppnåddes med statistiskt signifikanta resultat. De vanligaste biverkningarna (>10 %) i lecanemab-gruppen var infusionsreaktioner, ARIA-H (kombinerade cerebrala mikroblödningar, cerebrala makroblödningar och ytlig sideros), ARIA-E (ödem/utgjutningar), huvudvärk och fall.
Den amerikanska förskrivningsinformationen kan läsas här.
Lecanemab marknadsförs i USA, Japan och Kina. Eisai har också lämnat in ansökningar om marknadsgodkännande av lecanemab i ytterligare 10 länder och regioner, inklusive EU.
Sedan juli 2020 pågår Eisais fas 3-studie AHEAD 3-45 för individer med preklinisk (asymtomatisk) Alzheimers sjukdom, vilket innebär att de kliniskt sett är normala, men har medelhöga eller förhöjda nivåer av Aβ i hjärnan. AHEAD 3-45-programmet bedrivs som offentlig-privat samverkan mellan med Alzheimer’s Clinical Trials Consortium (ACTC), som tillhandahåller infrastruktur för akademiska kliniska prövningar av Alzheimers sjukdom och relaterade demenssjukdomar i USA, finansierat av United States National Institute on Aging som är en del av National Institutes of Health, och Eisai. Sedan januari 2022 pågår Tau NexGen-studien för individer med dominant ärftlig Alzheimers sjukdom där lecanemab ges som anti-amyloid-bakgrundsbehandling. Tau NexGen är en klinisk studie som bedrivs av konsortiet Dominantly Inherited Alzheimer Network Trials Unit (DIAN-TU), under ledning av Washington University School of Medicine i St. Louis, USA.
Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.
Om BioArctic AB
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovation av läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom lecanemab (Leqembi®) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Lecanemab har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver lecanemab har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. Flera av projekten utnyttjar bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.
[1] Amin L, Harris DA. Aβ receptors specifically recognize molecular features displayed by fibril ends and neurotoxic oligomers. Nat Commun. 2021;12:3451. doi:10.1038/s41467-021-23507-z
[2] Ono K, Tsuji M. Protofibrils of Amyloid-β are Important Targets of a Disease-Modifying Approach for Alzheimer’s Disease. Int J Mol Sci. 2020;21(3):952. doi: 10.3390/ijms21030952. PMID: 32023927; PMCID: PMC7037706
Marknadsnyheter
HEXPOL förvärvar 80 procent av aktierna i Piedmont Resin Supply LLC, en ledande amerikansk nylon compounder
HEXPOL har tecknat ett avtal om att förvärva 80 procent av aktierna i Piedmont Resin Supply, LLC (Piedmont) från grundarna Matt Griffith och Paul Daniel. Piedmont grundades 2013 och har vuxit till att bli en av de största oberoende nylon compounders i USA. Företaget är en branschledare inom tekniska nylon compounds på den amerikanska marknaden med kunder inom bilindustrin, transportsektorn och möbelindustrin. Piedmont bedriver sin verksamhet i en välinvesterad tillverkningsanläggning i Cartersville, GA med cirka 60 anställda och har ytterligare kapacitet för tillväxt. Företaget har en omsättning på cirka 60 MUSD och en lönsamhet på liknande nivå som HEXPOL-koncernen.
“Vi ser sammanslagningen med HEXPOL som den perfekta matchningen mellan två framgångsrika företag med liknande företagskulturer och framtida ambitioner. Piedmont tillför en portfölj av överlägsna nylon compounds och stark marknadsnärvaro, vilket tillsammans med HEXPOL:s kompletterande produktportfölj och finansiella styrka kommer möjliggöra ytterligare tillväxtmöjligheter.”
Matt Griffith och Paul Daniel
“Förvärvet av Piedmont tillför nya kapaciteter, applikationskunnande och en ny kundbas till HEXPOL Thermoplastic Compounding i USA.”
Jan Wikström, President HEXPOL Thermoplastic Compounding
“Piedmont har en diversifierad produktportfölj och är en ledande oberoende nylon compounder. Med detta förvärv breddar vi HEXPOL-koncernens kapacitet på den amerikanska marknaden. Vi ser fram emot att fortsätta Piedmonts framgångsrika resa tillsammans med grundarna Matt och Paul.”
Klas Dahlberg, VD och Koncernchef HEXPOL
Förvärvspriset uppgår till 86 MUSD på en skuldfri bas och finansieras genom en kombination av befintlig kassa och banklån. Avtalet tecknades den 31 oktober 2024. Enligt avtalet har HEXPOL en option att förvärva återstående aktier, och grundarna har option att sälja sina återstående aktier till HEXPOL.
Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 oktober 2024 kl. 22:50.
För mer information, vänligen kontakta:
Klas Dahlberg
VD och Koncernchef
+46 (0)40 25 46 60
Peter Rosén
Vice VD och CFO
+46 (0) 40 25 46 64
HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets and Seals) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen och inom sektorer som transport, energi och konsument samt kabelindustrin och tillverkare av medicinteknik, plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2023 uppgick till 22 046 MSEK och koncernen har cirka 5 000 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Kvartalsrapport för perioden 1 juli – 30 september 2024 i Attana AB
Väsentliga händelser under rapportperioden, Q3
27 september kallade bolaget till extra bolagsstämma för att besluta om företrädesemission om 25,8MSEK
Under perioden har Attans kund vid Köpenhamnsuniversitet publicerat tre starka vetenskapliga artiklar med den gemensamma nämnaren antikropps interaktioner vid biologiska förhållanden.
Väsentliga händelser under rapportperioden, Q3
Bolaget har under oktober fakturerat för drygt 1,1MSEK
Finansiell översikt, Q1 & Q2 (ej reviderat av bolagets revisor)
- Information enligt rapporten:
- Nettoomsättning: 0,14MSEK (1,5)
- Aktiverat arbete för egen räkning: 0,18MSEK (0,56)
- Övriga rörelseintäkter: 0,08MSEK (0,03)
- Rörelseresultat: -3,5MSEK (-2,1)
- Resultat efter finansiella poster: -4,2MSEK (-2,6)
- Resultat efter skatt: -4,2MSEK (-2,6)
- Resultat per aktie: -0,0097SEK (-0,0096)
VD-kommentar:
Attana gör mätningar inom läkemedelsutveckling och diagnostik som efterliknar kroppen bättre än de traditionella teknikerna. Fördelen är att vi kan hjälpa våra kunder förbättra deras läkemedelskandidater innan de testas på människor. Därmed ökar sannolikheten att ett läkemedel når patienterna och marknaden. På ett liknande sätt mäter vi kvalitén i en individs reaktion mot ett främmande patogen, t.ex. ett virus eller en bakterie. Därmed kan vi bättre avgöra hur bra skydd en person har mot ett visst patogen. Det är viktigt både för individer som vaccinerar sig och för utveckling av nya vaccin.
Ett aktuellt exempel på det senare är artikeln i tidskriften Vaccines, där vår kund vid Köpenhamnsuniversitet publicerat en malariavaccinstudie. Det övergripande resultatet visar att capsid-Virus-Liknande Partiklar (cVLP) vaccin ger ett bredare skydd än traditionella vacciner.
Attanas teknologi har använts för att bestämma kvalitén i hur möss reagerar och skapar immunitet mot cVLP-vaccinet och traditionellt vaccin. Ett enkelt, snabbt och kostnadseffektivt sätt inom vaccinutveckling.
Gruppen vid Köpenhamnsuniversitet har dessutom nyligen publicerat två artiklar för läkemedelsutveckling. I den ena har man på samma sätt som med mössen i studien ovan mätt kvalitén hos immunförsvaret hos människor och hitta en individ som har bra immunitetsantikroppar mot samtliga variationer av covid. Egenskaperna hos den antikroppen kan användas för att utveckla ett läkemedel mot covid. I den tredje artikeln har gruppen förberett för kliniska studier genom att modifiera ett protein till en antikropp, som är mer lämpliga att användas som läkemedel.
Exempel som Köpenhamnsuniversitets användning av vår teknik är viktiga för vår marknadsföring. Vår affärsmässiga utmaning ligger i att fler kunder, framför allt företagskunder, får kännedom och förstår hur vår teknik kan effektivisera deras forskning och utveckling och därmed skapa finansiella värden.
Det leder mig in på det finansiella för detta kvartal. Q3 blev intäktsmässigt sämre än förväntat och vi har under kvartalet tagit kostnaderna av engångskaraktär om 1,5MSEK i samband med nedskärningarna och flytt till nya lokaler. Vi hade även räntekostnader om drygt 0,7MSEK. Rensat från engångskostnaderna och räntekostnaderna är vi nu en kostnadsnivå som matchar vår förväntade försäljning.
För att kunna fokusera på verksamheten har styrelsen bedömt att räntekostnaderna tynger oss för mycket. Hur smärtsamt det än är för alla aktieägare, inklusive oss själva, sitter vi i en situation då den bästa lösningen vi kunnat hitta är den föreslagna företrädesemissionen. Teckningsåtaganden och garantier gör att vi känner oss trygga i att då emissionen är klar kommer vi kunna fokusera på verksamheten och nå ut till fler kunder likt Köpenhamnsuniversitet.
Vi har under sommaren varit i kontakt med flera kunder och även om omsättningen blev låg så är trenden positiv. I oktober har vi fakturerat för 1,1MSEK, vilket alltså ligger över våra operativa kostnader om 0,7MSEK/månad. Vi har en pipeline som ser lovande ut för Q4, även om upphandlingar har en otrevlig förmåga att ta längre tid än alla inblandade parter önskar.
Trots att vi ställde om till vintertid i helgen, så ser november och december ljust ut!
Teodor Aastrup
VD Attana AB
För ytterligare information, kontakta:
Teodor Aastrup
VD Attana AB
ir@attana.com
+46 708862300
Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.
Om Attana
Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke