Connect with us

Marknadsnyheter

THINC COLLECTIVE FÖRVÄRVAR 30 PROCENT AV AKTIERNA I BRAND ARENA NORDIC GROUP AGENCY AB (BANG)

Published

on

Thinc Collective AB (publ) (”Thinc” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget idag har ingått aktieöverlåtelseavtal (”Avtalet”) med ägarna i Brand Arena Nordic Group Agency AB (”BANG”) om förvärv av 30 procent av de utestående aktierna i BANG. Den fasta köpeskillingen för de aktuella aktierna i BANG uppgår till 5,95 mkr på skuldfri basis, samt en tilläggsköpeskilling baserad på resultatutfallet under 2024. Vidare har Thinc option på att förvärva ytterligare 40 procent av aktierna i BANG av nuvarande ägare fram till utgången av 2027.

Betalning skall ske med kontanter om 2,975 mkr och resterande del om 2,975 mkr erläggs genom nyemission av sammanlagt 729 167 aktier i Thinc till den teckningskurs per aktie om 4,08 kr. Teckningskursen per aktie i Thinc har baserats på volymvägd kurs på Spotlight Stock Market under 20 handelsdagar före avtalsdagen. Emissionen innebär en total utspädningseffekt om ca 4,3 procent.

Eventuell tilläggsköpeskilling kommer att betalas kontant och baseras på BANGS resultatutfall under räkenskapsåret 2024.

BANG, som grundades 2019, är en prisbelönt kommunikationsbyrå med event och brand experience som största affärsområde och med förmågan att leverera helhetslösningar inom reklam, PR, innehåll, design, tech och media. BANG med dotterbolag och intressebolag omsätter drygt 80 mkr på årsbasis med en rörelsemarginal på ca 5 procent. BANG med dotterbolag har idag 25 medarbetare.

Förvärvet av BANG har av Thinc bedömts ge ett breddat tjänsteerbjudande, inte minst inom brand experience, och en betydligt förstärkt närvaro i Stockholm. Dessutom ges möjlighet att erbjuda Thincgruppens andra tjänster och produkter till BANGs kunder. På samma vis kan BANGs expertis användas i Thincs affärer. Parterna ser betydande industriell logik i ett samgående och förväntar sig synergier inom bland annat försäljning och administration.

Huvudägarna till BANG utgörs före affärens genomförande av grundaren Patrik Walldén, Lars Andersson och Christian Nivelius privat och genom bolag med 100% av röster och kapital.

”Förvärvet av BANG ger Thinc betydligt ökad tillväxtkraft och stärker upp affärsområdet Creative på ett önskvärt sätt. BANG kompletterar Thinc genom att både bredda och vässa vårt erbjudande inom kommunikationsområdet brand experience och reklam där BANG har extremt hög kompetens och en stark kundbas. Dessutom ges möjlighet att vidareutveckla BANGs kunder med Thincgruppens andra tjänster och naturligtvis omvänt. Förvärvet av BANG är ytterligare en pusselbit som faller på plats för koncernen”, säger Anders Wallqvist, koncernchef för Thinc Collective.

”Thinc som vår framtida ägarpartner passar oss perfekt. Vi tror verkligen på deras affärsidé och ser goda möjligheter att bredda vårt tjänsteerbjudande med ytterligare spetskompetens via våra systerbolag. Thinc delar våra värderingar och vår syn på att kombinera entreprenörskap med centrala synergier. Vi ser också att Thinc delar vår syn på såväl kommunikation som på branschens utveckling”, säger Patrick Walldén, grundare och VD i BANG

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Wallqvist, VD Thinc Collective AB

anders.wallqvist@thinccollective.se

Denna information är sådan information som Thinc Collective är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10/5 2024 kl 09.00.

Thinc Collective AB är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen tänker ut och genomför idéer för sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective AB är verksamma inom Norden.

Läs mer på thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.