Connect with us

Marknadsnyheter

Stockholms Stadsmission öppnar i Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum

Published

on

Under 2024 öppnar Stockholms Stadsmission i två av Unibail-Rodamco-Westfields köpcentrum: en permanent butik i Westfield Mall of Scandinavia med ett mer kurerat second-hand sortiment och en pop-up i Westfield Täby Centrum med ett sortiment som har fokus på dammode samt barnavdelning.

Unibail-Rodamco-Westfield fortsätter att satsa på second hand och cirkulära koncept i sina köpcentrum. Denna gång tillsammans med Stockholms Stadsmission som under 2024 öppnar i både Westfield Mall of Scandinavia och Westfield Täby Centrum.  

“Vi ser att efterfrågan på mer hållbara och cirkulära koncept ökar hos våra besökare och att de satsningar vi nyligen har gjort inom detta har gått bra. Till exempel Cirkus second hand, som provat på en pop-up i Westfield Mall of Scandinavia under våren, har nu förlängt en ytterligare period. Vi är väldigt glada över att Stockholms Stadsmission valt att öppna hos oss och att vi kan fortsätta underlätta till konsumtion på ett mer hållbart sätt.”, säger Louise Bergqvist, Director of Leasing URW Northern Europe.

I Westfield Mall of Scandinavia öppnar Stockholms Stadsmission en permanent butik under hösten 2024 och detta kommer bli deras andra flagship store i Stockholm. Butiken kommer, likt butiken som idag finns på Hornsgatan, att hålla ett mer kurerat second hand-sortiment bestående av dam- och herrmode. Butiken blir även återförsäljare av Stockholms Stadsmissions varumärke Remake Sthlm som skapar unika modeplagg av återbrukad textil.

I Westfield Täby centrum öppnar en pop-up redan i slutet på maj, som blir Stockholm Stadsmissions alla första långvariga second hand-butik i pop up-format. Den är utformad efter ett nytt butikskoncept som utvecklades under 2023, med ett sortiment som har fokus på dammode samt barnavdelning.

Båda butikerna ska främja återbruk, men butiken i Täby centrum kommer att ha ett särskilt stort fokus på insamling av textil och prylar för att erbjuda kunder ett enkelt och tryggt sätt att återbruka det de inte längre behöver.

”Vi är så glada att kunna göra second hand-shopping tillgänglig för ännu fler genom de nya butikerna. Det är ett viktigt steg i vårt arbete för att främja återbruk och hållbar konsumtion, samtidigt som vi kan fortsätta vårt viktiga uppdrag med att stötta människor tillbaka till sysselsättning genom arbetsträning. Vi hoppas att många nyfikna kunder hittar till oss för att ge både människor och prylar en andra chans”, säger Dianna Hylan, chef Återbruk och Sälj på Stockholms Stadsmission.

Butiken i Westfield Mall of Scandinavia öppnar på plan 1 i Designer Gallery, bredvid Espresso House. Pop up-butiken i Westfield Täby centrum öppnar på plan 1, bredvid Beyond Retro.

Satsningen på second hand och en mer hållbar framtid inom handeln, är en del av URWs globala hållbarhetsstrategi Better Places.

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission grundades 1853 och är en idéburen organisation som verkar för ett mänskligare samhälle för alla genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Stockholms Stadsmission driver 24 second hand-butiker i Stockholm och Mälardalen, samt e-handel. Verksamheten drivs som ett socialt företag, vilket innebär att social nytta skapas genom att erbjuda arbetsträning till människor som står långt från arbetsmarknaden. När man handlar på Stockholms Stadsmission bidrar man till att både människor och prylar får en andra chans. www.stadsmissionen.se

Om Better Places

URW är en dedikerad partner i den hållbara utvecklingen av detaljhandeln och i städers miljöomställning.  2007 skapades vår första miljökonsekvensrapport och 2016 skapades hållbarhetsplanen Better Places. Genom dessa har URW redan gjort betydande framsteg när det gäller att minska våra koldioxidutsläpp och begränsa vår verksamhets påverkan på miljön.

Med Better Places vill vi öka takten och sätta upp nya ambitiösa mål för minskade koldioxidutsläpp och miljöprestanda, samt utveckla och driva platser som ger hållbara upplevelser och bidrar till blomstrande samhällen. För att läsa mer, besök www.urw.com/en/csr/better-places

För mer information, vänligen kontakta:  
Isabelle Holgård
Communications Manager, Nordic
+46 76 525 58 54
isabelle.holgard@urw.com

Om Unibail-Rodamco-Westfield

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 72 köpcentrum i 12 länder, varav 38 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besök årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 2.5 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 50 miljarder euro till 86% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 31 december 2023).

URW är en engagerad partner i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam.

URWs’ stapelaktier är noterade på Euronext Paris (Ticker: URW), med en sekundär notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody’s.

För mer information, besök www.urw.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.